کد خبر 1252365
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
واکسن کرونا نمایه واکسن نمایه

یک اپیدمیولوژیست گفت: هر چه انتقال بیماری بیشتر اتفاق بیفتد و در واکسن زدن تعلل بیشتری کنیم، احتمال جهش بیشتر می شود و طبیعتا هر چه جهش بیشتری رخ دهد احتمال مقاومت به واکسن بیشتر است.

به گزارش مشرق، مسعود یونسیان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در خصوص اینکه تا چه حد جمعیت کشور ما به ایمنی جمعی نزدیک شده است گفت: برای نزدیک شدن به ایمنی جمعی دو عامل مطرح می شود یکی نسبت افرادی که واکسن زده اند و دیگری نسبت افرادی که از طریق ابتلا مصون شده اند.

وی افزود: در خصوص عامل اول تقریبا اتفاق خاصی در جهت نیل به ایمنی جمعی رخ نداده چون هنوز کمتر از ۱۰ درصد جامعه واکسن دریافت کرده اند که این درصد هم کاملا مصون نشده اند چون از طریق دوز اول حداقل سه هفته زمان باید بگذرد تا در بدن مصونیت ایجاد شود و در نهایت دوز دوم  ایمنی حاصل از واکسیناسیون را تکمیل می کند.

این اپیدمیولوژیست خاطرنشان کرد: البته چون افراد مسن را در مرحله واکسینه کرده ایم، درصد قابل ملاحظه ای از مرگ و میرها و ابتلائات شدید و بستری ها کاهش خواهد یافت .

بیشتر بخوانید:

تزریق واکسن در کمتر از نیم ساعت

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در رابطه با اینکه چند درصد افراد جامعه ما به کرونا مبتلا شده اند، گفت: مطالعات زیادی انجام شده اما یک مطالعه سیستماتیک را همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام داده و نتیجه گرفته اند که حدودا ۲۵ تا ۴۰ درصد جمعیت ایران به کرونا مبتلا شده اند.

وی اضافه کرد: البته آن تعدادی که اوایل شیوع ویروس مبتلا شده اند نسبت به کسانی که اخیرا مبتلا شده اند مصونیتشان کاهش پیدا کرده است ، بنابراین درصد مصونیت افراد جامعه ما در حال حاضر از درصد ذکر شده هم کمتر است.

یونسیان تصریح کرد: بنابراین هنوز فاصله زیادی برای رسیدن به ایمنی جمعی داریم و باید منتظر واکسیناسیون حداقل ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور باشیم تا هم ایمنی جمعی ایجاد شود و هم اینکه تک تک افراد جامعه مصون شوند.

ببینید:

فیلم/ چطور زمان و مکان واکسن زدن خود را انتخاب کنیم؟

این اپیدمیولوژیست در زمینه ی تأثیر واکسن بر کاهش ابتلا و مرگ ومیر هم بیان داشت: واکسیناسیون در پیشگیری از مرگ و میر و ابتلا به فرم های شدید بیماری که منجر به بستری می شود تقریبا تا ۹۹ درصد مؤثر است. البته قدرت محافظت واکسن از ابتلا به بیماری اعم از بیماری کم علامت یا بیماری هایی که علامت ندارند چیزی بین ۷۰ تا ۹۰ درصد است.

وی گفت:همچنین افرادی که دو دوز واکسن را دریافت کرده اند، در صورت ابتلا، عمدتا اشکال خفیف و یا بدون علامت مبتلا می شوند و عموما نیاز به بستری نخواهند داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از احتمال وقوع موج های بعدی کرونا خبر داد و اظهار کرد: اگر مداخله ای نداشته باشیم وقوع موج های بعدی اجتناب ناپذیر است و تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که علاوه بر روش های پیشگیرانه از قبیل فاصله گذاری فیزیکی،رعایت ماسک ، پرهیز از حضور در تجمعات و....، با ایمن سازی افراد، شدت و ارتفاع قله ی موج را بشکنیم.

یونسیان ادامه داد: متأسفانه این روزها عادی انگاری را در برخی اماکن عمومی می بینیم و نسبت افرادی که از ماسک استفاده می کنند کم شده و حضور افراد در اماکن بسته بیشتر شده و انگار مردم بیماری را فراموش کرده اند.

وی تأکید کرد: شیوع بیماری و موج های بعدی تا زمانی که درصد زیادی از جمعیت یا با واکسن یا با ابتلا طی موج های مکرر مصون شوند، ادامه دارد.

این اپیدمیولوژیست با اشاره به اینکه موج پنجم و حتی موج ششم را در همین امسال تجربه خواهیم کرد، گفت: امیدوارم نسبت قابل ملاحظه ای را بتوانیم واکسینه کنیم و موج های پیش رو خیلی شدید نباشد و در جمعیتی باشد (جمعیت جوان) که مرگ و میر و بستری کمتری اتفاق بیفتد.

یونسیان در خصوص تأثیر جهش ها بر میزان اثرگذاری واکسن ها عنوان کرد: چون هم واکسن ها متفاوتند و هم جهش ها متفاوتند نمی توان یک نسخه واحد پیچید اما جهش های فعلی مانند جهش آفریقای جنوبی، فرارِ واکسنِ قابل ملاحظه ای برای برخی واکسن ها ایجاد کرده است.

وی اشاره کرد: هر چه انتقال بیماری بیشتر اتفاق بیفتد و در واکسن زدن تعلل بیشتری کنیم، احتمال جهش بیشتر می شود و طبیعتا هر چه جهش بیشتری رخ دهد احتمال اینکه نسبت به واکسن مقاومت ایجاد شود، زیاد است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به بهداشت نیوز گفت: البته دانشمندان برای مقابله با این مسأله از راه حل هایی چون "دوزهای یادآور" استفاده می کنند تا سوش های جدید را پوشش دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • امیر IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    4 0
    من هم سه شنبه مبتلا شدم....
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      8 0
      ان شاء الله بزودی رفع کسالت بشه.
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    2 6
    واکسن ها هم دیگر در برابر ویروس دلتا بی اثر شدن
    • مهدی IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      7 1
      اثر دارد ممکنه بیماری خفیف تر باشه
  • sabz94 IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    4 5
    دختران تقریباً ۷۰ درصد مردم مبتلا شده اند نزدیک سی چهل درصد به دکتر مراجعه نکرده اند و در منزل خود درمان کرده اند مثل من و فرزندانم و همسایه ها اگر جلوی محدودیت ها گرفته شود و جامعه آزاد شود به زودی زود خود ایمنی جمعی ایجاد میشود احتیاج به واکسن هم نیست کاسبان نمی‌گذارند
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      1 3
      خیلی آدم احمقی هستی اطراف ما و همکارای ما دارن خانوادشون رو از دست میدن تو داری از کاسبان حرف میزنی
  • بوفالوی عجیب IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    3 2
    درست می‌گوید ای دختر خانم ، ولی ی چیزی را تا حالا نفهمیدی اگر این بیماری به سراغ افراد ضعیف و کم ایمن برود دیگر آنها چه کنند، مانند کسی که کلیه عمل کرده یا پیرزن یا پیرمردی که عمل قلب داشته ، تا حالا در گیر نشدی و امیدوارم هم هیچ موقع در گیر نشوی ولی بدون تا حالا ناقل هم بودی و نمی دانی در بدبخت کردن چند انسان بی گناه با همین تفکر عامی نقش داشتی ، الان جوامع دیگر و پیشرفته به اندازه تو عقل وشعور ندارن که همه را واکسینه می کنند.
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    4 0
    خیلی ها گرفتن ولی با خوددرمانی کنترلش کردن و به هیچ کجا هم برای ثبت کرونای شان مراجعه نکردن....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس