شاه خائن

حسن روحانی در حالی آخرین روز کاری دولت‌های هشت‌ساله خود را به پایان می‌برد که فاجعه‌ای در اقتصاد ایران به بار آورده است.

سرویس اقتصاد مشرق- در این گزارش به بررسی وضعیت اقتصادی کشور در پایان دولت دهم و شروع به کار حسن روحانی و مقایسه آن با وضعیت اقتصادی فعلی در پایان دولت حسن روحانی پرداخته شده است.

فاجعه منفی کردن تراز حساب جاری کشور در دولت روحانی +نمودار

بر اساس گزارش بانک مرکزی، تراز حساب جاری کشور در پایان سال ۱۳۹۱ مثبت ۲۶.۲ میلیارد دلار بود.

حساب جاری کشور یا Country’s current account یکی از حساب‌های زیرمجموعه تراز پرداخت کشور است که  نشانگر سلامت اقتصادی کشور است و شامل خالص صادرات خدمات و کالا (صادرات پس از کسر واردات)، خالص درآمدهای سرمایه‌گذاری شده و خالص تراکنش‌های جاری مالی است.

حساب جاری مثبت کشور بدان معناست که کشور وام‌دهنده بوده و حساب جاری منفی کشور بدان معنی است که کشور بدهکار است.

حساب جاری کشور متاثر از فاکتورهای مختلفی است که عبارتند از: سیاست‌های صادراتی و وارداتی، نرخ برابری ارز، حساب ذخیره ارزی، نرخ تورم و سیاست‌های رقابتی.

اصلی‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین عامل حساب جاری کشور خالص صادرات (صادرات پس از کسر واردات) است و لذا در دوره‌های توسعه اقتصادی ارزش حساب جاری کشور متناسب با نرخ توسعه اقتصادی افزایش می‌یابد.

اما در حالی که روحانی کشور را با تراز مثبت ۲۶.۲ میلیارد دلاری حساب جاری تحویل گرفته بود، هم‌اکنون با تراز منفی آن را به رئیسی تحویل می‌دهد.

در سال ۱۳۹۹ تراز حساب جاری کشور منفی ۷۰۹میلیون دلار بوده است.

این در حالی است که از سال ۱۳۸۳ بدین سو هیچ‌گاه تراز حساب جاری کشور منفی نشده بود. بدین ترتیب حسن روحانی توانست یک رکورد منفی دیگر در کارنامه دولت خود ثبت کند.

بهترین دوران تراز حساب جاری کشور در دولت احمدی‌نژاد بود که در تمام ۸ سال کشور با تراز مثبت بسیار بالا مواجه بود.

فاجعه منفی کردن تراز حساب جاری کشور در دولت روحانی +نمودار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • مهرداد US ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    5 0
    این مردک هشت سال قدرت داشت، خیلی زودتر از اینها باید جلوش گرفته میشد. برای جلوگیری از تکرار چنین فاجعه ای، باید راهکاری درست بشه که فاجعه اگر نه در نطفه، حداقل اول کار جلوش گرفته بشه. چه خانواده هائی متلاشی شدند، و چه موقعیتهائی بر باد رفت.!!! به امید خدا و همیاری همه مردم با دولت جدیدجبران خسارت میشه. بدون همکاری همه ایرانیان با دولت، اگر دولت جدید بهترین سعی خودش را بکنه، برای هر روزیکه روحانی در راس امور بوده، باید ده روز کار بشه تا گندکاری ایشان جبران بشه. هشت سال فاجعه ، هشتاد سال زمان لازم داره تا خسارتها جبران مالی بشه، خسارتهای فرهنگی اما بیشتره.
  • GB ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    5 0
    وقتی همه چیز رو از اروپا وارد کنی و نگاهت برای صادرات فقط به غرب باشه همین می‌شه!
  • IR ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    6 0
    امیدواریم روزی بشه از باعث و بانی این ضررها و سواستفاده ها . حساب کشی شود . و بسنده به گزارش متداول نباشد . و تا این برقرار نشود . چیزی سامان نمیگیرد . و اوضاع بدتر از قبل خواهد شد . پاسخگوئی در برابر عملکردها . باید قانون و اگر هست . حتما اجرائی شود
  • IR ۰۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    9 0
    خدا از سر کسانی دانسته و یا از نادانی و غفلت تیشه بر ریشه زده و میزنند نگذرد
  • US ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    4 0
    دولتی هل تا خصولتی ها حاصل مدرکفروشی //////////// ریشه های انحطاط ایران و ایرانی با دیدن کامنتهای مکرر افرادی که متذکر شده بودند فساد عظیم مالی و علمی در دوران بلای کرونا ، بررسی کردم، دیدم به طرز عیجبی باز مسئولان مسئولیت گریز نه تنها اعتنایی به به افشاگری نکردند، بلکه عادما موجب تشدید این فساد شدند! اینکه در اوایل بحران کرونا، به صورت خودجوش حتی معلمان اقدام تسهیل در امر نمره دهی به دانشجوها و دانش آموزان و هنرجویان کردند، تا حدی قابل درک و موجه بودف چون آنها ماهها قبل کلاس آمده بودند و وضعیت اورژانسی بود، اما از اول مهرماه 1399 دیگر هیچ توجیهی قابل نیست برای تسهیل نمره، چیزی در حال وقوع است یک فساد عظیم مدرکفروشی است و تمام! اینکه اشخاصی می آیند افشاگری از وجود فساد میکنند و بعد مسئولان وزارت ارشاد با وجود گذشت چند ماه از شروع سال تحصیلی، سه بار سایت آزمون هنر باز میکنند برای ثبت نام چه میتواند معنی داشته باشد جز اصرار و لجاجت گستاخانه و وقیحانه بر تشدید فساد. سال تحصیلی شروه از بمهمن، تا آخر استفند هم مهلت ثبت نام، دقت فرمایید حتی در زمان عادی برگزرای حدود دو هزار ساعت کلاس مهارت اموزی کار دشواری است، بررسی ها نشان میدهد میزان تنبلی و گریز از مطالعه کتاب درسی و حتی فیلم و جوزات شدت یافته افت علمی شدید موجب شده است. حالا نهاد وزارت ارشاد می آید این افت علمی تشدید میکند! هیچ توجیهی ندارد تمدید ثبت نامها تا اردیبهشت به جز اینکه قبول کنیم عمدی هست میزان تخلف و تقلب و مدرکفروشی و کسب مال حرام بیشتر شود! فاجعه مدرکفروشی و تقلب در آزمونهای مهارتی و مدارس به افتضاح علمی رسیده است. اینجا ظلم دو سویه دارد: 1- ظلم به دانش آموزان و هنرجویان حقیقی و زحمت کش که در مقابل تقلب، از اعتبار گواهی و مدارک تحصیلی شان می افتد و ضربه اجتماعی میخورند که در مظان تهمت هستند و شانس اشتغاشان کم میشود!، و اینجا یک حق الناس پایمال میشود. 2- کسانی با تقلب و خریدن مدرک از خلافکاران حرامخور مدیران وشرکای مدارس و مراکز مهارت آموزی، اقدام به انتفاع حرام از این مدراک و گواهی ها میکند از استخدامات و ارتقائات شغلی تا گرفتن انواع مجوز و ورود به دانشگاهها، خیلی بدیهی است وجود این اشخاص متقلب و خلافکار، زمینه فسادهای مالی و اقتصادی و ناکرامدی بیشتر کشور میشود. باز هم متاسفانه برخلاف ادعای مبارزه با فس
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    7 0
    الهی همنشین صدام باشی مرد منفور نامرد
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    4 3
    عاملش تحریم‌هایی است که آنرا کاغذپاره خواندید.
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
      4 0
      جون تو؟ پس چرا سال 91 در اوج تحریم مثبت بود. علتش ناکارمدی رییس بنفشت بود . مرگ بر اصلاحات
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    4 0
    حرفی برای گفتن نمی مونه از تعجب. انگار که اداره بزرگسالان افتاد دست چند بچه!! مشاور اول و دوم و. ... اینها چی بودند؟؟؟؟
  • محمدایوب IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    2 0
    حالا با این تفاصیر روحانی نباید پاسخگوی این همه ویرانی باشد. او که در زمان مذاکره برجام سرازپا نمی شناخت وزمین وزمان وعالم را هرکه کوچکترین نقدی داشت مسخره میکرد. تا جایی که خودش مردان نبود که درمقابل یاوه گویهای ترامپ بایستد او گفته بود برجام را پاره میکنیم. رهبری فرمودند اگر پاره کند مااتش می‌زنیم. مرتیکه وقیع گفت بعضی فکر میکنند منقلی هست می آورند آتش میزنند. در صورتیکه منقلی بود و هست که در پای آن نشسته بودند. وکیفور میشدند وتصمیم می‌گرفتند ودرانتها زغال آنرا به زندگی مردم می انداختند وزندگی مردم را آتش زدند. نباید پاسخگو باشد اگر نشود به خدا این عدالت نیست
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    7 0
    فقط محاکمه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    5 1
    فاجعه تازه شروع شده...
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    6 0
    لعنت به روحانی و ظریف و همراهانشان
  • ولایتمدار در عمل IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    2 0
    این سندها را بکوبید به صورت معاندینی که در لباس دوست و دشمن لقلقه زبانشان بود و هست که احمدی نژاد نابود کرد! ویران کرد! متلاشی نمود! به رور سیاه نشاند! امان از خط نفوذ که تا بالاترین مناصب کشور رسوخ کرده و خیلی واضح و شیک چوب لای چرخ توسعه و پبشرفت کشور شده است.
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    2 0
    خیلی ساده و راحت با دنبال کردن سوابق افراد و مواضع آنها در فراز و نشیبهای کشور میتوان ( جدای از شعار و ...) به نقش اصلی آنها پی برد، فریدون از همان روزی که خود را به نوفل لوشاتو رساند مامور بود، افراطی دهه شصت، تلاش برای انحلال ارتش، پیشنهاد قطع حقوق ارتشیها، اخلال در امور جنگ تحت لوای انجمن عقلا و ... تا زمان حاضر هیچ که نقطه روشنی در کارنامه ایشان نیست، مگر تظاهر به ولایتمداری!!!
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    1 0
    بهترین دوران تراز حساب جاری کشور در دولت احمدی‌نژاد بود که در تمام ۸ سال کشور با تراز مثبت بسیار بالا مواجه بود
  • علی IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    2 0
    مسخره ترین چیز این هست که وزرای کابینه روحانی بهش لوح تقدیر دادن البته این لوح را باید آمریکا و اسراییل به او می‌دادند
  • مهدی ص US ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    1 1
    خوشم میاد که خودتون از هر دری میرید باز موقع افتخار و انصاف به محمد احمدی نژاد خادم واقعی ملت و عشق مستضعفین و دارای خیره کننده ترین پایگاه اجتماعی میرسید
  • مهدی IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    2 0
    لعنت به لیبرال ها و تفکر لیبرالیسم و غرب پرستی
  • حسام IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    0 0
    15سال طول میکشه تا برسونیم تازه خودمونو به تراز سال91، اگر خدایی اون بالاسر هست باید فقط معجزه کنه تا از این فلاکت و میراث روحانی زودتر خارج بشیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس