آمریکا

یک مقام ارشد دولت آمریکا درباره ادامه مذاکرات خلع سلاح اتمی با کره شمالی گفت، امیدوارم که آنها با گفت‌وگو با ایالات متحده موافقت کنند.

به گزارش مشرق، یک مقام ارشد دولت آمریکا در گفت‌وگو با یک نشریه چاپ کره جنوبی اظهار داشت، معافیت از تحریم‌ها در صورت بازگشت کره شمالی به مذاکرات خلع سلاح اتمی ممکن است.

«وندی شرمن» معاون وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با نشریه «جونگ آنگ ایلبو» گفت: «امیدوارم که آنها به گام  بسیار صادقانه از سوی ایالات متحده پاسخ دهند که بدون هیچ پیش شرطی مسیر گفت‌وگو را باز می‌کند.»

 وی گفت: «ممکن است برای آنها کمی زمان لازم باشد تا پاسخ دهند زیرا کره شمالی، مانند بقیه جهان با بیماری همه گیر کرونا دست و پنجه نرم می‌کند».

شرمن در مورد اینکه دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا هرگونه کاهش تحریم‌ها را برای  کره شمالی در نظر می‌گیرد گفت: «دلیل اینکه ما گفت وگو را باز کرده‌ایم این است که فکر می‌کنیم باید در یک اتاق با یکدیگر قرار بگیریم و مذاکرات را شروع کنیم  و اگر منافع آنها رفع تحریم‌هاست، آنها می‌دانند که ما باید راه خلع سلاح اتمی کامل شبه جزیره کره را شروع کنیم. بنابراین فکر نمی‌کنم در مورد آنچه که باید در اینجا اتفاق بیفتد هیچ رمز و رازی وجود داشته باشد».

 شرمن چهارشنبه گذشته در نشستی با معاون اول وزیر خارجه کره جنوبی و معاون وزیر خارجه ژاپن گفت که ایالات متحده به صراحت اعلام کرد که ما آماده تعامل با  کره شمالی هستیم.

شرمن در این مصاحبه گفت که می‌توان رویکرد دولت بایدن را از سیاست صبر راهبردی دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا متفاوت دانست.

 شرمن گفت، فکر می‌کنم که این سیاست متفاوتی است که با رایزنی نزدیک با ژاپن ساخته شد. هدف این است که راهی قابل اعتماد و قابل پیش بینی برای شروع گفت‌وگو و مذاکره با کره شمالی باشد.

وی در پاسخ به این سئوال که نشانه مشخصی از آمادگی کره شمالی برای گفت‌وگوهای اتمی با ایالات متحده چیست، گفت: «امیدوارم که آنها با گفت‌وگو با ایالات متحده موافقت کنند و این بحث ها کاملا جدی باشد و در مسیر قدم بگذارند.»

 شرمن در مورد اینکه چه مدت واشنگتن منتظر خواهد ماند تا پیونگ یانگ به حرکات دیپلماتیک پاسخ دهد، پاسخ داد: «آمریکایی‌ها دوست دارند کارها را خیلی سریع انجام دهند. برخی مواقع همه فرهنگ‌ها مانند آمریکا سریع نیستند. بنابراین فکر نمی‌کنم ما به زمانی رسیده‌ایم که وقت خود را از دست بدهیم. امیدوارم که آنها به زودی پاسخ دهند.»

در ماه مه گذشته، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از عزم خود برای دیدار با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی سخن گفته بود. «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید نیز گفته بود که واشنگتن در سیاست خود در قبال کره شمالی تجدید نظر کرده و دیگر بر سیاست چانه‌زنی و خرید زمان تکیه نخواهد کرد.

 به دنبال این اظهار نظر، دولت پیونگ‌یانگ توقعات آمریکا برای مذاکره را بیهوده و اشتباه توصیف کرد. «کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره شمالی - که به زعم بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان، نفر دوم قدرتمند در دولت این کشور است، گفت: «من اخباری را شنیدم مبنی بر اینکه مشاور امنیت ملی آمریکا گفته بود مواضع [کره شمالی] در قبال آمریکا را سیگنالی جالب توجه می‌داند. بنظر می‌رسد که ایالات متحده، این وضعیت را به نحوی که برای خودش دلگرم‌کننده باشد، تفسیر کرده است».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس