کد خبر 1256896
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰

به گزارش مشرق حسن رحیم پور ازغدی در توئیتی نوشت: 

سوال: پزشکی اسلامی چه نسبتی با پزشکی غرب و شرق دارد؟

جواب: علوم از منظر اسلام، از همه منابع معرفتی معتبر(بشرط اعتبار،نه شهرت و جوزدگی) تغذیه میشود.

از عقل و تجربه تا وحی و کشف. نه تعبد به غرب و شرق را میپذیرد، نه تعصب علیه را.

پیامبر(ص) طبیب نامسلمان داشت و شب شهادت امام علی(ع)، طبیب غیرمسلمان بر بالینش بود.

نظر رحیم پور ازغدی درباره پزشکی غرب و شرق

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    3 9
    نکات مثبتی در متن هست، اما اول بحث "پزشکی" که یک علم هست مطرح شده بعد به یک "پزشک" که به شخص اشاره دارد، استناد شده. اهل علم و فلسفه می دانند تفاوت ها باعث می شود به راحتی نتوان آن دو را به یکدیگر تقلیل داد.
  • ناصر IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    0 5
    حضرت استاد لابد متوجه هستند که ممکن است طبیب پیامبر خدا و امیرمؤمنان (علیهما و آلهما صلوات الله) نامسلمان باشند، اما از کجا دانستند که آن نامسلمانان از غیر جزیرة العرب بوده اند؟! دعوا بر سر تسلیم شدن در برابر غرب و شرق است و نه بهره برداری از دانش غیرمسلمان!
    • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      1 0
      اقای رحیم پور متوجه باشند ان طبیبی که بر بالین معصوم امد طبیب طب سنتی و گیاهی بود نه طبیب داروهای شیمایی که امروزه خود پزشکان میگن اینا مضرند و حتی امثال رانیتیدین رو جمع کردند. اون زمان خبری از این داروهای ادم کش شیمبایی که نبود که.
  • عبدالله IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    5 8
    اقای ازغندی اسلام و قران را نشناخته ما طب اسلامی نداریم این طب سنتی است که مانند خیلی چیزهای دیگر پسوند اسلامی به ان زدندغافل از این که دارند اسلام را خراب میکنند
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      2 1
      در هر صورت بخش مهمی از سنت‌ها اسلامی هست و نمی‌توان به کلی به آن‌ها بی توجه بود. آن قسمت از طب سنتی هم که اسلامی نیست حاوی دستاوردهای بزرگی از تمدن قدیم است.
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      2 0
      وقتی علوم غلط و گمراه کننده وجود دارند مجبور هستیم برای شناخت علم صحیح و تفکیک ان از علم غلط لفظ اسلامی را به کار ببریم. وگرنه همه‌ی علوم یکی هستند و علمی که نادرست باشد اساسا علم نیست.
    • سعید IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
      0 1
      عبدالله! جواب برای شما نیست ،خودشو ناراحت نکن!عیسی بن مریم وقتی مسیح شد که بعد از شهادتین به ولایت امیرالمومنین علی (ع)شهادت داد،(وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّا)،نخل در قرآن اشاره به علی علیه السلام است، همچنین (کهف/۳۲وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلًا رَّجُلَيْنِ جَعَلْنَا لِأَحَدِهِمَا جَنَّتَيْنِ مِنْ أَعْنَابٍ وَحَفَفْنَاهُمَا بِنَخْلٍ وَجَعَلْنَا بَيْنَهُمَا زَرْعًا)دو باغ یکی بنی اسرائیل که پیروان حقیقی موسی بودندو نه یهود،باغ دیگر اسلام ناب ولایتمدار، از اثر و نشان علی (ع) است،مسیح شدن و دم مسیحایی داشتن اجر هر مومن ولایتمدار است که دنبال نفع ولذت دنیوی نیست،
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      0 2
      شما از کجا فهمیدی ما طب اسلامی نداریم؟ مگر نظر طرفداران طب اسلامی در تفاوتش با طب سنتی را نخوانده اید؟ اگر هم قائل هستید که با وجود هزاران حدیث طبی، ما عنوان "طب اسلامی" را در آیات و روایات نداشتیم، خوب باید پرسید، مگر بقیه موارد را داشتیم: کلام اسلامی، اخلاق اسلامی، معماری اسلامی، فلسفه اسلامی و ...
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    9 6
    اصلا مردم بایدعوض طبیب مسلمان وغیرمسلمان به سراغ امامزاده هایی که شفا میدن برن
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    2 2
    جناب ازغدی لطفا تاریخ رو تحریف نکنید. اگه پیامبر طبیب نامسلمان داشت لطفا نام اون طبیب رو بیان کنید تا همه بدونن. از کدوم منبع معتبر و غیر معتبر بیان کردید که پیامبر طبیب نامسلمان داشت؟
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    4 1
    به نظرمن مردم فقط به انچه درمانشان می کند فکر می کنند نه به غرب وشرق باید مسئولین بهترین درمان روز دنیا وتجهیزات انرا برای مردم فراهم کنند همه که نمی توانند برای درمان به خارج از کشور بروندمبه انچه می بینیم باورداریم وقتی دستگاهایی امده که تا کوچکترین رگ بدن را نشان می دهد مگر ما بیکاریم به چیز دیگر بیندیشیم
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      0 3
      هموطن عزیز! شما مصرف کنندة درمان هستی و معلوم هم هست که نباید به این موارد فکر کنی. اما این موضوع برای اهل علم (که وظیفه تولید علم دارند) محل بحث است. اگر هم بحث به درستی صورت بگیرد، نفعش را شما خواهی برد. تا به حال برایت سوال پیش نیامده که بسیاری از فرایندهای رمانی در طب سنتی که شما مردم را به خوبی درمان می کرد، چرا قبلا غیرقانونی بود و دستگاه ها با آن برخورد می کردند؟ و چرا الان فهمیدند اشتباه کردند و دوباره به طب سنتی اجازه کار دادند؟ (البته در ابعاد محدود) میدانی چرا؟ چون از سال 2000 به بعد سازمان بهداشت جهانی به کشورها دستور داد که طب سنتی خود را دریابید. این برای ما زشت نبود که دیگران اهمیت طب سنتی ما را به ما یادآوری کنند؟ اگر این بحث ها بود، شاید زودتر از دیگران به داشته هایمان پی می بردیم. دو سوال برای شروع فکر کردن: اگر علمی مبادی غیردینی حتی ضددینی داشته باشد، آیا ممکن نیست الان سودش را ببینیم و بعدا ضررش را بفهمیم؟ (مثل پزشکی مدرن که ماده گرا است و البته در حوزه هایی هنوز به آن نیاز داریم.) تدریس این علوم به جوانانی که با سنت علمی تمدن اسلامی آشنایی جدی ندارند، ممکن نیست عقایدشان را عوض کند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس