کد خبر 1250764
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۴
کلسترول خوب از کبد محافظت می کند

نتایج یک مطالعه نشان داد که HDL۳ (کلسترول خوب) موجود در روده از کبد در برابر التهاب محافظت می کند.

به گزارش مشرق به نقل از زی نیوز، محققان نوعی "کلسترول خوب" را شناسایی کرده اند که با جلوگیری از سیگنال‌های التهابی تولید شده توسط باکتری‌های معمول روده، از کبد محافظت می‌کند.

لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) موسوم به کلسترول خوب بیشتر به دلیل پاک کردن کلسترول در بدن و رساندن آن به کبد برای دفع شناخته شده است.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با ۱۰ دوست کبد

اما محققان دانشگاه واشنگتن دریافتند که نوعی کلسترول خوب به نام HDL۳، هنگامی که در روده تولید شود، از کبد در برابر التهاب و آسیب محافظت می‌کند.

در صورت مسدود نشدن، این سیگنال‌های باکتریایی از روده به کبد منتقل شده و در آنجا سلول‌های ایمنی بدن را فعال می‌کنند.

«گوندالین راندولف»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «مطالعه ما نشان می‌دهد که بالا بردن سطح این نوع خاص از HDL و به طور خاص افزایش آن در روده، می‌تواند نوید محافظت در برابر بیماری کبد را بدهد که همانند بیماری قلبی، یک مشکل عمده سلامتی است.»

هر نوع آسیب روده‌ای می‌تواند بر گروهی از میکروب‌ها به نام باکتری‌های گرم منفی تأثیر بگذارد. چنین میکروب‌هایی مولکول التهابی به نام لیپوپلی ساکارید تولید می‌کنند که می‌تواند از طریق عروق خونی به کبد منتقل شود.

مواد موجود در میکروب‌های روده ممکن است همراه با مواد مغذی موجود در غذا برای فعال سازی سلول‌های ایمنی بدن که باعث التهاب می‌شوند، حرکت کنند. به این ترتیب، عناصر میکروبیوم روده ممکن است بیماری کبدی از جمله بیماری کبد چرب و فیبروز کبدی را ایجاد کند.

محققان امیدوارند که HDL۳ بتواند به عنوان یک هدف در درمان‌های بعدی بیماری کبد استفاده شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس