کد خبر 1252706
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۰
دستاوردهای عملیات نصر المبین در البیضاء یمن

هر روز که می گذرد اوج ارتباط میان ائتلاف آمریکایی-سعودی با تکفیری ها بیش از قبل آشکار می شود و عملیات نصر المبین در البیضاء، به مثابه ضربه مهلک دیگری به دشمنان ملت یمن بود.

به گزارش مشرق، در کنار نبردهایی که نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن در مناطق دیگر یمن از جمله مأرب به پیش می روند، این نیروها طی روزهای گذشته نبرد سنگینی با تروریستهای القاعده و داعش و ائتلاف سعودی در استان البیضاء داشته و دستاوردهای مهمی کسب کردند و علاوه بر آزاد سازی مناطق جدید، غنایم زیادی به دست آوردند و تجهیزات دشمن را منهدم کردند.

این پیروزی ها در جریان عملیات نصر المبین رقم خورد که در پایان مرحله دوم این عملیات، استخوانهای متجاوزان و هم پیاله های تکفیری آنها در هم شکست. ائتلاف تحت سرکردگی سعودی که با کمک القاعده و داعش، به دنبال کاستن از فشار وارده بر روی جبهه مارب بود، تصور کرد که با دست زدن به تحرکاتی در جبهه البیضاء می تواند فشار را کم کند و به نوعی صنعا را تحت فشار قرار دهد؛ اما روند اوضاع به نفع متجاوزان و همپیمانان تروریست آنها پیش نرفت.

ارتش و کمیته های مردمی یمن ضمن درهم شکستن حملات ائتلاف سعودی و عناصر سرسپرده آنها، موفق به تسلط بر مناطق مهمی شدند.

دستاوردهای نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن در جریان عملیات نصر المبین:

- آزادسازی مناطق الصومعه، الزاهر، نعمان و ناطع. در جریان دو مرحله این عملیات ۵۰۰ کیلومتر آزاد شد که ۳۸۰ کیلومتر آن در جریان مرحله دوم عملیات نصر المبین آزاد شد.

-انهدام دهها خودرو نظامیان و تکفیری ها. در جریان این عملیات مقادیر زیادی تسلیحات از تکفیری ها و متجاوزان به غنیمت گرفته شد.

-مشارکت همه یگانها در این عملیات. یگان پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن ۱۹ عملیات انجام داده و مواضع داعش و القاعده را هدف قرار دادند. یگان موشکی هم ۱۳ عملیات انجام داد که در آن از موشک های «بدر» و «سعیر» استفاده کرد.

-همکاری مقامات محلی و ساکنان به ویژه قبایل البیضاء که نقش بسزایی در موفقیت این عملیات داشتند.

-تلفات سنگین تکفیری ها و متجاوزان. در دو مرحله عملیات نصر المبین ۵۱۰ تکفیری کشته و ۷۶۰ نفر دیگر زخمی شدند.

آنچه در این عملیات خودنمایی کرد، حمایت بی دریغ و کامل ائتلاف سعودی از تروریستهای تکفیری بود به طوری که آنها قبل از شروع تحرکات تکفیری ها در جریان عملیات موسوم به النجم الثاقب مقادیر زیادی سلاح و مهمات در اختیار تکفیری ها قرار دادند و حین تحرکات آنها از هر نوع حمایتی دریغ نکردند. آنها هرنوع حمایتی از تکفیری ها کردند تا بتوانند به مواضع نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن برسند. آنها ۶۷ حمله هوایی به نیروهای دولت نجات ملی یمن انجام دادند و تکفیری های فراری را هم نجات دادند.

دستاوردهای عملیات نصر المبین در البیضاء یمن

اهمیت البیضاء

استان البیضاء عمدتاً در میان درگیری بر سر استان‌های نفت خیز و استراتژیک یمن فراموش می‌شود. این استان منطقه وسیعی از یمن است که از حیث منابع طبیعی خالی از اهمیت اقتصادی است و به طور کلی در بین ناظران یمن کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و غالباً در طول سالهای جنگ به محل تجمع عناصر القاعده و داعش تبدیل شده است.

با این حال از دیدگاه موقعیت ژئوپلتیکی کنترل البیضاء از سوی هر نیرویی بسیار می‌تواند آن را در جنگ یاری برساند. البیضا با هشت استان دیگر هم مرز است: شبوه، ضالع، ابین و لحج در جنوب و مارب، صنعا، ذمار و اب از شمال. موقعیت استراتژیک آن، فراهم کردن دسترسی به بسیاری از مناطق کشور، البیضاء را برای درگیری فعلی بین انصارلله و مزدوران عربستانی تعیین کننده می‌کند موقعیت ژئوپلتیک، کنترل البیضاء از سوی هر نیرویی بسیار می‌تواند آن را در جنگ یاری کند. البیضا با هشت استان دیگر هم مرز است: شبوه، ضالع، ابین و لحج در جنوب و مارب، صنعا، ذمار و اب از شمال. موقعیت استراتژیک آن، فراهم کردن دسترسی به بسیاری از مناطق کشور، البیضاء را برای درگیری فعلی بین انصارالله و مزدوران عربستانی تعیین کننده می‌کند.

با توجه به این موقعیت استراتژیک، تسلط بر البیضاء نقطه عطفی در درگیری است. البیضا مشرف به استان ذمار در جنوب صنعا است و اگر مزدوران عربستانی موفق به کنترل البیضا می‌شدند می‌توانستند خطوط تأمین انصارالله را به سمت جبهه های اب و تعز تحت فشار قرار دهند.

ائتلاف ضد یمن به خوبی از این مساله آگاه است که در صورت کنترل انصارالله بر البیضاء پس از جنگ مأرب پیشروی به سمت استان های جنوبی شبوه و ابین حتمی خواهد بود. موقعیت منحصر به فرد استراتژیک البیضاء به هر کسی که آن را کنترل کند، کلیدهای تشدید و کاهش پهنه درگیری در جبهه‌های باز در هشت استان مختلف را می‌دهد.

انصارالله یمن در سال ۲۰۱۴ و قبل از عزیمت به عدن، تعز، حدیده یا هر استان دیگر به سمت البیضا حرکت کرد. اولویت بندی نظامی انصارالله از البیضاء بیانگر اهمیت استراتژیک این استان بود. از این رو، کنترل البیضا در اولویت بود.

استراتژی انصارالله در برخورد با قبایل البیضا بر دو عنصر استوار است: حامیان را از میان قبایل (به ویژه هاشمی‌ها که مانند خانواده الحوثی نسبشان به حضرت محمد (ص) می رسد) بسیج می‌کند و با قبایل بی طرف صلح را حفظ کند. این استراتژی هوشمندانه به انصارالله اجازه می دهد تا بدون استفاده از قوه قهریه البیضاء را کنترل و نقشه‌های دشمنان سعودی و اماراتی و آمریکایی را برای کشاندن قبایل به خصومت با دولت صنعا خنثی سازد.

دستاوردهای عملیات نصر المبین در البیضاء یمن

با این حال اردوگاه‌های القاعده و داعش در مناطق جدا شده البیضا، به ویژه در رشته کوه‌های بین استان‌های البیضا و ابین و شبوه حضور دارند. القاعده همچنین در منطقه والد ربیع حضور دارد. برخی از عناصر القاعده به قبایل تعلق دارند و تعلقات قبیله‌ای به این گروه تروریستی کمک می‌کند تا در ساختار اجتماعی استان فعالیت داشته باشد و عربستان از همین طریق برای تأثیرگذاری بر روابط قبایل البیضاء و صنعا استفاده می کند. اما داعش با عضویت اعضای غیر یمنی روابط تنش آمیزی با قبایل منطقه دارد و سعودیها و اماراتی‌ها از عناصر این گروه تروریستی برای ارعاب قبایل و جنگیدن علیه نیروهای انصارالله استفاده می‌کنند.

آنچه در نبرد استان البیضاء و عملیات نصر المبین نمایان شد، اتحاد قوی میان گروههای تکفیری و ائتلاف سعودی در چارچوب طرح آمریکا بود. گروههای تکفیری تلاش کردند که به برخی مناطق استان البیضاء برسند. در این میان ائتلاف سعودی، گروههای تکفیری را تجهیز کرد و روانه جنگ با نیروهای انصارالله کرد و همزمان جنگنده های خود را برای حمایت از این گروهها فرستاد.

نیروهای دولت مستعفی یمن (متحد ریاض) و هم‌پیمانان آن‌ها از یازدهم تیرماه عملیاتی نظامی موسوم به «النجم الثاقب» را در استان البیضاء واقع در مرکز یمن آغاز کردند و مانور تبلیغاتی زیادی بر روی آن دادند اما ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق شدند در یک ضد حمله به ائتلاف سعودی در این استان بخش‌های مهمی را در این جبهه پس بگیرند.

قدر مسلم آن است که عملیات نصر المبین ارتش و کمیته های مردمی یمن بر عملیات النجم الثاقب نیروهای وابسته به دولت دست نشانده ریاض در یمن و هم پیاله های تروریست و تکفیری آنها غلبه کرد.

به این ترتیب نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن ضمن خنثی کردن توطئه دیگری از توطئه های آمریکا که از سوی ادوات آن یعنی ائتلاف سعودی و عناصر القاعده و داعش انجام شد، حقایق بسیاری را برای جهانیان آشکار کردند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    0 0
    ملتهای مسلمان به بهانه های مختلف کشته می شوند و سلاحهای غربی هم که فروخته میشود الان پیدا کنید پرتقال فروش را
    • پرتقال فروش IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      0 0
      عربستان هستم،پرتقال فروش محل.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس