علی سلیمانی

سلیمانی یکی از مبلغان اصلی پیاده‌روی اربعین بود و امکان نداشت که در محفلی رسانه‌ای و تلویزیونی علقه‌های مذهبی‌اش را مطرح نکند و زکات شهرت و سلبریتی‌ بودن خود را با تبلیغ پیاده روی اربعین ادا کرد.

به گزارش مشرق، «علی سلیمانی» بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون بعد از چند روز مبارزه با کرونای دلتا امروز در بیمارستان فیروزگر در نخستین روزهای محرم‌الحرام سال ۱۴۴۳ r قمری درگذشت. سلیمانی با بسیاری از بازیگران و همتایان عمده خود تفاوت چشمگیری داشت. گفت‌وگوهای یک دهه اخیر علی سلیمانی در رسانه‌ها گواهی می‌دهد که او سلوک متفاوت‌تری نسبت به اغلب بازیگران سینما داشت. بازیگری که کمتر گفت‌وگو می‌کرد، اما در اغلب گفت‌وگوهای اخیرش و اظهار نظرهای مجازی‌اش اشاره‌ها و رویکردهای مذهبی‌اش بسیار پررنگ بود.

 از ابتدای دهه نود که پیاده‌روی اربعین به مثابه یک مراسم باشکوه سالانه برگزار شد،   سلیمانی یکی از مبلغان اصلی این مراسم بود. امکان نداشت در محفلی رسانه‌ای و تلویزیونی علقه‌های مذهبی‌اش را مطرح نکند و  طی یک دهه اخیر به صورت نه چندان گل درشتی از این رویداد حمایت کرد و زکات شهرت و سلبریتی‌ بودن خود را با تبلیغ پیاده روی اربعین قصد داشت ادا کند.  

علی سلیمانی زکات سلبریتی بودنش را نذر امام حسین(ع) کرد +عکس
علی سلیمانی در دوران کودکی در کنار مادرش

بازیگر سریال «سقوط یک فرشته» سال ۱۳۹۲ با یک گروه تئاتری به صورت خودجوش به پیاده‌روی اربعین رفت. آن‌ها طی اتفاقی عجیب، در نجف به خانه یک داعشی رفتند که البته ختم به خیر شد! او این اتفاق را دراماتیک کرد و آن را سال ۹۸ تحت عنوان «خاموشان» در حوزه هنری روی صحنه برد. چنین رویدادی نشان می‌دهد که او در مقام یک هنرمند به اتفاقات زمانه‌اش بی‌اعتنا نبود.

علی سلیمانی زکات سلبریتی بودنش را نذر امام حسین(ع) کرد +عکس

سلیمانی درباره این اتفاق گفته بود: آن اتفاق ختم به خیر شد و اتفاقا خیلی هم خوش گذشت. من آن را دراماتیک کردم و ابتدای نمایش با حضور ما در خانه داعشی است و در نهایت آن داعشی که توبه کرده است، تسلیم می‌شود. این بازیگر و کارگردان تئاتر یادآور شده بود: طرح نمایش را با آقای خیرالله تقیانی  که در آن سفر بود  پیشنهاد کردیم و دخترم (سبا سلیمانی) آن را بازنویسی کرد و نتیجه این کار تجربه‌گرا، نمایش «خاموشان» شد. همسرم (سهیلا جوادی) علاوه بر بازی، تهیه‌کنندگی نمایش را هم بر عهده گرفت.

او درباره دکور نمایش ممتاز این نمایش گفته بود: در دکور نمایش، از آینه‌های بسیاری استفاده کردیم تا تماشاگر خودش را ببینید و با آینه تفکرات خودش روبه‌رو شود. چون داعش بازتاب بخشی از مراسم و مناسک ما بود اما بازتاب زمختی از آن بود.

علی سلیمانی زکات سلبریتی بودنش را نذر امام حسین(ع) کرد +عکس

سلیمانی درباره پیام اصلی نمایش «خاموشان» گفته بود: در اتفاق اصلی زنی همراه گروه حضور نداشت اما دیدیم جای آن در نمایش خالی است. بنابراین یک شخصیت زن هم در خاموشان داشتیم. در واقع، مردی به نام «عزیز» که بچه‌دار نمی‌شود، به اجبار همسرش به پیاده‌روی اربعین رفته است. او رئیس یک شعبه بانکی است و چندبار اختلاسی را دیده اما سکوت کرده است. همه ما خیلی اوقات اشتباهاتی را می‌بینیم و سکوت می‌کنیم. این نمایش به ما تذکر می‌دهد که سکوت و انفعال بد است. چون اگر سکوت نمی‌کردیم، یک اتفاق نامطلوب کامل نمی‌شد و به افراد کمتری ظلم می‌شد.

علی سلیمانی زکات سلبریتی بودنش را نذر امام حسین(ع) کرد +عکس

سلیمانی که بارها در مراسم اربعین حضور پیدا می‌کند در درباره یکی از حوادث عجیبی که در پیاده‌روی اربعین بارها گفت و گو کرد و در یکی از این گفت و گوها اشاره می‌کند و که در فضای مجازی توانست توجه گروه‌های خارجی را نسبت به پیاده روی اربعین جلب کند.

خاطره‌ مشارکت حضور خارجی‌ها همراه با علی سلیمانی در پیاده روی اربعین :

فیلم/ خاطره مرحوم علی سلیمانی از سفر به اربعین

این بازیگر بارها با گفت‌وگوهایش مردم را تشویق به حضور در پیاده‌روی اربعین کرد و کمتر در مورد روند فعالیت‌های هنری‌اش مصاحبه می‌کرد و در یکی از گفت‌وگوهای شاخص خود درباره این رویداد گفت: سرزمینی که پیر و جوان، زن و مرد، رنگین‌پوست و سفیدپوست، قومیت‌ها و ملیت‌های مختلف همه و همه به عشق امام حسین(ع) در این مسیر طولانی اما عاشقانه همقدم می‌شوند. این زائران می‌آیند و هر طور که می‌شود و رنج کیلومترها سفر را به جان می‌خرند تا جذب مغناطیس این راه شوند؛ در این مسیر هنرمندان هم با سایر دوستداران امام حسین(ع) خودشان را به این راهپیمایی عظیم می‌رسانند. او در این حضور خودش در این رویداد می‌گوید: پیاده‌روی اربعین تجربه‌ای است که خیلی نمی‌توان درباره‌اش صحبت کرد؛ خیلی درونی و متافیزیکی است؛ همیشه با خودم در این مسیر می‌گویم "بُعد منزل نبود در سفر روحانی"؛ چون به واقع بعد فاصله نیست. سفر فیزیکی است اما خستگی راه ندارد! سفر درونی است و از خود به امام حسین(ع) و از خود به دیگران این تأثیرگذاری القاء و انتقال پیدا می‌کند.

علی سلیمانی با آثارش ارزشمند رسول ملاقلی پور سینماگر برجسته کشورمان شناخته شد. کارنامه سلیمانی نشان می‌دهد که در آثار ساختارشکن هیچگاه تمایل به فعالیت نداشت و یک مسیر متعالی را در بازیگری  با فرامتنی به مراتب آرامتر در پیش گرفت. بازیگری که هیچگاه تابلوی مخالفت و موافقت سیاسی را در صفحات مجازی‌اش بالا نبرد و اهل حاشیه سازی به سبک و سیاق همکاران سینمایی‌اش نبود. «اشنوگل» اولین تجربه کارگردانی علی سلیمانی در سینماست که آن را همراه با هادی حاجتمند ساخت، فیلمی که ادای دینی ممتاز به به شهدای غواص است.

تلاش علی سلیمانی برای ادای دین به شهدای غواص

سلیمانی درباره تجربه کارگردانی این فیلم می‌گوید: من همواره دغدغه کارگردانی داشته ام ولی خب این که دیر به سمت آن رفته ام بخش زیادی دست خود من نبوده. من سینما را با «سفر به چذابه» مرحوم ملاقلی پور شروع کردم. ملاقلی پور بچه محل خودمان بود وقتی با هم آشنا شدیم و فهمید من بچه جوادیه هستم دستیارش شدم و منظر سینمایی من را ایشان شکل داد. ذهنیتم برگرفته از آن ذهنیت است. این دغدغه از همان جا شروع شد.

علی سلیمانی زکات سلبریتی بودنش را نذر امام حسین(ع) کرد +عکس

وی اشاره کرد: ایده اولیه  فیلم «اشنوگل» را هادی حاجتمند مطرح کرد و از همان صفر ماجرا تحقیق و نگارش را شروع کردیم. سراغ یک غواص در مشهد رفتیم به نام کیانوش رحمانی عضو گردان امام سجاد (ع) غواصی مشهد. این قهرمان یک پیشنهاد داشت که در زمان جنگ خودش آن را اجرایی کرده بود. این قصه را دراماتیک کردیم که تحقیق و نگارش آن یک سال و نیم طول کشید. صفر تا صد ماجرا را با تمام جزئیات به همراه هادی حاجتمند انجام دادیم. درباره عملیات کربلای ۴ ناگفته هایی وجود دارد و ظاهرا فیلمسازان از نزدیک شدن کامل به آن ابا دارند.

علی سلیمانی زکات سلبریتی بودنش را نذر امام حسین(ع) کرد +عکس

او درباره شکل نمادین تنها ساخته سینمایی‌اش در سینما گفت: فیلم «اروند» برای روایت سرگذشت شهدای غواص سراغ نمادها رفت و «اشنوگل» هم فاصله اش را حفظ کرده است. این عملیات که در فیلم می بینید واقعا وجود داشته است. یعنی عملیات کربلای ۴ تمام می شود و وقتی کربلای ۵ که داشت شروع می شد، خرده عملیات های مختلف وجود داشت. چیزی که در فیلم هست یکی از آن ها است. برای همین ما عملیات را بیگ پروداکشن ندیدیم. ولی توی فیلم مدام می گویند ما خیلی شهید دادیم که این اشاره به کربلای ۴ است.

با این حال اتفاق ناگوار این است که فوت علی سلیمانی به دستمایه‌ای برای موج سواری سیاسی توسط برخی هنرمندان تبدیل شده است که با مشی مرحوم سلیمانی در تعارض است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    65 13
    خدایی باید روحانی و جهانگیری و دژپسند و برخی از وزرای دیگر روحانی به خاطر ضرر به مردم در بورس واکسن کرونا و بسیاری موارد دیگر در ادگاه بین المللی محاکمه شوند
    • IR ۰۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      5 19
      روحانی رفت بیدار شو
    • IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      18 0
      دادگاه بین المللی !!!!! اینطوری که تبرئه میشن !!
    • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      18 0
      اگه تو دادگاه بین المللی محاکمه بشن، اونوقت ملت ایران یه چیزی هم بدهکار میشه.
    • FR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      5 0
      دادگاه الهی در انتظار است نگران نباشید حتی قبل از دادگاه الهی در همین جا هم مثل اون یکی که در استخر غرق شد خواهیم دید کار استا کریم حرف نداره برای عبرت ما هم که شد مسببین جان دادن مردم باید در همین جا تقاص پس دهند دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره مطمئن باشید.
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    46 2
    ان‌شاءالله توشه آخرتش بشه و خدا این هنرمند واقعی رو رحمت کنه.. نمی‌دونم چرا از سلبریدی‌های غربگدا کسی زحمت و کم نمیکنه ولی در عوض مدام کرونا از وطن پرستان و مشاهیر مردمی انتخاب میکنه؟!!!
    • محمدایوب IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      15 2
      22/28خداوند زیباست زیبایی را دوست دارد واگر کمی انسان تامل کند متوجه میشود خداوند خوب‌ها را دست چین میکند. وزباله ونجاست ها را به حال خودشان رها میکند تا هرروز بر نکبت وتعفن آنها افزوده شود واینگونه است که می بینی سلبریتی های درپیتی نازل وذلیل وحقیر برای دیده شدن در نزد آدمها چگونه به هر چیزی آویزان میشوند تا دیده شوند
    • IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      7 1
      خداوند گل برچین هست ، خوبها دارند میرند ، و بدها میمونند.
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    37 1
    خدا رحمتش کنه
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    33 1
    خدا انشالله با امام حسین محشورش کنه
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      0 2
      اصلش ان شا الله است
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    20 3
    علی سلیمانی انصاریان میناوند سه چهره ی معروف و متدین بودن !!
    • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      6 1
      موندم چرا میکرو سلبریتی هایی نوکر غرب بخاطر کرونا نمی میرن!! مشکوک نیست؟
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      0 1
      اتفاقا غربگرایان هم کرونا گرفتن بعدش خدا خوبان رو میچینه
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    21 1
    روحت محشور با اصحاب سید الشهدا. چه اسم قشنگی علی! و چه اسم خانوادگی زیبایی سلیمانی! عاشق ابوالفضل العباس بودی انشالله همراه شهدای کربلا و سردار شهید قاسم سلیمانی که او هم عاشق امام حسين بود، از نعمت سفره شفاعت آقا امام حسین برخوردار باشی. دوستان تئاتر زیبای ساعت دوازده رو ببینید.. بسیار زیباست.
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    20 1
    درود بر نویسنده مقاله به ویژه آنجا که گفت «مشی علی سلیمانی متفاوت بود» .
  • علی IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    22 1
    من به شخصه خیلی ناراحت شدم ، روحش شاد .
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    22 1
    علی سلیمانی یک هیاتی بود... یک بازیگر با حیا... بر خلاف برخی سلبریتی های بی وجدان و بی حیا.... او خیلی هم با وجدان بود... خدا رحمتش کند
  • س IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    16 4
    مهمان امام حسین علیه السلام باشند ان شالله. طب اسلامی به زودی فراگیر شودتااز شر این ویروس منحوس خلاص بشوییم واقعا باطب اسلامی قابل درمانه
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      4 3
      روغن بنفشه ای که استفاده میکنی احتمالأ نا خالصی داره که هذیون هم میگی
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    13 1
    رحمت خدا بر همه دلدادگان حسین بن علی علیه السلام انشاءالله با ارباب بی کفن محشور بشه این بهتر نیست که وقتی دیگران ما رو ببینن یاد خدا و رسولش بیفتن نه اینکه از خدا و رسولش دور بشن مرگ به ما نزدیک است بیایید اگر به ادامه خودمون باور داریم براش خودمون رو آماده کنیم
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    3 1
    روحشان شاد ان شاءالله مورد رحمت الهی قرار بگیرند و مورد شفاعت اهل بیت علیهم السلام واقع شوند.
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    5 1
    سلبریتی واقعی یعنی علی سلیمانی که شهرت سبب دوری از ائمه و مذهب نشد. مثل سلبریتی غربزده که روشنفکری نشخوار میکنند. روحت شاد علی جان. با امام حسین ع محشور شوی
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    3 1
    واقعا فوت علی آقا باورکردنی نیست.خدا رحمتش کنه و با آقا امام حسین علیه السلام و همه ی شهدای کربلا و چهارده معصوم محشورش کنه.خدا به خانواده اش صبر بده.
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    1 1
    خداوند رحمتش کند
  • رحمت عیدی IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    3 1
    خداوند بیامرزدش و روح پاکش همنشین سیدالشهدا انشاءالله ،خدمت خانواده محترمش تسلیت میگم خدا بهشون صبر بده و مارو هم در غمشون شریک بدونند،آقای علی سلیمانی واقعا یک هنرمند درجه یک مردمی بود یک سلبریتی واقعی درجه یک با استاندارد فرهنگی و دینی ایرانی،آرام و با اخلاق و باوقار و شجاع آنهم چه شجاعتی که خلاف جریان سلبریتیسم غربی و سلبریتیهای غربزده بود همراه جریان مردم که مردم دلی دوستش دارند، علی جان تا حالا از فوت هیچ هنرمندی تا این اندازه ناراحت و غمگین نشده بودم برای رفتنت غصه خوردم حقا که مزد حسینی بودنت را اینگونه در ماه حسین گرفتی انشاءالله به حق خون پاک سیدالشهدا همنشینش باشی در بهشت برین، برای شادی روحش نثار فاتحه و صلوات
  • علیرضا IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    3 1
    روح پاکش شاد و با انبیا و اولیای الهی محشورباد
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    3 1
    واقعا علی آقا حیف شد... انشالله امام حسین در شب اول قبر دستگیرش باشه و ‌شفاعتش کنه
  • یا علی(ع) IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    5 1
    خداوتد ایشون و همه خوبان را با امام حسین (ع) محشور کند. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم یا مهدی فاطمه(س)
  • رضا IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    6 1
    انشاء اله با امام حسین (ع) محشور بشه ایشون نیازی به اقامت تو آمریکا و اروپا نداشت تا کاسه لیسی این و اون رو بکنه و کشورش رو سیاه و بدبخت نشون بده اون مرحوم حسینی بود حسینی موند و حسینی رفت
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    3 1
    خدایش بیامرزد عزیز بود واقعا خوشا بحالش که تمیز رفت با باطنی پاک .
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    5 1
    علی انصاریان روز مادر و علی سلیمانی در محرم
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    2 1
    اون ۳:۴۴ که گفته روحانی رفت بیدار شو . عزیزم لابد این قطعی برق که الانه گرونی نبودی نهاده ها وضع بد کرونا وضع بعد دارو و ... اینها گردن رییسیه چون شما اعتقاد داری از ساعتی که کسی میاد همه چیز را باید از او خواست . برای همین هم هست هنوز هر اتفاقی می افته میگید تقصیر احمدی نژاد بود . البته اصلاح طلبها سه دسته اند یا تقصیر خارجی هاست یا تقصیر دولت قبل یا تقصیر دولت بعد . شما بیدار شو !
  • علی قاضی IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    4 0
    جنایت حسن روحانی وجهانگیری در خصوص شیو کرونا کمتر جنایت ریس جمهور صربستان در مورد مردم بوسنی نبو دستگاه عدلیه محامه
  • سید IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    4 1
    داد و شکایت از جور زمان که هر لحظه عزیزی را میبرد و هیچکاری از دستت برنمیاید خدا رحمتش کند و وقتی خالصانه و عاشقانه دست در دست امام حسین میگذری عزت و شرافت پیدا میکندوخداوند متعال محبت اورا در دل مردم جامیدهدو علی سلیمانی از این قماش بود ان شاء الله مولایش حسین در دنیای باقی از او دستگیری نماید
  • بهلول IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    8 2
    تنها بازیگری که با رفتنش داغ به دلم گذاشت. چقدر مرد بود
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    6 1
    ان شاء الله امام حسین علیه السلام دستش رو بگیره و ببره به جایی که فوق رغبت و آرزوی همه ماست.
  • مهدی اسدی IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    3 1
    سلام علیکم : خدا ایشان را مورد رحمت و مغفرت خودش قرار دهد و به خاطر تبلیغ راه و مسیر امام "حسین علیه السلام " مورد شفاعت آن حضرت واقع شود . انشاءالله
  • ا ب IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    4 1
    خدا رحمتش کن این هنرمند عزیر از زمین تا آسمون فرق داشت با دیگر هنرمندان با امام حسین محشور شود
  • رهام حسامی IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    1 0
    خدا رحمت کنه .وگرنه این همه دیگه نمیخواد بزرگش کنید .اون همه پرستار و پرسنل ما در راه کرونا میرن اونها بزرگ هستند که از جانشون مایه میزارند.وگرنه کرونا گرفته مرده همین.
  • باباعلی IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    0 1
    تنهابازیگری که به شدت از نبودنش ناراحت شدم روح پاکش با ارباب بی کفن محشورباد
  • مهدی IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    1 1
    ای کاش همه سلبریتی ها مثل ایشون بودن روحش شاد ان شاء الله با امام حسین(ع) محشور بشن
  • علیرضا IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    0 1
    دیوانه عشق حسین درماه خودش از دروازه ساعت گذشت وبه طرف خاندان نبوت پرکشید.روحش شاد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس