کد خبر 1249814
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
داروخانه نمایه

داروسازان جوان چند سالی هست که پیگیر اصلاح آیین‌نامه‌ای هستند که از سال ۱۳۳۴ نوشته شده و در طول این ۶۵ سال هیچ اراده‌ای برای اصلاحات این آیین‌نامه وجود نداشته است.

به گزارش مشرق، یکی از مهم‌ترین نمودهای توسعه‌نیافتگی در استان‌های مختلف کشور، عدم توسعه زیرساخت‌ها و خدمات حوزه سلامت به دلیل انحصار است. در سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین خدمات حوزه سلامت بحث داروخانه‌ها بوده است. متاسفانه توزیع داروسازها در کشور به دلایل مختلف ناهمگون بوده است به نحوی که میانگین کشور سابقا ۵۳ داروساز در هر ۱۰۰ هزار نفر بوده ولی این شاخص در برخی استان‌های محروم کمتر از ۲۰ داروساز به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد. این شاخص برای تعداد داروخانه‌ها هم تقریبا به همین نسبت را در استان ها وجود دارد و در استان‌های محروم داروخانه‌های بسیار کمی داریم.

بیشتر بخوانید:

اصلاح آیین نامه داروخانه‌ها بعد از ۶۵ سال

داروسازان جوان چند سالی هست که پیگیر اصلاح آیین‌نامه‌ای هستند که از سال ۱۳۳۴ نوشته شده و در طول این ۶۵ سال هیچ اراده‌ای برای اصلاحات این آیین‌نامه وجود نداشته است، درحالیکه در کشورهای اروپایی و در کشورهای پیشرفته علوم دارویی و علوم پزشکی هر ساله قوانین‌شان به روز می‌شود. در خصوص آیین‌نامه جدید با وجود ایراداتی که دارد، می‌توان آن را یک گام به جلو تلقی کرد و از آیین‌نامه دفاع کرد تا اینکه بتوان در آینده ایراداتی که دارد را ویرایش کرد.

ارزش پروانه داروخانه در شهر تهران به بیش از ۸ میلیارد تومان رسیده است که سود بانکی ماهانه آن ۹۰ میلیون تومان است، لذا زمانی که کسی برای تاسیس داروخانه به این میزان هزینه می‌کند، قطعاً به دنبال سود بیشتری است و نگاه او به داروخانه نگاه تجاری بوده و خدماتی نیست و در این شرایط مسئول فنی‌ در این داروخانه نیز باید یک فروشنده دارو باشد و عملا در این زمان است که سرمایه‌داران وارد کسب‌وکار داروخانه شده و عرصه را به داروسازان تنگ می‌کنند. وقتی مجوز میلیاردی خریدوفروش می‌شود، دیگر بحث سلامت مردم مطرح نیست و بایستی سریعاً فروش را بالا برد تا داروخانه توجیه‌ اقتصادی داشته باشد که خوشبختانه با آیین‌نامه جدید این انحصار شکسته می‌شود و این قیمت‌های نجومی‌ برای پروانه تاسیس داروخانه‌ها تاحدودی از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید:

جزییات اقدامات راهبردی در توسعه خدمات دارویی

مهمترین موضوعی که در بحث آیین‌نامه جدید وجود دارد؛ موضوع شکستن انحصار است. با وجود انحصار در هر کسب‌وکار خدماتی، خدمات کیفیت پایین‌تری خواهند داشت، بطور مثال در صنعت خودرو و انحصاری که در این حوزه وجود دارد منجر به این شده است که با گذشت زمان کیفیت جای خودش را به کمیت داده و اجازه رقابتی شدن بازار وجود نداشته باشد.

براساس گزارشات رسیده، باتوجه به کمبود داروخانه در شهر قزوین و تعدد درخواست داروسازان برای تاسیس داروخانه، دانشگاه علوم پزشکی قزوین تعدادی مجوز موافقت اصولی داروخانه مطابق با آئین نامه جدید صادر کرده است. هر چند تعداد مجوزهای صادره به ده عدد هم نمی‌رسد اما نفس عمل به آئین نامه جدید و پیگیری رفع نیاز مردم به دسترسی راحت‌تر به داروخانه‌ها، عمل تحسین برانگیزی است.

همچنین طبق گزارشاتی که از استان کردستان رسیده است، برخلاف ادعای مخالفان آئین نامه جدید، تقاضاهای جدید تاسیس داروخانه، معطوف به مرکز استان نبوده است.

خرید و فروش میلیاردی مجوز داروخانه‌ها

خرید و فروش میلیاردی مجوز داروخانه‌ها

آنچه که قطعی به نظر می‌رسد، این است که با امکان تاسیس داروخانه در مناطق محروم توسط داروسازان جوان و مشغول شدن این افراد به جمع آوری امتیاز برای انتقال داروخانه به مراکز استان، هم تعداد داروخانه در مناطق محروم افزایش می‌یابد و هم رقابت بین داروخانه‌ها برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان در شهرهای بزرگ بیشتر می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس