آمریکا

با وجود وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور آمریکا درباره بهبود وضعیت مرزهای جنوبی این کشور، شمار پناهجویان بازداشتی به حدود دو برابر افزایش یافته است.

به گزارش مشرق، با وجود وعده‌های انتخاباتی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره وضعیت پناهجویان در مرزهای جنوبی این کشور، شمار پناهجویان بازداشتی از زمان روی کار آمدن او حدود دوبرابر شده است.

خبرگزاری «آسوشیتد پرس» امروز (پنجشنبه) در گزارشی نوشت، طبق داده‌های اداره گمرک و مهاجرت آمریکا، تا بیست و دوم جولای امسال (حدود دو هفته پیش) شمار پناهجویان بازداشتی در مرزهای جنوبی به حدود ۲۷ هزار نفر رسیده است.

به نوشته این خبرگزاری، جولای سال گذشته و در حالی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بود، این تعداد حدود ۲۲ هزار نفر بود. با این حال ارقام فعلی با تابستان ۲۰۱۹ که شمار این بازداشتی‌ها از مرز ۵۵ هزار نفر گذشت، قابل مقایسه نیست.

بخشی از متحدان بایدن که حامی پناهجویان هستند، انتظار داشتند او طبق وعده‌هایش، تعداد این بازداشت‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد و سیاست‌های متفاوتی را نسبت به ترامپ اتخاذ کند. بایدن در کمپین انتخاباتی خود، بارها به بازداشت‌های طولانی و اسکان پناهجویان در بازداشتگاه‌های خصوصی اعتراض کرده بود.

مدیر اجرایی شبکه نظارت بر بازداشت‌ها در این‌باره گفت: «هنوز برای تغییر دادن اوضاع زمان وجود دارد اما سیاست‌های او (بایدن) تاکنون با لفاظی‌های کمپین او مطابقت ندارند».

ماه می امسال، دولت بایدن قرارداد دو مرکز بحث‌برانگیز بازداشت پناهجویان با اداره گمرک و مهاجرت آمریکا در جورجیا و ماساچوست را لغو کرد. با این حال عقب‌گرد او از سیاست‌های دولت قبلی به همین جا ختم شد و بایدن پیشنهاد تأمین اعتبار برای سی و دو هزار و پانصد تحت بازداشتگاه را ارائه کرد که با طرح ترامپ برای تأمین ۳۴ هزار تخت بازداشتگاه، تفاوت چندانی ندارد.

«آلخاندرو مایورکاس» وزیر امنیت داخلی آمریکا اخیراً در جلسه استماع کنگره آمریکا گفت «بابت استفاده بیش از حد از بازداشت پناهجویان» نگران است و تداوم بازبینی وضعیت مراکز بحث برانگیز و مشکل‌زا را خواستار شد.

به گفته برخی کارشناسان آمریکایی، علت افزایش تعداد پناهجویان تحت بازداشت اداره گمرک و مهاجرت آمریکا، تسهیل ورود آن‌ها به داخل خاک آمریکا است.

مقامات حزب جمهوری‌خواه می‌گویند، دولت بایدن قصد دارد از این طریق تعداد رأی‌دهندگان در ایالت‌های مختلف را افزایش دهد و در مقابله با این تصمیم ادعایی، قوانینی برای محدود کردن شرکت در انتخابات وضع کرده‌اند.

علاوه بر وضعیت پناهجویان بازداشتی، وزارت امنیت داخلی آمریکا خرداد امسال در گزارشی نوشت، تلاش ادعایی دولت جدید این کشور برای پیوند مجدد اعضای خانواده‌های مهاجر که دولت قبلی آن‌ها را از هم جدا کرده بود به کندی پیش می‌رود و تنها هفت کودک توسط کارگروه ویژه جو بایدن که در ماه فوریه راه‌اندازی شد، به والدین خود بازگردانده شده‌اند. طبق این گزارش، قرار است اعضای ۲۹ خانواده دیگر در هفته‌های آتی به یکدیگر بپیوندند.

دولت ترامپ هزاران خانواده مهاجر را تحت سیاست سختگیرانه موسوم به «تحمل صفر» که طبق آن همه افرادی را که به صورت غیرمجاز از مرز عبور کرده بودند را در بهار سال ۲۰۱۸ تحت تعقیب قرار می‌داد، از یکدیگر جدا کرد. ناظران دولتی و مدافعان می‌گویند این جدایی‌ها قبل از این زمان و حتی بعد از کنار گذاشته شدن این سیاست ادامه داشته است.

از سوی دیگر پس از سفر شماری از سناتورهای آمریکایی به مرزهای جنوبی این کشور و انتشار تصاویری از نحوه نگه‌داری پناهجویان، دولت آمریکا به دو خبرنگار «اسوشیتد پرس» و «سی‌بی‌اس» اجازه داد به یکی از این کمپ‌ها در شهر «دونا» در ایالت تگزاس وارد شوند.

خبرنگار اسوشیتدپرس پس از دیدار از این کمپ گزارش کرد، در ساختمانی به مساحت کمتر از سیصد متر مربع که برای نگه‌داری ۲۵۰ نفر طراحی شده است، بیش از ۴۱۰۰ پناهجو جای داده شده‌اند که اکثر آن‌ها را خانواده‌ها و کودکان تشکیل می‌دهند.

«نیکول سیانگا» خبرنگار سی‌بی‌اس نیز گزارش کرد، تنها در یکی از این محفظه‌ها ۶۱۵ کودک نگه‌داری می‌شوند که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا آن را برای ۳۲ نفر طراحی کرده است.

این خبرنگار اظهار داشت: «ما بیش از پنجاه کودک را شمارش کردیم که تست کرونای آن‌ها مثبت بود و اغلب فاقد علائم بودند. این کودکان منتظر اتوبوس قرنطینه بودند و در کنار آن‌ها تعدادی از کودکان فوتبال بازی می‌کردند».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس