کد خبر 1256903
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
جزئیات تحریم‌های جدید آمریکا علیه حزب‌الله لبنان و مقاومت عراق

وزارت خارجه آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید علیه گروه‌های مقاومت در منطقه خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از الجزیره، وزارت خارجه ایالات متحده با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی علیه گروه‌های مقاومت در سوریه و عراق و لبنان و نیز چند شرکت روسی و سوری اعمال کرده است.

بر اساس این گزارش، تحریم‌های جدید آمریکا شامل «حزب‌الله لبنان»، «کتائب حزب‌الله عراق» و «عصائب اهل الحق عراق» و ۲ شرکت تجاری سوری به نام‌های «وائل عیسی» و «ایمن الصباغ» و نیز ۳ شرکت تجاری روسی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

الفتح: آمریکا مبارزه‌کنندگان با تروریسم را تحریم کرد

بر اساس این تحریم‌ها، همه مؤسسات و سازمان‌های آمریکایی و کارکنان آنها از امضای قرارداد با گروه‌ها و شرکت‌هایی که مشمول این تحریم‌ها شده‌اند منع می‌گردند.

بر این اساس، فروش هرگونه محصولات درج شده در لیست موسوم به «لیست مهمات آمریکا» به گروه‌ها و شرکت‌هایی که تحت تحریم قرار گرفته‌اند ممنوع بوده و همه قراردادهای فروش کالاهای دفاعی و ارائه هرگونه خدمات دفاعی به آنها فسخ می‌شود.

خبرنگار الجزیره از مقرّ وزارت خارجه آمریکا در این خصوص گزارش داد که تحریم‌های مذکور مربوط به بخش سوم قانون آمریکا موسوم به ممنوعیت اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی مربوط به موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک‌هایی که در دسته سلاح‌های کشتار جمعی طبقه‌بندی می‌شوند مانند کلاهک‌های هسته‌ای یا سلاح‌های شیمیایی و همچنین موشک‌های بالستیک، است.

تحریم‌های جدید آمریکا همچنین شرکت‌هایی را که به توسعه فناوری استفاده شده در این موشک‌ها کمک می‌کنند یا واشنگتن تصور می‌کند که در ساخت آنها از فناوری این شرکت‌ها استفاده شده هدف می‌گیرد.

آوریل گذشته، آمریکا از اعمال تحریم‌هایی علیه اشخاص و مؤسسات روسی به اتهام مداخله در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا خبر داد.

این در حالی است که پیش‌تر هم کنگره آمریکا طرح‌هایی را برای تحت فشار گذاشتن گروه‌های مقاومت ارائه کرده بود. در تاریخ ۷ خرداد، «مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا و ۱۵ تن دیگر از هم‌قطارانش، پیشنهاد اعمال تحریم علیه اتباع خارجی، نهادها و دولت‌هایی را مطرح کردند که از جنبش حماس، جهاد اسلامی فلسطین و دیگر گروه‌های مقاومت حمایت می‌کنند.

در تاریخ ۵ مرداد نیز، گروهی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با معرفی قطعنامه‌ای، از کشورهای اروپایی خواستند کلیت حزب‌الله را به عنوان «سازمان تروریستی» معرفی کند.

آمریکا از چند سال پیش در راستای تلاش برای پایین آوردن محبوبیت حزب‌الله در لبنان، کشورهای اروپایی را برای تروریستی اعلام کردن کل حزب‌الله تحت فشار شدید قرار داده است. آمریکا همچنین چندین بانک و شخصیت لبنانی را به اتهام ارتباط با حزب‌الله در فهرست تحریم قرار داده است.

اقدامات آمریکا در لبنان بارها مورد انتقاد کارشناسان و تحلیلگران سیاسی قرار گرفته که می‌گویند حزب‌الله نقش مهمی در حفظ آرامش و ثبات لبنان و مبارزه با گروه‌های تروریستی و افراطی در منطقه داشته است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس