کد خبر 1249777
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰

به گزارش مشرق حسین جودوی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: تقی شهرام عضو مرکزیت سازمان پیکار در راه آزادی طبقه کارگر، در سال ۱۳۴۷ به عضویت سازمان مجاهدین خلق ایران درآمد. در سال ۱۳۵۰ به همراه عده زیادی از اعضای رهبری دستگیر و به ۱۰ سال زندان محکوم شد و برای طی این مدت به زندان ساری منتقل شد. در زندان ساری به همراه عزتی یکی از اعضای چپ در اردیبهشت ۱۳۵۲ از زندان فرار کرد. او پس از فرار از زندان با استفاده از غیبت بنیان‌گذاران و رهبران سازمان، به عضویت کادر مرکزی درآمد و به کمک بهرام آرام و وحید افراخته و محسن خاموشی و دیگران طرح تغییر مواضع ایدئولوژیکی سازمان مجاهدین خلق ایران و تصفیه اعضای آن را به اجرا درآورد.

آن‌ها در مهر ۱۳۵۴ با انتشار بیانیه‌ای تحت عنوان تغییر مواضع ایدئولوژیک سازمان مجاهدین خلق ایران، مارکسیست شدن این سازمان را اعلام کردند و تصفیه ۵۰ درصدی از عناصر مذهبی سازمان از جمله شهید مجید شریف واقفی و مرتضی صمدیه لباف را به عنوان خائنان شماره ۱ و ۲ آغاز کردند.

به این ترتیب، این گروه با همین مشی و ایدئولوژی تا سال ۱۳۵۷ رهبری سازمان مجاهدین خلق را در دست داشتند. در این سال پس از آزادی زندانیان سابق سازمان مجاهدین، نام خود را به سازمان پیکار برای آزادی طبقه کارگر تغییر دادند. البته قبل از این مدتی را نیز به عنوان شاخه مارکسیستی –لنینیستی سازمان مجاهدین خلق ایران سپری کردند. رهبری جدید سازمان مجاهدین خلق (رجوی، خیابانی و...) هیچگاه حاضر به موضع‌گیری عقیدتی با ملاک‌های مذهبی علیه سازمان پیکار و حتی شخص شهرام نشدند و تنها به مشی و شیوه برخورد آنان تحت عنوان "اپورتونیسم چپ‌ نما" انتقاد کردند.

عزت شاهی درباره تقی شهرام می‌گوید: تقی شهرام بعد از فرار از زندان ساری معروف شد. در آن برهه، اعضای سازمان که بیرون از زندان بودند، از نظر فکری بسیار ضعیف بودند. در بین آنها تقی شهرام به خاطر مطالعاتی که داشت، در جایگاه بالاتری بود و در عرض چند ماه، هفتاد - هشتاد درصد سازمان را مارکسیست کرد. رویه سازمان طوری بود که اگر تقی شهرام هم ظهور نمی‌کرد، باز هم سازمان چپ می‌کرد. شاید دو سال دیرتر این اتفاق می‌افتاد اما مارکسیست شدن سازمان حتمی بود. چون ایدئولوژی آن‌ها ایدئولوژی التقاطی بود.

پس از پیروزی انقلای اسلامی در روز ۱۲ تیر سال ۵۸ کمیته انقلاب اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تقی شهرام از عاملان انحراف ایدئولوژیکی در سازمان مجاهدین خلق دستگیر شده است. در این اطلاعیه آمده بود: «تقی شهرام عضو سابق سازمان مجاهدین خلق که به سال ۵۱ پس از فرار از زندان ساری به همکاری سروان احمدیان در کادر رهبری مجاهدین خلق قرار می‌گیرد و در تصمیم‌گیری به قتل ناجوانمردانه شهید مجید شریف واقفی و ترور شهید صمدیه لباف و شهادت هفت تن از برادران راستین و مسلمان شرکت داشته است و یکی از عاملین انحراف ایدئولوژیکی مجاهدین خلق می‌باشد، دیشب در خیابان امیرآباد جنوبی توسط فردی که قبلاً با او همکاری داشته شناسایی شده و با همکاری افراد مستقر در کلانتری ۸ دستگیر شد و به کمیته مرکزی منتقل و بلافاصله به زندان قصر تحویل گردید.»

با این حال سازمان مجاهدین خلق با مسئولیت مسعود رجوی اطلاعیه‌ای صادر و از بازداشت فردی که باعث انحراف و التقاط در سازمان مجاهدین شده بود دفاع کرد.

تقی شهرام در ۲ مرداد ۱۳۵۹ به چوبه اعدام سپرده شد.

دانلود 

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بابک IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    1 3
    کار خوب شهرام ترور آمریکایی ها بود
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      4 0
      کار آدما رو با نیت و جهت و هدفشون باید سنجید و الا هیچ عملی به خودی خود نه خوبی دارد و نه بدی
  • DE ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    6 1
    مرده شور منافقین کثیف رو ببره که از اولش نوکر سازمان سیا ، منحرف و ادمکش بودن. خشت اول گرنهد معمار کج ، تا ثریا میرود دیوار کج! درزمان فعلی این اوباش جناتیکار یک مشت بدبخت ،ذلیل و خائن و ایران فروش شدند. هرجا حرف تحریم باشه اول سرو کله اینا پیدا میشه و دم از بیشتر کردن تحریم ها علیه مردم ایران میزنن. بدجوری از مردم ایران کینه بدل دارند.
    • سعید IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
      0 1
      موافقم
  • فاطمه ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    0 0
    مرگ بر منافقین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس