گروه فرهنگي مشرق- چند هفته پيش جشنواره فيلم کودک در همدان به کار خود پايان داد. در حاشيه اين جشنواره کم نبودند فيلمسازان و فعالان ادبيات کودک و نوجوان که با رسانهها گفتوگو کردند و وضعيت ادبيات و هنر کودک و نوجوان را وخيم توصيف کردند. هنر و ادبيات کودک و نوجوان در دهه هفتاد لااقل در حوزه سينما روزهاي درخشاني را تجربه کرده بود. آثار مجيد مجيدي مانند "بچههاي آسمان" و "رنگ خدا" حتي شهرت جهاني پيدا کرد.
ويژگي ديگر آثار سينماي کودک و نوجوان در دهه هفتاد از جنس مردم بودن آثار عمده فيلمسازان موفق اين حوزه بود. اگر چه برخي از سينماگران با نشان دادن نماهاي سياه از از ايران در قالب سينماي کودک سعي کردند تا جوايز جشنوارههاي اروپايي را درو کنند، اما آنچه باقي ماند فيلمهايي از جنس بچههاي کوچه و بازار بود، که با نگاه انقلاب اسلامي نيز در حوزه هنر متعهد ارتباط تنگاتنگي برقرار ميکرد.
در دهه 80 نيز فيلمسازاني در اين بخش فعاليت کردند؛ آثاري مانند "سبز کوچک" کاري از غلامرضا رمضاني، اين اميد را زنده کرد که دوباره فضا براي سينماي بومي و پرمخاطب کودک و نوجوان فراهم شود، اما انگار شرايط به گونهاي ديگر در حال شکلگيري است.
رمضاني در گفتو گو با مشرق، جواب تلخي را به سوال خبرنگار فرهنگي ميدهد: "هيچ کاري در دست توليد ندارم" و تمام. اين به آن معنا است که قرار نيست سبز کوچک احتمالا ابتداي آغاز يک راه باشد. وضعيت در بخشهاي ديگر سينما منسوب به انقلاب و هنرمندان آن نيز به همين گونه به نظر ميرسد.
در سالهاي اخير تقريبا چيزي به نام سينماي انقلاب اسلامي ديگر وجود خارجي ندارد. در حالي که در دهه 60 شاهد آثاري مانند؛ "تيرباران"،"برنج خون" و آثار متعددي که راوي داستانهاي متنوع شکلگيري انقلاب بزرگ قرن بودند، به روي پرده ميآمدند. در دهه هفتاد و هشتاد کاملا اين توليد متوقف شد. در حالي که هيچ توضيحي درباره آن از طرف مديران فرهنگي داده نشده است. در اين ميان تنها بخشي از سينماي انقلاب فعال است که به مقوله دفاع مقدس ميپردازد. اگر فيلم هاي موفقي چون تريلر "اخراجيها" را کنار بگذاريم هيچ جريان مستقل فيلمسازي در دفاع مقدس ديده نميشود.
عزيزالله حميد نژاد فيلمسازي است که در سکوت و بيجنجال فيلم ميسازد، "هور در آتش"،" ستارگان خاک" و "اشک سرما" از فيلمهايي هستند که به رغم بيمهري رسانههاي فرهنگي توانستند مخاطب را راضي کنند و خود به الگويي براي فيلمسازي جنگ در بعد انساني و عاطفي تبديل شوند.
"حميدنژاد" با ساخت "آناهيتا" تا حدودي از فضاي دفاع مقدس فاصله گرفته و به نوعي اين فيلم را ميتوان در زمينه اجتماعي طبقه بندي کرد. او درباره ساخت آناهيتا ميگويد: در اين فيلم روي موضوع غير متعارفي دست گذاشتم که بسياري از تهيه کنندگان روي اين موضوعات سرمايهگذاري نميکردند. فکر کردم تنها راه ساخت اين فيلم، اين است که تهيهکنندگي کار را خودم بر عهده داشته باشم." و باز يک داستان تکراري، حميدنژاد نيز ساخت کار جديد را به سال آينده موکول ميکند.
عزيزالله حميدنژاد کارگردان فيلم «آناهيتا» در گفتگو با مشرق، درباره زمان اکران اين فيلم گفت: اکران آناهيتا بستگي به ميزان حداقل فروش فيلم "هرچي خدا بخواهد" دارد. اين فيلم در گروه سينمايي قدس به نمايش گذاشته خواهد شد.
حميدنژاد پيش از اين درباره علت اينکه نويسندگي، تهيهکنندگي و کارگرداني اين فيلم را خود بر عهده داشته، گفته بود: در اين فيلم روي موضوع غير متعارفي دست گذاشتم که بسياري از تهيه کنندگان روي اين موضوعات سرمايهگذاري نميکردند. فکر کردم تنها راه ساخت اين فيلم، اين است که تهيهکنندگي کار را خودم بر عهده داشته باشم.
حميدنژاد فيلم بعدي خود را به سال آينده موکول کرد.
همچنين غلامرضا رمضاني فيلمساز و کارگردان فيلم «سبزکوچک» اظهار داشت که هيچ اثري را در دست ساخت ندارد. در صورتي که اين وضعيت مشتي از خروار باشد بايد براي اوضاع سينماي انقلاب در دهه 90 نگرانيهاي جدي داشت.

