کد خبر 1258840
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲
عملکرد تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی/ 29.5 میلیارد دلار به مرحله گشایش اعتبار رسید+ جدول

عملکرد صندوق توسعه ملی تا پایان سال ۹۹ نشان می‌دهد، از میزان کل مسدودی‌های صادره تا پایان سال ۱۳۹۹، مجموعاً مبلغ ۲۹,۵۲۲ میلیون دلار به مرحله گشایش اعتبار و دریافت پوشش از بانک مرکزی رسیده‌است.

به گزارش مشرق، گزارش عملکرد صندوق توسعه ملی تا پایان سال ۹۹ منتشر شد.

یکی از بخش‌هایی که منابع صندوق به آن اختصاص دارد بخش ارزی است. صندوق توسعه ملی به استناد تبصره ( ۳) بند (خ) اساسنامه صندوق ماده ( ۱۶ ) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور که مقرر میدارد اعطای کلیه تسهیلات صندوق صرفاً از طریق عاملیت بان کهای دولتی و غیردولتی خواهد بود  و همچنین با توجه به چارچوب قراردادهای عاملیت صندوق که به استناد جزء ۳ بند ت اساسنامه تعیین شده است، از سال ۱۳۹۰ تاکنون در قالب قراردادهای عاملیت ارزی و از سال ۱۳۹۱ نیز در قالب قراردادهای سپرده گذاری ارزی اقدام به اعطای تسهیلات ارزی از طریق بانکهای عامل به متقاضیان نموده است.

در جدول زیر خلاصه عملکرد ارزی صندوق از سال ۱۳۹۰ تا پایان سال ۱۳۹۹ به تفکیک نوع قرارداد منعقده با
بانکهای عامل ارائه شده است.

عملکرد تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی +جدول

۱-مطابق مصوبه مورخ ۲۳ اردیبهشت سال ۹۹ هیات عامل صندوق مبلغ ۵.۸۲۰ میلیون دلار سهمیه جهت تخصیص به بانک‌های عامل تصویب شد که قرار داد ۱۳ بانک به مبلغ ۴.۹۲۰ میلیون دلار در سال ۹۹ منعقد و ابلاغ شده است.

۲-اطلاعات طرحهای تامین مالی شده تاکنون، شامل کلیه طر حهای فعال مسدود شده ۳۱۵ طرح و طرحهای تسویه شده ۳ طرح است.

عمده‌ی منابع ارزی صندوق از لحاظ بخش اقتصادی، در بخش نفت و گاز و پتروشیمی و از لحاظ منطقه اجرای طرح، در مناطق کمتر توسعه یافته اعطا شده است. تا پایان سال ۱۳۹۹ بیش از ۸۷ % منابع ارزی مسدود شده طر حهای فعال به نفع متقاضیان، به مرحله گشایش اعتبار (دریافت پوشش) و حدود ۶۶ % نیز به مرحله پرداخت قطعی رسیده است.

عملکرد تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی +جدول

۱-با توجه به یک مرحلهای بودن اعلام وصول و مسدودی طر حهای ارزی در سالهای ابتدایی تاسیس صندوق، مجموع کل طرحهای ابطال شده اعلام وصول و مسدودی گزارش شده است.

۲- اطلاعات اعلام وصول، مسدودی، پوشش و پرداخت طرح های تسویه شده از جامعه آماری طرح های فعال حذف شده اند.

در سال ۱۳۹۹ به علت عدم تکمیل پروند ههای ارسالی بانکها به صندوق (از جمله عدم ارسال مستندات کامل، عدم ارزآوری پروژ ههای معرفی شده و...) برا ی هیچ طرحی اعلام وصول صادر نشده است.
- اعلام وصول و مسدودی طرح ها به دلایل ی از جمله عدم انجام تعهدات توسط متقاضی در مهلت مقر ر یا درخواست بانک عامل و... ابطال می شوند.
- مانده مسدودی مصرف نشده طرح ها (که عمدتا طرح های نفتی هستند)، جهت آزاد شدن منابع بلوکه صندوق نزد بانک مرکز ی و اختصاص مجدد این منابع به طرح های واجد اولویت، ابطال گردیده است.
- اطلاعات پوشش‌های صادره و پرداختهای قطعی طرح های فعال، براساس گزار شهای دریافتی از بانک مرکزی و به استناد گشایشهای اعتبار اسنادی صادره توسط بانکهای عامل، محاسبه شده است.

عملکرد تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی +جدول

۱-تعداد طرحهای فعال موجود به تفکیک سال اعلام وصول یا مسدودی گزارش شده است.
۲- منظور تعداد طر حهایی است که در سال مشخص شده، برای آنها گشایش اعتبار (پوشش ) یا پرداخت قطعی (صادره یا ابطالی) ثبت شده است. جمع کل نیز مبین تعداد طرحهای فعال موجود دارای گشایش اعتبار (پوشش ) یا پرداخت قطعی در زمان گزارش دهی می‌باشد.
- اطلاعات اعلام وصول، مسدودی، پوشش و پرداخت طرح‌های تسویه شده از جامعه آماری طرحهای فعال حذف شده اند.

در سال ۱۳۹۹ از ۶۳ طرحی که برای آنها پوشش صادر شده، پوشش ۱۱ طرح به مبلغ بیش از ۲۱۹ میلیون دلار افزایش و پوشش ۵۲ طرح دیگر نیز به مبلغ ۷۵۷ میلیون دلار کاهش یافته یا ابطال شده و در مجموع ۵۳۸ میلیون دلار از پوشش های صادره کاسته شده است.

عملکرد تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی +جدول

در نمودار فوق، علاوه بر نمایش عملکرد هر مرحله از تأمین مالی ارزی طر حها، مانده تعهدات هر مرحله نیز قابل مشاهده است. برای مثال از میزان کل مسدودیهای صادره تا پایان سال ۱۳۹۹، مجموعاً مبلغ ۲۹,۵۲۲ میلیون دلار به مرحله گشایش اعتبار و دریافت پوشش از بانک مرکزی رسیده‌اند ( ۸۷ % از کل مسدودیها) و مبلغ ۴,۴۳۵ میلیون دلار از سقف میزان کل مسدودیهای ارزی (۱۳ % از کل مسدودیها)، در پایان سال ۱۳۹۹ فاقد گشایش اعتبار (پوشش) می‌باشند که به عنوان مانده تعهدات گشایشهای صندوق از محل مسدودیهای صادره، در گزارشها درج می‌شوند.

در سال ۱۳۹۹ حسابهای ارزی ۶ بانک بابت بدهی از محل قراردادهای عاملیت ارزی به نفع صندوق مسدود گردید. ضمنا مجموع وصولیهای صندوق از محل مانده مطالبات قراردادهای عاملیت ارزی در دوره گزارش‌دهی، مبلغ ۱,۲۲۸ میلیون دلار بوده که مبلغ ۹۹۰ میلیون دلار آن در سال ۱۳۹۹ وصول شده است. معوقات مذکور مربوط به تسهیلات ارزی اعطایی صندوق به طرحها و اغلب ناشی از شرایط ارزی کشور و تحدید صادرات و مشکلات مربوط به تحریمها است و در تسهیلات ریالی اعطایی صندوق مبلغ معوقات تقریبا صفر است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس