نیروهای امریکایی در اردن

از ماه گذشته، کاخ سفید از خروج نیروها و تخلیه پایگاه های نظامی‌اش از برخی از کشورهای منطقه، در مقابل متمرکز کردن آنها در کشور اردن خبر داد.

سرویس جهان مشرق - با به قدرت رسیدن «جو بایدن» رویکرد سیاست خارجی آمریکا در منطقه شاهد تغییر و تحولات بزرگی بود که عملا در برخی سطوح و حوزه ها به ویژه در زمینه حضور نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه خود را نمایان ساخت و در این زمینه از روابط تاریخی و نزدیک خود به خصوص با اردن استفاده کرد.

https://alkhanadeq.com/static/media/pics/1500x850/37a7b8d7c8181cccda71a5ae42b80cdc1626698177.jpg

حدود ۶۵ درصد از ۷۰ هزار نظامی آمریکایی مستقر در منطقه عملیاتی فرماندهی مرکزی آمریکا، از هفته اول ماه ژوئن ۲۰۲۱، انتشار و استقرار مجدد خود را بر اساس راهبرد نظامی و سیاسی جدید کاخ سفید آغاز کردند که شامل بازنگری در حضور این نظامیان در کشورهای ذیل بود:

افغانستان: خارج کردن همه نظامیان آمریکایی که تعداد آنها به حدود ۱۲ هزار نظامی می‌رسید، با تمام تجهیزات آنها؛ نیمی از این نظامیان به آمریکا باز خواهند گشت و نیمی دیگر، به کشورهای همجواری مانند تاجیکستان، پاکستان، ترکمنستان و اردن منتقل خواهند شد.

قطر: برچیدن کامل پایگاه نظامی «السیلیه» و انتقال آن به اردن. ساخت پایگاه السیلیه در سال ۲۰۰۱ پایان یافت و از آن به عنوان مرکز عملیات نیروی هوایی آمریکا و نیروهای متحدین در جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ مورد استفاده قرار گرفت، پس از پایان جنگ عراق به عنوان انبار تسلیحاتی بزرگ برای ذخایر و سلاح های سنگین و تأمین مواد غذایی و لجستیکی جهت پشتیبانی از نظامیان حاضر در منطقه به ویژه نظامیان مستقر در افغانستان و عراق و سوریه مورد استفاده قرار گرفت.

خلیج فارس: انتقال پایگاه های نظامی کوچک در کویت، عربستان سعودی و امارات به اردن که برای اهداف عملیاتی در افغانستان مورد استفاده قرار می گرفت.

اردن: شروع فعال سازی توافقنامه نظامی آمریکا و اردن از فوریه گذشته که به موجب آن، نظامیان آمریکایی از تسهیلات فراوانی به مدت ۱۵ سال در اردن برخوردار می شوند، از اینکه اردن ۱۲ پایگاه هوایی و دریایی در اختیار آمریکا قرار می‌دهد که ۴ پایگاه برای آموزش و اهداف مختلف و به صورت مشترک توسط نظامیان آمریکا و ارتش و نیروهای مسلح اردن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

https://alkhanadeq.com/static/media/uploads/21232f297a57a5a743894a0e4a801fc3/images/%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%A9%204.png

پایگاه‌های نظامی اردن

تسهیلات و امتیازهای اردن

یک: استفاده از برخی پایگاه های نظامی بزرگ اردن مانند پایگاه هوایی «موفق السلطی» معروف به پایگاه «الازرق» در مرکز صحرای اردن که در ۲۰۰ کیلومتری مرز اردن و عراق واقع شده و به عنوان پایگاهی چند منظوره توسط لشکر ۴۷۰ آمریکا مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا به پایگاه نظامی اصلی آمریکا در خاورمیانه برای هواپیماهای بدون سرنشین و اتاق عملیات جدید تبدیل شود و همه مأموریت های فرماندهی، کنترل، عملیات و نشستن هواپیماها به این پایگاه محول می‌شود، همچنین باندهای این پایگاه نیز به نحوی بازسازی می شوند تا پذیرای هواپیماهای ترابری غول پیکر C۱۷ و جنگنده های F۳۵، F۱۵ و F۱۶ باشند.

فرماندهی مرکزی ارتش امریکا به اردن منتقل می‌شود/ تلاش یانکی‌ها برای استقرار در بیشترین فاصله ممکن از موشک‌های ایرانی +تصاویر
سرباز امریکایی و جنگنده F16C ارتش امریکا در پایگاه الازرق اردن

دو: آغاز فعالیت نظامی آمریکا در مجتمع مرکز آموزشی مشترک «امان»، پایتخت اردن که مرکز اصلی آموزش نیروی هوایی اردن است و از تجهیزاتی مانند شبیه ساز برخی از جنگنده های نظامی برخوردار است که واشنگتن در سال های اخیر در اختیار اردن قرار داده است.

سه: آغاز فعالیت نظامی آمریکا در پایگاه آموزشی نیروهای مسلح اردن در «الحمیمه» که پایگاهی دریایی در ۶۵ کیلومتری پایگاه دریایی عقبه است.

چهار: آغاز فعالیت نظامی آمریکا در پایگاه هوایی «ملک عبد الله دوم» که مرکز فرماندهی نیروی هوایی اردن است.

پنج: آغاز فعالیت نظامی آمریکا در پایگاه هوایی «ملک عبد الله دوم» در الزرقاء.

شش: آغاز فعالیت نظامی آمریکا در پایگاه دریایی سلطنتی در عقبه که دانشکده عالی دریایی اردن نیز در آنجا قرار دارد.

هفت: آغاز فعالیت نظامی آمریکا در پایگاه آموزشی نیروهای مسلح اردن در «القویره» در جنوب این کشور.

هشت: آغاز فعالیت نظامی آمریکا در مرکز ملک عبد الله برای آموزش نیروهای ویژه.

نه: آغاز فعالیت نظامی آمریکا در پایگاه هوایی شاهزاده حسن.

ده: آغاز فعالیت نظامی آمریکا در پایگاه هوایی شاهزاده فیصل (الجفر).

یازده: آغاز فعالیت نظامی آمریکا در اردوگاه آموزشی «التتن».

دوازده: آغاز فعالیت نظامی آمریکا در ۱۵ برج های مرزی اردن با سوریه و عراق که به صورت پادگان های کوچک ساخته شده اند


دیگر اقدامات و هماهنگی های قابل تأمل

همزمان با فعالیت های گسترده نظامی آمریکا در تعدادی از کشورها، اقداماتی هم در اردن انجام شد که بی ارتباط با یکدیگر نبودند:

یک: طی ماه گذشته حضور نظامی آمریکا در اردن از ۳ هزار به ۶ هزار نظامی افزایش یافت و این رقم همچنان درحال افزایش است، همچنین تمام تجهیزات پایگاه نظامی السیلیه قطر، به همراه ۲ هزار نظامی خارج شده در افغانستان به اردن منتقل شدند.

دو: سه سال پس از آخرین اصلاح پرونده اطلاعاتی مربوط به روابط آمریکا و اردن در کنگره، در ۱۵ ژوئیه گذشته، اصلاحات جدیدی در آن صورت گرفت که شامل تحولات مربوط به فعالسازی توافقنامه نظامی بین دو کشور است؛ افزون بر آن  اطلاعات جدیدی دیگری درباره کودتای ناکام اردن توسط برادر شاه اردن با کمک قبایل بزرگ این کشور نیز اضافه شد.

سه: بسیاری از پایگاه های هوایی و دریایی اردن پذیرای نظامیان آمریکایی شدند و برخی دیگر در حال آماده سازی برای پذیرش نظامیان جدید آمریکایی هستند.

چهار: انتشار آگهی های استخدام مترجم، آشپز، آرایشگر، راننده و پیک مسلط به زبان انگلیسی برای اشتغال به کار در آن پایگاه ها

فرماندهی مرکزی ارتش امریکا به اردن منتقل می‌شود/ تلاش یانکی‌ها برای استقرار در بیشترین فاصله ممکن از موشک‌های ایرانی +تصاویر
ارزیابی اولیه از اهداف و اقدامات آمریکا

از آنچه گذشت، آشکار می شود که پیاده سازی فوری توافقنامه نظامی اردن و آمریکا آغاز شده و این بدین معناست که آمریکایی ها در تلاش برای بدست آوردن فوری نتایج مورد نظر هستند که می توان آنها را در موارد ذیل ملاحظه کرد:

- دوری تا جای امکان از تأثیر موشک های ایران که می تواند، منطقه خلیج فارس، غرب عراق و شرق سوریه را تحت پوشش خود قرار دهد، به ویژه پس از افزایش خطر پهپادهای مقاومت عراق علیه پایگاه های نظامی و منافع آمریکایی ها در عراق.

- بهره مندی از زیرساخت های نظامی هوایی و دریایی مدرن و عالی در اردن، در کنار ارتش زبده اردن که نیمی از نیروهایش را یگان های ویژه کار آزموده تشکیل می دهند و عملکردی مشابه نیروهای ویژه آمریکایی دارند.

- واقع شدن پایگاه های هوایی اردن در مرکز منطقه، این بدین معناست که آمریکا  و متحدینش امکان کنش و واکنش در ۷۵ درصد از منطقه غرب آسیا را دارند.

- بهره مندی پایگاه های نظامی جنوب اردن از موقعیت و امکانات ویژه که امتیازی بزرگ برای آمریکایی ها جهت استفاده از آنها برای دفاع از دریای سرخ و تهدیدات دریایی مشابه است.

- نزدیکی به سرزمین های اشغالی و امکان استفاده از نیروها و تجهیزات و تسلیحات و ذخایر ارتش اردن در دفاع از اسرائیل.

- نیاز به ساخت و شکل گیری نیروی نظامی بزرگ تر در پایگاه «التنف» برای رصد و کنترل تحرکات ایران در استان های دیر الزور، درعا و السویداء، در سوریه.

فرماندهی مرکزی ارتش امریکا به اردن منتقل می‌شود/ تلاش یانکی‌ها برای استقرار در بیشترین فاصله ممکن از موشک‌های ایرانی +تصاویر
قوای امریکایی در پایگاه نظامی التنف سوریه

- نیاز به حضور نیروی نظامی قدرتمندتر و کارآمدتر برای مقابله با استفاده از مسیر تردد زمینی که از ایران آغاز می شود و با عبور از عراق و سپس سوریه به لبنان می رسد.

خلاصه سخن

اقداماتی که به ظاهر آمریکایی ها برای گرد آوردن نظامیان خود از کشورهای مختلف منطقه در اردن دارند، به نظر می رسد، هدف اصلی آن مقابله جدی تر با حضور ایران در استان های دیر الزور و درعا و السویداء در سوریه است، به ویژه آنکه آمریکایی ها استقرار در شمال اردن را برگزیده اند که در جوار سوریه و عراق است.

در اختیار گرفتن بیش از ۱۴ پایگاه نظامی اردن توسط نظامیان آمریکایی می تواند، اینگونه برداشت شود که این تحرکات، مقدمه گرد آوردن نظامیان بیشتر، از جمله ناتو، این بار در میدان عملیاتی اردن برای مقابله با تمرکز نیروهای ایرانی و متحدینش در جنوب شرقی سوریه باشد.

بی شک، یکی از مهمترین اهداف آمریکایی ها از آرایش نظامی جدید خود در اردن تقویت پایگاه های نظامی کنونی خود در شرق سوریه و غرب عراق و احداث پایگاه های جدید برای قطع ارتباط محور مقاومت از ایران و عراق تا سوریه و لبنان است.

فرماندهی مرکزی ارتش امریکا به اردن منتقل می‌شود/ تلاش یانکی‌ها برای استقرار در بیشترین فاصله ممکن از موشک‌های ایرانی +تصاویر

پایگاه هوایی موفق السلطی در شمال اردن

وجود بزرگترین فرودگاه پهپادی و هواپیماهای بدون سرنشین خاورمیانه در پایگاه هوایی موفق السلطی در شمال اردن و آغاز بهره برداری از آن، در چارچوب تحرکات جدید آمریکا، به این معناست که سرتاسر منطقه کشیده شده از لبنان تا سوریه و از آنجا تا عراق تحت رصد اطلاعاتی و پروازهای شناسایی آمریکا قرار خواهد گرفت.

فرماندهی مرکزی ارتش امریکا به اردن منتقل می‌شود/ تلاش یانکی‌ها برای استقرار در بیشترین فاصله ممکن از موشک‌های ایرانی +تصاویر
تصویر ماهواره‌ای از پایگاه هوایی موفق السلطی اردن و جنگنده‌های F15E نیروی هوایی امریکا

همچنین این پایگاه به معنای تغییر مسیر عملیات های هجومی جنگنده های آمریکایی از جنوب غربی آسیا به شمال آن که شامل فلسطین اشغالی، لبنان، سوریه، عراق و ایران خواهد بود.

و در پایان اینکه در صورت به بن رسیدن بازگشت آمریکا به توافق هسته ای، پیش بینی می شود، آمریکا از اردن برای مقابله با تحرکات ایران در منطقه و به ویژه سوریه و لبنان و عراق استفاده کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • US ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    46 9
    صرف نظر از مذاکرات و برجام و غیره، در کنار گشایش اقتصاد، مولفه‌های قدرت باید به صورت فزاینده گسترش یابند: موشک‌های قاره پیما، معادل s-۵۰۰, ماهواره زن، هایپر سونیک، هوش مصنوعی، تلفیقی با ناوگان پهپاد ها. فقط قدرت است که بازدارندگی و مشروعیت میاورد نه توافق و قرارداد.
    • حقگو IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      14 4
      علت شبهه کودتا در اردن هم مشخص شد . ظاهرا شاه اردن برای استقرار نیروهای امریکایی پررو بازی در آورده بود و امریکایی ها با یک شبهه کودتا به شاه اردن فهماندند که اگر دستورات آنها را اطاعت نکند ، جایگزین برای او کم نیست . در نتیجه شاه اردن که قبلا در نقش گوسفند شیرده انگلیسی ها نقش داشت قبول کرد به نقش گوسفندی خود را برای آمریکایی ها هم ادامه دهد تا اربابانش اجازه ادامه سلطنت به او را بدهند
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      14 12
      ما آمریکا را بزودی فتح خواهیم کرد
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      12 3
      تقریبا تمام اینها که گفتی در حال دسترسی و ازمایش هستند
    • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      3 3
      بخوانید اردن رابه طورکامل یکی ازایالتهای خودش کردامریکا.. خاک عالم توسراعراب بزدل ونوکرزاده.. البته سران مزدورعرب.. ازغزه کوچک محاصره شده یادنمیگیرندکه بایدروی پای خودایستادنه دستمالکش غرب شد. فقط خداوهابیون وسایر سران عرب راافریده برای چاپلوسی ونوکری حقیرهای شکم الاغی
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      1 3
      اکثر جمعیت اردن در غرب این کشور هستند و اکثر جمعیت اسرائیل هم در غرب اسرائیل و نزدیک دریای مدیترانه. اگر نگاهی به مرز اردن و کرانه باختری و شهرهای جنوبی اسرائیل بیندازید یک چیز مهم رو متوجه خواهید شد: سقوط اردن = آزاد سازی کرانه باختری = سقوط شهرهای جنوبی اسرائیل = محاصره زمینی شهرهای اصلی اسرائیل = سقوط اسرائیل این حضور نشانه ی خطرناک شدن اوضاع اسرائیل است و ایالات متحده بقای اسرائیل را ضمانت کرده.
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    17 16
    آماده باشید امریکا آرایش جنگی گرفته است. ای لشکر صاحب زمان آماده باش آماده باش
    • محمد IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      12 5
      زنده ایم به شوق شهادت در رکاب سید علی
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    5 25
    تحلیل های مصرف داخلی
  • حسین IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    15 17
    مشرق جان، آمریکا واسه منطقه خواب بزرگ تر از داعش رو دیده،،،اینبار پادشاه اردن نماینده اجرای این نقشه شوم ه،،،،آیا سفیانی که خروجش از وادی یابس ( درعا، جنوب سوریه، شمال اردن یا همان پایگاه التنف) هست، مدنظر خواهد بود؟
    • شام IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      3 9
      سفیانی وابسته هیچ گروهی نیست و از سویدا میآید.
  • K IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    18 20
    بفرض آمریکا هم تضعیف بشه اونوقت باید با آدمخوار های چینی سر و کله بزنید
  • علی IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    15 8
    طبق نظر برخی شاید مقدمات خروج سفیانی باشد...الله اعلم
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    23 20
    امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      7 5
      غلط از نظر شما چی معنی و مفهوم دارد که حس نمیکنی
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    14 6
    آمریکا از سر ناچاری داره نیروهاش را از کشورهای منطقه جمع میکنه و در این هنگام بخاطر جوابگو بودن به صهیونیست ها پایگاه اردن را تقویت میکنه تا نگرانی اسرائیل را مرتفع کند و نگویند ما را تنها گذاشتند . در اصل همه چیز منطقه بفدای اسرائیل که طی دهه های گذشته تمام سیاست و حرکات نظامی آمریکا بر پشتیبانی از اسرائیل و سرمایه صهیونیزم جهانی که خود بدان وابسته. و بدان افتخار میکنند انجام گرفته .
  • امیرو IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    11 9
    با توجه به نتایج تاسف برانگیز کشورهایی که پایگاههای آمریکایی را در آنجا مستقر کرده اند حتماً بزودی اردن هم شاهد آن نتایج خواهد گردید و همچنین آمریکا خیال کرده که از دست موشکهای ایران و نیروهای مقاومت در امان خواهد بود. شاید اینبار تیر غیب از طرف خود مردم اردن به سوی تروریستهای کثیف آمریکایی فرستاده شود.
  • رضا IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    14 10
    ارتش سفیانی(امریکا) تحرکات خودرا تشدید کرده ولی بداند نابود خواهد شد. ای لشگر صاحب زمان اماده باش
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    15 6
    بهتر! هرچه دورتر بهتر. البته برای آنجا هم باید برنامه ریزی کرد. یانکی ها باید بروند.
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    6 3
    قبلا هم گفتم که استکبار، اردن را بعد از صدام و سعودی تبدیل به شمشیر خونریز منطقه میکنه. امریکا از اردن کاری با ایران نداره بلکه قصدش ایحاد یک حکومت عربی در مقابل ایرانه. پادشاه اردن قراره سوریه،فلسطین و اردن را یک کشور کنه و بعد سرغ عراق بیاد. تمام این اقدامات برای انحراف تفکرات منطقه از اسراییل به مسایل دیگره. ظاهرا فلسطین و حتی غزه به سمت اردن برند و متحد بشند. اردن قراره نقش رهبری عربی منطقه را بر عهده بگیره و شاید مواضع تند و بی خطری نسبت به اسراییل بگیره تا اعتماد فلسطینی ها و حماس را جلب کنه. البته تصرف سوریه در اثر جنگ با اردن نیست بلکه بخاطر حماقت و خریت ترکیه در حمله به سوریه هست که باعث تضعیف اسد میشه.
  • محمد جوادی IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    22 3
    کی بود که میگفت اردن متمایل به مقاومت شده
    • امیر IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      0 9
      پادشاه اردن: باید با ایران مذاکره کنیم
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    8 3
    یانکی های کثافت تروریست مگه نمیدونید، موشک های ما تا اردن گور به گوری هم میرسه.
  • UA ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    7 4
    امریکا کوبیدن پایگاه هوایی الولید رو با اون امکانات سال60 فراموش نکنه اگه موش بشن تو سوراخ هم برن بخاییم بزنیم میزنیمشون
  • رهام حسامی IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    0 3
    بستن پایگاه ها سنتکام با فرماندهی ارتشبد کنت اف. مکنزی جونیوردر قطر و انتقال آن به اردن می تواند به نفع ایالات متحده در اختلافات احتمالی با ایران باشد. نسل جدید داعشی‌ها را وارد عمل کند وتهدید حملات موشکی در منطقه خلیج فارس از جانب نیروهای تحت حمایت ایران را کاهش می‌دهد. فاصله تا اهواز: 1196 کیلومتر در حالی که پایگاه هوایی الاسد عراق فاصله تا کرمانشاه: 270 کیلومتر وپایگاه هوایی العدید قطر فاصله تا بوشهر : 408 کیلومتر وکمپ لمونیر جیبوتی فاصله تا بندرعباس: 2273 کیلومتر خوب حالا شاید عملیات اچ 3 جدیدی در راه باشه و این پایگاه هم نابود بشه .ولی در کل موضوع مخارج امریکا کمتر میشه و البته تمرکز خوب حالا اون پایگاههای قبلی تحویل داعشی و طالبان میشه و اونها مامور امریکا در منطقه هستند و خودش مستقیم وارد عمل نمیشه اون میخواد منطقه را کلا مطلقا نا امن و جنگی بوجود اوره در راستای تقسیم کشور و غارت منابع و البته چین و روسیه هم در همین کمپ جیبوتی پایگاه دارند چون غارت کار انها هست اصلا ابرقدرت کارش غارت هست ولی ایران راحت نیست و نمیشه اونو بدست اورد و ما اگه این پایگاه نابود کنیم نقشه های اون کلا به فنا میره هر ابر قدرت نباید در منطقه پایگاه داشته باشه معنی نداره مگر سازمان ملل هستی شما هر کشور خودش ارتش و نیروی نظامی داره
  • GB ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    19 2
    این عربها رو می‌بینید چپ و راست به آمریکا پا یگاه میدن خدا نکنه ایران همچین کاری با چین یا روسیه بکنه فردا تمام رسانه های وابسته به اینها مثل بی بی سی سعودی اینترنشنال همه سرو صدا میکنن
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    1 2
    نخیر جانم ! رفتند که مدیترانه را ناامن تر کنند! چون از مدیترانه بوی کباب می آید! از سوی دیگر برای نزدیکی به رژیم صهیونیست رفتند!
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    7 4
    سلام گزارش مشرق قابل توجه بود اما زوایای پنهان آن روشن بیان نشده است توجه داشته باشید تغییرات در آرایش امریکایی ها از خلیج فارس به دریای سرخ و دریای مدیترانه در کنار ترس از موشک های نقطه زن و پهباد های مقاومت ترسهای دیگری هست که در گزارش به آن توجه نشده است چین و روسیه جنگی که احتمالا در دریای مدیترانه و دریای سیاه خود نمایی خواهد کرد امریکا اروپا و روسیه و چین را با هم در گیر خواهد کردامریکا برای نجات اقتصاد در حال سکوتش حاضر خواهد بود یک جنگ سرد شدید میان اروپا و روسیه و چین را طراحی خواهد کند تا با تضعیف اقتصاد کشورهای فوق اقتصاد خود را نجات دهد فراموش نکنید در روزهای گذشته تنش انگلستان با روسیه نقطه ای از تحرکات امریکا بود که می توانست یک جنگ جدید را در اروپا روشن کند و پوتین به آن هم اشاره کرد امریکا می خواهد با ایجاد جنگ منطقه ای محدود در اروپا اقتصاد خود را چون بعد از جنگ جهانی دوم احیا بکند اما نباید فراموش بکنیم امریکا نیز چون رم باستان در حال فروپاشی است که دنیا از آن غافل است و در انتخابات آینده ریاست جمهوری امریکا این امر بشدت خود نمایی خواهد کرد و بدنبال آن فروپاشی اسراییل فراخواهد رسیدایران اسلامی با رصد این تحولات نیروی دریایی خود را بسرعت تقویت و توسعه دهد و حضور خود را در اقیانوس اطلس و امریکای لاتین با تمام توان افزایش دهد قدرت آفرینان آینده در دنیا کشتی های جنگی و تجاری خواهد بود ناوگان تجاری همراه با ناوگان نظامی با تکیه به تولید داخل امنیت ساز آینده جمهوری اسلامی خواهد بود که دکترین امنیت کشور نباید از آن غافل بشوند انشالله و توکل الله.
  • شهین عالی IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    3 4
    امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. امام خمینی ره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس