کد خبر 1250765
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۵
کووید ۱۹ موجب شیوع موج جدیدی از دیابت می شود

نتایج یک مطالعه نشان داد در حالی که در اکثر بیماران کرونایی مشکل افزایش قندخون بهبود می یابد، اما حدود ۳۵ درصد از بیماران حداقل ۶ ماه پس از عفونت با چنین شرایطی باقی می مانند.

به گزارش مشرق به نقل از زی نیوز، در حالی که مشخص شده است دیابت به عنوان یک عامل خطر در عوارض شدید کووید ۱۹ نقش دارد، اکنون محققان شاهد یک نگرانی طولانی مدت در مورد سلامتی در بیماران کرونایی بستری در بیمارستان هستند: افزایش ناگهانی قند خون یا سطح بالای قند خون که ماه‌ها بعد از عفونت ادامه دارد.

محققان بیمارستان کودکان بوستون سلامت ۵۵۱ نفر را که از ماه مارس تا مه ۲۰۲۰ به خاطر کووید ۱۹ در بیمارستان بستری شده بودند، ارزیابی کردند.

بیشتر بخوانید:

این افراد درمعرض ابتلا به کرونا هستند

در مورد نیمی از بیماران (۴۶ درصد) بدون سابقه دیابت، هایپرگلیسمی (افزایش میزان قندخون) جدید مشاهده شد.

«پائولو فیورینا»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره، گفت: «بررسی ها نشان داد در حالی که اکثر موارد برطرف شده بودند، اما در حدود ۳۵ درصد از بیماران حداقل شش ماه پس از عفونت این مشکل باقی ماند.»

در مقایسه با بیمارانی که هیچ نشانه‌ای از ناهنجاری‌های گلوکز ندارند، بیماران هایپرگلیسمی با دغدغه‌های های بالینی بدتری روبرو هستند: بستری شدن طولانی‌تر در بیمارستان، علائم بالینی شدیدتر، نیاز بیشتر به اکسیژن، نیاز بیشتر به دستگاه تهویه و افزایش نیاز به درمان مراقبت‌های ویژه.

این تیم همچنین دریافت که بیماران مبتلا به هایپرگلیسمی سطح هورمونی غیرطبیعی دارند.

محققان متوجه شدند در این گروه از بیماران، انسولین زیادی تولید می‌شود.

فیورینا افزود: «اساساً، مشخصات هورمونی نشان می‌دهد که عملکرد غده پانکراس (لوزالمعده) در آن دسته از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ غیرطبیعی است و مدتها پس از بهبودی ادامه می‌یابد.»

به گفته وی، «این مطالعه یکی از اولین مطالعاتی است که نشان می‌دهد کووید ۱۹ تأثیر مستقیمی بر لوزالمعده دارد و لوزالمعده هدف دیگر ویروس است.»

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس