قالیباف: مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان باید افزایش یابد/ مناقشه قره‌باغ اتفاق ناخوشایندی بود

رئیس مجلس افزود: افزایش ارتباطات پارلمانی و گفتگوهای کمیسیون های تخصصی و گروه دوستی جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان، کمک شایانی به توسعه مراودات دو کشور می‌کند.

به گزارش مشرق به نقل از خانه ملت، خانم «صاحبه غفاراوا» رییس مجلس ملی جمهوری آذربایجان که برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران به تهران سفر کرده است، با محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

قالیباف در ابتدای این دیدار، با بیان این که حضور هیأت عالی رتبه پارلمان جمهوری آذربایجان در کشورمان فرصت مناسبی برای بررسی راهکارهای ارتقاء روابط فیمایبن است، گفت: جمهوری آذربایجان بدلیل حسن همجواری و همچنین وجود عنصر اسلامیت، جایگاه مهمی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی با اشاره به نقش تأثیرگذار مجالس دو کشور در تسهیل و تسریع مناسبات دو دولت، افزود: افزایش ارتباطات پارلمانی و گفتگوهای کمیسیون های تخصصی و گروه دوستی جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان، کمک شایانی به توسعه مراودات دو کشور می‌کند. مجلس شورای اسلامی اهتمام ویژه‌ای برای تحکیم و تقویت ارتباطات با مجلس ملی جمهوری آذربایجان قائل است. 

بیشتر بخوانید

قالیباف: سیاست اعمال تحریم شکست خورده است

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مناقشه قره باغ بیان داشت: مناقشه قره باغ اتفاق ناخوشایندی بود که نه تنها باعث خسارت‌های جانی و مالی برای کشورهای درگیر شد، بلکه رشد و توسعه منطقه را به تاخیر انداخت.

وی در همین بخش افزود: همانطور که حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری هم فرمودند، موضع اصلی جمهوری اسلامی ایران احترام به حاکمیت و حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان است و با هرگونه تغییرات مرزی که تمامیت ارضی یک کشور مستقل را به خطر اندازد، مخالف هستیم. 

قالیباف در پایان بر استفاده بهینه از ظرفیت های مناسب اقتصادی دو کشور تاکید و تصریح کرد: طرح‌های مشترک اقتصادی فراوانی در حوزه های زیربنایی از قبیل کریدور شمال و جنوب، راه آهن و انرژی میان دو کشور وجود دارد که باید این طرح‌ها زودتر کامل شود تا منجر به توسعه روابط تجاری فیمابین شود و دو ملت از منافع آن بهره‌مند شوند. 

غفاراوا: ارتباطات دوستانه دو کشور، تاریخی و فرهنگی ابدی است

خانم صاحبه غفاراوا رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان نیز با ابراز خرسندی از حضور در مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، از سوی دولت و ملت این کشور برای ملت ایران و دولت جدید آرزوی موفقیت کرد. 

غفاراوا در ادامه با تاکید بر مناسبات دوستانه دو کشور گفت: ارتباطات دوستانه دو کشور با وجود اشتراکات فراوان تاریخی و فرهنگی ابدی است و سیاست جمهوری آذربایجان تقویت و تحکیم همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران می باشد. 

وی در همین راستا گفت: جمهوری اسلامی ایران جزء اولین کشورهایی بود که در سال ١٩٩١ استقلال کشور ما را به رسمیت شناخت و با بازگشایی سفارتهای دو کشور روابط و همکاری فیمابین آغاز شد. 

رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مواضع کشورمان در مناقشه قره باغ بیان داشت: مردم و دولت آذربایجان هیچ گاه بیانات رهبری جمهوری اسلامی ایران و حمایت های بی‌دریغ دولت ایران را فراموش نخواهند کرد. 

وی افزود: با توجه به وجود بیش از ١٣٦ توافقنامه همکاری های اقتصادی میان دو کشور، بعد از پایان یافتن مناقشه در قره‌باغ، فصل جدیدی از همکاری ها میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای توسعه و گسترش مراودات اقتصادی و تجاری آغاز شده است. 

خانم صاحبه غفاراوا در پایان بر تبادل هیأت و گسترش مناسبات پارلمانی میان نمایندگان مجلس ملی جمهوری آذربایجان و مجلس شورای اسلامی تاکید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس