کد خبر 1258658
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷
هواپیما

وزارت دفاع فرانسه با ادعای تلاش در تامین امنیت تنگه هرمز، یک فروند هواپیمای گشت دریایی عازم منطقه کرده است.

به گزارش مشرق، وزارت دفاع فرانسه به عنوان بخشی از ائتلاف دریایی اروپا در تنگه هرمز یک فروند هواپیمای گشت دریایی جدید خود را عازم منطقه کرد.

به نوشته وبگاه «ارو تایمز» هواپیمای گشت دریایی «آتلانتیک -۲» (ATL۲) یکی از جدیدترین هواپیماهای گشت دریایی است و وزارت دفاع فرانسه در راستای حضور در تنگه هرمز آن را به تازگی در امارات متحده عربی مستقر کرده است. این هواپیما بخشی از ناوگان هوایی نیروی دریایی فرانسه مستقر در غرب این کشور است.

ماموریت ائتلاف دریایی اروپا به رهبری فرانسه از فوریه ۲۰۲۰ در خلیج فارس و تنگه هرمز آغاز شد و هدف از آن بنابر ادعای وزارت دفاع فرانسه و برخی دیگر، کاهش تنش‌ها و حفاظت از منافع اقتصادی اروپا با تضمین تردد دریایی آزاد در خلیج فارس و تنگه هرمز است.

«لورنزو گوئرینی» وزیر دفاع ایتالیا نیز چندی قبل با حضور در پارلمان این کشور گفت، ایتالیا قصد دارد با یک یگان دریایی در ماموریت نظارت دریایی اروپا در تنگه هرمز شرکت کند.

لورنزو گوئرینی به نمایندگان مجلس گفت ایتالیا به دنبال گفت‌وگوی بین کشورهای سواحل خلیج فارس برای ثبات بهتر در منطقه است. گوئرینی با اشاره به ائتلاف دریایی اروپا در تنگه هرمز (EMASOH)  مدعی شد که این طرح برای محافظت از آزادی ناوبری در تنگه هرمز بوده است.

رسانه‌ها  همچنین از پیوستن یک فروند ناو جنگی نیروی دریایی بلژیک به ائتلاف دریایی اروپا  مستقر در خلیج فارس و تنگه هرمز خبر دادند. ناو «لوپولد» بلژیک در هفته‌های اخیر به ائتلاف دریایی اروپا مستقر در تنگه هرمز پیوست.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران با ابراز مخالفت خود با هرگونه حضور قوای بیگانه در منطقه، بارها تاکید کرده که امنیت منطقه تنها با همکاری کشورهای همسایه تامین می‌شود.

«سید عباس عراقچی» از دیپلمات‌های ارشد وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چندی قبل مخالفت ایران را با هرگونه حضور نظامی خارجی در منطقه خلیج فارس، از جمله نیروهای اروپایی، اعلام و تاکید کرد که امنیت این منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود و حضور نیروهای خارجی نه تنها کمکی به برقراری امنیت نمی‌کند، بلکه زمینه افزایش تنش‌ها را نیز فراهم خواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    4 0
    در هر صورت هر هواپیمای خارجی چه گشت دریایی و چه جنگنده یا پهپاد اگر وارد حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران گردد، مورد هدف قرار می گیرد، پدافند هوایی ایران با هیچکس شوخی ندارد.
    • افشین IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      2 0
      شکر خدا خودشون هم ثوب میدونم که اینجا کسی براشون فرش،قرمز پهن نکرده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس