کد خبر 1254832
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۷
کم آبی بی ابی خوزستان مشکل آب نمایه

مدیرعامل اسبق شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: بر اساس بررسی‌های ۱۰ ساله راهکارهای بلند مدت در قالب ۱۵ بند برای مقابله با بحران آب آماده شده است.

به گزارش مشرق، علیرضا الماسوندی، مدیرعامل اسبق شرکت مدیریت منابع آب ایران، ضمن اشاره به چالش‌های اقتصادی در سطح بخش آب کشور گفت: یکی از ویژگی‌های مدیریت نوین آب، مدیریت اقتصادی است؛ مفهوم مدیریت اقتصادی آب تلاش برای یافتن توازنی بین منافع بهره‌برداری از آب و هزینه‌های تامین آن و بکارگیری ابزارهای مختلف نهادی، فنی و مالی برای دستیابی به حداکثر موازنه مثبت میان آثار مثبت و منفی اقدامات مرتبط با منابع آب است.

بیشتر بخوانید:

راهکار برون رفت از مشکلات برق خوزستان چیست؟

مدیرعامل اسبق شرکت مدیریت منابع آب ایران در تشریح چالش‌های اساسی بخش آب در ۳ محور عنوان کرد: تخصیص نیافتن منابع آب به مصارف مختلف با توجه به ارزش آن ( تفاوت قابل ملاحظه نسبت ارزش آب در مصارف کشاورزی و صنعتی بر اساس مطالعات طرح جامع آب )؛ مشکلات تامین منابع مالی برای بهره برداری صحیح از طرح‌های موجود، عدم تکمیل طرح‌های در دست اجرا و همچنین اجرای طرحهای جدید آب و فاضلاب، و ارتباط نیافتن منطقی بین هزینه تمام شده، ارزش و قیمت فروش آب و به تبع آن عدم اجرای نظام نرخ‌گذاری کارآمد جزء اساسی‌ترین چالش‌های اقتصادی بخش آب کشور است.

*راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت حل چالش‌های اقتصادی بخش آب

وی با اشاره به اینکه چالش‌های بیان شده در قالب ۲ دسته راهکار کوتاه مدت و بلند مدت قابل حل است، افزود: بهبود وضعیت تخصیص منابع آب و تنوع‌بخشی به منابع مالی تخصیص یافته به مجموع فعالیت‌ها به همراه اعطای تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان از جمله مهمترین راهکارهای کوتاه مدت موجود است.

بیشتر بخوانید:

آبرسانی به روستاهای اندیکا با نصب ۲۰۰ تانکر ثابت توسط سپاه

الماسوندی ادامه داد: علاوه بر راهکارهای کوتاه مدت بیان شده، بهبود تخصیص منابع کمیاب میان فعالیت‌ها (برنامه‌های سرمایه‌گذاری و عملیاتی)؛ تنوع بخشی به منابع مالی تخصیص یافته به مجموعه فعالیت‌ها؛ پرداخت‌ها و تقبل بخشی از هزینه‌ها به همراه تخفیف‌های مالیاتی برای جلب بخش خصوصی نیز از جمله راهکارهای دیگر کوتاه مدت حل مسئله اقتصاد آب به شما می‌رود.

مدیرعامل اسبق شرکت مدیریت منابع آب ایران در تشریح راهکارهای بلند مدت حل چالش‌های اساسی بخش آب تاکید کرد: بر اساس بررسی‌های ۱۰ ساله انجام شده در این حوزه راهکارهای بلند مدت در قالب ۱۵ بند ارائه شده که مهم‌ترین این موارد شامل بهبود شاخص‌های بهره وری از منابع، ظرفیت‌ها و امکانات قابل بهره‌برداری؛ نگرش اقتصادی در مصرف آب مجازی و تعرفه‌گذاری مناسب قیمت آب در شبکه‌های آبیاری کشور است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    0 0
    ای کاش این همه هزینه که در راه هسته ای صرف شد اگر در بخش،اب هزینه شده بود الان اب دریا به تمام نقاط،ایران حتی در زمینه کشاورزی متتقل شده بود،همه باید،منتظر،روزی،باشیم که بر سر،بیست لیتر اب با هم به نزاع برخیزیم و در،پایان جز مهاجرت و جا ماندن بیابان نتیجه دیگری نداره آب با تانکر بردن مسکنی بیش نیست متاسفان ما دو همه زمینه ها صبر میکنیم بحران بوجود بیاد،بعد فکر چاره هستیم الان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در،زمینه اب خیلی کارهای زیر بنایی انجام دادن و مشکلی تدارن
  • بهزاد IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    0 0
    اصلا کوچکترین شکی هم نباید داشته باشیم که اقتصاد نه تنها آب بلکه نگاه اقتصادی به همه منابع کشور کردن، ما را از بسیاری از مخمصه های فعلی، می‌تواند رها کند. الان بجای نفت باید بچسبیم به آب! اقتصاد آب از اقتصاد نفت خیلی اهمیتش بیشتر است! در واقع آب الان برای کشور ما نقش همان زمرد را دارد! لحظه ای درنگ هم، در جهت تدوین و سیاستگذاری و اجرای قوانین جدی آن، نباید بکنیم! آب الان دارد برای ما بحران ایجاد می‌کند! یک َسوال از متخصصین حوزه آب هم لازمست در اینجا ما داشته باشیم و آن اینکه بررسی کنند و تحقیق و مطالعه کنند تاثیر سدسازی در جهان و بویژه کشور ما را و خوب یا بد بودن سدسازی را و سوال مهمتر اینکه آیا سدسازی و اساسا بستن راه رودخانه ها به دریا، (البته در ابعاد جهانی) تاثیری در گرم شدن دریاها داشته است یا نه؟! چون به هر حال آب دریاها بخار می‌شود و در کوهستانها و ارتفاعات جوی بالا نازل و فرود می‌آید و این آب طبیعتا با گذر از رودخانه ها خنک می‌شود. این آب البته املاح زیادی هم با خود جابجا می‌کند و در رسانه ها من اخیرا دیدم که آنها در باز شدن مجدد سد کرخه به هورالعظیم، شکایت از شور شدن آب رودخانه می‌کنند، همه این مسائل لازم است بررسی و مطالعه شود و اگر که تغییراتی قابل توجه در گرم شدگی دریا و شور شدگی آبها، صورت می‌گیرد، واقعا ما ناچار خواهیم شد، این رویکرد ضد طبیعت و غیر حیاتی ، را محددا تغییر دهیم! و روند جاری شدن میلیون ساله آب و رودخانه ها را به حال خودش واگذاریم و برویم سمت بسیار مدرن و بهینه مصرف آب و جلوگیری از هدر رفت آن! الان بیش از برجام، باید به همین بحث مصرف و اقت8مردن آب بپردازیم تا انشاالله این معضل بزرگ و فاجعه ور حال وقوع، رفع شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس