کد خبر 1260378
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۲
احتمال تاثیر یک داروی ضدافسردگی در بهبود کرونا

محققان پی بردند داروی ضد افسردگی "فلووکسامین" می تواند کاندیدای خوبی برای درمان کووید ۱۹ باشد.

به گزارش مشرق به نقل از مدیکال نیوز، گمانه زنی‌ها مبنی بر این است که کانادا اولین کشوری است که استفاده از این دارو را برای درمان کووید ۱۹ تأیید کرده و پس از آن در ایالات متحده، هند، برزیل و آفریقای جنوبی هم تأیید شده است.

بیشتر بخوانید:

سلامت روان مردم در گرداب «خبرخوش»

فلووکسامین، یک داروی ضد افسردگی از دسته بازدارنده‌های بازجذب سروتونین (SSRI) است که عمدتاً برای درمان اختلال افسردگی و وسواس فکری- عملی استفاده می‌شود. همچنین برای درمان اختلالات اضطرابی مانند اختلال ترس، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال استرس پس از سانحه نیز استفاده می‌شود.

در ابتدا فلووکسامین از طریق مطالعات محاسباتی به دلیل قابلیت اتصال آن به گیرنده‌های ACE۲ انسانی و همچنین پروتئین‌های سنبله کروناویروس شناسایی شد درحالیکه از اتصال بین این دو جلوگیری کرده و تا حدی به عنوان ضدویروس عمل می‌کند.

مطالعات آزمایشگاهی هم توانایی آن را در کاهش بارهای ویروسی از طریق تداخل با گیرنده‌های ACE۲/TMPRSS۲ تأیید کرده است.

بیشتر بخوانید:

تاثیر «فلووکسامین» در پیشگیری از نوع حاد کرونا

مطالعه دیگری نشان داد که فلووکسامین می‌تواند از طریق تأثیر بر غشای کروناویروس به عنوان یک ضد ویروس عمل کند و حتی استفاده از آن را به عنوان یک عامل پیشگیرانه پیشنهاد می‌کند.

در یک مطالعه بر روی ۱۵۲ بیمار سرپایی مبتلا به عفونت کروناویروس تأیید شده، هیچ یک از ۸۰ بیمار دریافت کننده فلووکسامین در مقایسه با ۶ نفر از ۷۲ بیمار دریافت کننده دارونما، در طول ۱۵ روز بیماری شأن تشدید نشد.

با این وجود، در رقابت برای یافتن درمان‌هایی برای پیشگیری و درمان عفونت کروناویروس، فلووکسامین می‌تواند یک داروی کمکی مفید باشد. اگر در مرحله اولیه تب و سرفه ناشی از کووید ۱۹ تجویز شود، می‌تواند تعداد بیمارانی را که دچار مرحله دوم خطرناک بیماری همراه با توفان سیتوکینی و آسیب ریوی می‌شوند، کاهش دهد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 1
    همه چیز بجز داروهای طب سنتی و اسلامی !!!!!
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 0
    طبیعیه مردم رو با اخبار کرونایی و محدودیتهای کذایی افسرده کردن باید هم داروی صد افسردگی جواب بده ! اما اسمی از داروهای بومی نیارید که ... !
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 0
    شرکت های داروئی برای فروش دارو از هر ترفندی استفاده می کنند. مانند جا انداختن دارو های ضد ویروس و کلروکین برای درمان کرونا
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    2 3
    هر آشغالی را به خورد بیمار میدهند بعد همه اش خبر می زنند در خانه بمانید یکی نیست بگه آخه احمق ها درمان بلد نیستید چرا جلوی طب ایرانی اسلامی را می گیرید
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    1 0
    اگه این دارو تاثیر داره پس معلومه که ترس پدر مردم رو درآورده نه کرونا . همینه که افغانستان و عراق و یمن و سوریه از ما بهترن. اونا ترسی که ما داریم رو ندارن
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    2 0
    شروع کنید رو ایرانیا امتحان کنید مشخص میشه!!!
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 0
    مشرق جان انتشار این اخبار برای ایرانیان که مصرف بی رویه و خودسرانه دارو دارند کار درستی نیست. آنهم یک دارو اعصاب و روان
  • علی خان IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 0
    بله دیگه ی جور کرونا ی نفری ساخته که طرف خودش روانی بوده و یک کاری کرده تا بر افراد روانی اثر نداشته باشه ،
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 0
    درووووغ. از دوسال پیش تا الان مدتی یه بار یه دارو رو میکنن و بعد از چند مدت دوباره یه جدید میاد. اون چیزی که کرونا رو غیر قابل تحمل ميکنه ترس از کروناست، والا با یه استراحت و داروهای خانگی هم رفع میشه. من مادرم مبتلا شد، توی خونه و با داروی خونگی بهبود پیدا کرد، همسایه ی دیوار به دیوارمون هم تازه چند روز خوب شده. نترسید و به اراجیف سازمان بهداشت صهیونیستی گوش نکنین.
  • مولود IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 1
    این دارو بد ترین دارویی که تو عمرم خوردم یک سری به علت پا درد که می گفتند منشا عصبی دارد تنها یک عدد قرص فلوکستین 20 را به دستور پزشک مصرف کردم و تا 1 ماه دچار تشویش و نگرانی و اضطراب و بی اشتهایی شدید شدم و شب آن هم دچار حمله عصبی شدم و دچار لرزش شدید عصبی شدم عین تشنج . در آن هنگام حتی فکم ولبهایم هم می لرزید و لب ها و دست هایم دچار گزگز شدید می شد و دستهایم جوری که خون نرسیده باشد انگار بسته شد اما بعد از یک ربع این حالت وحشتناک برطرف شد ولی اثرات بد آن تاا یک ماه ادامه داشت . فلوکستین داروی خطرناکی است حداقل برای برخی ها . رفتم مجددا دکتر گفت فلوکستین در اکثر موارد برای مردم داروی بسیار بدی است
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 0
    چه عجب افسرده بودن یه جایی به دردمون خورد : )))
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    2 0
    ترس و استرس و وحشت و غصه که نباشد کرونا کسی را نمی کشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس