کد خبر 1259227
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۲
آمریکا

یک نشریه چینی با بررسی ابعاد تحولات سریع در افغانستان نوشت که ایالات متحده مسئول وقایع افغانستان و تجزیه احتمالی این کشور است.

به گزارش مشرق، به دنبال حملات طالبان به سراسر افغانستان در روزهای گذشته و درهم ریخته شدن آرامش نسبی در این کشور که آمریکا مدعی برپایی آن بود، یک نشریه انگلیسی زبان چین تصمیمات ایالات متحده را سبب دگرگونی سیاسی و نظامی در افغانستان دانست.

«سی جی تی ان» چاپ چین روز یکشنبه نوشت، ناظران غربی از این وضعیت شوکه شده‌اند زیرا فکر می‌کردند که دولت افغانستان در کابل و ارتش ملی افغانستان حتی پس از خروج کامل ارتش ایالات متحده تا پایان ماه  جاری، همچنان بر موضع خود خواهند ایستاد اما پیش بینی‌ها بر اساس چندین فرضیه غلط بود. حمایت هوایی آمریکا در کمک به کنترل کابل بر کشور بسیار مهم بود. ایالات متحده هر زمان که طالبان را در هر نقطه از کشور تجمع می کرد و تهدیدی برای دولت محسوب می شد، بمباران م‌یکرد.

به نوشته این نشریه، بمباران‌های هوایی آمریکا در افغانستان بیشتر شبیه شمشیر دولبه و نوعی ماموریت سطحی تا نبرد با شبه نظامیان بود. از سویی دیگر، شمار قابل توجهی از نیروهای ارتش افغانستان نشان دادند که علی‌رغم اینکه ایالات متحده صدها میلیارد دلار برای آموزش آنها سرمایه گذاری کرده، اما هنوز صلاحیت دفاع از کشور را ندارند.

چندین گزارش از افغانستان نشان می‌هد که بسیاری از پرسنل ارتش افغانستان یا بدون جنگ تسلیم طالبان شده اند یا هنگامی که جنگ بسیار شدید شده است به سرعت فرار کردند. این نشان دهنده ضعف اصلی ارتش افغانستان است، یعنی اینکه یک ببر کاغذی بود که در تمام مدت توسط نیروی هوایی آمریکا پشتیبانی می‌شد اما متشکل از بسیاری از افرادی بود که فقط برای دریافت حقوق کار می‌کردند.

به نوشته این نشریه، ایالات متحده بیش از ۲ تریلیون دلار در افغانستان هزینه کرد، اما این کشور واقعاً چیزی برای نشان دادن ندارد. بازرس ویژه بازسازی افغانستان سال گذشته گزارش داد که دست کم ۱۹ میلیارد دلار بر اثر کلاهبرداری و سوء استفاده از بین رفته است.

نکته مهم این است که افغانستان تقریباً به مکان فساد نظامی ایالات متحده تبدیل شده است. این امر نه تنها بر خلاف اهداف اعلام شده نظامی-سیاسی آمریکا در این کشور بود، بلکه تلاش‌های بازسازی اجتماعی-اقتصادی افغانستان را نیز ناتوان کرد.

همچنین، برنامه خروج نظامی آمریکا  در حالی که به دلایل زیادی مدتی طولانی به تاخیر افتاده بود اما بسیار غیرمسئولانه انجام شد زیرا این امر فقط طالبان را تشویق کرد تا فوراً حمله کنند و خلاء امنیتی ایجاد شده توسط ایالات متحده را پر کنند. بنابراین به نظر می‌رسد که دولت  «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفت افغانستان را به دلایل نامشخص و غیر مرتبط با اهداف اعلام شده ترک کند.

اینک خلأ امنیتی قابل پیش بینی که ایالات متحده ایجاد کرده، ناگزیر انواع بازیگران غیر دولتی از جمله تروریست‌هایی مانند القاعده و داعش که در افغانستان فعال بوده‌اند را به خود جلب خواهد کرد.

در خاتمه این تحلیل آمده است، واضح است که ایالات متحده مسئول تجزیه افغانستان است وهر آنچه در آنجا اتفاق می‌افتد مستقیماً به ایالات متحده مرتبط است. ایالات متحده اینک به عنوان یک سلطه تک قطبی در دو دهه پیش دیده نمی‌شود، اما اکنون به عنوان یک قدرت رو به زوال، غیرقابل اعتماد، فاسد و شکست خورده در نظر گرفته می‌شود.   

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس