چین

وزارت امور خارجه چین، مداخلات آمریکا و ژاپن در امور داخلی چین در تایوان و تبت را محکوم کرد.

به گزارش مشرق، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه تلاش آمریکا و ژاپن برای مداخله در امور چین را محکوم کرد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن»، لیجیان در نشستی خبری گفت، آمریکا باید استفاده از مسائل مربوط به تبت به منظور مداخله در امور داخلی چین را متوقف کند.

او با اشاره به دیدار روز گذشته (چهارشنبه) «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا با نماینده «دالایی لاما» رهبر بوداییان تبت که در هندانجام شد، هشدار داد هرگونه ارتباط میان مقامات آمریکایی و این مقام تبتی، برخلاف تعهد واشنگتن در قبال به رسمیت شناختن این ناحیه خودمختار به عنوان بخشی از خاک چین است.

لیجیان در ادامه گفت، اظهارات آمریکایی‌ها نباید در راستای «استقلال تبت» باشد و دالایی لاما از مدت‌ها قبل فعالیت‌های جدایی‌طلبانه علیه چین دارد.

او ضمن محکوم کردن گفت‌وگوهای راهبردی میان قانون‌گذاران تایوان، ژاپن و آمریکا گفت: «این به‌اصطلاح گفت‌وگوها هیچ تأثیری نخواهند داشت. این اقدامات به لحاظ فرم و متحوا غلط و منفی هستند».

سخنگوی وزارت امور خارجه چین متذکر شد، تایوان بخش جدایی‌ناپذیر قلمرو چین است و تلاش برای الحاق مجدد و اتحاد آن با چین متوقف نخواهد شد و ژاپن و آمریکا نیز باید در این زمینه، به توافقات دوجانبه سیاسی که با چین دارند متعهد باشند.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا روز گذشته در سفر به سنگاپور گفت: «ما در کمک به تایوان برای دفاع از خود و یا داشتن توانایی برای دفاع از خود متمرکز خواهیم بود. من به عنوان وزیر دفاع آمریکا متعهد هستم که یک رابطه سازنده و پایدار با چین را دنبال کنم».

آستین مدعی شد: «متاسفانه، عدم تمایل پکن به حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات و احترام به قانون اتفاق نمی‌افتد. ما همچنین شاهد تجاوز به هند، بی ثبات سازی با فعالیت ‌های نظامی و سایر انواع زورگویی علیه مردم تایوان هستیم».

واشنگتن به رغم سیاست اعلامی خود درباره التزام و تعهد به اصل چین واحد، روابط غیر رسمی خود را با تایوان ادامه داده است. آمریکایی‌ها در سال ۱۹۷۹ رسما روابط خود با تایوان را قطع کرده و جمهوری خلق چین را به رسمیت شناختند.

به رغم سیاست اعلامی آمریکا در قبال تایوان، همکاری‌های واشنگتن با این منطقه به ویژه در زمینه فروش انواع تسلیحات ادامه داشته است؛ موضوعی که پکن بارها آن را مداخله در امور داخلی خود و ناقض اصل «چین واحد» خوانده است.

علاوه بر این، ناوهای نیروی دریایی آمریکا ظرف سال‌های اخیر بارها با ادعای حمایت از آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی، از تنگه تایوان عبور کرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس