عراق

نخست وزیر عراق پس از برگزاری نشست با فراکسیونهای سیاسی این کشور گفت که انتخابات در همان موعد مقرر خود برگزار خواهد شد.

به گزارش مشرق، فراکسیونهای سیاسی عراق بعد از ظهر امروز شنبه با مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور نشستی برگزار کردند.

 محمد الحلبوسی رئیس پارلمان و «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی و کمیساریای انتخابات عراق و هیأت سازمان ملل در این نشست حضور داشتند و در پایان آن، بیانیه رسمی صادر شد.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) ضمن نقل این بیانیه گزارش داد، کمیساریای انتخابات شرح مفصلی درباره آمادگیهای فنی و توانایی برای برگزاری انتخابات در زمان معین آن ارائه کرد.

بر اساس این بیانیه، قرار شد انتخابات در همان موعد مقرر خود یعنی ۱۸ مهر سال جاری برگزار شود.

الکاظمی هم گفت که دولت عراق، به برگزاری انتخابات در همان زمان مقرر پایبند بوده و قادر است فضای مناسب را برای این مسئله فراهم کند.

در این بیانیه آمده است، الکاظمی و طیفهای سیاسی عراق بار دیگر از فراکسیونهایی که انتخابات را تحریم کرده‌اند، درخواست کرد که از تصمیم خود منصرف شوند.

نخست وزیر عراق همچنین پیشنهاد داد کمیته‌ای از فراکسیونهای سیاسی برای گفت‌وگو با فراکسیونهایی تشکیل شود که انتخابات را تحریم کرده‌اند.

ادعای تحریم انتخابات در حالی از سوی برخی از گروهها و سران سیاسی عراق مطرح شده است که «جمانه الغلای» سخنگوی کمیساریای عالی انتخابات این کشور اخیرا گفت که «کمیساریا درخواست نامزدی ۳۲۴۹ نامزد را تأیید کرده و از هیچ یک از این افراد درخواستی مبنی بر انصراف دریافت نکرده است».

جمانه غلای در عین حال خاطر نشان کرد که زمان ارائه درخواست انصراف در تاریخ بیستم ماه ژوئن گذشته به اتمام رسیده است.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که برخی احزاب و گروه‌های سیاسی عراق اخیرا انصراف خود را از انتخابات این کشور اعلام کردند و این اقدام را به امن نبودن فضای کشور برای برگزاری انتخابات نسبت دادند.

پیش از این، «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر عراق اعلام کرده بود که حاضر نیست در انتخابات پارلمانی پیش‌روی این کشور شرکت کند و در تشکیل دولت سهمی نخواهد داشت.

کمیته مرکزی حزب کمونیست عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی، اعلام کرده بود که انتخابات پارلمانی فراروی این کشور را تحریم می‌کند.

 پس از جریان صدر و حزب کمونیست، حزب «جبهه الحوار الوطنی» نیز انتخابات پارلمانی عراق را که قرار است اکتبر آتی برگزار شود، تحریم کرد. حزب «المنبر العراقی» به ریاست «ایاد علاوی» نخست‌وزیر اسبق عراق هم انصراف خود را از انتخابات اعلام کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    0 0
    اصل مردم عراق هستند که‌ درانتخابات شرکت میکنند نبود یک دوگروه سياسی مهم نيست مهم ب گزاری انتخابات سر موعد مقرر است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس