علی لاریجانی محسن هاشمی

کلیدواژه‌های لاریجانی از تشکیل یک حزب سیاسی ایدئولوژیک نشانه‌های قابل فهمی از جهت‌گیری‌های جدید میان یاران لاریجانی و حزب کارگزاران در خود دارد.

سرویس سیاست مشرق - پس از انتخابات حزب کارگزاران تحت‌ فشار شدید از سوی اصلاح‌طلبان قرارگرفته است، برخی از اعضای نهاد اجماع ساز کارگزاران را متهم به نفوذی بودن کرده و عده‌ای دیگر این حزب اصلاح طلب را به کمپین بازی، دروغ‌گویی و نظر سازی در انتخابات متهم کرده‌اند.

حزب کارگزاران در واکنش به این انتقاد به سیم آخر زده است؛ اخیراً سعید لیلاز عضو سابق حزب کارگزاران در گفتگو با «مشرق» گفته است که عمر جبهه اصلاحات به سر آمده و فعالیت جبهه‌ای دیگر کارآمدی ندارد. اشاره این فعال سیاسی اصلاح طلب  به آن است که دیگر ادامه شرایط موجود امکان پذیر نبوده و ترک در دیوار همکاری های مشترک افتاده است.

گفتگو با سعید لیلاز را اینجا بخوانید:

کسی زورش به خاتمی نمی‌رسد/ جبهه اصلاحات تا امروز زیادی عمر کرده است/ قرار نیست ناسا تا قیامت باقی بماند/ کارگزاران رادیکال نیست

 اختلافات میان کارگزارانی‌ها با اطرافیان خاتمی سابقه طولانی دارد؛ آن‌ها در مواضع سیاسی؛ راهبردهای اقتصادی و حتی سبک زندگی با یکدیگر متفاوت هستند، این اختلافات آنقدر عمیق است که حزب منحله مشارکت در تمایز گذاری با کارگزاران خودش را سوسیال‌دموکرات نامیده و در برابر حسین مرعشی برچسب لیبرال دموکرات را برای حزبش انتخاب کرده است.

این دو گروه چه در دوران دولت سازندگی که هاشمی بر مسند ریاست جمهوری تکیه زده بود و چه در دوران دولت اصلاحات سعی می‌کردند مرز آشکاری بین خود بکشند؛ این افتراق به حدی بود که تندروهای نزدیک به خاتمی در مجلس ششم با دادن القابی چون عالی‌جناب سرخ‌پوش به هاشمی او را ترور شخصیتی کرده و مقدمه حذفش را فراهم کردند؛ حتی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ نیز دو حزب افراطی مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب از رفتن به زیر عبای هاشمی طفره رفته و نامزد مستقلی را در برابر  او علم کردند. صادق زیبا کلام در نقد رفتار آن روزهای مشارکتی ها گفته بود: برخی هاشمی را نردبان کرده و از قدرت بالا رفتند؛ مشخص نیست آن ها یارش(هاشمی) بودند یا دشمن او!

طلاق سیاسی در جبهه اصلاحات امضاء شد/ لاریجانی و کارگزاران حزب واحد تشکیل می دهند

البته چهار سال بعد در میانه‌های طغیان اصلاح‌طلبان در فتنه خیابانی سال ۸۸ بار دیگر کارگزارانی ها و افراطی‌های اصلاح‌طلب در یک مدار مشترک قرار گرفتند؛ اما مدت‌زمانی بعد حزب هاشمی تغییر جهت داده و راهش را از حزب لیدر اصلاحات جدا کرد. از آن زمان اصلاح‌طلبان و کارگزاران  همواره در یک اتوبان یک طرفه شاخ‌به‌شاخ با یکدیگر بوده‌اند؛ اگرچه این دو گروه در یک جبهه واحد تحت عنوان شورای سیاست‌گذاری و بعدتر ذیل عنوان نهاد اجماع ساز باهم مراوده می‌کردند؛ اما در پشت‌صحنه به‌صورت هم چنگ می کشیدند. حتی نوع مواجهه آن‌ها با حسن روحانی نیز مشابه با یکدیگر نبود. حزب اتحاد (مشارکتی‌های سابق) از میانه‌های زمستان سال ۹۶ راهش را از روحانی جدا کرده و متمایل به براندازی شد؛ اما کارگزانی ها با خود قرار گذاشتند که تا جهنم هم با روحانی بروند.

سال ۹۸ در انتخابات مجلس یازدهم حزب کارگزاران فهرستی جدا برای خودش تهیه‌ کرده و زیر بار توصیه خاتمی نرفت. از آن روز اختلافات زیرپوستی و گلایه‌های محفلی به رسانه‌ها کشیده شد؛ سعید حجاریان حزب کارگزاران را تقلیل‌گران مرارت نامیده و کارگزارانی‌ها متهم به آن شدند که زیر اصول اصلاح‌طلبی زده‌اند. روزبه‌روز بدبینی نسبت به حزب کارگزاران بیشتر می‌شد؛ کارگزاران اصلاح‌طلبان را متهم به آن می‌کرد که قرار نیست زیر عنوان قانون اساسی فعالیت حزبی کنند؛ از آن‌سو آذر منصوری سخنگوی ناسا کارگزاران را به قدرت‌طلبی به هر قیمت متهم کرد.

طلاق سیاسی در جبهه اصلاحات امضاء شد/ لاریجانی و کارگزاران حزب واحد تشکیل می دهند

به نظر می‌رسید فصل جدایی به‌زودی فرامی‌رسد و حتی چتر همگرایی ذیل عنوان «جبهه اصلاحات» نیز نتوانسته لیبرال‌ها و چپ‌ها را به یکدیگر نزدیک کند؛ نقطه عطف این جدایی کارزار انتخابات ریاست جمهوری بود؛ جایی که حزب کارگزاران حمایت از همتی رئیس‌کل بانک مرکزی روحانی را برخلاف بیانیه نهاد اجماع ساز تصویب کرده و بر ضد جریان تحریمی داخلی عمل کرد.

نقل است که پیروزی شریک فراوانی دارد، اما کسی حاضر نیست مسئولیت شکست را بپذیرد؛ اصلاح‌طلبان پس از رأی ناامیدکننده همتی همه کاسه‌ها را بر سر کارگزارانی‌ها شکسته‌اند. افراطی‌های اصلاح‌طلب معتقدند که اگر کارگزاران در انتخابات دخالت نمی‌کرد، شکست مدیر روحانی به‌پای جبهه اصلاحات نوشته نمی‌شد.

اما کارگزاران تا کجا می‌تواند زیر بار انتقادات اصلاح‌طلبان تاب آورده و با آن‌ها همراهی کند؟  

اصلاح طلبان می دانند که صیغه طلاق سیاسی میان حلقه اصلاح طلبان رادیکال و حزب کارگزاران جاری شده است. حزب خانوادگی هاشمی دیگر حاضر نیست اصلاح‌طلبان تندرو با مرام براندازی را تحمل کرده و تاوان هزینه سازی آن‌ها را بدهد؛ حالا کارگزاران بهترین زمان برای خلاص شدن از دست اصلاح‌طلبان را انتخاب کرده و با برداشتن بیعت از سر خاتمی و رد استبداد رأی او در میان اصلاح‌طلبان رهبر جدیدی بعد از هاشمی برای خود برگزیده است.

اخیراً علی لاریجانی در گفتگو با مجله «آگاهی نو» نزدیک به حزب کارگزاران گفته است که می‌خواهد برای خودش حزب بزند؛ لاریجانی گفته است: باید نظرات مطرح شود تا نقد کنند. چون حزبی که فقط برای قدرت باشد، دچار انشعاب می‌شود و نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد. لاریجانی افزوده است که حزب نیازمند پیوند ایدئولوژیک و فکری است که باید پایه‌های آن را بپذیرند، وگرنه تخریب می‌شود. در غیر این صورت مثل خیلی از احزاب ما تبدیل به دورهمی می‌شود. باید افراد سیاسی که دورهم جمع می‌شوند، بگویند ما این اندیشه سیاسی را داریم.
 

طلاق سیاسی در جبهه اصلاحات امضاء شد/ لاریجانی و کارگزاران حزب واحد تشکیل می دهند

می‌دانیم که لاریجانی مدت‌هاست که از خطوط اصلی جریانی و فکری خود جداشده و به سمت اصلاح‌طلبان چرخیده است؛ کلیدواژه‌های او از تشکیل یک حزب سیاسی ایدئولوژیک در گفتگو با عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران  نشانه های قابل فهمی در خود دارد. به زودی جهت‌گیری‌های جدیدی میان یاران لاریجانی و حزب کارگزاران شکل‌گرفته و  علنی می‌شود.

این پیوند برای هر دو نیروی سیاسی موجود دارای کارکردهای قابل‌توجهی خواهد بود؛ از سویی کارگزاران پس از هاشمی به سمت سیاست مداری می‌رود که از لحاظ وضعیت روحی و انگیزه بیشترین شباهت را به هاشمی دارد، از سوی دیگر لاریجانی نیز نیاز به بدنه حزبی حرفه‌ای دارد تا آن را جایگزین یک گعدهای دوستانه‌اش کند و به صورت حرفه‌ای سیاسی شود. این همسویی دوجانبه به‌زودی با جدایی حزب کارگزاران از جبهه اصلاحات رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت. جدا شدن کارگزاران از نهاد اجماع ساز را باید جدا شدن ته مانده میراث هاشمی از خاتمی نامید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 64
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    37 3
    دورو هستند ملت ازآنهامتنفراست درهرحزبی ک باشند
    • ساعت های مان را به افق دانایی تنظیم کنیم IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      5 0
      حزب گرانی گذاران نود درصد مناصب و شرکتهای دولتی را در دست دارند ونیز اکثریت بازار و اقتصاد یا برای ایشان است یا با آنان همراه و همسو هستند ورود لاریجانی به این حزب تنها برای پر کردن جای مرحوم هاشمی با وجاهت سیاسی اوست و همانطور که آن مرحوم هم در اواخر عمر روی حزب تسلطی نداشت و لاریجانی را که تاثیر و کاریزمای وی را ندارد و توان و نفرش بسیار محدود است و افتخاری هم ندارد این حزب خطا کرد و نفرش را اشتباه گرفت ..
  • مجتبی از زنجان IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    12 5
    این حرف ها رو ول کنید انشالله تلاش کنید مشکلات جامعه رو حل کنید این شرایط به واقع قابل تحمل نیست
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      4 1
      اینا حزبشان میشود حزب «کارگریزان» دنبال حل مشکل نمیتوانند باشن
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    9 5
    بجای این حرفا بروید مسیرهای مترو را یاد بگیرید
  • سیروان IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    28 1
    اتحاد بین شغال و کفتار
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    20 0
    بهتر است حزب باد تشکیل دهند... ا
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    14 0
    اگر خبر صحت داشته باشه مفهومش اینه که لاریجانی داره به اصلش برمی گرده .
  • مهرناز IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    20 1
    علی لاریجانی " نه حزب کارگزاران " نه شما ونه اصلاح طلبان جایگاهی در میان توده مردم ندارید " جایگاه شما لیبرال سرمایه دارها " همان سرمایه دارهای بی ریشه ای که در اوضاع اقتصادی نابسامان کشور وتحریم ها " ثروت اندوزی کرده اند " می باشد.
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      10 1
      اینها هیچ جایگاهی بین مردم ندارن
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    0 5
    عکس تون زشته
  • شاکی IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    15 0
    برای دور همی و رفع بیکاری و وقت گذراندن با دوستان و همکارای سابق بد نیست . ولی مخارجش رو از کجا تامین میکنن . خودشون یا باز طبق معمول از امکانات و ردیف بودجه دولتی
    • مظلوم IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      8 0
      مشخصا از جیب ملت مظلوم
  • رحیم IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    13 0
    البته ۳۰سال عملکرد کارگزارانی داشت .حال یه اصل خود برگشت اما آنچه به ارث می برو ننگ و نفرین مردم مظلوم این سرزمین است وبس
  • سید IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    12 1
    حکایت خستگی اسبان گاری در سربالای و ........... !!
  • عبداللطیف IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    9 0
    بهتر است به تاریخ بسپارند هرحزبی باشد تاریخ مصرفش به اتمام رسیده
  • امیر IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    10 1
    // لاریجانی و کارگزاران حزب واحد تشکیل می دهند//.....یک ضرب المثل قدیمی گفته : موش تو سوراخ نمیرفت جارو به دمش میبست
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    4 4
    توبه کنند بیایند به دامن حزب جمهوری اسلامی
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    3 13
    از محمودتون، معجزه هزاره سوم، تحریم کننده انتخابات، دوست برادر بن سلمان و........چه خبر؟؟
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      14 2
      محمود هم مثل شیخ اکبر و شیخ حسن تون منحرف
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      5 0
      اصلاح طلبان همه شان تهوع آورند! حتا اگر احمدی نژاد باشد!
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      9 0
      همینکه محمود خار چشم شماست دمش گرم بعدم تو چرا هر چی میشه اونو میگی ؟؟؟؟
    • امیر IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      2 0
      من به مجموع احمدی نژاد , فری...و خاتمی همیشه میگفتم : سه کله پوک. هر کله ای که اسلام را برای حزبش و گروهش فراموش کند بدون شک پوک است.
  • عرفان IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    12 0
    اینا مدتهاست باهمند
  • دكتر محلاتي FR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    4 0
    خيال ميكردم اقاي لاريجاني قراره بازخواست بشه !
  • حسين DE ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    8 0
    كبوتر با كبوتر ، باز با باز كند همجنس با همجنس پرواز
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    6 0
    اینها تو مجلس هم رفتند یه فراکسیون جدید بزنند و اسمش رو گذاشتند فراکسیون امید که همین اقلیتی هم که بودند به باد فنا رفت و چیزی از توش در نیومد؛)) همین فامیل ی لاریحانی ، یعنی ی مطهری هم جزوش بود / وقتی افراد به اسم اصلاح طلب شناخته میشن خالا هی برن اسم عوض کنند پوست عوض کنند لباس عوض کنند شعار جدید بدن مردم که اینها رو میشناسند که از کدوم قماش و گروهند / مهر اصلاح طلبی رو پیشونی اینها خورده / دارن اب تو هاون میکوبند / هر اسم و حزب جدیدی هم درست بکنند ما مردم یه کلمه « اصلاح طلب » کنارش خواهیم گذاشت ؛)) / اینرو این حضرات باید بدانند که گنجشک رو نمیتوانند جای قناری به مردم قالب کنند / اشتباهی که اصلاح طلبان در حمایت از دولت روحانی( با این عملکرد افتضاح) کردند اشتباه مرگباری برای احزاب اصلاح طلب بود / کاری که اینها دارن انجام میدن لباس و رنگ عوض میکنن که ۲ سال دیگه با لباس جدید مردم رو فریب بدن و رأی مردم رو در انتخابات ۲ سال اینده مجلس جلب کنند و برن دوباره در مجلس / همونطور که نتونستند خودشون رو در ذهن مردم از دولت روحانی جدا کنند و گرفتار تبعات عملکردی دولت مورد حمایت خودشون نشوند حالا هم برن حزب جدید تشکیل بدهند همان صدا رو میکنه و نتیجه همان است که هست
  • شیخی IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    11 0
    وقتی 8 سال گرونی و تورم افسار گسیخه ؛ دزدی و اختلاس دارید چرا شیخ حسن را بازی نمیدید
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    12 0
    این نامردان بدترازمنافقین بدانند دست وماهیت پلیدشان در پیشگاه ملت رو شده وماروزانه آنها رالعن ونفزین میکنیم وآنها رامقصر هشت سال به گندکشیده شدن ایران میدانیم درهرحزبی باشند منفور ملت میباشند
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    5 0
    میگن فامیل گوشت هم رو میخوره اما استخون هم رو دور نمیریزه همینه! مملکت هزار فامیل همینه در ظاهر به هم میپرن اما تهش اینور اونور به هم نون غرض میدن
  • CA ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    12 0
    واقعا حالا متوجه میشم که چقدر شورای نگهبان خوب عمل کرد. اگر این شورا نبود الان انگلیسی ها تو ایران همه چیز رو در اختیار داشتند
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      1 1
      باشه ! خیال کن الان در اختیار ندارند!!
  • كريم IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    4 0
    ما در اسلام فقط يك حزب بيشتر نداريم آن هم حزب الله است و بس. براي اينكه اينها بفهمند، خاطر نشان مي كنم كه به قرآن كريم، سوره مجادله مراجعه كنند و قول خداونددر اين باره را بخوانند و باور كنند.
  • مهدی IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    7 0
    چه خاتمی ها و چه هاشمی ها سر و ته یکسان انند حالا شعارهایشان با هم فرق داشته باشد
  • FR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    3 0
    پیامبر (ص) فرمود: هولناکترین بلا بعد از من رواج حرام خواری و رباخواری در امتم است! (الکافی، کلینى، ج5 ،ص125)
  • کارمند ساده IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    4 0
    لطفا مستند عقلا را تماشا کنید و بعد به افراد و احزاب آنها نگاه کنید و تو خود بخوان حدیث مفصل از ....
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    4 0
    علی لاریجانی " نه حزب کارگزاران " نه شما ونه اصلاح طلبان جایگاهی در میان توده مردم ندارید " جایگاه شما لیبرال سرمایه دارها "/جواب / سیاست مدار باید سیاست حضرت علی ع را داشته باشد نه سیاست معاویه . صداقت . عدالت . تقوا . دین مداری .مردم دوستی . اعتدال . اصلاحگرا .اگر ما شیعه هستیم نباید از هر روشی استفاده کنیم حتی اگر به نفعمان باشد . به بهانه مصلحت نباید حقیقت و انسانیت قربانی شود . به بهانه مبارزه با فساد اقتصادی نباید هتاکی و ابرو ریزی کنیم . هر کس را به اندازه گناهی که کرده مجازات کنیم . اول از همه خدا پرستی را باید توسعه بدهیم . جهاد را نباید منحصر به قتال کنیم . انصاف را در هیچ کاری فراموش نکننیم .
  • FR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    5 0
    اكثرا حرام خور و ربا خوار ! شرم اور است ، يك مُشت دزد شارلاتان
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    2 0
    نشان میده شناخت دکتر، ازین جماعت دقیق بوده واقعا...
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    3 0
    تزویر و زر وزور
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    3 0
    در روایات آمده است عده زیادی از مردم از دین برمیگردند نسبت به اعتقادات بی انگیزه می شوند و نهایتاً عملکردشان نقطه مقابل دستورات الهی می شود و پایانی عذاب آور و دردناک برایشان باقی می ماند . و هاش... ها و لار.... ها از این دسته افراد هستند.
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    3 0
    انشا الله که خداو.ند مکرها و نیرنگهایشان را به خودشان بر گرداند همان گونه که در قران فرموده است در مورد دشمنان دین و پیامبر ۱ ) سوره مبارکه آل عمران آیه ۵۴ وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ ترجمه: و (یهود و دشمنان مسیح، برای نابودی او و آیینش،) نقشه کشیدند؛ و خداوند (بر حفظ او و آیینش،) چاره‌جویی کرد؛ و خداوند، بهترین چاره‌جویان است. ۲ ) سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۱۱ لَن يَضُرّوكُم إِلّا أَذًى ۖ وَإِن يُقاتِلوكُم يُوَلّوكُمُ الأَدبارَ ثُمَّ لا يُنصَرونَ ترجمه: آنها [= اهل کتاب، مخصوصا» یهود] هرگز نمی‌توانند به شما زیان برسانند، جز آزارهای مختصر؛ و اگر با شما پیکار کنند، به شما پشت خواهند کرد (و شکست می‌خورند؛ سپس کسی آنها را یاری نمی‌کند.
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    1 0
    با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری خطاب به دولت جدید که نمی بایستی کشور را به امید غرب در طول ۸ سال اینده مدیریت کرد. چنانکه این دولت نتوانست با رویکرد غربگرای خود، کاری برای مردم و کشور انجام دهد و به جای تزریق امید به مردم، روحیه نا امیدی و بی اعتمادی را در بین مردم و کشور رواج داد و بزرگترین ضربه را به کشور ، مردم و نظام با ایجاد توهم دروغین امید به غرب بعنوان کلید حل تمام مشکلات کشور وارد ساخت. ودر واقع بزرگترین حربه را به دشمن جهت ضربه به منافع ملی - مردم برای تحت فشار قرار دادن مردم و تقابل با حاکمیت در اختیارشان قرار داد. و حتی از روی شرمساری زبانی برای عذرخواهی از مردم و حاکمیت بدلیل اشتباهات مدیریتی ،سستی ، کاهلی ، سؤ مدیریت و ترک فعل در دستگاهای اجرایی کشور و خودباختگی هیات دولت ندارد. می بایستی دولت سیزدهم ، مجلس ، قوه قضاییه و شورای شهر و شهرداری ها حال که ثابت شده و بفرموده مقام معظم رهبری دشمن قصدی برای برداشتن موثر تحریم ها نداشته ،ندارد و نخواهد داشت و نمی بایستی به دشمن ملت برای آینده کشور امید بست.(( چرا که در ایدئولوژی حاکمان سری ایالات متحده امریکا و شرکای اروپایی و پلن آینده شان برای منطقه خاورمیانه، نتنها جایی برای حضور قدرتمند جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای منطقه وجود نداشته بلکه استراتژی تقابل-تضعیف جمهوری اسلامی ایران اولویت اول سیاست خارجی امریکا و غرب قرار گرفته ))
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    1 0
    امثال این اقا نون بنرخ روز خورندو باچاپلوسی نفاق خودشونو بالا کشوندن .حالا ثابت شد که بعضیا غم اصول انقلابو دین دارند . .تازمانیکه دینداری بااشرافیتو دنیادوستیشون استکاک نداره .دیندارند . اما دردروز امتحانهای سخت .چه کمند دینداران
  • DE ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    1 0
    طلاق سیاسی در جبهه اصلاحات امضاء شد/ لاریجانی و محسن هاشمی کارگزاران حزب واحد تشکیل میدهند. // بنده خدا ها اصلاح طلبها و حزب اشرافی خیلی زور زدند و لاری جانی را واکس زدند پولیش کشیدند برق انداختند بعنودن اصولگرا غالب کنند تا بتونند رای اصولگراهارا سرقت کنند نتونستند. الان دیگه خوب شد . لاریجانی را دیگه نمیشه واکس زد و غالب کرد.بودور که واردور
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    2 0
    دزدا و وطن فروش ها ازبین نمی روند فقط از حزبی به حزب دیگرتغییر می کنند
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    1 0
    اینا دیگه بدرد همان حزبی میخورند که در ستش میکنند
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    2 0
    یعنی دال+تون شماره 2قرار است به حزب رانت خوار و کثیف کارگزاران این میراث رفسنجانی اضافه شود . ای خدا تا کی دزدی از ملت .
  • عبدا.. IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    1 0
    اگرروزی تبدیل واستحاله سیاسی مشابه رفتارونیات گروههادرجنگ احزاب درزمان پیامبراکرم(ص)نشوند؟9/5/1400
  • یک دانشجو IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    0 0
    در ایران هنوز مفهوم حزب خوب جا نیفتاده کمتر کسی از آن اطلاع دارد اصل حزب خوب است اما به شرطی که سواد عمومی بالاتر رود.
  • IR ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    1 0
    لاریجانی از روحانی هم بدتره حزب باد و نون به نرخ روز خور
  • کارنشناس( میدونم سانسور میکنی مشرق) IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    0 0
    باشه خیال کن الان در اختیار ندارند!! داداش عمال ملکه با اثر گذاری روی با همان 12 نفر 80 میلیون را مدیریت میکنند!!
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    1 0
    حزب کارگزاران بعد از رف.... تموم شد.
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      1 0
      کارگزاران به... پیوستند .
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    0 0
    این باز امد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    0 0
    ای وای ---
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    1 0
    دالت+ون ها چرا دست از جیب مردم برنمی دارند ؟
  • دالتون 2 IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    1 0
    حزب کارگزاران با به تاریخ پیوست . حالا این اقا می خواهد به کجا بپیوندد ؟
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
      1 0
      منظور از تاریخ در اینجا = .... است .
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    1 0
    یک نفر به گله بزرگ دزدان اضافه شد .
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    1 0
    حزب کارگزاران سازندگی توسط : اکبر... به منظور : دزدی - غارت - رانت - چپاول اموال ملت - زد و بند سیاسی - اشرافی گری تشکیل شد
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    0 0
    نفر 2 ..........................
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    0 0
    مواظب جیب - کیف - و تمام وسایل خود و اموال مملکت شدیدا باید بود
  • نیما HK ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 0
    اللهم اشغل الظالمین بالظالمین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس