جزئیات برگزاری مراسم تحلیف حجت الاسلام رئیسی در مجلس

جزئیات مراسم تحلیف رئیس جمهور در روز پنجشنبه ۱۴ مردادماه در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما بررسی شد.

به گزارش مشرق، جزئیات مراسم تحلیف حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور منتخب امشب ۱۳ مردادماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور مصری نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

فریدون حسنوند با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما گفت: بنا بر اصل ۱۲۱ قانون اساسی، رئیس جمهور منتخب باید پس از تنفیذ حکمش در مجلس حاضر شود و در حضور رئیس قوه قضائیه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی سوگند یاد کند.

وی ادامه داد: از آنجایی که در قانون اساسی مقرر شده است در صورتی که شرایط رئیس جمهور منتخب در طول دوران ریاست جمهوری اش سلب شود، مجلس و دیوان عالی کشور می‌توانند رئیس جمهور را از سمتش عزل کند، به همین علت، این سوگند در حضور مجلس و رئیس قوه قضائیه یاد می‌شود.

حسنوند افزود: به نظر می‌رسد مسیر دولت آقای رئیسی، معقول و منطقی و با رعایت تعامل و استقلال قواست.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تا کنون به طور غیررسمی، جلسه مشترکی بین رؤسا و اعضای کمیسیون‌های تخصصی با حضور آقای رئیسی برگزار و درباره اولویت‌های کمیسیون‌ها بحث شد.

فریدون حسنوند گفت: هر کمیسیون اولویت‌های خود را در حوزه‌های تخصصی اعلام کرد و آقای رئیسی نیز درباره آن مسائل اظهار نظرهایی داشت؛ اولویت‌ها به صورت مکتوب به رئیس جمهور تحویل داده شد تا با تشکیل کمیته مشترک، پیگیری شود.

وی افزود: به صورت غیر رسمی تقریباً برخی از رؤسای کمیسیون‌ها در جریان گزینه‌های احتمالی کابینه پیشنهادی دولت هستند، اما کابینه هنوز نهایی نشده است؛ زیرا با توجه به تأکیدی که مقام معظم رهبری داشتند در ابتدا قرار بود پنجشنبه همزمان با مراسم تحلیف اعضای کابینه معرفی شوند، اما ظاهراً به علت این که هنوز در مورد برخی از آن‌ها توافق نشده است به نظر می‌رسد یکشنبه این کار انجام شود.

اعلام آمدگی ۸۱ کشور برای حضور در مراسم تحلیف 

همچنین عبدالرضا مصری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در این برنامه گفت: تا امروز ۸۱ کشور برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری کشورمان، اعلام آمادگی کردند که از این تعداد، ۵۲ کشور در قالب هیئت و ۲۹ کشور در حد سفیر در این مراسم شرکت می‌کنند.

عبدالرضا مصری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما درباره جزئیات مراسم تحلیف ریاست جمهوری افزود: بر اساس قانون اساسی پس از انجام مراسم تنفیذ توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: به رغم شرایط سخت کرونایی حاکم بر داخل و خارج از کشور، استقبالی که دوست داران جمهوری اسلامی در خارج از ایران داشتند خوب بود و فکر نمی‌کردیم به این گستردگی باشد.

مصری افزود: به همین علت، تدارکات لازم برای استقبال تا زمان بدرقه، توسط مجلس انجام شده است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تاکنون در مجموع ۱۹۵ نفر از کشورهای مختلف برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری کشورمان​ اعلام آمادگی کردند، گفت: از این تعداد ۱۹ کشور رئیس مجلس و نائب رئیس مجلس آن‌ها در این مراسم شرکت می‌کنند.

عبدالرضا مصری ادامه داد: ۹ کشور رئیس جمهور یا معاونین رئیس جمهور, ۱۲ کشور در وزیر و یا معاون وزیر، برخی از کشورها نیز به صورت ترکیبی یعنی رئیس مجلس به همراه معاون وزیر خارجه در این مراسم حضور دارند.

وی افزود: تمهیداتی هم از نظر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی کرونا در محل برگزاری بر اساس استانداردهای ستاد ملی مقابله با کرونا اندیشیده شده است به همین علت مجبور شدیم از مهمانان داخلی نسبت به دوره‌های قبل، ​ کمتر دعوت کنیم.

آقای مصری با اشاره به اینکه مراسم بر اساس قانون اساسی برگزار می‌شود، اضافه کرد: مراسم با سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز، سپس قرائت قرآن کریم، سخنرانی رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه و پس از آن مراسم تحلیف و سوگند رئیس جمهور انجام می‌شود و بعد از آن آقای رئیسی رئیس جمهور سخنرانی خواهند داشت و نطق پایانی را نیز رئیس مجلس انجام می‌دهد.

آقای مصری افزود: برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی کرونایی، همه این برنامه‌ها در مدت زمان محدود و فشرده انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    19 1
    آقای رئیسی واقعا مبارک باشه. انشاءالله خیره واسه همه مردم.
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
      2 0
      اصلش ان شا الله است
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    11 0
    دولت باید جوان هوشمند انقلابی در تراز گام دوم باشد.
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    1 0
    راههای پیشرفت و قطع وابستگی را رهبری معظم تبیین فرموده اند باید تک تک و یا گروهی تمام انقلابیون در تمامی کشور شبکه سازی کنند برای اجرای این دستورات از جمله دولت و مجلس و .... اگر ملت پیشتاز باشد دولتها مهمان هستند. مراکز توحیدی (مساجد و ... ) مرکز این تحول در گام دوم است.
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    5 0
    گام دوم انقلاب را با اقای رییسی به سرانجام خواهیم رساند.. روز به روز انقلابی تر...
  • محمد IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    1 1
    این اصلا خوب نیست نکنه رئیس هم میخواد با فرمایشات مقام معظم رهبری همان کاری رو بکنه که رئیس جمهور های قبلی می کردن مگه رهبر نفرمود تشکیل کابینه هر چه سریعتر انجام بشه
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
      1 0
      هرچه سریعتر منظور نسبت به بعد از مراسم رسمی تحلیف بود نه قبلش
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    5 0
    از جناب آقای رئیسی عزیز خواهش می کنیم ، باند مافیای علمی سورنا ستاری و داماد روحانی رو که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رو تبدیل به حیاط خلوط و باشگاه خصوصی دوستان و اشنایان آقایون کرده بود، متلاشی کنید .
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    1 0
    هرچه زودتر عوامل خسارت را بیرون کنید تا خسارت بیشتر نشود
  • دانا IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    1 0
    درود بر رییسی
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    1 0
    زاكاني چرا در دولت نيامد؟؟؟؟؟7385
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
      1 0
      از شورای شهر و خود زاکانی بپرس
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    0 0
    آقای رییسی فرمودند از همه جناح ها استفاده میکنند ولی بنده عرض میکنم ما باید جناح مخوف اعتدال را از تمامی ارکان کشور بلکه حتی از تمامی ادارات حذف کنیم. اینا باند ثروت و قدرت هستند و نباید در دولت رییسی. دارای پست و مقام باشند.
  • IR ۰۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    0 0
    امیدوارم از افراد دروغگو (لاف زن) و چاپلوس در کابینه استفاده نشود..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس