آتش سوزی‌های جنوب اروپا دامن کوزوو و آلبانی را هم گرفت/ ۲ نفر جان باختند

در پی گسترش دامنه آتش سوزی‌ها در جنوب اروپا کشورهای آلبانی و کوزوو هم گرفتار این بحران شده‌اند که طی آن تا به حال دو نفر جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه "تاگس شاو" آلمان، زبانه های آتش سوزی های گسترده در جنوب اروپا دامن کوزوو و آلبانی را هم گرفته است. به دلیل گرمای شدید و خشکسالی زیاد مناطقی از آلبانی و کوزوو هم درگیر آتش سوزی هایی شده است. نهادهای مسئول از مرگ دو نفر در اثر این آتش سوزی ها خبر داده اند.

در روستایی در جنوب آلبانی یک مرد ۶۴ساله بعد از اینکه با وجود اخطارها از این مسئله خودداری کرد که خانه گرفتار حریق خود را ترک کند در آتش سوخت. در حالی که آتش سوزی جنگل ها در جنوب این کشور خاموش شده آتش سوزی های جدیدی در شبه جزیره آدریاتیک در شمال این کشور رخ داده است.

در کوزوو هم حریق های گسترده ای شکل گرفته است. در مرکز کوزوو (ملیشووا) به گفته پلیس مردی هنگام تلاش برای نجات انبار سوزان خود به دلیل تنگی نفش جان باخت.

وزیر دفاع آلبانی اعلام کرده که کشورش از دیگر کشورها برای خاموش کردن آتش سوزی ها درخواست کمک کرده است. کشور هلند وعده اعزام هلی کوپتر به محل آتش سوزی ها را به آلبانی داده است.

منطقه مدیترانه در روزهای اخیر به کانون آتش‌سوزی در جنگل‌ها بدل شده است. آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های سواحل جنوبی ترکیه که هفته گذشته آغاز شد، ادامه دارد و گسترده‌ترین و مرگبارترین آتش‌سوزی ثبت شده در تاریخ این کشور نیز محسوب می‌شود.

اداره هواشناسی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در مورد موج هوای گرم در مدیترانه، احتمال گسترش آتش‌سوزی‌ها و مسمومیت ناشی از دود در هوای منطقه هشدار داد.

بر اثر گسترش دامنه آتش‌سوزی در ترکیه و یونان، هزاران نفر محل زندگی خود را تخلیه کرده‌اند. روز سه‌شنبه همچنین شعله‌های آتش به یک نیروگاه تولید برق ذغال سنگی نزدیک شد.

دانشمندان می‌گویند تحت تاثیر تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های انسان امواج هوای گرم شدیدتر و متناوب‌تر شده است.

اداره هواشناسی اتحادیه اروپا نیز هشدار داد که به دلیل خشکی و دمای بالا هوای منطقه ، خطر بروز آتش سوزی در جنگل‌ها افزایش یافته، هر چند دمای بالا به تنهایی عامل این سوانح نیست و آتش‌سوزی مستلزم اشتعال اولیه است.

قاره اروپا ,

تداوم آتش‌سوزی برای هشتمین روز پیاپی در ترکیه انتقادها از دولت به دلیل ناتوانی در کنترل وسعت آتش‌سوزی را افزایش داده است.

خشکی و دمای بالا و بادهای شدید دامنه آتش‌سوزی را گسترش داده و تاکنون حداقل هشت نفر کشته و تعداد زیادی دام از بین رفته‌اند. ساکنان تعداد زیادی از روستاهای منطقه خانه‌ها و مزارع خود را تخلیه کرده و گردشگران در برخی از سواحل جنوبی ترکیه با خودرو یا قایق از منطقه می‌گریزند.

اتحادیه اروپا در روزهای اخیر کمک‌های خود از جمله هواپیماهای آبپاش را به کشورهای منطقه از جمله ترکیه و یونان ارسال کرده است.

نهاد مقابله با سوانح طبیعی اتحادیه اروپا هم روز چهارشنبه اعلام کرد که تجهیزات مخصوص مقابله با حریق از جمله هواپیماهای آبپاش به کشورهای عضو اتحادیه از جمله یونان، ایتالیا، آلبانی و مقدونیه شمالی ارسال شده است.

دمای هوا در نقاطی از یونان روز سه‌شنبه به بالای ۴۶ درجه سانتی‌گراد رسید که شدیدترین موج هوای گرم در یونان طی چند دهه اخیر است.

قاره اروپا ,

آتش‌سوزی به اطراف آتن، پایتخت رسیده و هزاران نفر از ساکنان حومه این شهر مجبور شده‌اند خانه‌ها و مغازه‌های خود را رها کنند. ماموران آتش‌نشانی به تلاش برای کنترل دامنه آتش‌سوزی ادامه می‌دهند. یک کاخ سابق ریاست جمهوری یونان در حومه آتن در معرض خطر قرار دارد.

واحدهای امداد در بامداد چهارشنبه که هوا خنک‌تر است با هلیکوپتر و هواپیماهای آبپاش مراتع و جنگل‌های منطقه تاتوی واقع در ۲۰ کیلیومتری شمال آتن را آبپاشی کردند. حداقل ۵۰۰ مامور آتشنشانی در طول شب مشغول مقابله با گسترش دامنه آتش‌سوزی در این منطقه بودند. طبق تازه‌ترین گزارش‌ها در این منطقه کسی آسیب ندیده ولی حداقل ۸۰ خودرو در آتش سوخته است.

دود ناشی از آتش‌سوزی در حومه آتن آسمان این شهر را تیره کرده و مسئولان شهر به دلیل نگرانی از مسمومیت مردم به ساکنان آتن هشدار داده اند که در خانه بمانند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    38 0
    دامن مریم رجوی رو بگیره !
    • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
      4 0
      ان شاء الله جونشو بگیره!!!
  • NL ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    33 7
    پان طورک های آلبانی نشین الان شدیدا نگرانند . آتش قیامت را چه خواهید کرد ؟؟؟؟
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    4 1
    در مناطق شمالغربی ایران هم در هوا بوی دود استشمام میشود زمانیکه بادهای غربی میوزند محیط زیست کره زمین داره نابود میشه
  • DE ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    3 0
    هواشناسی اروپا اعلام کرد تا پنج روز دیگه هفتاد درصد از جنگل‌های آلبانی و شهرهای بزرگ در آتش خواهند سوخت. فرقه ی رجوی چی ها باید به صحرای عربستان بروند چون آنجا چیزی برای سوختن وجود ندارد هر چه بوده سوخته. به جهنم بروند که حقشونه خائن ها.
  • DE ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    2 0
    تعجب نداره قدم نحس منافقین اراذل و اوباش جنایت پیشه! رو آلبانی مزمزه کنه. هرجا این شیاطین قدم گذاشتن ، اونجا رو نابود میکنن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس