کد خبر 1252920
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹
موضوع هدفمندی یارانه در مجلس مراعا ماند

براساس آمارهای رسمی صرفا ۶۲ درصد منابع هدفمندی یارانه ها در سه ماهه ابتدایی امسال محقق شده است.

به گزارش مشرق، براساس آمارهای رسمی صرفا ۶۲ درصد منابع هدفمندی یارانه ها در سه ماهه ابتدایی امسال محقق شده است.

براساس جدول زیر، بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان از منابع مصوب سه ماهه هدفمندی یارانه ها مطابق تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۰ محقق نشده که بخش اعظم آن ناشی از محقق نشدن حدود نیمی از منابع مصوب شرکت ملی نفت ایران بوده است. 

منابع هدفمندی یارانه‌ها در بهار امسال +جدول

مهمترین دلیل عدم تحقق بخش زیادی از منابع هدفمندی یارانه‌ها در بهار امسال، عدم واریز معادل ریالی منابع ارزی باقی مانده حاصل از صادرات فرآورده های نفتی در سال گذشته به مبلغ حدود ۱.۱ میلیارد دلار توسط بانک مرکزی بوده است. اولین بار خبر این موضوع در اردیبهشت ماه امسال و در حین دعواهای رسانه ای مدیران ارشد سازمان برنامه و بودجه با عبدالناصر همتی رئیس کل وقت بانک مرکزی درباره استقراض دولت از بانک مرکزی در رسانه‌ها منتشر شده بود.

خودداری وزارت نفت از اجرای تبصره ۱ قانون بودجه مبنی بر اصلاح قیمت گاز مایع فروش داخلی و همچنین خودداری این وزارتخانه از اختصاص بخشی از درآمدهای ناشی از فروش داخلی و صادراتی اتان، ال پی جی و گوگرد به سازمان هدفمندسازی یارانه ها، از دیگر دلایل عدم تحقق بخش زیادی از منابع هدفمندی یارانه ها در بهار امسال بوده است.

منابع هدفمندی یارانه‌ها در بهار امسال +جدول

همانطور که در جدول فوق مشخص است، اعتبارات اختصاص یافته به مصارف حمایت از تولید و اشتغال و بخصوص اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای که عمدتا توسط مجلس به جدول مصارف هدفمندی اضافه شده اند، بسیار ناچیز و صرفا حدود ۶ درصد مصوب سه ماهه بوده است. به عنوان مثال، بودجه مصوب برای پرداخت حقوق سربازان (ردیف ۳۷) در بهار امسال، ۷۵۰ میلیارد تومان بود ولی صرفا ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است. علاوه بر این، بودجه اختصاص یافته به اکثر ردیف های اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای، صفر بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس