لزوم رعایت نکات ایمنی در تکایا و هیئت‌های مذهبی

رئیس سازمان آتش‌نشانی کرج با بیان اینکه برخی هیئت‌ها و تکایای عزاداری موقت هم برپا شده‌اند، گفت: رعایت نکات ایمنی هیئت و تکایای کرج ضروری است.

به گزارش مشرق، عباس وحیدی بعد از ظهر سه‌شنبه در حاشیه بازدید از هسئت های مذهبی شهر کرج اظهار کرد: هر شب تعداد زیادی از مردم برای عزاداری در تکایا و هیئت‌های مذهبی گرد هم جمع می‌شوند؛ اما نکته مهم اینجاست که گاهی به بهانه‌ی موقتی بودن این تکایا، نکات ایمنی در آنها رعایت نمی‌شود.

وی در خصوص نکات ایمنی که هیئت‌ها و تکایای مذهبی باید در ایام عزاداری رعایت کنند، تصریح کرد: خطراتی تکایا و سازه‌های موقت را تهدید می‌کند که لازم است در این خصوص نکات ایمنی را سرلوحه کار خود قرار دهند تا از بروز حادثه در این ایام پیشگیری شود.

این مسئول با اشاره به اینکه روزها و شب‌های عزاداری اباعبدالله الحسین را سپری می‌کنیم، اظهار کرد: در این راستا لازم است تکایا و هیئت‌های مذهبی فاصله و حریم چادرها را از یکدیگر رعایت کنند. اگر قرار است دو چادر در کنار یکدیگر بنا شود باید حداقل فاصله چهار و نیم متری را داشته باشند. این فاصله برای پیشگیری از سرایت حریق از چادر به چادری دیگر است.

وحیدی با تأکید بر لزوم دسترسی خودروهای آتش‌نشانی به تکایا گفت: در برخی موارد این سازه‌ها طوری طراحی می‌شود که نیروهای آتش‌نشانی نمی‌تواند به راحتی به آن دسترسی پیدا کند. این هم یکی دیگر از مواردی است که مسیرهای لازم را برای امدادرسانی‌های احتمالی باز نگه دارند.

وی ادامه داد: باید در صورت بروز حادثه مسئولان تکایا و هیئت‌ها، همکاری لازم را با نیروهای آتش‌نشانی داشته باشند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج گفت: برای برخی از مساجدی که تبدیل به تکایا و حسینیه می‌شوند می‌توان از سیستم‌های اعلام و اطفای حریق استفاده کنند. پیشنهاد می‌کنیم که اگر این امکان فراهم نبود حتماً خاموش کننده‌های مورد نیاز را در دسترس داشته باشند.

بیشتر دلایل آتش‌سوزی‌ها به دلیل مشکلات برق است

وی با بیان اینکه بیشتر دلایل آتش‌سوزی‌ها به دلیل مشکلات برق است، اظهار کرد: ممکن است با گرفتن بار اضافه از یک کابل حریق رخ دهد بنابراین توصیه ما این است که افرادی که تخصص دارند اقدامات لازم در خصوص برق کشی و.. را انجام دهند.

وحیدی گفت: نکته دیگر در خصوص روشنایی و برق است که نباید قطع شود. باید این امکان وجود داشته باشد که حین وقوع حادثه نیز بتوان از آن استفاده کرد همچنین حتماً باید مسیرهای خروج مشخص باشد چرا که در صورت وقوع حادثه احتمالی افراد راه را گم نکنند.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که اگر چادرها ۶٠ نفره است، حداقل یک راه خروج داشته باشند. برای ٢٠٠ نفر دو راه خروجی کافی است اما برای ٣٠٠ نفر باید حتماً دو راه خروج با عرض بیشتر داشته باشد.

این مسئول در ادامه گفت: هر چه تعداد بیشتر شود به اندازه هر ٢٠ نفر باید ١٠ سانتیمتر به عرض در اضافه شود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج افزود: اگر در این محل‌ها از آشپزخانه‌های سیار استفاده می‌شود حتماً باید موضوعات ایمنی کنترل شود. باید فاصله آن با مواد قابل اشتعال رعایت شود. در این محل‌ها هم باید حتماً خاموش کننده وجود داشته باشد.

وحیدی با بیان اینکه باید استعمال دخانیات داخل چادرها ممنوع شود، متذکر شد: این بسیار خطرناک است و به راحتی حادثه رخ می‌دهد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس