کد خبر 1251922
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۳
بایدن

رئیس‌جمهور آمریکا در گافی جدید گفته به سه دلیل در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شده اما تنها به دو دلیل اشاره کرده است.

به گزارش مشرق،   گاف‌ها و ضعف حافظه «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه‌های گذشته بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته و منتقدانش را واداشته در سلامت روان و قابلیت‌های ذهنی او تردید کنند.

بایدن در جریان دیداری که روز گذشته (چهارشنبه) از کارخانه‌ای در ایالت پنسیلوانیا داشت گفته که به ۳ دلیل نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شد، اما در ادامه فقط به دو دلیل اشاره کرد.

بایدن گفت: «وقتی اعلام کردم در انتخابات نامزد می‌شوم سه دلیل آوردم. یکی بازگرداندن روح آمریکا بود، بازگرداندن حس صداقت و شرافت. اما دلیل دوم، بازسازی سنگ‌بناهای کشور بود: یعنی کمک به مردم سختکوش طبقه متوسط که این کشور را ساختند.

این جدیدترین گافی است که جو بایدن انجام داده. رسانه‌های آمریکا بارها گاف‌های بایدن را برشمرده و آن را منتشر کرده‌اند. در زیر برخی از گاف‌های او به تفکیک تاریخ آورده شده‌اند.

۷ مرداد

بایدن در همان سخنرانی در کارخانه‌ای در ایالت پنسیلوانیا نام باراک اوباما و دونالد ترامپ را قاطی کرد و گفت: «در سال ۲۰۰۹ در جریان دوره به اصطلاح رکود بزرگ، رئیس‌جمهور وقت از من خواست مسئول مدیریت این بخش شوم، رئیس‌جمهور وقت ترامپ (از من خواسته بود)».

رئیس‌جمهور ۷۸ ساله و دموکرات آمریکا بلافاصله متوجه گاف خود شد و در تلاش برای اصلاح آن گفت: «معذرت می‌خواهم، اشتباه لُپی شد نام رئیس‌جمهور سابق را بردم او بود که باعث ...خوب ولش کن. رئیس‌جمهور اوباما زمانی که من معاون رئیس‌جمهور بودم از من خواست مدیریت آن را برعهده بگیرم».

۲۴ تیرماه

بایدن در جریان یک سخنرانی در اجلاس گروه هفت سه بار نام سوریه و لیبی را با هم قاطی کرد. او در آن اجلاس مشخص نبود درباره سوریه حرف می‌زند یا لیبی. (جزئیات بیشتر)

بایدن در این اجلاس یک گاف دیگر هم داد. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از سرگردانی رئیس‌جمهور آمریکا در یک کافه در «کورنوال» در انگلیس محل برگزاری نشست سران گروه هفت حکایت داشت.

در  فیلم‌های منتشرشده مشاهده شد که جو بایدن در  تراس یک کافه سرگردان است و مسیر را گم کرده است. شخصی در تراس که به احتمال زیاد خبرنگار است از بایدن پرسید «جلسات در کورنوال چگونه برگزار می‌شود؟» بایدن پاسخ می‌دهد: «بسیار خوب». به دنبال این ماجرا «جیل بایدن» بانوی اول آمریکا  وارد عمل شده و  جو بایدن را با خود می‌برد.

۲۲ تیرماه

بایدن روز ۲۲ تیر در یک سخنرانی در فیلادلفیا به اشتباه تعداد افراد مشارکت‌کننده در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را ۱۵۰ نفر ذکر کرده بود. او گفت: «بیش از ۱۵۰ آمریکایی از هر سنی، از هر نژادی و با هر پس‌زمینه‌ای حق رأی خود را به جا آوردند».

در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که سال گذشته برگزار شد، حدود ۱۵۸ میلیون نفر شرکت کردند و بایدن با حدود ۸۱ میلیون رأی پیروز انتخابات شد.

۴ تیرماه

بایدن ماه پیش هم در جریان یک سخنرانی در کارولینای شمالی، گفت که کرونا تعداد بیشتری از آمریکایی‌ها را در مقایسه با قربانیان مجموع جنگ‌های آمریکا در قرن گذشته به کام مرگ کشانده و هنگام نام بردن از این جنگ‌ها، از جنگ خیالی «آمریکا و ایران» نام برد که هرگز وجود خارجی نداشته است.

بایدن در این خصوص گفت: «ما در سال گذشته ۶۰۰ هزار نفر را در آمریکا از دست دادیم، که بیش از هر جانی است که در جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم، جنگ ویتنام، عراق، ایران، در همه جا، افغانستان از دست رفت. در یک سال بیش از هر جنگ بزرگ در قرن بیستم و بیست و یکم قربانی دادیم.»

اما گاف بایدن به همینجا ختم نشد و او در همان روز در یک کنفرانس خبری کاخ سفید هم حرکاتی غیرعادی را بروز داد و هنگام پاسخگویی به برخی از سوالات خبرنگاران در خصوص لایحه اصلاحات زیرساختی، پاسخ‌های خود را زمزمه کرد.

۲۸ فروردین

رئیس‌جمهور آمریکا در این روز در کنفرانس خبری مشترک با «یوشی‌هیده سوگا» نخست‌وزیر ژاپن در کاخ سفید حروف نام اختصاری توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام (JCPOA) را جابجا بیان کرد.

او که میزبان نخستین رهبر خارجی در کاخ سفید از زمان روی کار آمدن خود بود، در سخنانی در اشاره به مذاکرات برجامی که در وین اتریش در حال برگزاری بود گفت: «خوشحالیم که ایران در گفت‌وگوها درباره چگونگی حرکت رو به جلو و آنچه برای بازگشت به JOPCA (به جای JCPOA) لازم است تا ما دوباره بخشی از آن باشیم، مشارکت می‌کند.»

۲۷ فروردین

رئیس‌جمهور آمریکا هنگام صحبت درباره سیاست آمریکا در قبال روسیه و تحریم‌های جدید این کشور علیه مسکو، نام خانوادگی رئیس‌جمهور روسیه را به اشتباه «کلوتین» تلفظ اما به سرعت اشتباه خود را تصحیح کرد.

او هنگام توضیح درباره تماس تلفنی اخیرش با ولادیمیر پوتین گفت: «برای او رئیس‌جمهور «کلوتین» روشن کردم که—پوتین—ایالات متحده در حمایت از متحدان و شرکای ما در اروپا مصمم است.»

۷ فروردین

بایدن روز ۷ فروردین هم در اولین نشست خبری خود نام «اشرف غنی» همتای افغانستانی خود را به اشتباه «کیانی» گفت. او گفت: «ژنرال آستین (وزیر دفاع آمریکا) تازه با کیانی دیدار کرد. او رهبر افغانستان در کابل است...منتظر دریافت اطلاعات درباره آن (این دیدار) هستم.»

رسانه‌ها احتمال دادند که بایدن هنگام صحبت درباره همکاری آمریکا و ناتو در ارتباط با افغانستان، نام اشرف غنی را با (اشفق) کیانی، رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش پاکستان اشتباه کرده باشد.

۲۸ اسفندماه

«جو بایدن» روز ۲۸ اسفند ضمن تعریف و تمجید از نزدیک شدن دولت خود به توزیع و تزریق ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا، به اشتباه معاون خود را به عنوان «رئیس‌جمهور کامالا هریس» خطاب کرد.

بایدن گفت: «همین چند وقت پیش وقتی رئیس‌جمهور هریس و من تور مجازی به مرکز واکسیناسیون آریزونا انجام دادیم، یکی از پرستاران در آنجا که واکسن تزریق می‌کرد، گفت که تزریق هر واکسن همچون تزریق یک دوز امید است».

این اولین بار نبود که بایدن معاون خود را با اشتباه لفظی به مقام ریاست‌جمهوری ارتقا داد. او دو ماه قبل‌تر (دی‌ماه) هریس را بعنوان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا خطاب کرده بود.

بایدن در ماه دسامبر (دی ماه) ضمن سخنرانی در شهر وایومینگ، با اشاره به دریافت واکسن کرونا در برابر دوربین‌های تلویزیونی گفت:  «رئیس جمهور منتخب هریس امروز [واکسن] خود را به همین دلیل دریافت می کند». پیش از آن نیز، در کارزار انتخاباتی خود دولت آینده این کشور را «دولت هریس» نامیده بود.

۱۹ بهمن‌ماه

جو بایدن در مصاحبه‌ای که ۱۹ بهمن‌ماه از او پخش شد گفته بود که که برای برداشته شدن تحریم‌ها، ایران باید غنی‌سازی را متوقف کند.

ساعاتی بعدتر که برخی از تحلیلگران گفتند که اظهارات بایدن ممکن است موضع جدید آمریکا درباره اتمام غنی‌سازی در این را منعکس کند یک مقام ارشد آمریکایی سخنان بایدن را تصریح کرد و گفت: «مصاحبه بایدن در سی‌بی‌اس به معنای آن است که ایران باید غنی سازی اورانیوم فراتر از محدوده‌ توافق هسته‌ای را متوقف کند.»

شهریورماه

«جو بایدن» زمانی که نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود در جریان یک سخنرانی در فیلادلفیا حین انتقاد از عملکرد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت آمریکا در کنترل شیوع ویروس کرونا گفته بود تا پایان سخنرانی او شمار قربانیان این بیماری در آمریکا به ۲۰۰ میلیون خواهد رسید.

این در حالی است که تا پیش از سخنرانی بایدن، آمار فوتی‌های کرونا در آمریکا چیزی حدود ۱۹۹ هزار نفر بود که ۱۰۰۰ برابر کمتر از چیزی بود که نامزد دموکرات‌ها بیان کرد.

بایدن چند ماه قبل‌تر نیز همین اشتباه را مرتکب شده و تعداد موارد فوت بر اثر بیماری کرونا در آمریکا را ۱۲۰ میلیون نفر ذکر کرده بود. وی پیشتر نیز گفته بود ۱۵۰ میلیون آمریکایی از سال ۲۰۰۷ در حوادث تیراندازی جان باخته‌اند که معادل چیزی حدود نیمی از جمعیت آمریکا است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    6 1
    این یارو اصلا خودش نمی داند رییس جمهور شده.
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    5 0
    چند وقت دیگه این الدنگ رذل میرود کنار معاونش می‌شود رئیس جمهور
  • IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    0 0
    دواش کندور خوراکیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس