کد خبر 1251130
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۳
۱۶ سوداگر در خاموشی برق ازسیمان طلا ساختند!

در پی افزایش آشفتگی‌های بازار سیمان و بهانه‌جویی سیمانی‌ها و دلالان برای افزایش قیمت، بازار وعده وعیدهای دولتی‌ها برای حل چهار روزه مشکل سیمان داغ شده است.

به گزارش مشرق، در پی افزایش آشفتگی‌های بازار سیمان و بهانه‌جویی سیمانی‌ها و دلالان برای افزایش قیمت، بازار وعده وعیدهای دولتی‌ها برای حل چهار روزه مشکل سیمان داغ شده است. این در حالی است که گرانی قیمت سیمان، ارتباطی به بورس، قطع برق، رشد نرخ پاکت سیمان و مواداولیه ندارد، بلکه هلدینگ‌های بزرگ سیمانی، در جلساتی که با صنف خود داشته‌اند، برای رشد نرخ سیمان به توافق رسیده‌اند و براساس همان توافقات قیمت‌ها را گران کرده‌اند.

نابسامانی بازار سیمان و عرضه این محصول با نرخ‌های نجومی باعث‌شده تا این روزها جلسات سیمانی بین مسئولان دولتی و مجلس بیش از گذشته برگزار شود. در این راستا روزگذشته جلسه‌ای در کمیسیون صنایع و معادن مجلس با حضور وزرای صنعت، معدن و تجارت و نیرو برگزار شد و وضعیت عرضه و تقاضای سیمان و قیمت این محصول مورد بررسی قرار گرفت.

همزمان با این جلسات، تولیدکنندگان و هلدینگ‌های بزرگ سیمانی نیز در جلساتی با اعضای صنف خود برسر افزایش قیمت سیمان توافق کردند. خبرهای رسیده حاکی از آن است که در کمتر از ۴۸ ساعت آینده دولت به نرخ‌های جدید تن داده و تمامی وعده‌ها به فراموشی سپرده می‌شود. به این ترتیب سیمانی‌ها نیز قیمت‌هایشان را پیش از شروع به کار دولت جدید با مصوبه دولت به ثبت می‌رسانند.

۱۶ سوداگر در بازار سیمان

روح‌اله عباس‌پور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه دستور کار نشست کمیسیون صنایع، بررسی دلایل گرانی سیمان و فولاد در بازار بود، در گفتگو با فارس گفت: نابسامانی فعلی بازار سیمان مربوط به ۱۶نفر است، این افراد سیمان را به صورت عمده خریداری کرده و آن را انبار می‌کنند و پس از به چالش کشیدن بازار، سیمان دپو شده را می‌فروشند؛ یعنی دلیل اصلی افزایش قیمت را می‌توان مربوط به فعالیت سوداگران دانست. وی افزود: قطعی مکرر برق در سطح کشور، تولید واحدهای صنعتی به ویژه فولاد و سیمان را با چالش روبه رو کرده است.

وعده وزیر نیرو برای حل مشکل تا ۴ روز دیگر

عباس‌پور افزود: هر چند بخشی از کاهش تولید سیمان و افزایش قیمت این محصول ناشی از قطعی‌های برق بوده، اما واقعیت این است که دلیل گرانی سیمان به قطعی برق خلاصه نمی‌شود. طبق گفته رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی، هر پاکت سیمان با قیمت ۲۲ هزار تومان برای تولیدکننده صرفه اقتصادی دارد، این در حالی است که در بازار شاهد قیمت‌های بالاتر از ۱۰۰هزار تومان هستیم. وی افزود: وزیر نیرو وعده داد تا چهار روز آینده و باگذشتن از پیک گرما، تنش‌ها پشت‌سر گذاشته شود. به گفته وی، مقرر شد برای جبران خسارت‌های وارد شده به واحدهای تولیدی پس از عادی‌شدن شرایط، برق با تعرفه صفر در اختیار این واحد قرار گیرد تا ضرر و زیان آن‌ها نیز جبران شود.

مغایرت هزینه تولید سیمان با عرضه به قیمت‌های جهانی

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در این باره گفت: نظارت نکردن مستمر و سامانه محور برتولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان مصالح ساختمانی باعث شده با هر اتفاقی شاهد افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی باشیم. وی افزود: از زمانی که سیمان وارد بورس شد، شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت آن هستیم، در حالی که عرضه کالا در بورس با ایجاد قیمت رقابتی باید موجب ثبات بیشتر قیمت ‎شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از تولیدکنندگان سیمان به صراحت اعلام کردند که قیمت این نهاده ساختمانی باید مطابق با قیمت جهانی باشد. تمام این کارخانه‌ها از منابع درون کشور، نیروی کار داخلی و یارانه سوخت و انرژی استفاده می‌کنند، اما درصدد عرضه آن به قیمت جهانی و بین‌المللی هستند که این امر ناشی از بی‌توجهی متولیان از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز ضعف دستگاه‌های نظارتی است.

قطع برق؛ بهانه‌ای برای افزایش قیمت

شاکری اظهار داشت: متأسفانه دولت در روزهای گذشته به صورت غیرکارشناسی اقدام به قطع برق صنایع از جمله کارخانه‌های سیمان کرد، هرچند که بعد از چند روز با اعلام وزارت نیرو به این کارخانه‌ها اجازه فعالیت شبانه داده شد، اما همین قطع برق چند روزه باعث بروز اخلال شدیدی در تولید و عرضه سیمان شد، به نحوی که کارخانه‌های سیمان در اقدامی عجیب در اولین روز، تمام محصولات خود حتی همان بخش ثبت سفارش شده و موجود در انبار را با قیمت بسیار بالاتر عرضه کردند. در واقع این افزایش قیمت پس از چند روز کاهش تولید رخ نداده، بلکه دقیقاً در همان ابتدا انجام شد.

وی اظهار داشت: در افزایش قیمت سیمان، تولیدکنندگان نیز دخیل بودند، چراکه با ایجاد جو روانی ناشی از کمبود مصالح ساختمانی اقدام به این کار کردند. از طرفی، واسطه‌ها و دلال‌ها نیز دیگر حاضر نبودند سیمان را با همان قیمت قبل از قطعی برق عرضه کنند. این عوامل موجب شد قیمت سیمان یکباره به بیش از ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان و در برخی موارد به بیش از ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: بی‌تردید سود افزایش قیمت مصالح ساختمانی به جیب مافیای دلالی و واسطه‌ها رفته، البته که بخشی از آن نیز به تولیدکنندگان می‌رسد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی موجب توقف اجرای پروژه‌های عمرانی می‌شود، گفت: افزایش قیمت سیمان، ساخت و ساز را تحت تأثیر قرار می‌دهد به نحوی که دیگر ادامه فعالیت پروژه‌های عمرانی برای سازندگان صرفه اقتصادی نداشته و نیمه کاره رها می‌شود که دود ناشی از آن به چشم مردم به ویژه کارگران روز مُزد می‌رود.

وعده ارزانی سیمان

علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و اسلامی، وزیر راه و مسکن و شهرسازی نیز بعد از اوج گرفتن قیمت سیمان به فکر برگزاری جلسه افتادند تا شاید بتوانند قیمت‌ها را کنترل کنند. آن‌ها بورس کالا را مقصر گرانی معرفی کردند و وعده دادند با آسیب‌شناسی واقعی و رصد روزانه میزان تولید و موجودی سیمان در کشور، قیمت‌ها در مدت چهار روز آینده به ثبات می‌رسد. البته منظور وزرای دولت کاهش قیمت‌ها بود، اما آنچه که از جلسات هلدینگ‌های سیمانی منتشر شده، در پشت‌پرده در حال رایزنی‌هایی هستند تا در چهار روز آینده، مجوز افزایش قیمت سیمان را رسماً از دولت تدبیر کسب کنند.

سیمانی‌ها که در سال جاری چهار بار قیمت سیمان را گران کرده‌اند، قطعی برق بهترین بهانه بود تا در روزهای پایانی عمر دولت قیمت‌های جدید را با مجوز دولت به ثبت برسانند.

دست رد به درخواست وزیر صنعت

به رغم اظهارات اخیر وزیر صمت و راه و شهرسازی و محکوم‌کردن بورس کالا در افزایش قیمت سیمان و درخواست توقف عرضه این محصول در بورس، بورس کالا طی ابلاغیه‌ای پاسخ منفی به درخواست دولتی‌ها زد و اعلام کرد: سیمان از امروز با پیش دریافت ۱۰۰ درصدی در بورس کالا عرضه می‌شود. این موضوع به شرکت‌های کارگزاری ابلاغ شده و تا اطلاع ثانوی قابل اجراست.

فرهاد رحمانی، معاون دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صنعت در این مورد گفته بود: وزیر صنعت مخالف عرضه سیمان در بورس کالاست، زیرا معتقد است ساز و کار این کار فراهم نشده است؛ از جمله اینکه موجودی کافی، خریدار، مصرف‌کننده خرد و پروژه‌های ملی باید مدنظر قرار می‌گرفت، البته به نظر من بخشی از افزایش قیمت سیمان به دلیل عرضه در بورس کالاست.

به گفته وی، دولت یارانه انرژی به صنعت سیمان می‌دهد تا این محصول با قیمت مناسب به دست مردم برسد. قیمت تمام شده هر تن سیمان ۱۹۰ تا ۲۴۰ هزار تومان برآورد شده که با توجه به سود ۳۰ درصدی قیمت سیمان محاسبه شده و هر تن سیمان فله‌ای ۳۰۸ هزار تومان و سیمان پاکتی ۴۳۰ هزار تومان برآورد شده است و به واحدهای تولید سیمان اعلام کرده‌اند که بر اساس این قیمت عرضه کنند.

منبع:روزنامه جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    32 5
    نظام رو پاکسازی کنید و ببینید چطور اعتماد تک تک مردم برمیگرده.
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    25 2
    دولت حسن روحانی بهشت دزدان و گرانفروشان و محترمانه و جاسوسان هست از کوزه همان ترامپ که ....
  • علی IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    18 3
    اگر با اون 16 زالو‌صفت و ایادی‌شون در دستگاه‌ها دولتی و خصوصی برخورد سخت و قاطع نشـه هم جفا در حق مردم هست و هم الکی امید به بهتر شدن آشفته‌بازار دلالی و واسطه‌گری نداشته باشید!
    • DE ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      11 3
      چقدر تو ساده و هالو هستی! واقعا انتظار داری در این مملکت به این زالوها از گل نازکتر گفته بشه؟ برخورد حتی ساده که هیچ، بلکه عزیز تر میشن.
    • IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      6 4
      هالو شما و هفت جد آبادتان است که اینطوری به نظر این بنده خدا میتوپید
    • سعید IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      6 0
      00.55 تو هم چقدر بی شعوری. کوری ندیدی که قبل جملش اگر آورده؟ آخرشم نخوندی؟ حالا هالو تویی یا اون بنده خدا؟
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    11 1
    واقعا همت برای نجات مملکت وجود داره باید بدون ذره ای اغماض همشون اعدام بشن . ولی اگر نمیشن و سمبل میشه صد سال دیگم اوضاع درست نمیشه که روزبروز بدتر هم میشه . والسلام
  • دیده بان IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    7 3
    یعنی اینقدر این نامردها قدرت دارن که نظام اسلامی و حکومت حریف اینها نمیشه . مگر اینکه .......
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      5 0
      همه از خودشون وفامیل هستن باند شده هرکس جلوشون بایستد له وآبروشو میبرند
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    8 4
    اگر اینها رو میشناسید و تخلف کرده اند چرا با آنها برخورد نمیشود؟ یعنی زور نظام به این مفسدان نمیرسد؟
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      3 0
      غریبه نیستن
    • عسکری IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      1 0
      داداش گلم زورشون می رسه اگر بخوان یکماهه کاریشون می کنند که شیری را که از مادرشون خوردند یادشون بیاد. اما مشکل اینجاست که نمی خواهند و از خودشونند! تا بخواهند به یکیشون دست بزنند آژیر خطر از ده جا و زنگ تلفن از صد جا به صدا میاد!
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    6 1
    کل ساختار مملکت رو فساد و رانت فرا گرفته فرق نداره چه قسمتیش ورزش اقتصاد سیاست نظامی گری فرهنگ و … فساد و فساد و فساد
  • ع.س IR ۰۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    3 1
    به امید حق چند روز دیگه آقای رئیسی میان و این گرونی و هرج ومرج تموم میشه الهی آمین
  • ح ر IR ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    4 0
    مسئول محترم مشرق نیوز شما به عنوان یک رسانه مسئول در مقابل ملت باید دنبال به دست آوردن اسم و رسم این دلالان و غارتگران و معرفی آن ها به قوه قضاییه و عموم ملت باشید . نه ناقل خبر این و آن .
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      0 0
      شنیدن ظلم و سکوت در مقابل آن شریک شدن در ظلم است از ما که کاری جز نکوهش بر نمیاد اما کسانی قدرت برخورد دارند و مماشات میکنند مسوول و شریک ظلم اند انشالله ظهور امام زمان (عج) زودتر برسه
  • سید جلال فاطمی طباطبایی IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    4 0
    این سودا گران بگیرند تمام اموال شان مصادره کنند مردم یک کم ارام میشوند دنبال کار سوداگری نمی روند
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    7 0
    البته نام این مفسدین اقتصادی هم خط قرمز دولت است چه برسد به برخورد
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    0 0
    در حال حاضر دلال خیریدهای عمده خود را انجام داده و با قدرت قیمت را بالا برده و اگه مسولین بخان قیمت رو پایین بیارن دلالهای محترم ضرر میکنن پس مثل همیشه جیب مردم پرررررر
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    0 0
    شهریور ومهر چی میشه همیشه اون موقع گران میشد
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    0 0
    سیاری از تولیدکنندگان سیمان به صراحت اعلام کردند که قیمت این نهاده ساختمانی باید مطابق با قیمت جهانی باشد. تمام این کارخانه‌ها از منابع درون کشور، نیروی کار داخلی و یارانه سوخت و انرژی استفاده می‌کنند، اما درصدد عرضه آن به قیمت جهانی و بین‌المللی هستند که این امر ناشی از بی‌توجهی متولیان از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز ضعف دستگاه‌های نظارتی است.
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    1 0
    16تا سوادگر از خاموشی برق سیمان را طلا ساختند کجای قانون خلا و ضعف دارد که چنین اتفاق ناگواری رخ داده است . با این حساب مملکت توسط مافیا ،دلال ها، سوداگرها اداره میشوند و این چیزی نیست که مردم از انقلاب انتظار دارند
  • احمد IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    0 0
    وقتی من میام تو کارخونه میگی سیمان ندارم .اون کسی که سیمان دارد چه انتظاری ازش داری
  • رضا IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    1 2
    اقای داود ابادی فکر کنم در یکی از کتابهاش گفته که چطوری در زمان جنگ صدام یک محتکر رو توی سیمان گذاشتن بابا ما در زمان جنگ اقتصادی هستیم باید از این اقدامات قاطع کرد
  • حسین IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    0 0
    اسم این سودا گران را اعلام کنید مردم میدونن چکار کنن
    • جعفری IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      0 0
      بله اسامی مفسدین نجس روزی را یا اعلام کنید یا اعدام کنید تادرس عبرتی باشد برای سایرین
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    0 0
    چرااقای ریسی نمیاددست به کاربشه تاکی میخواداین حسن دوزدی کنه باشراکاش!؟ من جای اقای ریسی بودم اول حسن روحانی روعدام میکردم کاری کرددراین سانیه های اخرش که خون مردم رومصله پشه کوری مکید! انشالله خداخودش به حسابش برسه ماکه کاری ازدستمون برنمیاد😔
  • PL ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    0 0
    تمام شده اعتمادی نیست چونفرصتی نیست تاکی چهل سال یک عمر ۲۶۵۳
  • حسین IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    0 0
    چه غلطی در جلسات قبلی برای ارزانی کالاهای اساسی‌ کرد ه اند که الان نوبت ارزانی سیمان شده .سر کلاف قیمت‌ها و کنترل بازار از دستشان خارج شده و این افسار گسیختگی قیمت‌ها غیر قابل مهار هست البته برای این آقایان.چون دروغ می گویند و دلشان برای مردم نسوخته است.
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    0 0
    حرص نخورید.آقای روحانی بعد از پایان ریاست جمهوری به فکر صندلی ریاست مصلحت نظام هستند.هیچ کسی هم باهاش کار نداره.
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    0 0
    ایران بهشت سوداگران و دلالان
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    2 0
    باید گران فروش و کم فروش و محتکر و اختلاسگر را از دم اعدام کرد... فقط اعدام میتونه این قماش رو آروم کنه.
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    0 0
    روحانی را در مجمع تشخیص مصلحت نزاریدش. کسی که بخاطر کرونا پاشو تو مجلس نذاشت برای بودجه.صندلی تشخیص مصلحتم نباید بشینه.
  • هموطن GB ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    0 0
    اگر ۱۶ سوداگر باعث گرانی، ناراحتی، بزحمت افتادن میلیونها نفر شده و به نارضایتی دامن میزنند، لطفا اسامی را اعلام کنید. لازم به اعدام هم نیست، اموالشان را مصادره کنید.
  • ایرانی IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    0 0
    روزیکه جنرالهای پیرپس از۵سال امیدبه کدخد ادستخالی ماندن‌.برای جبران نفهمی وتنبلی شان تصمیم به انهدام ارزش پول ملی گرفتند توجهی به نظرات کارشناسان دلسوزنکردن تورم قابل پیش بینی بود؟!گویاثروت خواران خیلی عجله دارندکه تولیداتشان راباارزکدخدابه ملت مظلوم قالب کنند؟راهکار:کشورخدماتش رابه قیمت جهانی به ثروتخوارن دهد.دستمزدکارگر دراسیا۱۵۰۰$×۲۵۰۰۰=ماهانه۳۷/۵۰۰میلیو ن تومانه که انرژی وخدمات هم بدی منوال دریافت شود،تاکی کشوربه ثروتخواران سودپر ست۳۰برابرملت یارانه دهدومالیات هم نگیرد وبا اسانسورتورم هم دائم ثروتشان راافزایش دهد؟
  • مهدی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    0 0
    بارنامه های سیمان و خروج سیمان رهگیری شود متوجه می شوید نام دلال مکان دلال سود دلال کشف و دست شان را قعطع کنید. مردم به فنا رفتند با این تورم ساختگی خسته شدیم. نه مجلس نظارت می کند نه بازرسین همه و همه به فکر معیشت خودشون هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس