کد خبر 1253987
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶
حسن رشوند نمایه

مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بسیار متفاوت از مراسم ادوار گذشته بود. این تفاوت را هم می توان شکلی که متاثر از شیوع ویروس کرونا، محدودیت های زیادی را بر فضای جلسه حاکم کرده بود، دید.

به گزارش مشرق، حسن رشوند تحلیلگر مسائل سیاسی طی یادداشتی به موضوع تنفیذ حجت الاسلام رئیسی پرداخت:

مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بسیار متفاوت از مراسم ادوار گذشته بود. این تفاوت را هم می توان شکلی که متاثر از شیوع ویروس کرونا،   محدودیت های زیادی را بر فضای جلسه حاکم کرده بود، دید و هم از لحاظ محتوایی و نوع سخنرانی منتخب ملت که از این پس در جایگاه رئیس جمهور قرار است سکان اجرایی کشور را بر عهده بگیرد.

حجت الاسلام رئیسی پس از قرائت حکم تنفیذ توسط رئیس دفتر مقام معظم رهبری، بنا بر سنت جاری ادوار گذشته از جایگاه خویش برخاستتند تا حکم تنفیذ خود که  در واقع رای نزدیک به ۲۹ میلیون ایرانی بود و  به تایید رهبرمعظم انقلاب رسیده بود را از دست مبارک معظم له بگیرند. دوربین ها بر روی چهره آقای رئیسی و رهبر انقلاب زوم کرده بودند تا ببینند رفتار رئیس جمهور منتخب در هنگام دریافت حکم چگونه خواهد بود. اما می شد  افسوس را پیش از آنکه حجت الاسلام رئیسی در سخنانش چیزی گفته باشند از چهره مغبون وی که به دلیل ویروس کرونا نتوانسته بودند دست مبارک رهبر انقلاب را هنگام دریافت حکم ببوسند، حس کرد. زمانی که آقای رئیسی لب به سخن گشود و گفت: «شرط ادب و احترام در حکم تنفیذ از دست رهبر انقلاب این بود که دست مبارک ایشان را می بوسیدم لکن به دلیل شرایط موجود این توفیق از من سلب شد»، این حسرت خوردن علاوه بر تغییر چهره، در زبان ایشان هم جاری شد.

اما صرفنظر از محدودیت های کرونایی و وضعیت شکلی متفاوت این مراسم تنفیذ نسبت به دیگر مراسم هایی که تاکنون در تنفیذ روسای جمهور گذشته داشته ایم، سخنان رئیس جمهور رئیسی نیز متفاوت از سخنان روسای جمهور گذشته بود. دکتر رئیسی از همین ابتدای شکل گیری دولت خویش،   مسیر دولت  آینده را بدرستی ترسیم کردند و بجای برخی سخنان دوپهلو و بعضا آزاردهنده ای که در سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ از سوی روحانی شاهد بودیم، به صراحت گفتند : «سفره مردم را به اراده بیگانگان گره نخواهند زد». این آن نکته مهمی بود که همه دلسوزان نظام به دولت روحانی می گفتند ولی از آنجا که روحانی ساعت خویش را با ساعت واشنگتن، لندن، پاریس  وبرلین تنظیم کرده و بیش از اتکاء به ظرفیت های داخل، دلخوش به آورده از غرب بود، هیچگاه نخواست این واقعیت را بفهمد که نمی توان برای پیشبرد امور کشور سفره مردم را به اراده بیگانگان در برجام، حقوق بشر و...گره زد.

رئیسی مدل حکمرانی خود را با مدلی تنظیم کرده که امام راحل در همان سالهای اولیه انقلاب بر آن تاکید داشتند و خلف شایسته آن پیر خوش ضمیر و آگاه، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی) نیز در طول این ۳۲ سال همواره بر آن تاکید داشته اند. اگر روحانی همانگونه که در رابطه با خودکفایی بنزین به توصیه ها عمل کرد، در دیگر موارد نیز به توصیه های رهبر انقلاب  و کارشناسان دلسوز انقلاب در بخش های مختلف به ویژه اقتصاد مقاومتی عمل می کرد، حتما وضعیت کشور این نبود که اکنون در آن قرار داریم. طبیعی است وقتی با گذشت ۸ سال، روحانی در آخرین برنامه تلویزیونی خود می گوید : «اگر به سال ۱۳۹۲ بازگردم باز همین مسیر دیپلماسی و مذاکراتی که داشتم را می پیمودم»، معلوم است که او هیچ اعتقادی به ظرفیت های داخل و عدم گره زدن سفره مردم به اراده بیگانگان ندارد. آنچه در طول این سالها اتفاق افتاد حاصل مدل حکمرانی کسی بود که اندیشه های اقتصادی خود را براساس مدل توسعه «جان مینیارد کینز» و کینزگراهای جدید اجرا کرده است و همه افتخار خود را در تبعیت از این مدل در کتاب «امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران» که محصول چند نویسنده لیبرال از جنس او در کتاب منتسب به او  است، آمده است.

نکته مهم دیگر در سخنان مراسم تنفیذ آقای رئیسی بحث بازگرداندن اعتماد  از دست رفته مردم در طول ۸ سال گذشته بود. اعتمادی که دولت روحانی در این مدت از بین برد، قطعا در طول چهاردهه انقلاب بی سابقه بوده است. آنچه امروز در خوزستان، اصفهان و اقصی نقاط کشور از بی عملی و سستی دولت او در ذهن مردم باقی است، هیچگاه فراموش نخواهد شد. او آمده بود تا با اتکاء به غرب به پاسپورت ایرانی اعتبار بخشد  و با سرمایه گذاری حاصل از برجام آنهم با چراغ سبز کشورهای غربی رفاه را برای ملت ایران به ارمغان آورد  اما غافل از آنکه اعتباری که از دیگران حاصل آید به طرفه العینی رفتنی است. اما حجت الاسلام رئیسی در همین ابتدا با بهره گیری از آموزه های دینی، نه آموزه های غربی، یادآور شد که مردم از او خواسته اند اعتماد از دست رفته شان را باز گرداند. این سخن حکایت از آن دارد که  مردم از اینکه شخصیت آنها توسط غرب و حتی برخی کشورهای «پونزی» منطقه  زیر سوال رفته، ناراحتند و می خواهند رئیسی پاسدار فرهنگ کهن  و دینی آنها باشد و شخصیت تخریب شده ملت ایران را به آنها باز گرداند.

توجه به رهنمودهای امام و رهبری و سیاست های نظام یکی از محوری ترین سخنان  امروز دکتر رئیسی در مراسم تنفیذ بود. او که به عنوان رئیس دستگاه قضا دو سال در کنار روسای قوای مجریه و مقننه بی توجهی و پشت گوش انداختن و حتی در تعارض عمل کردن رئیس جمهور روحانی را دیده و خسارات ناشی از این رفتار را بارها مشاهده کرده، اکنون می داند اگر دولت او می خواهد مسیر پیشرفت عزتمندانه کشور را طی کند، حتما باید گوش به فرامین و رهنمودهای رهبری سپرده و حرکت بر مدار سیاست های نظام اولویت اول دولت او باشد. آقای رئیسی دیده که چگونه ۱۲ شرط رهبر انقلاب به عنوان سیاست های هسته ای نظام توسط دولت روحانی در امضای توافقنامه برجام تبدیل به ۴ شرط گردید و در نهایت با همین ۴ شرط نیز چگونه برخوردشد و آنی شد که نبایست می شد. آن چیزی که امروز در وقاحت اروپا و آمریکا در بحث هسته ای شاهد هستیم، محصول همین بی توجهی به رهنمود های رهبری و سیاست های نظام در مقوله هسته ای است. دولت روحانی و رفتار او برای دولت سیزدهم  و شخص رئیسی قطعا عبرت آموز است و سخنان امروز او نشان داد که  ایشان به درستی این نکته را درک کرده است.

آقای روحانی پس از انتخابات سال ۹۲ و ۹۶ بر این موضوع تاکید داشت که رقبای او باید پیام انتخاباتی مردم را درک کنند چرا که از منظر روحانی پیام مردم در آن انتخابات، تعامل با جهان_ بخوانید تسلیم در برابر آمریکا و اروپا- بود. هرچند بر این اعتقادیم که مردم در آن سالها هیچگاه پیام تسلیمی که روحانی بر آن تاکید داشت را به رئیس جمهور منتخب خود مخابره نکردند، ولی اگر همین منطق روحانی را برای دولت رئیسی مبنا قرار دهیم باید بپذیریم که مردم در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ به صراحت از آقای رئیسی ایجاد تحول در حوزه مدیریت و معیشت، عدالتخواهی و مبارزه با فساد، فقر و تبعیض را خواستار بودند. این آن چیزی بود که حجت الاسلام رئیسی در مراسم تنفیذ بر آن تاکید داشت. مردم در انتخابات ۲۸ خرداد، خواهان تغییر وضع موجود در کشور بودند و با هر گزینه ای که استمرار وضع موجود را تبلیغ می کرد، مخالفت خود را اعلام کردند.

تنفیذ سیزدهم از این جهت هم که شاید برای اولین بار بود رئیس جمهور منتخب در چنین مراسمی، شمّه ای از وضعیت اقتصادی  دولتی را که تحویل می گیرد ارائه می داد، متفاوت بود. او در این مراسم از تورم ۴۴ درصدی - که در واقع با تورم نقطه ای ۵/۴۹ درصدی مواجه هستیم- و همچنین رشد نقدینگی ۶۸۰ درصدی در این سالها و سه برابری بدهی های دولت از سال ۹۴ و کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیاردی  سخن گفت تا مردم، خودشان قضاوت کنند که رئیسی نه زمین سوخته، بلکه سرزمینی جزغال زده را از روحانی تحویل گرفته است. با این تفاوت که او قصد سیاه نمایی نداشت و این را گفت تا به مردم گفته باشد با  چنین شرایطی کمر همت بسته تا با کار، تلاش و امید به نصرت الهی و توکل- نه امید به غرب - کشور را از این همه مشکلات و معضلات عبور دهد.

آنچه رهبر فرزانه و حکیم انقلاب نیز در دو توصیه پایانی سخنان ارزشمندشان تاکید بر این داشتند که رئیس جمهور محترم  دولت را با توجه به شرایط کشور زودتر شکل دهد و مجلس شورای اسلامی نیز هرچه سریعتر کمک کند تا دولت کار خود را آغازنماید، گویای این واقعیت است که فرصت برای جبران این همه کاستی ها بسیار اندک است و کار حجت الاسلام رئیسی برای پیمودن این مسیر پر سنگلاخ بسیار سخت به نظر می آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    64 4
    دل های مومنان و انقلابیون امروز مسرور و شاد است
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      26 1
      الحمد لله؛ ما شاء الله؛ لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم
  • درویش IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    21 3
    با سلام، ای کاش به فکر ساختن مملکت و از بین بردن فساد باشند.
  • یوسف IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    17 4
    من دولت روحانی راازالطاف خفیه الهی میدانم چراکه درریاست اوغیرازسرمایه های دیگرغرب که فعلادرآب نمک برای مواقع ضروری خوابانده شده اند بخشی ازهمفکران وهم مسلک های او دور او جمع شدند ودرنهایت به مهره های سوخته تبدیل وبه زباله دان تاریخ ریخته شدند (...لِيَمِيزَ اللَّهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَيَجْعَلَ الْخَبِيثَ بَعْضَهُ عَلَىٰ بَعْضٍ فَيَرْكُمَهُ جَمِيعًا فَيَجْعَلَهُ فِي جَهَنَّمَ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ۳۷ انفال)
  • محمد IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    20 3
    با رو... باید مثل قبله اش آمریکا برخورد شود، در آنجا ترامپ حتی پس از تحویل دولت استیضاح شد ، اینجا هم باید رو... را بازخواست کرد تا منبعد کسی نتواند اینقدر ضربه به ریشه کشور بزند ... به قول آقای زاکانی کسی که جواب همه تست ها را اشتباه میزند یعنی جواب درست را بلد است و تعمدا خراب میکند ...
  • ثباتی ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    3 0
    خدا در این مسیر سخت کمکشان کند
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    2 0
    آخر کار ان شاالله عالی باشد
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    1 0
    خداوندا توفیق تام مرحمت بدار دشمنان را مایوس و دوستان را معزز فرما جبهه کفر و نفاق و اختلاس و فحشاء و منکرات را درهم کوب روزی بندگانت را فراخی ده سنت پیامبرت ازدواج را رایج و مطلوب و بی عفتی و مقدماتش را منفور گردان
  • عبداله IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    3 1
    روحانی در آخرین برنامه تلویزیونی خود می گوید : «اگر به سال ۱۳۹۲ بازگردم باز همین مسیر دیپلماسی و مذاکراتی که داشتم را می پیمودم!!!! ابلیس هم در مورد گذشته اش اینجور حرف نمیزنه..
  • ابراهیم IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    6 0
    دل ها به سمت آقای رییسی است وبا توکل به خدا مسایل کشور حل خواهد شد.
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      2 0
      ان شاء الله تعالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس