کد خبر 1258465
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۵
درمان یبوست

یبوست عارضه‌ای است که می‌تواند مبدا اصلی مشکلات و بیماری‌های دستگاه گوارش باشد؛ در این مطلب به علت‌های اولیه یبوست و نحوه پیشگیری از ابتلا به آن اشاره شده است.

به گزارش مشرق، زمانی که غذا در روده بزرگ سفت و به اصطلاح طب سنتی "خشک" می‌شود،‌ دفع آن با درد و سختی  همراه می‌شود، این خشکی ممکن است سبب بسته شدن روده‌ها شده و حتی در مواردی منجر به جراحی روده شود.

از علت‌های رایج یبوست می‌توان به رژیم غذایی نامناسب، درهم‌خوری، استرس، اضطراب، بیماری‌های عصبی، عدم تحرک کافی، اثر جانبی داروهای مصرفی و ... می‌توان اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

خوراکی‌های مفید برای روده تحریک‌پذیر را بشناسید

بر اساس تحقیقات، بیش از یک‌هفتم جمعیت جهان دچار این بیماری هستند همچنین گزارش‌ها نشان داده‌اند که شیوع این بیماری در جوامع آسیایی نسبت به جوامع دیگر کمتر بوده است؛ یبوست عامل یک درصد از مراجعات سالانه بیماران به پزشکان بوده و به تحمیل هزینه‌های فراوانی بر نظام سلامت منتهی شده است.

شیوع یبوست در زنان نسبت به مردان ۲ تا ۳ برابر بوده است؛ از عواملی که در افزایش این بیماری نقش مهمی ایفا می‌کند، به رژیم غذایی کم‌فیبر، افسردگی و داروهای مختلفی مانند مخدرها می‌توان اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

نکات تغذیه‌ای قبل و بعد از واکسیناسیون کرونا

شیوع یبوست، کیفیت زندگی مبتلایان را کاهش می‌دهد و به دلیل ایجاد عوارض طولانی‌مدت مانند بواسیر، شقاق و ایجاد آثار روانی در بیمار، باید سریعاً نسبت به درمان آن اقدام کرد.

برای پیشگیری از یبوست کافی است با عوامل مؤثر ایجاد یبوست بیشتر آشنا شویم که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

مصرف غذاهای با طبع "سرد و خشک" میـ‌وانند باعث یبوست شود و باید مصرف خوراکیهایی مانند برنج ، تخم‌مرغ نیمرو، میوه‌ به، ذرت‌، سیب ترش را به حداقل برسانیم.

لازم است در برنامه روزانه خود نسبت به مصرف آب کافی و مایعات توجه بیشتری داشته باشیم، یکی از عوامل خشکی روده،‌ کم بودن میزان آب بدن و در نتیجه کاهش دفع است.

تحرک زیاد بلافاصله بعد از صرف غذا و مصرف برخی سبزیجات به‌ویژه کدو،‌ نوشیدن آب پس از مصرف میوه‌های آب‌دار خصوصاً انگور نیز از مواردی است که سبب یبوست می‌شود و بدن را برای ابتلا به این بیماری آماده می‌کند.

بر اساس آموزه‌های طب‌ سنتی به‌طور طبیعی هر فرد روزانه حداقل باید دو تا سه مرتبه اجابت مزاج به‌طور کامل داشته باشد و پس از آن احساس سبکی کند.

افراد سالخورده به طور طبیعی، فضولات دفعی‌شان کمتر است؛ علاوه بر دفعات اجابت مزاج، قوام مدفوع هم اهمیت دارد.

ممکن است فرد روزانه دفع داشته باشد اما اجابت مزاجش ناقص انجام شود و بعد از دفع، احساس سبکی نکند که در این صورت طبق تعریف یبوست در طب‌ سنتی گفته می‌شود فرد دچار یبوست شده است.

در موارد دیگر حتی در بعضی افراد ممکن است به دنبال اسهال مزمن، دچار یبوست شده باشند؛ برای پیشگیری از ابتلا به یبوست، پرهیز از خستگی فکری، بدنی و پرهیز از توقف، بی‌تحرکی، نشستن‌های طولانی و در یکجا ماندن توصیه می‌شود.

پرهیز از تندخویی و عصبانیت و پرهیز از خوردن غذا در موقع سیری و پرهیز از مصرف نان‌های شیرینی، گوشت‌ مانده، قهوه، شکلات و مشروبات،‌کاکائو، گوشت گاو توصیه می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • عبدالله مومن IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    4 1
    یک لیوان آب جوش ناشتا با گرمای چایی ای که می خوریم. داروی بی نظیری بر علیه یبوست است و نیازی به هیچ داروی شیمیایی ای نیست.
  • ناشناس IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 0
    سلام اگه راحل دیگه ی برای یبوست داریدمیشه بفرمایید؟من بچه خواهرم سه ساله هست وطفلی عداب میکشه.پزشک هم بردن بیفایده است.ودوست 35ساله ام هم متاصفانه این مشکلوداره
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      2 1
      روغن زیتون عالیه
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      2 0
      انجیر هم خیلی خوب است
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      0 0
      خورشت بامیه خیلی خوبه ولی باید چند بار بخورن روغن کنجد هم خوبه میتونن بریزن روی برنجشون
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      1 0
      خیلی از بچه ها در سه سالگی به دلیل خودداری عمدی دچار این مشکل میشن که موقته، بهتره صبحا انجیر خشک خیس خورده بخورن که هم هوششون زیاد میشه هم برای یبوست عالیه، کوکوی تره با تره زیاد و تخم مرغ کم هم کمک میکنه، نوشیدن آب ولرم ناشتا در این مورد معجزه میکنه و باعث میشه جوون و سالم بمونین
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      0 1
      از نان بدون سبوس با پنیر بدون گردو پرهیز کنید که معده پدرش درمیاد تا بخواد هضمش کنه
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      1 0
      بقول دکتر طب سنتی در افق . برای کودکان و بزرگسالان روغن زیتون از یک قاشق مربا خوری تا دو قاشق عذا خوری روعن زیتون روزانه مناسبه . ضمنا بزرگسالان از روغن کرچک بمقدار یک قاشق مربا خوری روزانه . مناسب است . خاصه کودکان دچار یبوست که پرخاشگر و با همسالان ناسازگار و در قبال بیماری مانند سرما خوردگی . دیر درمان میشوند . . بقول دوستمان صبح ناشتا آب . یا شربت عسل . نسبتا داغ . و نه گرم که خود مضر است. از استکان شروع و بمرور به حداقل یک لیوان برسد .. برخی در شربت سیاه دانه له شده و یا با پودر دارچین و زنجبیل . اضافه میکنند . اصل آب نسبتا داغ است .
    • ناشناس GB ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      0 1
      یک ساعت ونیم قبل از صبحانه ۲ قاشق غذا خوری خاکشیر دریک لیوان اب ولرم به مدت صدو بیست روز استفاده کنه خیلی جواب میده .در ضمن حتما به دکتر طب سنتی مراجعه کنید جون ممکنه به طب سوزنی هم نیاز داشته باشه انشاالله خدا شفا بده
    • s IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      0 0
      قورمه سبزی انجیر صبحانه آب ولرم وچند عدد خرما
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      0 0
      روغن تخمه کتان بهتر از این نداریم
  • H IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 1
    با سلام ابتدابه یک دکتر باتجربه مراجعه کنید که هم شیاف وهم داروی مسهل تجویز کند بعد دارو هرشب بایک اب میل کنید درطول روز مصرف دارو هشت لیوان اب باید مصرف شود فرداصبح ناشتا یه قاشق روغن زیتون بعد صبحانه با کره همراه باشه میان وعده میوه ابدارمثل طالبی انگورو... ناهار بایه قاشق روغن زیتون میان وعده میوه ابدار شام سبک دارو نسهل به مرور طی چنرروز کم وکمتر کنید تا بدن عادت ونید یه مدت به همین منوال زندگی کنید ومطمین باشید که درمان می شوید
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    1 0
    تنبلی روده وکم بودن فیبر در رژیم غذایی وکم خوردن اب عامل یبوستن پیاده روی خوردن فیبر بیشتر غذاهای چرب تر اب زیاد ورفتن به دستشویی بعداز ده دقیقه بعداز خوردن غذا حتی اگر دفع نداشته باشید کمک زیادی به بهبودی میکند البته انجیر تازه وخیسانده خشک هم عالیه
  • آزی IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    1 0
    دوستان مصرف بارهنگ باعرق نعناویک قاشق چایخوری عسل صبح ناشتامعرکه اس ب اندازه ۱استکان عرق نعنابایک قاشق عداخوری بارهنگ بجوشانیدوزمان آماده شدن ۱قاشق چایخوری عسل اصافه کنیدوناشتامیل شودواقعاعالیه موردبعدی مصرف آب هویج هم برای رفع یبوست خوبه
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      0 0
      برادر . از قدیم . آب هویج برای رفع اسهال تجویز میشده .
  • منصوره IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    سلام من بچه که بودم، همیشه یبوست داشتم، یادمه مامانم روزی یک قاشق روغن زیتون میداد بخورم، شده به اجبار و زور که خوب شدم شماهم حتما به بچه تون روغن زیتون بدین، اگه خالی نخوره، تو غذااضافه کنید کره گوسفند هم اگه بتونید گیر بیارید وبه صبحانه اش اضافه کنید عالیه
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    1 0
    من با نظر عبدالله مومن موافقم امتحان کردم هم عااااالییییه
  • تفکر IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    وقتی خوابت گرفت نخواب چرت بزن تا ‌‌۱۰ دقیفه بعد درحالت چرت قدم بزن وقتی فشار اورد بپر داخل توالت راحت میشی
  • s IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    اگر یبوست بسیار اذیت کننده باشد داروی مسهل استفاده کنند تا مدتی ودر کنار دارو رژیم غذایی فیبر دار ومایعات زیاد تا بهبودی بعد از این هم همیشه مواظب رژیم غذایی باشند تا دیگر دچار یبوست نشوند تحرک وپیاده روی هم خیلی خوبه
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    شیرخوار اگر دچار یبوست است و ادامه خواهد یافت . شیر مادر را دوشیده و گرم کنند . دمای سرد شیر مادر سبب یبوست میشه
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    بهترین راه برای کسانی که مدت طولانی دچار یبوست هستند،استفاده از روغن حیوانی طبیعی در پختن غذا هست،واز پخت غذا با روغن مایع و جامد خودداری کنیم.
    • IR ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      0 0
      سلام بهترین روش یک قاشق غذا خوری گل محمدی خشک شده وکوفته شده بایک کاسه ماست داخل کرده وهم زنید ومصرف شود به یک ساعت نمی رسد وشکم کار می‌کند،
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    0 1
    دکترطب،سنتی،ازیزد بمن پیشنهاد ۱۴انجیز خشک ۱۴الو خشک در،۱ونیم،لیترشیرمجلی،خیس کنید ناشتا،نصف،شیر والو وانجیر بخورید بقیه،طی،روز،بعد،سه،شب برای،همیشه بایبوسط،خداحافظی،کنید من،انجام،دادم،بسیارموثربود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس