موج‌سواری مدعیان بی‌تدبیر با رایگان بودن برق مدارس و مساجد

با گرم شدن هوا و اوج مصرف برق، مردم در شهرهای مختلف کشور با قطعی‌های مکرر و بی‌برنامه برق، مواجه شدند و عده‌ای سریعاً نوک پیکان حملات خود را به سمت برق رایگان مدارس و مساجد نشانه گرفته‌اند.

به گزارش مشرق، ورای جایگاه والای علم آموزی، فراهم کردن زمینه تحصیل رایگان سایر اقشار جامعه، یکی از آزمان‌های مقدس نظام جمهوری اسلامی است که همواره بر آن تاکید زیادی شده و قانون‌گذاران و نمایندگان مجلس همیشه توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و دارند تا آنجا که هزینه آب، برق و گاز  مدارس و مساجد  در بودجه سالانه کشور رایگان در نظر گرفته می‌شود.

البته مساجد نیز به عنوان یکی از پایگاه‌های مهم دینی و معنوی که جایگاه ارزشمندی در انتقال مفاهیم مذهبی و ارزشی، به نسل‎های مختلف کشور را عهده‌دار هستند، از پرداخت قبوض مصرفی معاف هستند.  

بیشتر بخوانید:

اخلال عامدانه برخی در دولت عامل گرانی سیمان است، نه قطعی برق + اسناد

طبق اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.

ضرورت ادامه مصرف رایگان  برق مساجد و مدارس

در روزها و ماه‎‌های اخیر، با گرم شدن هوا و اوج مصرف برق، مردم در شهرهای مختلف کشور با قطعی‌های مکرر و بی‌برنامه برق مواجه شدند و عده‌ای سریعاً نوک پیکان حملات خود را به سمت برق رایگان مدارس و مساجد نشانه گرفته و این مصوبه قانونی را یکی از علل قطعی‌های برق معرفی کردند.

حال آن‌که طبق برآوردهای دقیق علمی و کارشناسی، هزینه سالانه برق مدارس و مساجد در حدی نیست که بخواهد روی شبکه تامین آنها تاثیر قابل توجهی بگذارد و باعث هدر رفت این انرژی مفید و ضروری شود. 

از سوی دیگر برق یک کالای تجاری نیست که دولت بخواهد از آن در کشور کسب درآمد داشته باشد و بابت مصرف آن در مکان‌های مهمی مانند مدارس و مساجد که بار مهم علمی و معنوی  مردم جامعه را برعهده دارند، هزینه‌ای دریافت کند؛ چرا که این موضوع بر روند علم‌آموزی و امور دینی و معنوی جامعه تاثیرگذار خواهد بود. 

ضرورت ادامه مصرف رایگان  برق مساجد و مدارس

تامین برق به اندازه و با قیمت مناسب یکی از وظایف ذاتی دولت هاست که باید با برنامه ریزی‌های دقیق و سرمایه گذاری‌های لازم، مقدار مورد نیاز و ضروری آن را برای سایر مصارف کشور فراهم کنند و زمینه بروز چنین اختلافاتی نشوند. 

«حسینعلی حاجی دلیگانی» نماینده مجلس، با اشاره به ضرورت رایگان بودن هزینه برق مدارس و مساجد به خبرنگار میزان می‌گوید: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در دوره‌های مختلف نظرشان درباره رایگان بودن هزینه برق مدارس و مساجد مثبت بوده است و بر اساس همین موضوع مصوب کردند هزینه برق، آب و گاز مدارس و صحن مساجد و جایی که نماز گذاشته می‌شود، مجانی باشد.

وی افزود: اگر یک مسجد، واحدهای جانبی یا تجاری داشته باشد شامل این مصوبه نمی‌شوند و هزینه آب، برق و گاز آن‌ها دریافت می‌شود.

ضرورت ادامه مصرف رایگان  برق مساجد و مدارس

حاجی‌دلیگانی یادآور شد: رایگان بودن هزینه برق مساجد و مدارس حکمتی دارد مبنی بر اینکه، مبانی دینی و فرهنگی جامعه گسترش یابد. البته عمده هزینه‌های یک مسجد را خود مردم می‌پردازند و تنها کمک این هزینه هاست که رایگان بوده و عدد بزرگی هم در بودجه نیست.

این نماینده مجلس ادامه داد: هم اکنون ماینرهای استخراج رمز ارز در حدود ۲هزار  مگاوات برق مصرف می‌کنند که در این شرایط باید جلوی فعالیت‌های غیر مجاز و مجاز آنها گرفته شود. 
امیدواریم دولت سیزدهم با پیش رو قرار دادن، وضعیت مدیریت برق در دولت‌های یازدهم و دوازدهم فکری به حال تامین منابع برای نوسازی شبکه برق رسانی و نیز افزایش ظرفیت نیروگاه های تولید برق داشته باشد، تا کاهش تولید برق در فصول گرم سال مردم را با بهانه‌های واهی به جان هم نیندازد. 

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس