کد خبر 1259037
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
وزارت راه نمی‌تواند مسکن سازی کند/ طرح تفکیک بار مالی ندارد

موافقان تفکیک وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند: این تفکیک ضروری است زیرا وزارت عریض و طویل راه و شهرسازی نمی‌تواند وعده ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی را محقق کند.

به گزارش مشرق، در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه (۲۴ مرداد) مجلس شورای اسلامی، بررسی کلیات «طرح انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی و تشکیل وزارت حمل و نقل و وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمینی» در دستور کار صحن علنی مجلس قرارگرفت.

دلخوش: دولت با این وزارتخانه عریض و طویل نمی‌تواند سالانه یک میلیون مسکن بسازد

سیدکاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در موافقت با تفکیک وزارت راه و شهرسازی، گفت: عریض و طویل بودن وزارت راه و شهر سازی موجب شده است که مشکلات زیادی در حوزه راه‌ها و مسکن داشته باشیم. شهرسازی اسلامی نداریم، شهرهای ما بی هویت هستند. ۱۸ میلیون حاشیه نشین در کشور زندگی می کنند که ساماندهی نشده اند.

بیشتر بخوانید:

مخالفان تفکیک وزارت راه و شهرسازی چه گفتند؟

وی با بیان اینکه ۲۰ میلیون جمعیت کشور در بافت فرسوده زندگی می کنند،اظهار داشت: ۶۰ درصد راه‌های کشور به مرمت و بازسازی نیاز دارند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: دولت چگونه می‌خواهد با این وزارتخانه عریض و طویل سالانه یک میلیون مسکن برای جوانان بسازد.

بهروزی فر: طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی بار مالی ندارد

در ادامه خلیل بهروزی فر نماینده مردم فومن در مجلس در موافقت با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی ،گفت: با اجرای این طرح، سازمان یا وزارتخانه جدیدی ایجاد نخواهد شد. فقط وزارتخانه‌های تجمیع شده جدا می‌شوند. ادغام وزارت راه و شهرسازی با هدف چابک سازی دولت انجام شد اما این امر محقق نشد و فقط یک مدیر و چند معاون حذف شدند.

وی حوزه فعالیت وزارت راه و شهرسازی را گسترده و غیر قابل تجمیع خواند و گفت: مدیران کلان این وزارتخانه به همه بخش‌های وزارت راه و شهرسازی اشراف ندارند و این امر موجب ایجاد مشکلات زیادی در بخش مسکن شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی بار مالی ندارد و مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی نیست. همه ساختارها در جای خود باقی می مانند و فقط یک وزیر اضافه می‌شود.

آصفری در موافقت: ۶۳ درصد حقوق کارمندان و کارگران صرف اجاره خانه می‌شود

در ادامه جلسه، محمدحسن آصفری در موافقت با تفکیک وزارت راه و شهرسازی گفت: اجرای این طرح بار مالی ندارد زیرا در همه شهرستانها و استانها تمامی امکانات، ساختمان ها و تجهیزات این دو وزارتخانه جدا هستند.

وی با اشاره به مشکلات مردم در تامین مسکن،افزود: ۷ میلیون نفر در کشور ما مستاجر هستند و۶۳ درصد از حقوق کارمندان و کارگران بابت تامین اجاره خانه هزینه می‌شود.

نماینده مردم اراک در مجلس اظهار داشت: طبق طرح تعالی جمعیت، دولت باید مسکن زوج های جوان را تامین کند اما متاسفانه امروز خانواده هایی که ۲ تا ۳ فرزند دارد در تامین مسکن دچار مشکلات اساسی هستند چه برسد به زوج های جوان.

آصفری گفت: وزارت راه و شهرسازی برای حل مشکل راه، ریل و خطوط هوایی با مشکلات جدی مواجه است و توان حل مشکلات مسکن را ندارد.

در پایان نمایندگان با کلیات «طرح انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی و تشکیل وزارت حمل و نقل و وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمینی» مخالفت کردند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احمد IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    خوب است موافقان طرح ابتدا بفرمایند از تجمیع بعضی وزارتخانه چه نتیجه مثبتی تاکنون به دست آمده است؟ سال هاست مجلس یا وزارتخانه ها را جمع و یا درصدد تفریق آنهاست اما مشکلات همچنان باقی است!! وقت آن نرسیده به فکر راه کار جدیدی باشیم؟
    • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      1 0
      وزارت راه مجموعه اي از چندين شركت و سازمان زيرمجموعه است. به جاي ادغام و انتزاع هاي بي حاصل، اين شركتهاي و سازمان‌ها را تك به تك كوچك‌سازي، چابك‌سازي، مكانيزه و به روز كنيد مشكل حل خواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس