کد خبر 1253734
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
بازگشت دانش‌آموزان به مدارس با ۲ بحران اُفت یادگیری و ترک تحصیل بالا

اگر مهرماه امسال، دانش‌آموزان به مدارس بازگردند دو بحران اساسی داریم، نخست، اُفت یادگیری اساسی که مدارس و نظام سیاست‌گذاری برای آن آماده نیست و دوم، ترک تحصیل بالا.

به گزارش مشرق، محمد حسنی عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در نشست خبری «تبیین سیاست بازگشایی مدارس و ضرورت بازگشایی» اظهار کرد:‌ سویه  دلتا ویژگی‌های خاص خود را دارد، هم‌اکنون با یک پارادوکس مواجه هستیم و دو حق به صورت همزمان در تعارض قرار دارند بنابراین تصمیم‌گیرندگان ناچار به اولویت دادن به یک حق هستند یعنی حق امنیت و سلامت و تربیت رسمی و مدرسه‌ای در برابر هم قرار گرفته است، اگر دانش‌آموزان به مدرسه بروند انتقال ویروس سرعت پیدا می‌کند و جان دانش‌آموزان و اعضای خانواده در خطر قرار می‌گیرد و از سوی دیگر عدم حضور در مدرسه می‌تواند عواقبی مثل عدم رشد اجتماعی و مسائل عاطفی و روانی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:

تعطیلی مدارس تبعات زیادی دارد

وی افزود: تا امروز بحث بر این بود اولویت با امنیت است و آموزش به شیوه مجازی دنبال شد اما باید توجه داشت که آموزش مجازی، کارآمدی لازم را ندارد و نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری باشد بنابراین بسیاری از کشورها در مراحل اولیه شیوع کرونا با برخی ملاحظات مدارس را باز کردند البته نه مانند گذشته اما مدارس باز بود تا صدای نفس  مدرسه در جامعه شنیده شود.

عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت:‌ هم‌اکنون مسئله این است آیا می‌توان راه حل سومی داشت تا حق تربیت و امنیت هر دو با هم در نظر گرفته شود، محرومیت از آموزش به حداقل ممکن برسد و بالاترین کیفیت از یادگیری شکل بگیرد.

حسنی بیان کرد: حقوق‌دانان بر این باورند باید به سمتی حرکت کرد که در عین تأمین امنیت و سلامت فرد، حق تربیت و آموزش هم تأمین شود و نمی‌توان یک حق را معطل نگه داشت و برنامه‌ریزان باید به دنبال روش‌هایی باشند که هر دو حق با هم تأمین شود.

بیشتر بخوانید:

مدارس به هر طریقی باید بازگشایی شوند

وی ادامه داد: باید این فرض را بپذیریم که کرونا فعلاً باقی می‌ماند و زندگی با کرونا را یاد بگیریم، مدرسه محل یادگیری مهارت‌های اساسی است و طبق تعریفی که امروز می‌شود، این مهارت‌ها انسان را در مواجهه با مسائل زندگی موفق می‌کند اگر قرار است جامعه بشری زندگی با کرونا را تجربه کند پس مدرسه و نظام آموزشی این مسئولیت را دارد که دانش‌آموزان را برای زندگی با کرونا آماده کند و بخش مهم مسئولیت نظام آموزشی در بازگشایی مدارس این است که چه آموزش‌هایی را به کودکان بدهیم تا بتوانند با کرونا زندگی کنند و احساس مسئولیت در برابر سلامت دیگران در آنها تقویت شود.

۳ تا ۹ ماه افت کیفیت 

در ادامه این نشست؛ بهنام بهراد عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مهارت‌های اساسی خواندن، نوشتن، ریاضیات و علوم تجربی نقش مهمی را در توسعه کشورها دارد که توسط نظام آموزشی به دانش‌آموزان منتقل می‌شود، متذکر شد: مطالعه‌ای که به تازگی توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی با همکاری یونسکو و بانک جهانی درباره آزمون پیزا (کیفیت نظام آموزشی را می‌سنجد) انجام شده است، نشان داد کشورهایی که میزان تعطیلی مدارس آنها در ایام کرونا بیشتر بود از جمله کشورهایی هستند که در سنجش‌های پیشرفت آموزشی رتبه پایینی  دارند و کشورهایی که مدارس را باز نگه داشتند مانند آلمان و فنلاند عملکرد خوبی در پیزا داشتند.

وی افزود: بانک جهانی مطرح کرده است اگر دانش‌آموزان به مدت ۵ ماه از مدرسه دور بمانند و مدارس تعطیل باشد بین ۳ تا ۹ ماه اُفت کیفیت سال‌های تحصیل برای دانش‌آموزان رقم می‌خورد هم‌اکنون حدود دو سال است دانش‌آموزان کشور آموزش حضوری ندارند بنابراین تصور کنید که چه وضعیتی از اُفت یادگیری خواهیم داشت.

بهراد متذکر شد: نتایج تیمز ۲۰۱۹ نشان می‌دهد عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ایران از میانگین بین‌المللی پایین‌تر است یعنی کیفیت نظام آموزشی و یادگیری دانش‌آموزان دچار مشکل اساسی است، دانش‌آموزان کشور  چند دهه است یعنی از دوران قبل از کرونا افت یادگیری داشتند و هم‌اکنون این وضعیت با تعطیلی مدارس در دوران کرونا ترکیب شده است، در کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی مدارس دوره ابتدایی تا حد زیادی باز بود چون دانش‌آموزان دبستانی باید مهارت پایه مانند خواندن و نوشتن را که با آموزش مجازی قابل انتقال نیست،‌ فرا بگیرند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش متذکر شد: ۵۰ درصد کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در مدارس به پلتفرم استاندارد دسترسی داشتند و ما در این دو سال شاد را به عنوان پلتفرم آموزشی استفاده کردیم که اشکالات زیادی داشت.

دو بحران در مهر امسال

بهراد ادامه داد: با توجه به اُفت تحصیلی که از گذشته داشتیم در کنار تعطیلی حدود دو ساله مدارس و کیفیت پایین آموزش می‌توان تصور کرد که جمعیت ترک تحصیل بالایی داشته باشیم و اُفت یادگیری زیادی را تجربه خواهیم کرد؛ هم‌اکنون بحث بر سر نسلی است که در آینده دچار مشکل خواهند شد.

وی گفت: اگر مهرماه امسال، دانش‌آموزان به مدارس بازگردند دو بحران اساسی داریم، نخست، اُفت یادگیری اساسی که مدارس و نظام سیاست‌گذاری برای آن آماده نیست و دوم، ترک تحصیل بالا.

بهراد در پایان متذکر شد: بازگشایی مدارس، متأثر از دو پارامتر آمادگی مدارس، بازگشت ایمن به مدرسه و میزان انتشار ویروس است، ۷۰ درصد کشورها بودجه آموزش و پرورش را برای مقابله با کرونا افزایش دادند و باید این موضوع در دستور کار دولت باشد.

حیدر تورانی عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تا زمانی که دوگانه سلامت و آموزش را تعدیل نکنیم بازگشایی مدارس سخت خواهد بود، گفت: کشورهایی که توانستند مدارس را باز کنند، فضای فیزیکی مدارس آماده بوده است، در ایران باید بتوانیم فضای فیزیکی مدارس را آماده، رضایت خانواده‌ها را فراهم و امکانات را تامین کنیم ، در این صورت دو گانه سلامت و آموزش تعدیل می‌شود و می‌توان به سمت بازگشایی مدارس رفت.

وی افزود:‌ باید از ناحیه فرصت به سراغ بازگشایی مدارس برویم تا به امروز بیشتر روی تهدیدها تاکید شده است اما باید بگوییم اگر مدارس باز شود بچه‌ها نشاط پیدا می‌کنند البته بازگشایی مدارس باید مدیریت شده و با تفویض اختیار به مدارس کشور باشد یعنی حداقل برای ۳ ماه ابتدای سال تحصیلی، شورای مدرسه تصمیم‌گیری کند تا دانش‌آموزان مدیریت شده به مدرسه بیایند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    6 1
    با سلام و خسته نباشيد آخه نه اينكه تو اين مملكت ايران از اون رييس جمهور گرفته تا اون قشر پايين كه قبلا مدرسه ميرفتن سواد دارند ، خود شما فكر ميكنيد علامه دهر آخه، فقط تجربه و مطالعه زياد كه باعث ميشه علم و دانش بالا بره، راه رو اشتباه داريد ميرويد، هيچ كس از جون بچش سير نشده كه بخواد بفرسته مدرسه ، شما ها جيباتون خالي مونده ، لش بازي معلمهاتون كم شده ، مردم مثل بقيه گاگول و خر فرض نكنيد، آخه تبعيض تا كي
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    3 0
    ای بِتِرکین که همش رو مخ مردم رژه میرین ! باز کنین بازکنین مدارسو. بگذار بحران سوم رو من بگم از دست دادن والدین بر اثر کرونا! خب دوره های تابستانی اجباری بگذارین. در آمریکا، کمپ تابستانی از دو نوع هست. تفریحی و درسی
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    8 0
    من و اطرافیانم بهیچ عنوان فرزندانمونو مدرسه نمی فرستیم
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    3 0
    من اجازه نميدم نوه هام مدرسه برن
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    4 0
    با کدام امکانات به مدرسه بیایند؟! خودِ معلمها هم راضی هستند مجازی باشد شک نکنید!!
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    2 0
    واقعا برای مسولین متاسفم..آخه کی ازجون بچه اش سیر شده..بیماری داره ثاتیه به تانیه قربانی میگیره..توخونه نمیتونیم.به زور بگیم برو دستات بشور..ماسک ده دقیقه بزنیم حالت خفگی میگیریم دربدتربن وخطرناک ترین شرایط میخواهید مدارس بازشود. یارو باپای خودش میره بیمارستان دوساعت بعد میگن رحمت خدا رفت..نه مدارس نه دانشگاه واقعا اشتباه رواشتباهه سلامتی بچه های مردم دراولویت است..بهترین راه این است تا 80 میلیون تا سال دیگه همین موقع فقط مجازی باشه..خواهر زاده ام قبل ازکرونا دانشجو بودتوخوابگاه سال سوم هم بود یکیشون سرما میخورد 5 نفرشون تواطاق می افتادند مریض وبی کس ..تازه اینا همشون ار18 سال به بالا بودن نه کس بود براشون سوپی درست کنه نه خودشون بلدبودند ونه به کلاس میرفتند می خوابیدند این ازدانشجو ها--بچه ها که چطور بهداشت رعایت کنند باماسک ودستکش وهمه تویه کلاس به زبون ساده ست..اخه این فکرکردن داره..طرف جوانیش سربچه اش گذاشته..بادست خودش بفرستش وبعد افسوس بخوره!؟
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    1 0
    اگربرای واکسن دانش آموزان همانندمعلمان اقدامی صورت بگیرد می توان به بازگشایی مدارس امیدواربوددرغیراین صورت با رشد ویروس کروناوخطرات انتشاردلتا که سلامتی دانش آموزان رابه خطر می اندازد نبایدمدارس بازشوند.
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      0 0
      مدارس رو باز کنید تا معلم های بدبخت و دانش آموزای بیچاره قربانی کرونا بشن . نوبتیم باشه نوبت اوناست که قربونی بشن . واقعا متاسفم برای مردمی که هیچ کس برای جونشون ارزشی قائل نیست . واقعا همه می گیرند تو رو خدا تجمعات را کم کنید نه این که همه را قربونی چرت و پرت کنید . آخه یک سال از درس جا بمونن بهتره تا بمیرن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس