نامه ۲۷ اندیشکده به آیت الله رئیسی برای ایجاد تحول در وزارت خارجه

۲۷ اندیشکده ایرانی در نامه‌ای به رئیس جمهور منتخب خواستار ایجاد تحول در ساختار وزارت امور خارجه شدند.

به گزارش مشرق، ۲۷ اندیشکده ایرانی در نامه‌ای به سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب خواستار ایجاد تحول در ساختار وزارت امور خارجه شدند.

متن نامه به شرح زیر است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم»

جناب آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی

رئیس جمهور منتخب

سلام‌علیکم؛

احتراماً ضمن عرض تبریک انتخاب شایسته جنابعالی به ریاست جمهوری اسلامی ایران، به استحضار می‌رساند که دستگاه سیاست خارجی و ساختار وزارت امور خارجه کشور از سال‌ها پیش گرفتار مسائل و مشکلات جدی و عمیق نهادی و ادراکی است و بدون برنامۀ راهبردی مبتنی بر زمانمندی مشخص، به‌صورت روزمره و متأثر از خواست و میل گروه‌ها و جریان‌های ذی‌نفع دولت‌ها اداره می‌شود. این در حالی است که این وزارتخانه باید به‌مثابه قرارگاه نیروهای عملیاتیِ فرامرزی، از چنان قابلیت بالایی برخوردار باشد که بتواند در خارج از مرزهای جغرافیایی، فرهنگی و مذهبی، به سامان‌دهیِ امور مرتبط با منافع ملی کشور مبادرت ورزد. بررسی اقدامات وزارت امور خارجه در دهه‌های اخیر نشان می‌دهد که در جهت ارائۀ ادراک راهبردی از الگوی حاکم بر نظام بین‌الملل، اصلاح کارکردها و پیش‌بینی ساختارهای نهادی متناسب برای کنشگری فعال جهت ارتقاء منزلت جمهوری اسلامی ایران در محیط بین‌المللی، ابتکارات لازم مدنظر قرار نگرفته است.

با عنایت به تحولات بنیادین در محیط نظام بین الملل و سر بر آوردن قدرت‌های نوظهور و شکل‌گیری محیط‌های اقتصادی جدید و در راستای نیاز کشور به تجارت خارجی به منظور توسعه جریان تولید و همچنین رفع ناکارآمدی نهادی وزارت امورخارجه نسبت به این تحولات و نیازهای کشور، جمعی از اندیشکده مطرح سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی در قالب نامه ذیل، مهم‌ترین انگاره‌ها و درس‌آموخته‌هایی را که کانونی شدن اقتصاد در سیاست خارجی را در پی دارد، به شرح ذیل خدمت شما عرضه می‌دارد:

کانونی شدن مقولۀ اقتصاد در حلقۀ سیاست خارجی با تمرکز بر توسعۀ تجارت خارجی

متأثر از مشکلات تحریمیِ تحمیلی از جانب آمریکا، اقتصاد کشور طی سالیان اخیر نه‌تنها دچار چالش‌های ژرفی از جنس رکود تورمی شده، بلکه به‌واقع کاهش محسوس سهم تجارت خارجی در برنامه‌های توسعه‌ای کشور را نیز تجربه کرده است. شاهد مثال این انگاره، سهم ۱۰ درصدی (۷۳ میلیارد دلاری) تجارت خارجی از تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۱۳۹۹ و حجم اندک تجارت خارجی ایران با کشورهای همسایۀ حاضر در حوزۀ راهبردی غرب آسیا در سال ۲۰۱۸ است که از تجارت ۲ تریلیون و ۸۱۵ میلیارد دلاری این کشورها (با بیش از ۱ تریلیون و ۱۵۰ میلیارد دلار واردات)، مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران فقط ۲۴ میلیارد دلار بوده است. بر این اساس و با هدف حل مشکلات پدیدارشده، پیشنهاد می‌شود که تعیین برنامه‌ها و مدیریت پروژه‌ها در وزارت خارجه در بازۀ زمانی  چهارساله، در رابطه با بخش‌های مزیت‌داری همچون انرژی (نفت، گاز و برق و انرژی‌های نو و نیروگاه، پالایشگاه، پتروشیمی و تأسیسات نفتی)، کشاورزی، صدور خدمات فنی مهندسی، انعقاد و اجرای پیمان‌های منطقه‌ای با کشورهای هدف، حمل‌ونقل و ترانزیت، توسعۀ مناطق آزاد و ویژه، دارو و تجهیزات پزشکی، صادرات غیرنفتی (بازسازی صادراتی، تولید صادرات‌محور و اصلاح تعرفه‌های ترجیحی با دیگر کشورهای هدف) و توسعۀ زنجیره ارزش تولید و خودکفایی، مورد توجه واقع شود.

هم‌افزایی نهادی در حوزه تجارت خارجی با محوریت وزارت امور خارجه

با توجه به متکثر بودن تجارت خارجی در چند وزارتخانه دولتی و نهاد غیردولتی، لازم است شورا یا نهادی مرکب از اعضای دولتی و غیردولتی با ترکیب رئیس (رئیس‌جمهور)، دبیر (وزیر امور خارجه) و اعضا (وزرای صنعت، کشاورزی، اقتصادی، نفت، نیرو، راه و شهرسازی و رئیس بانک مرکزی و در موارد لزوم مدعوینی از وزارتخانه‌ها و نهادهای مرتبط) به‌صورت ماهانه برای پایش اقدامات و برنامه‌های از پیش طراحی‌شده، تشکیل جلسه دهند. گفتنی است که با اتخاذ ابتکار فوق می‌توان در قالب یک هدف‌گذاری کوتاه‌مدت تا سال ۱۴۰۴، صادرات غیرنفتی را در کل تجارت خارجی کشور افزایش داد و موجبات اخذ سهمی ۱۰ درصدی را از واردات ۱۲۰۰ میلیارد دلاری کشورهای همسایه فراهم کرد.

اتخاذ سیاست همسایگی

در شرایط کنونی که اقتصاد ایران با چالش­هایی نظیر رکود تورمی و فشارهای خارجی مواجه است، گسترش روابط تجاری با کشورهای همسایه و حضور مؤثرتر در بازارهای منطقه می­تواند ضمن ارتقای سطح تولید و صادرات کشور، زمینه را برای کاهش آثار ناشی از فشارهای خارجی و تحقق اهداف رشد و پیشرفت اقتصادی فراهم کند. توسعه روابط پایدار با کشورهای همسایه از راه‌های مختلفی امکان‌پذیر است و به زمینه‌سازی‌هایی نیاز دارد؛ از جمله: تحلیل دقیق نیازهای وارداتی کشورهای همسایه؛ سامان‌دهی سیاست­های ارزی؛ تنوع‌بخشی در مبادی واردات و اولویت‌دهی به کشورهای همسایه؛ به‌کارگیری راهبرد تولید مشترک؛ انتخاب مناطق آزاد معین برای توسعه تجارت با همسایگان؛ انعقاد قراردادهای تجارت ترجیحی و آزاد با کشورهای همسایه و پیگیری اجرای صحیح آن؛ همسان‌سازی استانداردهای کالایی؛ حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی و استقرار نمایندگی سازمان توسعه تجارت ایران در ۱۵ کشور همسایه.

تقویت راهبرد نگاه به شرق و قدرت‌های نوظهور

در فضای نوین حاکم بر نظام بین‌المللِ پسا جنگ سرد که قدرت‌های نوظهورِ شرق آسیا گوی سبقت را در عرصه‌های گوناگون از رقبای غربی ربوده‌اند، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با تکیه ‌بر موقعیت ویژۀ ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک و قرابت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تمدنی خود، علاوه بر تعمیق روابط اقتصادی با کشورهای مورد اشاره، برای مقابله با فشارهای حداکثریِ ایالات ‌متحده و کنشگران غربی رویکردی موازنه‌ساز را با آن‌ها دنبال کند و ضمن پرهیز از محدودسازی تعاملات با کشوری خاص، توسعه همه‌جانبه روابط خویش را با کشورهای حوزۀ بریکس، آسه‌آن و اوراسیا مدنظر قرار دهد.

اصلاح روابط با چین

با عنایت به جایگاه ویژۀ چین در منظومۀ سیاست و اقتصاد بین‌الملل باید اذعان داشت که در مقطع کنونی، به سبب نبود تصویری ثابت از ارادۀ ایران برای ارتقای روابط دوجانبه با چین و عدم اشاره به ظرفیت‌های طرف ایرانی در روابط فی‌مابین، این کشور تمایل چندانی به تعمیق روابط در سطوح عینی و عملیاتی از جمله مالی و بانکی و پروژه‌های کلان ندارد. با این ‌حال، این امیدواری وجود دارد که روی کار آمدن دولت جدید در ایران تأثیرات مثبتی را بر روابط تهران و پکن داشته باشد و دو کشور در راستای اصلاح تعاملات در همه حوزه‌ها از جمله مالی و بانکی، تجاری و سیاسی ـ امنیتی گام بردارند.

لزوم توجه جدی به فدراسیون روسیه و حوزۀ راهبردی اوراسیا

با وجود تمایل و عزم جدی حاکمیت فدراسیون روسیه برای همکاری با ایران در دوران تحریم، همگرایی نسبی در روندهای منطقه‌ای و جهانی در کنار ظرفیت‌های ویژه‌ای مانند بازار گسترده حدود ۲۵۰ میلیارد دلاری و قرارداد تجارت ترجیحی با اتحادیۀ گمرکی اوراسیا، متأسفانه روابط اقتصادی ـ تجاری جمهوری اسلامی ایران، بسیار کمتر از ظرفیت‌های موجود و ارادۀ دو طرف است. بر این اساس، توجه به توسعۀ روابط با فدراسیون روسیه می‌تواند برای مقابله با راهبردهای ایالات ‌متحده علیه جمهوری اسلامی ایران از جمله در مسئله تحریم‌ها در حوزه‌های سرمایه‌گذاری پروژه‌های کلان، انتقال فناوری، افزایش درآمدهای ارزی، فعال‌سازی شرکت‌های کوچک و متوسط، تسهیل تبادلات بانکی و تجاری و همچنین همکاری راهبردی در روندهای امنیتی منطقه، نقش چشمگیری داشته باشد.

محیط‌های تجاری نوظهور آفریقا و آمریکای جنوبی

جمهوری اسلامی ایران در طول دهه­های اخیر موفقیت‌های سیاسی و اقتصادی متعددی در آفریقا و آمریکای جنوبی کسب کرده، اما در مقایسه با رقبای خود در دو منطقه مزبور، دستاوردهای ناچیزی داشته است. دلایل این امر را باید در موضوعاتی همچون فاصله جغرافیایی، فقدان استراتژی مدون و دقیق در قبال این دو قاره، ادراک ناقص و ضعیف سیاست‌گذاران دستگاه سیاست خارجی از ظرفیت­های این مناطق و دخالت دشمنان منطقه­ای و فرا منطقه‌ای ایران مانند آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی جست‌وجو کرد و در این راستا با اتخاذ خط‌مشی مدون و عینی، محوریت را در راستای کسب منافع اقتصادی و توسعه وابستگی متقابل اقتصادی با این کشورها قرار داد.

تحول ساختاری و سازمانی در نهاد وزارت امور خارجه

ایجاد تحول ساختاری و سازمانی در نهاد وزارت امور خارجه از آن جهت ضروری می‌نماید که در سال‌های اخیر این وزارتخانه به‌عنوان متولی اصلی روابط خارجی کشور، به علت برخی از کژ کارکردی‌های داخلی زیر نتوانسته چنان‌که شایسته و بایسته است کارکرد مطلوبی را از خود به منصۀ ظهور برساند: ۱) ناهماهنگی در تنظیم روابط خارجی؛ ۲) عدم تناسب روابط خارجی با اصول کلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران؛ ۳) عدم اتخاذ سیاست خارجی همه‌جانبه‌نگر؛ ۴) فقدان راهبردهای اقتصادیِ مشخص و مدون در روابط خارجی. بنابراین ایجاد تحولاتی ویژه به شرح ذیل لازم به نظر می‌رسد:

تحول نرم‌افزاری: با توجه به دو تحول عمده در محیط نظام بین‌الملل، یعنی اقتصادی شدن و تحولات ساختار قدرت و ظهور قدرت‌های جدید، تغییر نرم‌افزاری در چارچوب و فضای تئوریک وزارت امور خارجه اهمیت اساسی دارد. این تغییرات باید راهبردها، پروژه‌ها، برنامه‌ها و ذهنیت نیروی انسانی را از تأکید صِرف بر مسائل سیاسی به سمت اولویت‌های اقتصادی در روابط خارجی سوق دهد و به عبارت‌ دیگر، باید ادبیات دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه نهادینه شود.

تغییر ساختاری و نیروی انسانی: علی‌رغم تعریف معاونت اقتصادی در ساختار وزارت امور خارجه و دگرگونی در معاونت مناطق، این تغییر پاسخگوی نیاز کنونی کشور نبوده است و باید سطح این معاونت در ساختار، به لحاظ وزن و بودجه و همچنین اختصاص نیروی انسانی تغییر کند. علاوه بر این باید توجه داشت عرف و رویه‌های موجود بر این اساس استوار است که عمدتاً نیروهای انسانی متخصص و حرفه‌ای رهسپار کشورهای غربی می‌شوند؛ این در حالی است که در شرایط کنونی کشور، انجام تغییر و تحولات بنیادینی در این زمینه ضرورت دارد. به بیانی دقیق‌تر می‌توان اظهار داشت که به‌جای تمرکز و توجه ویژه ‌بر کشورهای غربی، برای رفع مشکلات اقتصادی کشور در شرایط تحریم‌های حداکثری، لازم است سفرای کاربلد و باتجربه به کشورهایی فرستاده شوند که در زمرۀ اولویت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی هستند. پیشنهاد می‌شود به‌منظور ایجاد انگیزه در جهت ارتقای سطح مناسبات اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای هدف، مزایا و مشوق‌های مادی ویژه و درخور توجهی به سفرای اعزامی تخصیص یابد.

با عنایت به مطالب پیش‌گفته می‌توان اظهار کرد که برای بهبود، تقویت و ارتقای سطح کیفی وزارت امور خارجه که می‌تواند موجبات بیشینه‌سازی منافع ملی کشور را فراهم آورد، اصلاحات ساختاری در رویه‌های پیشینِ این نهاد ضرورت دارد. به‌منظور نائل آمدن به اهداف مذکور پیشنهاد می‌شود که ضمن اصلاح ساختار وزارت امور خارجه، فردی با «روحیه تحول‌خواهی»، دارای قدرت چانه‌زنی و شناخت از پیچیدگی‌های ساختار قدرت به‌ویژه در کشورهای نوظهور عالم (از جمله چین و روسیه)،  متخصص و باتجربه در امور عینی اقتصادی و تجارت خارجی، با سابقه قوی سیاسی و دیپلماتیک و آشنا با ظرفیت‌های اقتصادی کشور و بازارهای هدف در رأس این وزارتخانۀ راهبردی قرار گیرد تا فارغ از مصلحت‌اندیشی‌های بوروکراتیک و سازمانی، ضمن پیگیری ابتکارات و اصلاحات بالا با تعیین برنامه‌های اولویت‌دار، زمینه لازم را برای ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی ایران در سطح نظام بین‌الملل فراهم نماید.

توفیقات جناب‌عالی و دولت منتخب مردم را از خدای قادر متعال خواستاریم.

«و من الله التوفیق و علیه التکلان»

هجدهم تیر ۱۴۰۰

از طرف اندیشکده‌ها:

  1. پژوهشکده تحقیقات راهبردی
  2. اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر
  3. موسسه آینده پژوهی جهان اسلام
  4. اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع)
  5. دفتر پژوهشی آسیاپاسفیک دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
  6. پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت
  7. دفتر مطالعات راهبردی رونق تولید
  8. بنیاد مطالعات قفقاز دانشگاه تهران
  9. اندیشکده راهبردی تبیین
  10. اندیشکده جریان
  11. پژوهشکده امنیت اقتصادی تدبیر
  12. پژوهشکده شهید صدر
  13. مرکز مطالعات خلیج فارس
  14. انجمن علمی حکمرانی متعالی ایران
  15. موسسه راهبرد پژوهان جهان معاصر
  16. موسسه راهبرد معاصر
  17. اندیشکده حکمرانی دفاع و امنیت دانشگاه امام صادق (ع)
  18. اندیشکده روابط بین‌الملل
  19. اندیشکده دیده بان بازار بین الملل سامین
  20. اندیشکده حاکمیت و روابط بین الملل تهران
  21. اندیشکده راهبردی برهان
  22. دفتر بررسی‌های راهبردی
  23. مرکز پژوهشی آرا
  24. مرکز گفتمان انقلاب اسلامی
  25. اندیشکده پایا
  26. اندیشکده سیاست پژوهی اسماء
  27. اندیشکده دیده بان سیاستگذاری ایران
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • وحید IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    10 0
    سلام وزارت خارجه از سالهای ابتدای بعد از انقلاب راهی انحرافی را در پیش گرفت و هر روز از آرمانهای انقلاب بیشتر فاصله گرفت در این وزارت این تصور هست که آنها باید ببینند خارجیها چگونه فکر و زندگی میکنند آنها هم تقلید و تبعیت کنند و اصولا تبدیل به وزارتی دور از ایران و آرمانهایش شده است ایرانی وقتی از کشور خارج می شود هیچ امیدی به حمایت وزارت خاجه اش در ظلمها و بی عدالتی ها که متوجه شان می شود ندارد کارمندان این وزارت حتی خوبهاشان تاکید میکنم ختی خوبهاشان هیچ سنخیتی با مردم کوچه و بازار و شهدا و جانبازان و خانوادهاشان ندارند.به نظر میرسد این وزارت باید از نو ساخته شود و از چهره های فسیل غربزده با یقه آخوندی که غالبا تظاهر است تهی شود.
  • احمد IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    1 1
    چنانچه یک وزیر متعهد و کاردان برای وزارت خارجه انتخاب شود با همین ساختار فعلی هم به اهداف رسید. از ابتدای انقلاب هیچگاه وزیری 6 دانگ نداشته ایم.
  • محمدایوب IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    8 1
    انشاالله با محاکمه روحانی ودارودسته او ظریف. وزارت خارجه را باید به طور کلی کوبید ازنو ساخت.
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    1 9
    هیچی دیگه رسما میگن بشیم مستعمره چین و روسیه
    • داوود IR ۰۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      4 0
      این ۲۷ اندیشکده نمی دونن ، تو می دونی، دارن می گن با چین و روسیه کار کنیم ، کار کردن برای شما معنی استعمار داره؟؟؟؟
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    6 1
    وزارت خارجه داریم توپ! سفیر رانتی و قبیله‌ای و گتره ای کلی فکر کرد برای ارتقاء دیپلماسی چه کار مهمی انجام بدهد،چند تا گلدان خرید به مبلغ پنجاه، شصت هزار یورو!؟ برای محوطه داخلی سفارت، در جایی که 95 درصد سرزمینش جنگل و سبز است، چون برجام درآمد سرشار آورد، ساختار قوی به این میگن ....
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    2 2
    اتخاذ روش طالبان در وزارت خارجه دیگه نامه نگاری و اندیشه نمیخواد که !!!!!!!!!!!!!!!!!خخخخخخخخخخ
  • رضا IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    2 0
    درگذشته باقی گذاشتن اعضای خانواده مامورین در محل مأموریت ممنوع بودولی سالهاست. که متاسفانه خانواده مأمورین باعناوین تحصیلی و یا درمانی و... برنمی‌گردند که خیلی سوراخ امنیتی بزرگی ایجادکرده است
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    0 0
    سلام جالب و قابل بررسی با نگاه آینده نگری است اما نباید فراموش کرد که اندیشمندان ما هنوز راهکاری در مورد رسیدن به گام دوم در حداقل زمان ممکن را ندادند و این نکته قابل نقد است تعجب می کنیم چشم انداز ما هنوز برای رسیدن به نقطه ایده ال هنوز برای متفکران داخلی دوستدار انقلاب روشنتر نشده است باید گفت انقلاب اسلامی ایران برای برپایی انقلاب جهانی امام عدالت گستر جهان در جهان ایجادشد نباید شعار قدیمی ما تا انقلاب مهدی نهضت ادامه دارد فراموش شود باید نگاه وزارت امورخارجه برای رسیدن به این شعار باشد ما هنوز برنامه کلی برای این هدف یعنی حضور قدرتمند در مدیریت جهانی در راستای گام دوم انقلاب برای وزارت امور خارجه نداریم چراغ انقلاب اسلامی بدون کارکرد خارجی متناسب با گام دوم انقلاب دچار زوال و خاموشی خواهد شد ما باید با مکتب شهیدزنده قهرمان جهانی قاسم سلیمانی در گام دوم انقلاب میدانهای جدید با شعار مقاومت در مقابل بی عدالت گران در سرتاسرجهان بگشاییم و ناوگان فرهنگ و اقتصاد را در سرتاسر جهان به حرکت دهیم حرکت ناوگان نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در اقیانوس اطلس و دریای بالتیک نمونه ای از این مبدان سازی است که دنباله خود افزایش قدرت ایران اسلامی در سرتاسر جهان می باشد احساس می کنیم برای بیشتر روشن شدن اذهان اندیشمندان کشوری باید در این زمینه کتاب نوشت و به دنیای اندیشمندان عرضه کرد ما در فرصت داشتن مجال مدیریت هوادار مقاومت در مجلس و دولت و قوه قضاییه بذرهای قوی آن را بکاریم و این فرصت بزرگی است که خدا به ما داده است که باید از این فرصت ها بسرعت باید استفاده کرد انشاالله و توکل الله.
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    0 0
    تعجب از این آقایان اندیشکده که مهمترین شرط وزیر امور خارجه و سفرای را فراموش کرده که عبارتی از اعتقاد مستحکم به اسلام و انقلاب و ولایت فقیه و خلاصه ارزش های اصیل انقلاب
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    0 0
    با توجه به نظرات امثال مهمان دیشب برنامه جهان آرا . نماینده پیشین آبادان . بسیاری از مراکز اقتصادی ما بدلایل مختلف عموما در شهرهای غیر استاندارد از نظر تخصصی . مثل مطلب اصلی نیاز به آب فراوان . در حالیکه آن شهرها دچار فقر و کمبود آب میباشند و قس علیهذا . بنظر میرسد . اگر امثال این اندیشکده ها نظر بر صادرات که دوام داری آن بسیار اساسی و مهم است . دارند . باید در کنار آن شرایط داخلی را نیز مد نظر قرار داده . که همسو و مطمئن وارد مبادلات خارجی مد نظرشان تحقق یابد ... یعنی نشود با ایجاد تحولات مد نظرشان در وزارت خارجه . مشکلات ناشی از کم آبی که بنینانی ترین مورد نیاز کارخانجات معظم و عدیده کشور . دامن آنها را هم بگیرد و در کنار کشاورزی که آنهم هم اکنون مثل کشت برنج . یکی از موضاعات امروزه است . بدیگر موارد در بخش ها و شهرهای دیگر تسری پیدا کند . و در آخر ناتوان از انجام تعهدات خارجی . در داخل نیز مشکلات ناشی از کم آبی بدلیل برداشت غیر مجاز صدها هزار حلقه چاه عمیق طی سه دهه اخیر . که عوارض متعدد آن از جمله عوارض زیست محیطی . فرونشست زمین و سست شدن خاک که بالاترین آمار حداقل در منطقه را داریم که خود عوارض بسیار خطرناکی در پی دارد . پدیدار شده و بشود . باشیم .. فقط خوبه فکر کنیم چه مقدار آب صرف کشت هندوانه کرده ایم و در پاره ای از سالها از شدت فراوانی و ارزانی . حمل آنها بصرفه نبود و در سر زمین ماندند و پلاسیدند . یا سیب و پیاز و گوجه و غیره. . اگر نگاه بخارج داریم . ابتدا داخل نیاز به برنامه ریزی صحیح اقتصادی در بخش های صنعتی و کشاورزی بپردازیم . حداقل با هم ...
  • سیدکریم IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    0 0
    البته آقای وحید مطالب خوبی گفته اند وبنده در ادامه با توجه به وضعیت وزارتامور خارجه دردهه های پس از انقلاب , چند پیشنهاد دارم: ۱) در این دوره حتی المقدور وزیر از خارج ازاین وزارتخانه انتخاب گردد البته بحث تخصص در امور سیاسی وسیاست بین الملل وتسلط به زبان دیپلماسی و... منافاتی با این پیشنهاد ندارد وامری ضروری ولازم است . ۲) وزیردر برنامه خود علاوه اصلاح ساختار که بر اساس منافع ملی ونیازمندیهای بین المللی تنظیم خواهد شد . باید بدنبال تغییر بنیادی در کلیه امور وبویژه نیروی انسانی غیر متعهد وغرب زده که هیچ درک صحیحی از واقعیت وقدرت نظام اسلامی بعنوان پشتوانه وزارت خارجه در صحنه بین الملل ندارد. ۳) پایش نیروی انسانی و بویژه عناصری که بر اساس رانت مقامات و سهمیه آنها دراین وزارت خانه سالهاست به غارت بیت المال مشغولند ومتاسفانه در این ماجرا فرقی بین چپ وراست و یا اصلاح طلب واصولگرا هم نیستودر اصل وزیر چند ساله قبلی این وزارت خانه جهت آرامش خود , از فرزندان ,نزدیکان و....ویا آنهایی که درخارج بزرگ شد وفقط از ویژگی دانستن زبان برخوردار میباشند ۴) ممنوعیت تحصیل فرزندان کارمتدان وزارت خارجه درخارج ازکشور وبویژه مامورین اعزامی به غرب ۵) ممنوعیت اقامت عناصر وزارت خارج در کشورهای اروپایی پس از بازنشستگی ۶) پرداخت حقوق معقول وغیر نجومی به مامورین اعزامی که بتوان شان آنها حفظ شود وزندگی آبرومندانه ای در خارج داشته باشند ونه اینکه پس از ماموریت بدنبال کاسبی وتجارت و.... رفته و از ارزشها دور شوند. ۷)دلسوزی عناصر اعزامی بعنوان نمایندگان پاسدار منافع نظام مقدس اسلامی ومردم و بویژه فعال در زمینه اقتصادی وکنترل ونظارت دقیق بر اینکه خود آنها بدنبال رانت و... نروند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس