کد خبر 1260057
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸

با توجه یه الکترونیکی شدن ثبت و پرداخت عوارض در بیشتر آزادراه‌های کشور، علاوه بر مبلغ عوارضی، لزوم دانستن مهلت پرداخت عوارض آزادراه‌ها نیز افزایش یافته است زیرا همانند قبل لزومی برای پرداخت در همان لحظه برای رانندگان وجود ندارد. در واقع با ثبت عوارض توسط دوربین‌های هوشمند برای هر پلاک، به فاصله‌ی چند لحظه تا چند ساعت بدهی عوارض به صورت پیامک برای رانندگان ارسال می‌شود. تا مدتی سیستم ارسال پیامک پرداخت عوارض به این صورت بود که پس از تردد در آزادراه‌ها اگر عوارض تا ٤٨ ساعت پس از پیامک یادآوری پلیس پرداخت نمیشد و اقدامی برای اخطارها صورت نمی‌گرفت، راننده‌ی خودروی سواری مورد نظر موظف بود علاوه بر مبلغ عوارض، ٣٠ هزار تومان بابت عدم پرداخت عوارض، جریمه دهد.  

مهلت پرداخت عوارض آزادراهی

تغییرات اعمال شده در مهلت پرداخت عوارض

جدیدترین تغییری که از دی ماه سال ٩٩ به بعد در مورد مهلت پرداخت عوارض الکترونیکی اعمال شده است، افزایش مهلت آن از ٤٨ ساعت به یک هفته یا هفت روز بوده است. در این راستا دو عامل باعث تغییر در نحوه اعمال این قانون و ایجاد تغییر در آن شدند که اولی مشکلات ناشی و تسویه و دومی درخواست مردم بود. با توجه به اینکه برخی از رانندگان یا مسافران به هر دلیلی ممکن بود پیامک عوارض یا اخطار عوارض را به موقع ندیده و یا فراموش کنند، سعی شد تا فرصت بیشتری برای پرداخت عوارض در نظر گرفته شود و این مهلت تا هفت روز پس از تاریخ صدور قبض افزایش یافت اما طبق روال قبل همچنان اگر راننده‌ی وسیله نقلیه‌ای باز هم پس از یک هفته از پرداخت عوارض اجتناب کند، جریمه خواهد شد و باید مبلغ عوارض را به علاوه‌ی مبلغ جریمه عدم پرداخت عوارض، بپردازد. با وجود افزایش مهلت پرداخت عوارض، به رانندگان و کاربران جاده‌ای توصیه می‌شود که در اسرع وقت نسبت به پرداخت عوارض آزادراهی اقدام کنند. 

مبالغ جریمه در صورت کوتاهی در پرداخت عوارض

همانطور که ممکن است بدانید، همانند گذشته مبالغی به منظور جریمه برای انواع وسیله‌ی نقلیه تعیین شده است که رانندگان موظفند علاوه بر مبلغ عوارضی که پرداخت نکرده‌اند، مبلغ جریمه را نیز بپردازند. جدیدترین مبالغ برای جریمه برای خودروهای سواری 40 هزار تومان، وانت‌ 40 هزارتومان، مینی بوس 40 هزار تومان، کامیونت 40 هزارتومان، کامیون دو محور 50 هزار تومان، اتوبوس 50 هزار تومان، کامیون سه محور 90 هزارتومان، تریلی 90 هزار تومان و نفتکش نیز 90 هزار تومان، تعیین شده است.

پرداخت جریمه در اپلیکیشن شاپ

همانطور که اشاره شد، تا جای ممکن به رانندگان توصیه می‌شود که از کوتاهی و تاخیر در پرداخت عوارض خودداری کنند. همچنین در اپیکیشن شاپ این امکان به راحتی در اختیار شما قرار داده شده است. اما اگر به هر دلیلی موفق به پرداخت به موقع عوارض آزادراه‌ها نشده‌اید، باز هم جای نگرانی وجود نداشته و می‌توانید در سریع‌ترین زمان، نسبت به پرداخت هر گونه جریمه رانندگی در اپلیکیشن شاپ اقدام کنید. برای این کار، کافی است پس از نصب اپلیکیشن شاپ از طریق اپ استورهای قابل استفاده در سیستم عامل تلفن همراه خود و ورود به آن، بر روی گزینه‌ی قبض و سپس جریمه‌ی خودرو کلیک کرده، اطلاعات پلاک خود را وارد کنید و از هرگونه جرایم رانندگی استعلام گرفته و آن را پرداخت کنید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس