رئیسی - کراپ‌شده

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: آمارها نشان می دهد که در برخی استانها ۶۰ درصد مردم برای تزریق واکسن کرونا مراجعه نکرده اند.

به گزارش مشرق، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت وگوی ویژه خبری اظهار کرد: امروز مروری کلی بر وضعیت کرونا در کشور و دنیا داشتیم و باید دانست موج پنجم کرونا بسیار سهمگین بوده و میزان ابتلا به کرونای دلتا ۵ تا ۹ برابر ویروس ووهان است و قدرت سرایت بالا را در کنار عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بگذارید و عدد آن به زیر ۴۰ درصد سقوط کرده است و باید توجه داشت ویروس دلتا با این قدرت سرایت بالا می‌تواند افراد زیادی را مبتلا کند و در امریکا، اسپانیا و انگلیس با وجود واکسیناسیون بالا تعداد مبتلایان افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در کشور ما تازه واکسیناسیون روند خوبی گرفته است و ابتلای بیشتر به کرونای دلتا می‌تواند موجب مرگ و میر بیشتر شود و علاوه بر واکسیناسیون باید میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی افزایش شود، در ۲۹ استان روند بیماری افزایشی است و هنوز به قله نرسیده ایم و اگر روند همین طور ادامه داشته باشد ممکن است ۲ تا ۳ هفته دیگر درگیر باشیم و از طرفی میانگین اقامت بیماران مبتلا به کرونای دلتا در حال افزایش است و بیماران بیش از ۹ روز در بیمارستان بستری می‌شوند، ما درمان سرپایی را راه اندازی کرده ایم و اکثر بخش‌های بیمارستانی در حال تبدیل شدن به کووید ۱۹ است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: ما ۳۸۵ شهر قرمز و نارنجی داریم و این بدان معناست که در همه شهرها بیمار تولید می‌شوند و بستری کردن بیمار در بیمارستانن سخت شده است، در تهران بیش از هشت هزار و ۴۰۰ بیمار بستری داریم و از طرفی مدت اقمات بیماران افزایش پیدا کرده است و با توجه به اینکه بیماران دیگری در بخش‌های آی سی یو بستری هستند، ما در یک فاز گذر ما دچار کمبود تخت‌ای سی یو و عادی می‌شویم و دستور داده ایم تا جراحی‌های غیر ضروری یا الکتیو لغو شود.

رئیسی بیان کرد: به سرعت با افزوده شدن بخش‌های دیگر بیمارستان‌ها تلاش می‌کنیم تا بیماری پپشت درب بیمارستان نماند و واقعیت این است بیش از ۱.۵ سال است که کادر بهداشت و درمان درگیر کرونا هستند وفشار روحی و روانی کادر بهداشت و درمان را تت تاثیر قرار داده است و چهار موج را مدافعان سلامت کنترل کرده اند و خروجی همه نابسامانی‌ها می‌شود ورودی بیمارستان و مدافعان سلامت علی رغم تزریق واکسن به دلیل فشار کاری و لود بیماری دوباره به بیماری مبتلا می‌شوند و بی توجهی‌ها از همه بیشتر موجب ناراحتی و فشار به مدافعان سلامت می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: در تعطیلات ۶ روزه ۱۶۶ هزار خودرو عودت داده شدند و ۱۷۰ هزار خودرو به سفر رفتند و اگر هر خودرو سه نفر مسافر داشته باشد یعنی ۵۰۰ هزار نفر به سفر رفته اند و اگر هر نفر بتواند ۹ تا ۱۰ نفر را مبتلا کند ببنید چه حجمی از بیماری گسترش پیدا می‌کند، در برخی کشورها جرائم به قدر سنگین است که به آن ماشه تفنگی می‌گویند.

رئیسی بیان کرد: رستوران‌ها باید در مناطق قرمز تعطیل باشند و ما به عنوان وزارت بهداشت ناظر هستیم و باز بودن رستوران‌ها را اعلام کردیم، اما کسی عمل نکرده است و ما نمی‌توانیم درگیر شویم و این رعایت نشدن هاست که کادر درمان را تحت فشار قرار می‌دهد و ما از طرف وزارت بهداشت در قرارگاه امنیتی اجتماعی کرونا درخواست تعطیلی داریم و از طرفی این موضوع مطرح می‌شود که وعده‌های داده شده به اصناف عملی نمی‌شود و از دیدگاه وزارت بهداشتی کار پیچیده نیست و راه مقابله با کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: تعطیلی سراسری سفت و سخت تنها راه مقابله با کرونای دلتاست و تعطیلی ۶ روزه شرایط را بدتر کرد و به نظر من وقتی محدودیت اعمال می‌شود هر کسی تخطی کرد باید بداند باعث گرفتن جان یک انسان می‌شود ممکن است من به سفر بروم و خوش بگذرانم و ناقل ویروس شوم و هیچ اتفاقی برایم نیفتد، اما وقتی بر می‌گردم بیماری را به کس دیگری می‌دهم و آن فرد جان خود را از دست می‌دهد و من در مرگ او مقصر هستیم و کسی که بیمار شده است یکی از ما بیماری را به او منتقل کرده‌ایم و برای تعطیلی اصناف باید از قبل اعلام کنیم چرا که ممکن است ماده فاسد شدنی در یک واحد صنفی وجود داشته باشد و باید توجه داشت برخی هستند که ما از هر ساعتی محدودیت را اعمال کنیم کمی قبل از آن دست به کار و راهی سفر می‌شوند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: وقتی رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به زیر ۴٠ درصد رسیده است یعنی در عمل شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود، ویروس دلتا با قدرت سرایت بالا شیوع پیدا کرده است و در این شرایط می‌توانیم ۲ راه داشته باشیم، یکی اینکه رستوران‌ها را ببندیم که این نظر من است، یا راه دوم اینکه همچنین ما بارها اعلام کرده ایم که رستوران مهمترین مکان انتقال ویروس است و نباید بروید، اما همچنان مردم به رستوران می‌روند و یکسال بوده که می‌گوییم سفر عامل انتقال بیماری است، ولی برخی همیشه قوانین را می‌شکنند و با این افراد باید با سخت‌ترین شکل ممکن برخورد شود.

رئیسی اظهار کرد: ما منع تردد بین شهری می‌گذاریم و برخی به بهانه‌هایی مانند بیماری می‌روند و مجوز تردد می‌گیرند تا به سفر بروند و مردم بدانند این دور زدن ما نیست بلکه جان خودشان را به خطر می‌اندازند و همین عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی باعث شده است که بیمارستان‌ها پُر شوند و باید دانست که ویروس دلتا به شدت عامل افزایش موارد ابتلا در آمریکا و اسپانیا و بسیاری کشورها شده است و در این کشورها به دلیل درصد بالای واکسیناسیون نسبت به ما میزان مرگ و میر پایین‌تر است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بیش از ٣٠ درصد ۶٠ سال به بالا ثبت نام و برای واکسیناسیون مراجعه نکرده‌اند و میزان واکسیناسیون به همین دلیل عدم مراجعه کاهش پیدا کرد و به همین دلیل ما گروه سنی جدید را اعلام کردیم و اگر به بیمارستان‌ها مراجعه کنید می‌بینید که از ١٠٠ بیمار بالای ۷۰ سال بستری ١٠ مورد واکسن زده‌اند و از این ١٠ نفر، ٧ نفر یک دوز واکسن زده اند و درخواست داریم مردم بعد از اعلام اولویت واکسیناسیون مراجعه کنند و خود را گرفتار تخت بیمارستان نکنند و در برخی استان‌ها ۴٠ درصد یک گروه سنی برای تزریق واکسن مراجعه کرده و ۶۰ درصد واکسن تزریق نکرده اند.

رئیسی ادامه داد: هشدار دادن راه‌های انتقال بیماری و ارسال نامه‌هایی مشابه انکه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی نوشتند و تعطیلی سراسری گسترده سفت و سخت با رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی در شرایط کنونی به نظر ما تنها راه کنترل و مقابله با کرونای دلتاست و این از منظر کارشناسی پیشنهاد وزارت بهداشت محسوب می‌شود و امیدی به اجرای مدیریت هوشمند کرونا بر اساس رنگبندی‌ها نداریم و شانس ابتلا نسبت به زمانی که کرونای ووهان را داشتیم ۲۰ برابر بیشتر شده است.

رئیسی بیان کرد: طرح شهید سلیمانی همچنان ادامه دارد و بیماریابی و واکسیناسیون در قالب این طرح ادامه دارد و همچنان تست‌های رپید از بیماران گرفته می‌شود و مراکز بهداشتی ما از بیماران تست می‌گیرند.

رئیسی بیان کرد: طرح شهید سلیمانی همچنان ادامه دارد و بیماریابی و واکسیناسیون در قالب این طرح ادامه دارد و همچنان تست‌های رپید از بیماران گرفته می‌شود و مراکز بهداشتی ما از بیماران تست می‌گیرند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به تسریع روند واردات واکسن گفت: حدود ۲ میلیون واکسن در دو روز گذشته به دستمان رسیده است و فردا هم یک میلیون دوز واکسن وارد می‌شود و آخر هفته همین میزان واکسن وارد خواهد شد و در هفته آینده محموله ۳.۵ میلیونی دستمان می‌رسد و در مجموع تا آخر مرداد ۷ میلیون دوز واکسن به دستمان خواهد رسید.

رئیسی ادامه داد: در برخی استان‌ها مانند خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان گروه‌های بالای ۵۰ سال برای واکسیناسیون فراخوان داده شده اند و واکسیناسیون عشایر بالای ۱۸ سال فردا به پایان می‌رسد و واکسیناسیون جزایری مانند خارک، ابوموسی و هرمز برای افراد بالای ۱۸ سال در حال انجام است و در یک یا ۲ روز دیگر به اتمام می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    13 1
    ارسال پیام را قطع کزدید مردم سردرکم شده اند
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    26 14
    كسي به دروغگو ها اعتماد نميكند!!!
    • IR ۰۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      6 6
      واقعآ برای امثال شمایی متاسفیم که به علت نداشتن سواد رسانه ای و گوش و جان سپردن به شبکه و رسانه های مختلف مقرض و معاند، اونقدر شستشوی مغزی میشید که داخلی ها رو غریبه و ناخودی و دروغگو میدانید اما اونطرف آبی ها رو که توسط سازمانهای جاسوسی غربی که دشمن قسم خورده ایران و ایرانی هستند و پیرو تجزیه ایران میباشند اداره میشوند و تغزیه میشوند را دوست و راستگو دلسوز میدانید،اینم از معجزات تزویر.
    • IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      9 3
      گیریم که اونها دروغگو! چشم و عقل داری میبینی که اگه رعایت نکنی میری سینه قبرستون. پس رعایت کن
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      2 1
      آره به دروغگویان که می‌گفتند واکسن بزنید تا آخر عمر بیمه شوید یا واکسن آدم کش انگلیسی وارد کردن و کسی اعتماد نمی کند
    • سوخته IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      2 3
      کی می شودند چهره روغگوی جهنمی این دولت خائن جاسوس را نبینم . به خداوندی خداوند این ویروس بیشتر از این دولت خائن کذاب غربی شرف دارد
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    13 1
    چرا برای تعطیلی اول سراغ اصناف میرید اما برای واکسن زدن اصناف مهم نیستن؟
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    6 0
    مدیریت تزریق ضعف داردبرای بالاى هفتادسال دوبارباپیامک مراجعه شدنوع واکسن موجودنبودوچندروزپیش هم گفتندمیتوانیددرسامانه نوع وزمان واکسن راانتخاب کنیدکه تابحال پوچ درآمده.
  • ابوالفضل IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    10 4
    اعتماد ندارن مردم نسبت به شماها
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      1 1
      همانند مدینه فاضله تو
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      1 0
      خب عیبی نداره اگه واکسن نمیخوان بدنش به ماها ما میزنیم
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    3 0
    پدر بنده بالای ۶۵ سال هست. اینقدر دیر اعلام شد که دو روز بعد از کرونای دلتا گرفتن پیامک واکسن اومد که دیگه فایده ای نداشت و حالا هم تا یک ماه و نیم باید صبر کند و بعد واکسن بزنه. بسیاری از مردم اینجوری بودن نه که دلشون نخواد واکسن بزنن.
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    1 0
    با این اوصاف تا سال بعد ادامه داره واکسیناسیون
  • بهرام IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    0 0
    بنظرت عشایر در اولویت هستند یا مردم کلانشهر ها؟ ازدحام و شلوغی شهرها رو بیخیال شدی رفتی چسبیدی به روستاهایی که بعضی هاشون پنجاه نفر هم جمعیت ندارن، عجب درایتی، با همین فرمون جلو بری کره زمین هم میتونی نجات بدی.
  • ناشناس IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    0 0
    درود شایعه درست کردند که هر کسی واکسن بزنه تا دوسال دیگه بیشتر زنده نیست شده دوره امیرکبیر که گفتند هر کسی آبله کوبی(واکسن آبله)به بچش بزنه جن میره در بدنش که باعث مرگ و میر در کودکان شده بود
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      0 0
      این شایعه تحریف صحبت ویروس شناس برجسته فرانسوی پروفسور لوک مونتانیه هست نگفته دو سال دیگر می میرید گفته واکسنها باعث ایجاد سویه های جدید و فاجعه بیشتری میشه اینکه دو سال دیگر میمیرند رو نگفته
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    1 0
    تورا به خدا دوهفته شهرها را تعطیل کنید وسخت بگیرید تا این همه قربانی ندیم همه مشاغل واردات وبانکها خواهش میکنیم
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    1 0
    نظر دهنده محترم. شما که عاقلی. ماسک بزن . دستهات رو بشور. و فاصله ات رو با دیگران حفظ کن. واکسن ایرانی هم بزنی باز باید این مراقبتها رو انجام بدی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس