کد خبر 1258534
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
جنگنده کوثر؛ مسلح به دو قبضه موشک فاطر

حداکثر سرعت جنگنده کوثر، هزار و ۷۰۰ کیلومتر در ساعت معادل ۱۰ هزار و ۶۰ مایل بر ساعت (۱.۶ ماخ) و برد آن حدود هزار و ۱۰۰ کیلومتر است، این محصول به دو قبضه موشک فاطر مسلح بوده است.

به گزارش مشرق، نیروی هوایی ارتش جمهور اسلامی ایران با حرکت در مسیر راهبرد «ما می‌توانیم»، انواع جنگنده مجهز به فناوری‌های روز دنیا تولید کرده است.

ساخت جنگنده‌های مُدرن، دست بالای صنعت دفاعی ایران برای ایجاد بازدارندگی و تقویت امنیت پایدار کشور است.

جنگنده «کوثر»، یکی از این دستاوردهای مهم نیروی هوایی در ساخت جنگنده کاملاً ایرانی است، از اویونیک(تجهیزات الکترونیکی هواپیما)، رادار، جهت یابی تا موتور ملی این محصول، ساخت متخصصان جوان کشورمان است.

سیستم مانیتورینگ این جنگنده ایرانی کاملاً بومی  بوده و یک دستاورد مهم  است.

جنگنده کوثر، آشیانه موشک‌های فاطر و بمب خوشه‌ای سیمرغ

سامانه کنترل آتش، تجهیزات اویونیکی، رایانه مرکزی، نمایشگرها، رادار چند منظوره بروی جنگنده کوثر نصب شده است، یکی از افتخارات صنعت دفاعی کشور دست یابی به ساخت انواع موتور جنگنده بوده و موتور توربوجت ایران اوج یکی از ویژگی‌های مهم ساختاری جنگنده کوثر است که با نصب بروی این محصول بومی، اوج رسیدن متخصصین ایرانی را به فناوری‌های روز دنیا نشان می‌دهد.

جنگنده کوثر دو کابینه است، طول این محصول به ۱۴.۴۵ متر می‌رسد، ارتفای آن ۴.۸ متر است، وزن این جنگنده ایرانی در مراحل خالی، بارگیری و پروازی متغیر است، وزن خالی آن ۴.۳۴۹ کیلوگرم، وزن بارگیری ۷.۱۵۷ کیلوگرم و بیشینه وزن برخاست این جنگنده ایرانی ۹.۳۱۲ کیلوگرم تخمین زده شده است.

جنگنده کوثر، آشیانه موشک‌های فاطر و بمب خوشه‌ای سیمرغ

حداکثر سرعت جنگنده کوثر، هزار و ۷۰۰ کیلومتر در ساعت معادل ۱۰ هزار و ۶۰ مایل بر ساعت (۱.۶ ماخ) و برد آن حدود هزار و ۱۰۰ کیلومتر است، این محصول به دو قبضه موشک فاطر مسلح بوده و سقف پروازی آن ۵ هزار و ۸۰۰ متر تخمین زده شده است.

جنگنده کوثر، آشیانه موشک‌های فاطر و بمب خوشه‌ای سیمرغ

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • AT ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    17 2
    چرا جنگنده ی F14 را مهندسی معکوس نمی کنیم؟ ما نیاز زیادی به یک جنگنده-بمب افکن رادار گریز دوربرد داریم.
    • علی-رضا-قم IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      17 4
      اف 14 یک هواپیمای رهگیر هستش نه بمب افکن یا جنگنده، مهمترین قسمت ساخت هواپیما موتور اون هست، بدنه رو که حتی پاکستان هم داره می سازه، ما باید موتور بسازیم، همین هواپیمای کوثر سالی 3 تا قرار تولید بشه، به نظرت چقدر میتونه با نسل 5 مبارزه کنه، تا چند سال دیگه هم نسل 6 ها میان، توی بخش هواگرد هیچ راهی به جز خرید نداریم، از نظر تکنولوژی بسیار عقب هستیم و در این زمینه کشور تنهایی نمیتونه موفق بشه، باید سوخو 30، سوخو 57 و چک میت از روسیه وارد کنیم
    • افشین IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      6 2
      کجای اف ۱۴ بمب افکن رادار گریز،هست؟ اف ۱۴ یک جنگنده تخصصی هستکه بخاطر همینم تا الان کارایی بالایی داره و میشه روش حساب کرد.برعکس فرمایش شما ما نیاز به یک رهگیر داریم نه بمب افکن.با وجود پهپاد و موشکهای با دقت سر سوزن چه نیازی به بمب افکن هست؟ مهندسی معکوس کردن هم نیاز به زیر ساختهای خودش داره و باید اول از یک کار ساده شروع کرد.
    • افشین IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      3 4
      آقا علی رضا از قم . نسل شش در بهترین حالت لیست سال دیگه ممکنه عملیاتی بشه.به تاریخ رونمایی و عملیاتی شدن جنگنده های نسل قبل نگاه کنید تا متوجه بشيد. اما اینکه باید بخریم بله برای یک مقطع چند ساله تعداد محدودی خواهند خرید ولی کلا جنگنده در دکترین دفاعی کشور ما با دیگران مخصوصا در منطقه متفاوت هست.شاید برای بقیه اولویت اول باشه ولی در خوش بینانه ترین حالت در کشور ما اولویت چهارم شاید باشه که درست هم هست. البته اینم بگم هر گره ای،با بودجه حل میشه .به شکر خدا و جوانان دانشمند کشور موردی در بن بست نداریم الا کم لطفی دولتها و مجلس در تخصیص بودجه لازم.
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    11 20
    جنگنده های پنجاه سال قبل آمریکایی با موتور f5.الان امارت f21 خریده که ده برابر بهتر از اینه.
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      10 4
      خریدن کجا و ساختن کجا، مطمئن باش مستشاران آمریکایی اجازه نمیدن اماراتی ها به اون جنگنده ها نزدیک بشن.
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      6 1
      راست میگه داداش خرید تجهیزات اساسی از امریکا تبعات هم داره مثلا بابت حتی تعویش موشک روی هلیکوپتر و هواپیما باید درخواست بدی به کنگره امریکا تا تازه تایید کنه که مثلا موشک رو از روی هواپیما برداری یا اینکه بزاری بعد تازه نمیتونی از تجهیزات امریکا علیه ناتو و خود امریکا استفاده کنی
    • افشین IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      13 7
      طرف اینقدر هالو هستکه نوشته جنگنده اف ۲۱. تو که اسم جنگنده ها رو نمیدونی و اصلا جنگنده اف ۲۱ وجود نداره مجبوری نظر بدی. بعد با اینهمه دانش از کجا فهمیدی که مال امارات چند برابر بهتر هست؟؟ ساخت جنگنده باید از یکجایی شروع میشد و این بهترین انتخاب بود.اینکه امثال شما نمی فهمید ارزش ساخت موتور اوج رو مشکل از خود تحقيري شدیدی هستکه دارید.اوج ساخته شد که توربوفت جهش ساخته شد و حتما بعدش توربو فن نیمه سنگین و کم کم توربو فن سنگین ساخته خواهد شد. اويونيک نسل چهاري که در کوثر نصب شده با کمی تغییرات میتونه روی هر نسل چهار و چهار و نیمی نصب بشه. پیشرفت پله پله حاصل میشه. حالا تو قبطه بخور بحال کشوری که برای کوچکترین تعمیر جنگندش محتاج سازندش هست و بنوعی فقط حلبی خریده. اف ۱۰۰۰ هم بخره باز با چندتا موشک بر میگرده به دوران جاهلييت. پول داشتن با علم داشتن فرق داره. برو انشا بنویس علم بهتر هست یا ثروت. اینجاست که می فهمی کدوم بهتر هست. هر چند که آب در هاون برای شما کوبیدم.
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      7 3
      امارات چی خریده؟؟؟ شكاری جدید ابداع كردی؟!
    • ارش IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      1 0
      میبخشید بزرگوار یه سوال. اف21 کدوم جنگندس که امارات خریده؟ ازکی خریده.؟ راستش اسمش نشنیدم تاحال
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    9 3
    اف پنچم ..نسل سومی
    • افشین IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      9 2
      البته این اويونيک نسل چهارم هست ولی چون منور توربو جت هست نمیشه نسل چهار گفت.اما هر چی هست بهتر از خریدی هستکه پشتش وابستگی بیاره.نیروی هوایی قدم به قدم داره پیش می ره.
  • سرباز IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    9 7
    جنگنده بسیار چابک و پیشرفته ای هست
  • داوود IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    16 5
    اف 5 همون پیکانه در خودرو سازی ما . فقط اسمش عوض میشه . اف 5 در زمان جنگ بعلت قدیمی بودن و نداشتن سلاح پیشرفته کارایی کمی داشت بالاترین سقوط رو هم داشت. همون موقع اسقاط بود . حالا چون طراحی ساده ای داره روش زوم کردند طی این 30 سال هیچ پیشرفتی حتی تو مونتاژش نداشتیم از صاعقه گرفته الان هم کوثر .
    • افشین IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      6 5
      اف پنج چه ربطی،به کوثر داره؟؟ اويونيک و سامانه سلاح این جنگنده در کنار سلاحهای بومی در جایگاه وظیفه خودش یکی از بهترین گزينهدهاي فعلی هست.البته در زمان جنگ هم به جهت چالاکی این جنگنده کاربرد خوبی داشت و تلفات پایینی. اما سوزش شما واقعا جالبه.آب بریز آلبانی نشین.
    • ایرج IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      5 4
      اتفاقا تایگر در زمان جنگ به خوبی وظیفه مورد نظر را انجام‌داد به عنوان مثال شکار میگ ۲۵ هراقی توسط جناب زارع نژاد در سال ۶۵
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    8 2
    کلا تو 20 سال هر بار ب اسمی رونمایی میشه و موشکی روش نصب نیست...ساختن جنگنده سخت و زمان بر هست نیازی ب شعار نیست...خوبش بسازین و وقت و مدیذیت کنین ب بهتربنها میرسیم
    • افشین IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      3 3
      اينهمه فیلم با سلاح نشون دادن تو هنوز نديدي؟؟ یه سر به آپارات حداقل بزن تا روشن شی. اما اینکه ساخت جنگنده زمانبر و سخت هست کاملا درسته.اونم با شرایطی که ما داریم چه به لحاظ بودجه و چه به لحاظ تحریم. اما اولویت هم اینجا مهمه و جنگنده در اولویت چهارم هست حداقل.
  • میلاد IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    3 0
    سقف پرواز 5800 متر !!! خیلی خالی الذهن هستین نسبت به علوم هوانوردی متاسفانه .
  • رهام حسامی IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    5 2
    ابتدا بگم فاطر یک موشک هوا به هوا است که بر پایه موشک ایم-۹ سایدوایندر ساخته شده.موفقترین مو شک های هوا به هوا است با بیشینه بردی حدود نه کیلو مترهدایت گر مادون قرمز ، هدفیاب نوری فعال ، کلاهک انفجاری و موتور موشک. سیستم هدایت مادون قرمز موشک را قادر می سازد تا اگزوز موتور هواپیما را مورد هدف قرار دهد روی اف4 ایی فانتوم اف5 ایی تایگر نیروی هوایی نصب شده است.من توضیح بدم سایدواندر که به دلیل مشکل فنی مانند باتری از دور خارج شده بودند با ارتقا شدند فاطر اما کوثر ارتقا یافته اف5 بخش پیشرانه، سیستم الکترو اویونیک، کامپیوتر محاسبات بالستیک، نمایشگرها، رادار چند منظوره و غیره همگی از ابزارهای پیشرفته و به روز استفاده شده موتور با توان 5000 پاوند با پس سوز موتور کم توانی است ولی واقعا واسه کوثر مناسب هستش .کابین کوثر یک کابین شیشه ای با نمایگر های رنگی است که مجهز به ام اف دی است. دکمه های اطراف این مانیتور OSB نامیده می شوند که با فشار دادن آنها، اطلاعات به نمایش در آمده تغییر می کند
  • احسان IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    4 0
    برای دستگرمی خوبه.ایشالله مدل های جدیدرو مهندسی معکوس کنن
  • علی IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    6 1
    کوثر برای شروع خوبه اما اینکه فکر کنیم این هواپیما میتواند در حنگ های امروزی حرفی برای گفتن داشته باشد فقط از یک مغز خاموش و بیسواد برمیاد . الان دشمن روبری ما امریکا واسراییل و اذنابشون هستند با جنگنده های اف-22-35 اف 15-16-18 رافال ویوروفایتر- با این اف-5 اصلاح شده با رادار چینی نه ایرانی که درJF-17 چینی پاکستانی استفاده شده که البته پاکستان از نوع ایتالیاییش استفاده میکنه میخوایم دشمنامون رو بترسانیم > گفتم برای شروع خوبه ولی کار وتلاش جهادی وشبانه روزی میخواد یک پلتفرم درست و حسابی . ایجاد زیر ساختها کمک گرفتن از کشورهایی که میتوانند با ماکار کنند . این کاریست زمان بر و هزینه بر . ولی اگه عده ای که کم هم نیستند ودر موقعیت های بالای نظامی هستند و متاسفانه سطح سواد پایینی هم دارند بیایند شب و روز از کوثر تعریف کنند بنحوی که مردم خیال کنند اف-22 یا اف-35 در برابر این جنگنده عددی نیست فاتحه همه چیز خواندس. ضمنا جناب مشرق سرعت کوثر رو نوشتید 10هزار و60مایل که اشتباهه هم دقت کنیدو هم اصلاح کنید .
    • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      1 1
      با با دانشمند یا با مدرک صحبت کن رادار چینیه یا ببند اون در رو بوی آلبانی نشت کرده
  • محمدرضا IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    3 1
    خدا قوت دمتون هم گرم همین که تونستید چنین گام بزرگی را بردارید ازتون ممنونیم فقط اگه بتونین به کارها سرعت بدین خیلی بهتر میشه چه تو بحث ارتقاء کیفیت و تکنولوژی چه تو بحث کمیت و تیراژ بالا
  • سیاوش IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    0 0
    دست بردارید. خودفریبی هم حدی داره. این چه وضعیه؟ تازه قرار بود بعد یک سال 3 تا!! دیگه تحویل بشه و مثلا وزیر دفاع رفت بازدید تا تولید زیاد بشه و حالا بعد یک سال و نیم همون 3تا هم تحویل نشد! خودمون رو مسخره کردیم؟
  • مرادپور IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    0 0
    ما مردم هرچی که شما بگید باور میکنیم ولی ب نفع خودتونه دست بجنبونیدداسراییل و امریکا هر لحظه ممکنه حمله کنن نیاد روزی که پشیمون بشید از اطلاف وقت الان دیگه شما نباید دنبال جنگنده نسل یک و دست گرمی و این چیزا باشید الان یاید ب فکر این باشید که چطوری بروز ترین دنیا رو بسازید
  • علی IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    0 0
    شاید جنگنده اف ۵ قدیمی باشه اما بازم ارزش داره آمریکا هم از همون اول نسل پنج نساخت قدم به قدم شک نکنید روزی ایران هم جنگنده نسل ۶ میسازه شک نکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس