فيلم مستند «من پشت اين دريچه چشم به راه بهارم» ساخته‌ي «جواد توانا» که پُرتره‌اي از شاعر فقيد معاصر «سلمان هراتي» است، در بخش «مشاهير و مفاخر» چهارمين جشنواره بين‌المللي «سينماحقيقت» روي پرده مي‌رود.

به گزارش مشرق به نقل از روابط‌عمومي جشنواره بين‌المللي سينماحقيقت، در اين فيلم مستند که تهيه‌کنندگي آن برعهده «سعيد رشتيان» بوده، با خاستگاه فرهنگي «سلمان هراتي» و استعداد ذاتي وي در شعر و ادب پارسي آشنا مي‌شويم.
زبان شعر سلمان هراتي، زبان شعر انقلاب است. او که از تأثيرگذارترين شاعران اين دوره بوده و با شعر متعهد، پيوندي ناگسستني داشته ‌است.
شعر سلمان، سرشار از عشق و ايمان و خلوص است که نمايانگر ارزش‌هاي بي‌بديل هويت انساني است.
از منظرِ او، جنگ، رنگِ دفاع مقدس به خود مي‌گيرد.
در شعر سلمان، نگاه معنوي به موضوعات اجتماعي به اوج خود مي‌رسد که اين نوع نگاه، شعر سلمان را سرشار از اميد کرده ‌است. او در شعرهايش به مردم، آينده‌اي درخشان را نويد مي‌دهد که اين بشارت، سرچشمه‌ي باوري است که سلمان به انقلاب اسلامي دارد.
سلمان، شاعرِ سادگي‌ها و زيبايي‌هاست. نگاه او به دنياي امروز، اساساً نگاهي آميخته با نکوهش مُدرنيته و غر‌بگرايي و ستايش انسانيتي است که برپايه‌ي باورهاي ديني استوارست.
از سلمان هراتي سه دفترِ شعر با نام‌هاي «از اين ستاره‌ تا آن ستاره»، «از آسمان سبز» ‌و «دري به خانه خورشيد» به چاپ رسيده ‌است.
وي در آبان ‌ماه 1365 و در سن 27 سالگي، هنگام عزيمت به لنگرود، در يک سانحه رانندگي درگذشت.
گفتني‌است: عوامل توليد فيلم مستند «من پشت اين دريچه چشم به راه بهارم» به اين شرح هستند: پژوهشگر، نويسنده و کارگردان: جواد توانا، تصويربردار: منصور حيدري، صدابردار: احسان نهنگي، تدوينگران: جواد توانا، مهدي فارسي، مدير توليد: محمد‌هادي حيدري، تهيه‌کننده: سعيد رشتيان، محصول: شبکه اول سيما
چهارمين جشنواره بين‌المللي فيلم مستند ايران: سينماحقيقت، طي روزهاي 17 تا 21 آبان‌ماه 1389 در سينما فلسطين و سينما سپيده برگزار خواهدشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس