دولت

آخرین دیدار هیئت دولت دوازدهم با رهبر انقلاب برگزار شد. دیداری که قدری متفاوت‌تر از دیدارهای پایانی دولت‌های ششم، هشتم و دهم بود و رهبر انقلاب آیندگان را به استفاده از تجربه دولت دوازدهم فراخواندند.

به گزارش مشرق، آخرین دیدار رهبر معظم انقلاب با دولت دوازدهم صبح امروز در حسینیه امام خمینی(ره) انجام شد. دیدار پایانی روسای جمهور با رهبری سنتی است که در ادوار گذشته همواره تکرار شده است. دیداری که برای قدردانی از زحمات هشت ساله مدیران ارشد اجرایی برگزار می‌شد. بررسی آخرین دیدارهای رهبر انقلاب با دولت‌های هشت ساله، چند محور تقریباً مشترک داشت که می‌توان در عناوین ذیل تقسیم‌بندی کرد.

 تقدیر و تشکر از تلاش‌های ۸ ساله ضمن  اشاره به ناکامی‌ها: برای مثال ایشان رد آخرین دیدار با دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی ضمن بیان اینکه " من به شما به خاطر این زحمت هشت ساله، «خسته نباشید» عرض می‌کنم... در همه زمینه‌ها خیلی زحمت کشیدید، خیلی کار کردید و حقیقتاً کشور را پیش آوردید"، فرمودند: "من نمی‌خواهم بگویم که همه آرزوهای ما برآورده شده است. از قبیل مسائل مربوط به عدالت اجتماعی و مسائل مربوط به قشرهای گوناگون، کارهای زیادی وجود دارد که بایستی به مرور انجام گیرد و ان‌شاءاللَّه دولتهای بعدی آنها را انجام خواهند داد. "

ایشان در آخرین دیدار با دولت سید محمد خاتمی نیز مجدداً به همین نکته اشاره کردند: " ما همیشه باید در ناکامی‌ها در درجه‌ی اول خود را مخاطب قرار دهیم... ما در درجه‌ی اول باید خود را در همه‌ی چیزهایی که به نظرمان ناکامی و بی‌توفیقی می‌آید، مخاطب قرار دهیم؛ ولی به هر حال شکر الهی را با این همراه کنیم و اجر الهی را برای کاری که به‌خاطر او انجام می‌گیرد، مسلّم بدانیم. بنابراین من به سهم خودم - آن مقداری که شاهد تلاشهای شما بودم - از شما تشکر می‌کنم. "

تلاش برای امتداد خدمت در مسئولیت‌های دیگر: یکی دیگر از نکات برجسته در این دیدارها، تاکید رهبر انقلاب بر امتداد مسئولیت‌پذیری و تلاش برای خدمت است. در آخرین دیدار با هیئت دولت ششم فرمودند: "شما همه، باید آماده باشید که در جاهای مختلف - چه در دولت آینده، چه در حواشی دولت، چه در کارهای اساسی که مربوط به امور کشور است - خودتان را آماده خدمتگزاری بدانید و قرار دهید. این، وظیفه ماست. این مشاغل، مناصب و عنوانها، فی نفسه ارزشی ندارد. "

این نکته در دیدار با دولت آقای خاتمی نیز تکرار می‌شود: "شما دوستان در پایان دولت، مأموریتتان تمام می‌شود؛ اما مسؤولیت‌های شما تمام نمی‌شود. انسان در محیط اسلامی هیچ‌گاه از مسؤولیت فارغ و خالی نیست؛ همیشه دارای مسؤولیت است؛ منتها مسؤولیت‌ها متفاوت است. "

آیت‌الله خامنه‌ای در آخرین دیدار با هیئت دولت دهم نیز مجدداً بر این نکته تصریح کردند: "رشته‌ی خدمت را رها نکنید. همه‌ی تلاشها منحصر نیست در فلان وزارتخانه یا فلان مسئولیت در دولت؛ نه، صحنه‌ی کشور صحنه‌ی تلاش است، صحنه‌ی کار است، صحنه‌ی فعالیت است ..."

تجربه‌ و عبرتی که از تلاش‌ها پررنگ‌تر شد

دیدار امروز رهبر انقلاب با هیئت دولت دوازدهم اما قدری متفاوت با آخرین دیدارها با دولت‌های هشت ساله پس از دفاع مقدس بود و نکته‌ی پررنگ در این دیدار، تاکید بر تجربه‌ای است که می‌تواند چراغ راه دولت بعدی باشد. در حقیقت اگر در آخرین دیدارها با دولت‌های قبل ستایش از تلاش‌ها و مسئولیت‌ها پررنگ بود اما در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش‌ها، تکیه‌ی کلام بر تجربه‌ای بود که میراث دولت روحانی است.

دولت آقای روحانی در سال ۹۲ با شعار مذاکره و نشان دادن مزیت نسبی در دیپلماسی توانست به پیروزی دست یابد و در عرض ۱۰۰ روز در زمینه مذاکرات هسته‌ای  توافق ژنو را امضا کند. مجموع مذاکرات دولت آقای روحانی با ۵+۱ منجر به امضای قرارداد برجام شد اما با نقض این پیمان از سوی آمریکا و همچنین عدم انجام تعهدات توسط کشورهای اروپاییِ عضو برجام و همچنین ناکامی دولت در پیشبرد دیپلماسی فعال با سایر کشورها، موجب شد درحالی پاستور را ترک کنند که در شاخص‌های اقتصادی بدترین دولت بعد از انقلاب هستند.

علاوه بر اینها مشکلات ناشی از کمبود برق و همچنین بحران آب در خوزستان و دیگر نواحی کشور، موجب شده تا دولت آیت‌الله رئیسی در سخت‌ترین شرایط عهده‌دار کشور شود. این ناکامی‌ها و ضعف‌ها را می‌توان ناشی از رویکرد غلط دولت روحانی در اعتماد به غرب و مذاکره برای حل مشکلات کشور دانست. دولت آقای روحانی در دوسال ابتدایی تمام پتانسیل خود را معطوف به مذاکره برای عقد قرارداد برجام کرد و بعد از امضای برجام نیز مجدداً به دنبال نقد کردن چک برجام بود. چکی که از قضا از اساس بی‌محل هم بود!

با خروج آمریکا از برجام در سال ۹۷، مجدداً تلاش این دولت معطوف به مذاکره با ۴+۱ برای انجام تعهدات از سوی سایر طرف‌های برجام بود. در حقیقت مذاکره برای نیل به اهداف مذاکره‌ی قبلی انرژی بسیاری را از دستگاه دیپلماسی گرفت و سایر بخش‌های کشور نیز چشم به این داشتند که شاید از رهاورد این مذاکرات شاهد گشایش اقتصادی باشیم. این تلاش‌های بی ثمر منجر به این شد که دولت فعلی با تورم بالای  ۴۴/۲، نرخ بیکاریِ ۸.۸ و نرخ رشد اقتصادی نزدیک به صفر و حتی منفی دولت را تحویل دهد.

این شرایط موجب شد تا آیت‌الله خامنه‌ای برای جلوگیری از احتمال تکرار این تجربه ناخوشایند برای دولت‌های بعدی این واقعیت را هشدار دهند که برای برون رفت از مشکلات توجه به ظرفیت‌های داخلی و معطل نگه نداشتن کشور مهم است چراکه ماحصل ۸ سال تکیه به غربی ها نه تنها سودی برای کابینه یازدهم  ودوازدهم نداشت بلکه خاطره تلخی از آنها در ذهن مردم نقش بست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • سید فروزان CH ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    79 10
    مقام رهبری ،واضحتر از این نمیتوانستند به این دولت بی لیاقت ، غربگدا بگویند که بی عرضه ترین و نالایقترین دولت بوده‌اید و دولت‌های آینده باید سرمشق بگیرند از این دولت که مبادا مثل این دولت تابع فرانسه و انکلیس و امریکا باشند
  • . IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    45 6
    دولت اصلاحات برو....
    • IR ۰۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      15 3
      بری دیگه بر نگردی
  • جعفر IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    43 7
    واقعاًجای تأسفه که رو.... بااین همه فضاحتی که به بار آورد ه هنوز سرعقل نیامده
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    41 6
    همین بدرقه هم از سرشون زیادی بود.
  • علیرضا IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    49 11
    دیگه رهبر با چه بیان و ادبیاتی نارضایتی خودش رو ابراز کنه؟؟ بازم اینا نمیفهمن
    • علیرضا IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      13 3
      خدایی میخوام بدونم اون کیه که رأی منفی داده برام جالبه این حد از نفرت
    • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      11 1
      برادر عزیز این جماعت میفهمند خوب هم فهمیدند ولی خودشون رو میزنن به اون راه !
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      3 1
      اتفاقا این افراد هدفشون نارضایتی و ناامیدی است
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    37 6
    عاقل انست ک اندیشه کند پایان را...
    • محمد مهدی اسلامی IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      0 1
      با سلام واحترام بر جنابعالی در ادامه ی فرمایشتان با اجازه ی جناب شما اضافه کنیم : عاقل آن است که اندیشه کند پایان را __همچنین لعن کند در همه دم (موشه) دایان را _ ان شاءالله موفق و مؤید باشید . باعرض ادب ، محمد مهدی اسلامی
    • محمد مهدی اسلامی IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      0 0
      با سلام و احترام بر سروران عزیز و محبوبم در سایت وزین مشرق نیوز ، باز هم ازبابت ذوق عالی و نیز محبت وبزرگواریتان نسبت به این بنده ی حقیر بسیار سپاسگزارم ، خیلی لطف کردید ، خدا حفظتان کند و سربلند باشیر دائماََ (در همه دم ). با عرض ادب و ارادت ، محمدمهدی اسلامی .
  • احمد IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    45 7
    توصیه من بعنوان یک شهر وند ایرانی به رو... و دولت او این است کل هیات دولت به برج میلاد رفته و همگی از بالای برج به پائین بپرند! شاید بتوانند به میزان کمی از آلام مردم کم کنند.
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      31 4
      آفرین.مردم واقعا از دست این دولت به ستوه آمده اند.اگر کرونا نبود روز رفتن روحانی شربت و شیرینی می دادم.
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      18 34
      احتمالا شما از همونایی هستین که به احمدی‌نژاد میگفتین معجزه قرن
    • FR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      6 0
      واقعا گل گفتی اگر واقعا غیرتی باشد باید همین کار را بکنند
    • IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      9 2
      الآن مابه احمدی نژادبگیم معجزه قرن،معجزه بشریت،یانگیم،چه تفاوتی برای این ۸سال خسارتهای جبران ناپذیرمیکنه؟فرارروبه جلوالآن مده،فرارروبه عقب دمده شده
    • محمدایوب IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      8 1
      درجواب انکه گفته احتمالا احمدی نژاد. در قبله آمال غربگدایان می گویند وجدان تنها محکمه ای است که نیاز به قاضی ندارد. اگر دین ندارید آزاده باشید. احمدی نژاد. 6سال شبانه روز کارکرد. تنها دوسال آخر کاررا رها کرد. آنهم به خاطر فشار وکارشکنی ...اصلاح طلبان وم. ا. ف.. یک نمونه آن فقط وفقط. مدیریت تحریم بنزین. که اگر زمان اصلاح طلبان بود کشور منفجر میشد وبانکهای خصوصی واصلاح طلبان ودارودسته. م. ا.ف. که شاهرگهای اقتصادی را دردست داشتند برای زمین زدن دولت او نقدینگی رابردن سمت مسکن. که با مدیریت صحیح. وساخت مسکن مهر. آنرا خنثی کرد و میلیونها خانواده صاحب خانه شدند اما این مرفعین بی درد غربگدا فقط حرف مفت زدند لانه موش ساخته. در بیابان ساخته ووزیر مسکن افتخار کرد یک مسکن نساخته وسبب گرانی 800درصدی مسکن. وبه رویا تبدیل شدن خانه دار شدن مردم گردید. افزایش اجاره خانه. ووو. خودرو. ارز مرغ گوشت. ووووو. حالا شیخ ...اول گفت سایه جنگ را ازسر کشور برداشتیم ما دیپلمات زبان دنیا بلدیم ووو. بعد که تو گل ماند گفت جنگ اقتصادی است. وترامپ دیوانه. پس کدام بی ... قسم خورد والله والله والله اگر نمی توانستم. نمی آمدم. کسی که ادعا دارد چند دوره نماینده مجلس. ودست چپ م. ا. ف. وزبان بلد دنیا ودر راس جنگ بوده دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده. باید پیش بینی میکرد رفتار آمریکا را پس غلط کردی آمدی.
  • محمد IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    27 7
    حضرت آقا مطابق ضرب المثل "ادب از که آموختی از بی ادبان ، به دولت های بعدی توصیه کردند تا از شکست های دولت غربزده روحانی درس عبرت بگیرند
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    32 9
    امام خمینی(ره): پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد.
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      12 3
      مرگ بر ضد ولایت فقیه
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    31 7
    به نظر من هیات دولت تا چند سال جلوی چشم مردم آفتابی نشوند.
  • KIAN71 IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    33 7
    این دولت هرچی داشته باشه تشکر نداره بنظرم.. شرش کم
  • محسن IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    36 6
    به نظر من ۸ سال دولت روحانی را فقط باید با ۸ سال جنگ و خسارت که صدام بر کشور وارد کرد باید مقایسه کرد! فقط با بازخواست این دولت یه ذره از آلام غصه مردم کم میشه
    • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      2 4
      به صدام تهمت نزن.
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    3 1
    با وجود شواهد تاریخی و باور وطن پرست ها مبنی بر این که امریکا قابل اعتماد نیست. اجازه داده شد شیفتگان امریکا این بار نیز در قالب دولت روحانی به این حقیقت خود برسند. تا شاید دست از توهم دوستی با امریکا بر دارند. امیداوار دولت اقای رئیسی با قدرت بتواند در جنگ با امریکا بکمک دوستان دیگر موفق شود.
  • FR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    15 3
    این بدرقه نبود یک اخراج عبرت اموز بود نه تنها برای دولت روحانی بلکه برای تمام غربگرا ها ...
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    7 4
    ای کاش رهبر اینها را راه نمیداد بیتش
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    9 3
    احسنت به رهبر عزیزم
  • IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    11 1
    نکاتی که رهبری در جلسه اخر با دولت دهم فرمودند اصلا با حلسه با این دولت دوازدهم قابل مقایسه نیست یه بار تشریف ببرید ویدیوی دیدار اخر اعضای دولت دهم با رهبری رو ببینید و مرور کنید خودتون متوجه میشوید رهبری از کدام دولت رضایت بیشتری داشته اند !؟ / اما در مورد نکاتی که رهبری معظم در اخرین دیدار با دولت دوازدهم فرمودند باید عرض کنیم که این نکات بسیار مهم هستند ۱- اینکه برخلاف ادعای این دولت مبنی بر اینکه به غربیها اعتماد نکردند !! و اساس مذاکرات مذاکره کنندگان بر بی اعتمادی به غرب بوده!! رهبری معتقدند که اعتماد صورت گرفته و شکست خورده /۲- نکته دوم اینکه وقتی رهبری فرمودند هر کجا اعتماد کردید ناموفق بودید [شکست خوردید] این یعنی بر خلاف ادعای دولت که برجام را موفق دانسته ، رهبری معتقدند که برجام ناموفق و شکست خورده بوده و هست / ۳- نکته سوم اینکه علارغم ادعای ی روحانی مبنی بر مقصر دانستن مجلس و ترامپ و... در شکست برجام ، رهبری معظم اعتماد این دولت به غرب و وعده غرب رو مقصر عدم موفقیت و شکست برجام میدانند ، /در واقع کار دشمن دشمنی کردن است شما دولتی ها چرا به دشمن و وعده او اعتماد کردید !؟ پس مقصر شکست برجام اعتماد نابجای این دولت به غربیها و وعده شون بوده نه انچه که اقایان دولتی مدعی اند/ ۴- نکته اخر هم اینکه رهبری فرمودند : «اعتماد کردید... » و نفرمودند : «اعتماد کردیم » این یعنی اینکه بر خلاف ادعای برخیها!! مبنی بر اینکه برحام تصمیم نظام و رهبری بود و..، رهبری هیچگاه نه به اروپا و نه به امریکا و وعده هاشون اعتماد نکردند و برجام رو هم مشروط پذیرفتند پس نسبت دادن برجام به نظام و رهبر و.. غلط اندر غلط است / برجام ابتکار !! این دولت بوده و هرکجا هم تصویب شده یا مشروط پذیرفته شده به اصرار همین دولت بوده پس مسئولیت عدم موفقیت برجام هم متوجه خود دولت است نه دیگران
  • محمدایوب IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    6 0
    شما هرجایی که کارهایتان را منوط به غرب کردید ناموفق بودید. الهی من قربان تو بشم. خدا چه موهبتی است این رهبری. الله اکبر چگونه محترمانه به کسی که ادعا داشت آب خوردن ماهم دست غرب وامریکاست. 8سال کاسه گدایی برجام دردست پشت در خانه کدخدا التماس میکرد سربازان ... را ژنرال غالب کرد وسکه داد گفت تو. هیچ‌کار نکردی. گند زدی خدا رحمت کند بزرگی بود می گفت درمجلسی یک نفر را که بخواهند بیرون کنند نگاهش کنند می فهمد که باید برود ویک نفر دیگر به او می گویند برو بیرون. ویکی را باید بندازند بیرون. ...الله اکبر خدا یا تا ظهور دولت یار. خامنه ای را نگه دار
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    5 1
    ایشان از حسن روحانی و دولت تشکر نکردند. لطفا تحریف نکنید
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    6 3
    رهبر انقلاب فرمودند "اعتماد کردید" یعنی بنده از اول هم به برجام بی اعتماد بودم.
    • فاراب IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      2 0
      بله مستنداتش هم هست که چندین بار تذکر دادن و فرمودن که من به غرب اعتماد ندارم...ولی رو...کلا با حرفهای آقا لج میکرد...
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    7 1
    حضرت آقا حداقل چهار بار به این دولت بیعرضه و یکدنده در باره سقوط ارزش پول ملی و تبعات ان تذکر دادند ولی این دولت ناکارامد مثل بقیه موارد خود را به نشنیدن زده بود.
  • محمد IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    6 1
    رو.... فرصت را غنیمت شمار و ازمردم طلب بخشش کن و انشالله بری دیگه بر نگردی غرب زده
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    3 5
    چقدر کامنتها یک طرفه بود. اصلا برخی دیدگاهها جالب نیست
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      2 1
      از دیدگاه تو جالبتره این دیدگاه ها حرف مردمه
    • سیدمهدی IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      0 0
      سلام ... دوست عزیز... شما نمیخواد به این دیدگاهها توجه کنی برو توی بطن مردم توی جامعه ببین چه دیدگاهی دارند این دیدگاهها مشتی است که نمونه ی خروار است.
  • US ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    2 1
    من اگر جای اعضای این دولت بموم از شرم همونجا دق میکردم و میمردم. اما خب اینا سرسپردگان غرب بودن خیلی شون و اصلا این حرفا بهشون برنمیخوره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس