کد خبر 1249639
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۹
کراس اوور وطنی در یک قدمی بازار + زمان رونمایی

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با تاکید بر افزایش بهره‌وری دارایی‌ها، تولید صادرات محور و عرضه محصولات جدید گفت: برای امسال هشت پروژه توسعه‌ای جدید تصویب کرده‌ایم که آینده ایران خودرو را تضمین خواهد.

به گزارش مشرق، فرشاد مقیمی در مجمع عمومی عادی سالانه ایران خودرو، ضمن تشریح عملکرد سال مالی ۱۳۹۹، برنامه‌های تدوین شده امسال در حوزه‌های مختلف، توسعه محصول، تولید، فروش و سودآوری را تبیین کرد.

وی سال ۱۴۰۰ را سال اتفاقات خوب برای ایران خودرو توصیف کرد و با اشاره به رویکردهای دولت سیزدهم در زمینه خودرو، خاطرنشان کرد: اصلاح عادلانه نرخ و جبران زیان‌دهی تولید، حفظ جریان تامین، تولید و عرضه محصول صادرات محور، توسعه محصولات و قوای محرکه، به روزآوری تعهدات مالی و فروش، فعال‌سازی بازارهای صادراتی و حمایت از سهم در بازار سرمایه بخشی از برنامه‌های ایران خودرو برای امسال است.

وی ضمن اشاره به عملکرد سال گذشته ایران خودرو دیزل، شناورسازی نرخ محصولات این شرکت را عاملی برای سودآوری و خروج از زیان دهی دانست و گفت: ایران خودرو دیزل بعد از ۶۰ سال دوباره متولد شده است، خط اتوبوس این شرکت بعد از ۹ سال توقف احیا و تولید آن از سرگرفته شده است. محصولات این شرکت پیش از این به صورت مونتاژ تولید می‌شد، اما درحال‌حاضر درصد بالایی از آن ساخت داخل شده و توانسته با بهره‌مندی از توان سازندگان کشور، سهم ۵۰ درصدی بازار خودروهای تجاری را از آن خود کند.

مقیمی تصریح کرد: ایران خودرو دیزل توانسته بعد از یک دهه زیان‌دهی به سود عملیاتی دست یابد که افزایش سرمایه این شرکت از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌های آن که به زودی اجرایی خواهد شد نیز عاملی در بهبود شرایط و ادامه سوددهی خواهد بود.

وی با بیان این‌که میزان تولیدات ایران خودرو دیزل نسبت به سال گذشته سه برابر شده، گفت: در سال آینده مجموعه بدهکاری‌های این شرکت از میان خواهد رفت و به زودی شاهد صادرات محصولات این شرکت خواهیم بود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، با اشاره به اصلاح قیمت‌گذاری محصولات ایران خودرو دیزل و شناورسازی آن طبق بهای تمام شده تولید، اجحاف به حقوق مصرف‌کنندگان را خط قرمز ایران خودرو خواند و خاطرنشان کرد: این اقدام در چارچوب ضوابط سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان انجام شده است.

مقیمی، با اشاره به عرضه محصول جدید تارا به بازار در روزهای آینده، از تولید تارا اتوماتیک در مهرماه امسال خبر داد و گفت: تارا از استانداردهای ۸۵ گانه، عبور می‌کند در صورتی که الزامات فعلی کم تر از این تعداد است، از جمله آن، استاندارد عابر پیاده است که در این محصول رعایت شده است.

وی از توقف تولید محصول آریسان به دلیل مسائل زیست محیطی، به عنوان یکی از اقدامات مسوولانه ایران خودرو نام برد و گفت: درحال‌حاضر پروژه‌های بهبود برای رسیدن به استانداردهای زیست محیطی اجرا می‌شود تا ظرف ماه‌های آینده این محصول با تغییرات و موتور XU۷ پلاس به تولید انبوه برسد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، با اشاره به کاهش تعهدات معوق به مشتریان در پایان سال ۹۹ به ۲۱ هزار دستگاه، از رسیدن این عدد به ۱۶ هزار دستگاه درحال‌حاضر خبر داد که در پایان هفته آینده و هم زمان با پایان تعطیلات تابستانی ایران خودرو نیز کاهش قابل توجهی خواهد یافت و افزود: برنامه‌ریزی فروش محصولات به گونه‌ای است که تعهد معوقی ایجاد نشود.

وی با بیان این‌که مراحل تولید محصول کراس اوور پروژه K۱۲۵ آغاز شده، بیان کرد: نمونه اولیه این خودرو در شهریور ماه رونمایی خواهد شد و مورد استقبال مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی قرار خواهد گرفت، زیرا رویکرد ایران خودرو تولید محصول رقابتی و با قابلیت عرضه در بازارهای جهانی است.

به گفته مقیمی، افزایش سهم بازار سواری از ۴۸ درصد به ۵۵ درصد در سال گذشته با وجود توقف تولید خودروهای مونتاژی، نتیجه اقدامات متنوعی است که در این سال انجام شده است.

وی با اشاره به افزایش سهم برند ایران خودرو در محصولات تولیدی این شرکت عنوان کرد: سهم برند ایران خودرو از ۲۵ درصد در سال ۹۸ به ۲۷ درصد در سال ۹۹ افزایش یافته است. در سال ۱۴۰۰ نیز در ترکیب تولیدات سهم ۴۰ درصدی برای برند ایران خودرو در نظر گرفته‌ایم.

مقیمی افزود: ایران خودرو تنها خودروساز کشور است که محصولی با پنج ستاره کیفیت تولید می‌کند، پنج خودرو چهار ستاره کیفی و ۱۴ خودرو دارای سه ستاره کیفی هستند. خودروی تارا نیز طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان امسال پنج ستاره کیفی را کسب خواهد کرد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، با بیان این‌که در سال گذشته موفق شدیم تا ۱۳۲ میلیون دلار کاهش هزینه در راستای جهش تولید و ساخت داخل ایجاد کنیم، گفت: این دستاورد به کمک قطعه سازان و مجموعه‌های همکاران بیرونی محقق شده است. این عدد در سال ۱۴۰۰، ۱۳۳ میلیون یورو پیش‌بینی شده است که تاکنون نیز ۱۳ میلیون یورو از آن محقق شده است.

وی با بیان این‌که در سال گذشته اموال غیر مولد را واگذار کرده‌ایم و در امسال نیز با بهترین شرایط این اموال را واگذار خواهیم کرد، گفت: عمده این اموال را برای پروژه‌های توسعه‌ای سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

به گفته مقیمی، محصولاتی نظیر رانا پلاس، سورن پلاس، سمند سال، پروژه ۲۰۷ پانوراما، دنا پلاس اتوماتیک، در سال گذشته و در راستای رضایت مشتریان و رضایت صاحبان سهام ایران خودرو ارتقا یافته است.

وی با اشاره به طراحی خانواده موتور کم مصرف و سه سیلندر داخلی‌سازی شده ایران خودرو، عنوان کرد: مرحله صنعتی‌سازی این موتور آغاز شده و تا سال ۱۴۰۱ این خانواده موتور به مرحله تولید انبوه می‌رسد که سالانه ۱۸۲ دلار به ازای هر دستگاه، صرفه جویی یارانه‌ای سوخت در بر خواهد داشت.

مقیمی با اشاره به طراحی، توسعه و تولید گیربکس شش سرعته دستی داخلی‌سازی شده ایران خودرو، گفت: در شهریور ماه تولید گیربکس شش سرعته نیمه اتوماتیک (AMT) آغاز می‌شود و تا آذرماه نیز بر روی خودروهای رانای شش سرعته و سمند قرار گرفته و به بازار عرضه خواهد شد.

وی از تحول در حوزه صادرات محصولات در امسال خبر داد و گفت: در صورت بهبود شرایط بین‌المللی، برنامه‌های متنوعی برای این بخش تدارک دیده‌ایم.

مقیمی با اشاره به عرضه محصولات جدید در امسال، عنوان کرد: امسال خودروی ۲۰۷ پانوراما با گیربکس شش سرعته عرضه خواهد شد.

به گفته وی خودروی برقی و هیبرید داخلی‌سازی شده ایران خودرو در صورت رفع موانع اقتصادی از سوی حاکمیت، توانایی تولید انبوه را داراست.

منبع: ایکوپرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    64 2
    تمام مدیران و هیئت مدیره خودروسازان باید برکنار شوند و در دادگاه جوابگو باشند . باید از نیروهای پاک و نخبه استفاده کنیم .
    • IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      15 1
      مدیر نفرمود چرا کارکنان ایران خودرو هر سه سال یکبار سهمیه خودرو دارند و یکی از عوامل فروش خودرو در بازار ازاد مافیای فساد کارکنان است ؟
    • عبدالله مومن IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      12 2
      برای جلوگیری از باجگیری این جماعت . باید در کوتاه مدت . واردات خودروهای خارجی نو و دست دوم به کشور . آزاد شود تا جلوی دزدان سرگردنه در شرکتهای خودروسازی داخلی گرفته شود و بجای ناز برای مردم . اشک معذرت خواهی برای درخواست خرید کالاهای خود را داشته باشند . در مرحله بعد باید به خودروسازان داخلی و خارجی اجازه داد که کارخانجات جدید خودروسازی خود را بدون محدودیت در کشور تاسیس کنند تا گاری سازان قدیمی با گاری های خود . خوش باشند.
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      7 1
      فقط کافیه بیای بری توی این خودرو سازها ببینی چه بریز و بپاشی میکنند ، من توی این خودروسازها 19 سالی هست دارم کار میکنم ، زحمت رو کارگر بدبخت میکشه امکاناتش رو افراد سفارشی و مدیران بی خاصیت میبرند، توی هر اتاقی کولر گازی گذاشتن واسه خودشون فقط پول مفت میگیرن ، توی اتاقهای اداری جای راه رفتن نیست، مثل کلاس درس میز گذاشتن الکی دارن حقوق میگیرند
  • Ilya IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    23 2
    دقیقا هر سال همین جنس حرفا رو میزنن. تا یه کم دلار بالا پایین بشه گندش میاد بالا. اگه سال دیگه همین حرفا رو نزد . این خط --- این نشون *
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      1 0
      "وی با بیان این‌که مراحل تولید محصول کراس اوور پروژه K۱۲۵ آغاز شده، بیان کرد: نمونه اولیه این خودرو در شهریور ماه رونمایی خواهد شد و مورد استقبال مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی قرار خواهد گرفت، زیرا رویکرد ایران خودرو تولید محصول رقابتی و با قابلیت عرضه در بازارهای جهانی است." یعنی اعتماد به سقف که میگن همینه خخخخخ
    • M IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      0 0
      دقیقا همینه
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    22 1
    روشون نمیشه عکسش رو بزارن انقدر داغونه
    • مهبد IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      1 0
      براشون افت داره که عکس فرغون رو بزارن
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    9 3
    ترا خدا آخه تارا چه اسمی لااقل اسم اون بزارید توسن(TOSAN) که معتی خوبی داره یعنی اسب سرکش
    • محمدایوب IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      2 0
      باید با مسما باشه تارا. هرکی مدیر عامل وهیئت مدیره میشه اموال مردم را می‌کنه تاراج. علی برکت الله
  • رحمان IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    13 1
    یادش بخیر یه زمانی میگفتن بنزین بشه 1000 تومان دیگه ماشین گرون نمیشه اما بنزین شد 3000 پراید یه سیلندرش کم شد قیمت اش هم از 5 میلیون شد 400 میلیون
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    16 1
    چرا داشبورد ماشین ها انقدر خشک و بی کیفیت هست؟؟!!
    • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      4 0
      دادا کدوم قسمتش خوبه که داشبرد دومیش باشه. اگه فهمیدی به ما هم بگو.
  • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    4 0
    بنظرمن اکر ایران خودرو جلوی من خودرو بسازد من باور نمیکنم چونکه بارها خودروهای ایرانی بخش بسیار عمده اش خارجی درامده بفرماید اکر تمام ایرانی است پس چرا اینقدر کران لاستیک ایرانی موتور ایرانی ورق ایرانی پس چی خارجی اینقدر کران لااقل میزاشتید مردم اینجوری بد بین به نظام نمیشودن شما ها همدست دشمن هستید از دستی گرانی ببار اوردید میخواستید نظام سرنگون شود انشالله محاگمه خواهید شود سرمایه ایران وایرانی را به فنا وقارت بردید الان دم از افتخارو ایرانی میزنید خاینین
  • IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    5 0
    ایران خودرو سایپا همدست دشمن هیچ باری توی این تحریم ها برنداشتن فقط همدست دشمن بودن وگرانی بوجود اوردن اینه جز دشمنان نظام هستن وباید محاکم شوند ملت را بیچاره گردن وبدبین به مقدسات اب در اسیاب دشمن ریختن شما را به خدا دم از خودروی تمام ایرانی نزنید که حالم بهم میخورد اکر در بازارها باز شود ان وقت معلوم خواهد شود شما چه بلایی سر مردم اورده اید الانم دست از سر مردم برنمیداریذچد ومخالفت برای واردات خودرو میکنید باید مخالفت کنید چون نمی توانید رقابت کنید تا چه حد شماها پرو تشریف دارید حتما پول دادهاید چند تا نماینده خریده اید که پیشتر جیب مردم را خالی کنید
  • IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    0 0
    کراس اوور چیه؟
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    1 0
    کراس اوور فارسی نداره؟ از نشانه های بومی شدن یک دانش ، ایرانی شدن واژه هایش است.
  • K IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    1 0
    این لگن سازان کارگزارانی هاچبک رو کراس آور به مردم میندازن، پلتفرم این هاچبک همون تیبا هست
  • IR ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    1 0
    یه آشغالی دیگه به زباله دان خودروها اضافه میشه
  • IR ۰۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    4 0
    گاری پلاس، فرغون پانوراما و الی آخر!!!
  • افشین IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    1 0
    حرف زدن کافیه.عمل کنید تا مردم ببینند.کیفیت را فدای کمییت نکنيد.چرا خودرو سازی باید بشود پاشنه آشیل صنعت ایران و باعثابروريزي حتی صنعت دفاعی.بلد نیستید بريد .این مافیای وصل به باند نيويورکيها باید نابود بشه.مرد این میدان کجاست؟؟ آقای رئیسی اگه این مافیا رو کله کنی واقعا بت شکنی و من چاکرتیم میشم تا آخر عمر.درس عبرت بساز از اینا.شرکت کروز رو هم دريابيد
  • مجتبی IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    6 0
    حالم از شرکت ایران خودرو و سایپا و از کراس اور جدیدتون بهم می خوره ، شما هنوز قدرت و علم طراحی رو ندارید
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    3 0
    خدا لعتنت کنه ایران خودرو و سایپا رو
  • محمدایوب IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    1 2
    انشاالله با آمدن آقای رییسی. خودش که دزد نیست. برادر دزد هم نداره. پسر هم نداره مثل مغروق استخرفرح. بذاره رییس دفترش. برادر زنش راهم بذاره رییس دفتر وچند تا شرکت بهش بده. دختراش هم نون حلال وشیر پاک خوردن آنها هم ازبین المال دور هستند خلاصه تا الان نشون داده قبیله نداره. ازآنجاییکه تا حالا ثابت کرده. پیرو جدش حضرت زهرااست. پس دزد نیست با دزدان هم همکاری ومماشات نمیکنه. حرام خور نیست. حرام خور رادمار ازروزگارش درمیاره. تو استخر فرح شنا نمیکنه. پس هرزیر آبی بره یقه اش رامیگیره. حالا باید بازرسی وارد این خودروسازهابشه دست دزدها راقطع کنند.
  • شهروند IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    3 0
    بازم خری دیگر در لباس شیر بابا اونقدر خر رو بجای شیر تحت آرم پژو انداختید به مردم که پژو آرم رو عوض کرد حالا گیر دادید به آرم جدید که اسب هستش ولی اینو بدونید خر خره تغییر ژنتیکی هم بدید بازم خره خودرو ساز بی سواد و سود جو خروجیش آشغال هایی مثل همینه که میبینید
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    2 0
    ننگ بر شما
  • ناشناس IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    2 0
    شورای رقابت یا هر ارگان دیگری که مسئول قیمت گذاری می باشن. یا فهم درستی از پول ندارند یا غرق در پول میباشند دنا پلاس اتومات ماهی ۱۲ میلیون گران شده
  • سجاد IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    3 0
    فقط میدونم ایران خودرو وسایپا باهمدستی دولت بزرگترین کلاه برداران ایران هستن
  • ماهان IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    2 0
    ۱۰۰درصد اینم به یه گردن کلفتی متصله که اول جوانی شده مدیر عامل بزرگترین خوردرو سازی ایران که تا چند وقت دیگه از کاخهاش تو کانادا رو نمایی میشه ویه دستی برامون تکون میده
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    1 0
    تنها راهش خصوصی سازی صددرصد و تاسیس شرکتها جدید هست و لا غیر ، به نخبه های دانشگاه که صاحب فکر هستند وامهای بدون بهره بدهید تا این شرکتها زنگ زده رو بذارن توی جیبشون
  • احمد IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    2 0
    فقط فقط فقط تا دیر نشده جلوی ورود ماشین و ازاد کنید ما گفتیم ولی کو گوش شنوا
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    1 0
    کراس اور جدید برای قشر پول دار جامعه
  • عباس IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    5 0
    برو گم شو با مدیریت تون یه مشت دزد هستین
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    2 0
    من واقعا متاسفم برای تولید کنندگان خودرو بی کفایت
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    1 0
    ولمون کنید تورو خدا، فقط بلدن حرف بزنن. شما لامصبا به زه بغل خودرو هم رحم نمی‌کنید، بعد حرف از تولید خودروی برقی و هیبریدی و صادرات میزنید؟! تارا هم پلتفرم پژو ۳۰۱ رو داره که استاندارد عابر پیاده رو داره. شماها درگیر همون ستاره‌های کیلویی وطنی باشید و با گذاشتن یه پلاس به آخر اسم هر لگنی، شورای رقابت رو دور بزنید و کلی پول از مردم بچاپید، اونم به اسم حمایت از سهامدار. هنوز درگیر موتور ایکس یو هفت مربوط به سی سال پیش هستن، بعد حرف از تکنولوژی و چه و چه میزنن. آدم اسهال میشه از اینهمه تناقض در حرف و کیفیت تولیدات مسخرتون.
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    2 0
    فک نکنم ماشینی در حد مردم ایران باش.چرا که پیشتر از این طرحهای که فوق العاده مناسب بودند را رد کردید..
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    3 0
    یک دروغگویی بیش نیستی
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    2 0
    من دیگر پیر شدم 40سال کی ماشین ارزان شود من با حقوق بازنشستگی خود یک ماشین آور بگیرم حی پول پس انداز می کنم یک سال بعد گران می شود
  • بنده خدا IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    2 0
    همش آشغال سگ زرد برادر شغال
  • علی IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    1 3
    ای ملت اگه ناراضی هستید از خودرو داخل پس چرا صف میبندین برای ثبت نام
  • عقیلی IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    2 0
    همین نظرات رو بخونن باید درب هر دوتاش رو تخته کرد
  • احمد IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    0 0
    محصولات ایران خودرو به عدم توجه به توان داخلی و اعتماد به جوانان این مرز و بوم بی کیفیت اما قیمت سرسام آور آن هست.
  • مهبد IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    1 0
    براشون افت داره که عکس یک فرغون یا گاری رو نشون بدن
  • فرزاد IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    1 0
    سلام لطفاً قیمت خودروهای خارجی رو تو دیوار بین مناطق آزاد و کشوری را مقایسه کنید .حدودا قیمت خودرو در کشور چهار برابر مناطق آزاد تجاری خودمان است. قیمت یک تویوتا کمری برابر یک خودرو دنا هست .
  • دکتر اسدی IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    0 0
    سلام من یک اقتصاددان هستم با 26 سال سابقه تدریس اقتصاد خرد و کلان و مدیریت تولید با جرات می توانم بگویم فقط یک رقابت کمی و کیفی می تواند مبحث خودرو را در ایران حل کند با همین قیمت دلار بگذارند واردات خودرو انجام بشه والسلام
  • ارش IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    0 0
    جمع کنید چرا این خودرو سازان جمع نمیکنند برند
  • حسین جعفری IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    باسلام درکل تمام ماشینهای ایرانی بی ارزش هستن بهترین ماشین دردنیافقط مرسدس بنز
  • امیر IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    خودروسازی ما با کره شروع شد خودتون قضاوت کنید بیکفایتا
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    بریید بمییریید همتون با این ماشیناتون
  • ممد US ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    این بازی کثیف تا الان که جواب داده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس