کد خبر 1249610
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۷
جلایی پور، واکسن انگلیسی و واکسن ایرانی

چه دلیلی باعث شده تا جلایی پور یک محصول بی کیفیت انگلیسی که در محافل پزشکی به دلیل برخی عوارض خطرناکش مورد تردید قرار گرفته را بر سر یک واکسن ایرانی بکوبد.

به گزارش مشرق به نقل از واکسن آنلاین، چه دلیلی باعث شده تا جلایی پور یک محصول بی کیفیت انگلیسی که در محافل پزشکی به دلیل برخی عوارض خطرناکش مورد تردید قرار گرفته را بر سر یک واکسن ایرانی که با سعی و تلاش و پشتکار بسیار توسط جمعی از جوانان باغیرت ایرانی تولید شده است می‌کوبد؟ او چه نفعی از این ماجرا می‌برد؟

محمدرضا جلایی پور در یادداشتی کوتاه با محاسباتی ظاهرا سرانگشتی تلاش کرده است به مخاطبان خود القاء کند واکسن انگلیسی آسترازنکا با هزینه هایی ناچیز و عمدتا تامین شده توسط موسسات خیریه با قیمتی ارزان و در مقیاسی انبوه در دسترس مردم جهان قرار گرفته و در مقابل واکسن ایرانی برکت با هزینه هایی گزاف و تامین شده از بودجه دولتی با قیمتی گران و حدود ۲۰ برابر قیمت واکسن انگلیسی در اختیار ایرانیان قرار گرفته است!

۱.در ابتدا نگاهی می اندازیم به محاسبات آقای جلایی پور:

طبق گفته رییس ستاد اجرایی فرمان امام برای تولید واکسن برکت از مرحله تحقیقات اولیه تا تاسیس کارخانه حدود چهار هزار میلیارد تومان هزینه شده است؛ چیزی حدود ۱۶۰ میلیون دلار. اما جلایی پور برای درشت کردن این رقم مبنای محاسبه خود را ارز ۴۲۰۰ تومانی جهانگیری قرار داده؛ همان ارزی که ظاهرا جریان سیاسی اقتصادی نزدیک به ایشان از آن زیاد ارتزاق کرده اند و تصور می کنند دیگران نیز از این سفره برخوردارند و بهره می برند.

جلایی پور این چنین به رقم نجومی یک میلیارد دلار برای تولید واکسن برکت رسیده است!

جلایی پور آنگاه در بیان رقم تولید واکسن انگلیسی آسترازنکا به جای دلار از واحد پوند استفاده می کند. شاید مخاطب تصور نکند چون یک واکسن انگلیسی است او از واحد پوند استفاده کرده اما او در بیان قیمت واکسن ایرانی از دلار استفاده کرده است. به نظر می رسد این اتفاقی نیست و با هدف کمتر نشان دادن هزینه تولید واکسن انگلیسی بوده است.

به گفته جلایی پور هزینه تولید واکسن انگلیسی تنها ۶۵ میلیون پوند بوده است یعنی حدود ۹۰ میلیون دلار. تا اینجای کار تفاوت هزینه ها بسیار کمتر می شود اما باز هزینه های تولید واکسن ایرانی بیشتر است و به نظر می رسد بخشی از حرف جلایی پور درست است اما یک نکته اساسی در این جا نهفته و آن این است که هزینه اعلام شده تولید واکسن آسترازنکا بدون لحاظ هزینه های زیرساختی و ایجاد تاسیسات صنعتی بوده و هزینه های واکسن برکت شامل هردوی این هاست. زیرساختی که ایران فاقد آن بوده و بدون شک برای تولید واکسن های دیگر به کار خواهد رفت و منشا برکت های زیادی خواهد شد.

جلایی پور برای بیان هزینه های تولید واکسن برکت به سخنان رییس ستاد استناد کرده که درست است اما نمی گوید به چه منبعی برای برآورد هزینه تولید واکسن انگلیسی و تامین آن استناد کرده است. اما جستجوی یک مخاطب کنجکاو او را به نتیجه جالبی می رساند. مخاطب کنجکاو در سایت رسمی دانشگاه آکسفورد به مطلبی دست می یابد که اشاره می کند برای تکمیل پروژه واکسن انگلیسی آسترازنکا دولت انگلیس ۶۵.۵ میلیون پوند کمک کرده است.

https://www.ox.ac.uk/news/۲۰۲۰-۰۵-۱۸-funding-and-manufacturing-boost-uk-vaccine-programme

از محتوای این گزارش چنین برمی آید که این کمک اولا توسط دولت بوده و ثانیا علاوه بر هزینه های اصلی بوده که قبلا صورت گرفته است.

جلایی پور در گام بعد به مقایسه قیمت واکسن انگلیسی پرداخته و در این زمینه نیز همان ترفند زشت را به کار برده است. او در ابتدا قیمت واکسن انگلیسی را ۳ تا ۵ دلار اعلام کرده که رقمی درست است اما اشاره نکرده که قیمت ابتدایی این واکسن چندین برابر این قیمت بوده و زمانی که تاثیرات منفی این واکسن اثرات آن را در محافل علمی با تردید و نقدهای جدی مواجه کرد برای فرار از ناکامی قیمت واکسن به قیمت کنونی کاهش یافته است.

جلایی پور سپس قیمت واکسن برکت را ۲۰۰ هزار تومان و ۲۰ برابر قیمت واکسن آسترازنکا دانسته است. یعنی اینجا هم مبنا را دلار جهانگیری دانسته تا قیمت واکسن برکت را از حدود ۸.۵ دلار به حدود ۴۷ دلار برساند. جالب این جاست اگر بر مبنای دلار جهانگیری و محاسبات جلایی پور هم عمل کنیم بیست برابر متوسط قیمت آسترازنکا ۷۰ دلار می شود نه ۴۷ دلار!

۲. حال این سوال پیش می آید که چرا جلایی پور تنها از واکسن انگلیسی آسترازنکا نام برده و اشاره ای به سایر واکسن های خارجی نکرده است؟ یک دلیل آن احتمالا به خاطر بالا بودن قیمت آن هاست که رنجی میان ۱۰ تا ۳۷ دلار دارند چنانچه واکسن آمریکایی مدرنا ۲۵ تا ۳۷ دلار قیمت خورده است. و همه این قیمت ها از قیمت اعلامی واکسن برکت که حدود ۸.۵ دلار است بیشترند. دلیل دیگر هم شاید علاقه وافر و عجیب ایشان به بریتانیای کبیر باشد!

۳. اما سوال اصلی این جاست که چه دلیلی باعث شده تا جلایی پور یک محصول بی کیفیت انگلیسی که در محافل پزشکی به دلیل برخی عوارض خطرناکش مورد تردید قرار گرفته را بر سر یک واکسن ایرانی که با سعی و تلاش و پشتکار بسیار توسط جمعی از جوانان باغیرت ایرانی تولید شده است می کوبد؟ او چه نفعی از این ماجرا می برد؟

شاید در نگاه اول بخواهیم این اقدام را در چارچوب رقابت میان جریان های سیاسی تحلیل کنیم اما به نظر می رسد این دست اقدامات ریشه در چیز دیگری دارد.

مرحوم فخرالدین شادمان که در عصر پهلوی نگران به یغما رفتن فرهنگ و تمدن ایرانی بود در اعماق فکر و ضمیر غرب زدگان تـسلیم و رضائی‌ زشت و ننگین و بی‌سابقه می دید؛ تسلیم به فکر خارجی و رضا به‌ خواسته‌ او. شادمان در یکی از آثار خود به نام تسخیر تمدن فرهنگی می نویسد: از این جمع بعضی چنان کودک فکرند و نامطمئن که‌ تحسین بزرگترین فاضل ایرانی هم به‌ قدر تمجید یک معلم کـم‌دانش فـرنگی ایشان را خوشوقت نمی کند. تعلیم و تربیت ما اگر موافق‌ طرح‌ و نقشه این گروه باشد ایران باید محتاج کتاب و معلم‌ و استاد و متاع و ماشین‌ و فضول ناصح‌نمای خارجی چندان بماند تا قدرت فکر و زبان و عـمل‌ مـتسقلش‌ به‌ کلی نـابود گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    15 1
    از مهره های انگلیس و آمریکا و اسرائیل چه انتظاری دارید غرب و به طور خاص انگلیس در جریان استعمار و استعمار شبه قاره از هنین نیروها استفاده کرد
    • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      2 1
      برای برخی به خصوص منورالفکران اصلاحاتچی تــ ....... آور فاضلاب مو بورهای چشم آبی از شربت سرکه انگبین وطنی بسی گواراتر و نوشین تر است! چه اندازه طرف باید بی وجود و بی وطن باشد که از پیشرفت های علمی و فناوری کشورش ناخرسند باشد!
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    8 1
    بایستی واکسن های اهدایی ژاپن را قبول نمیکردید. پیشنهاد میکردین که بزنه به مردم خودش اگه راست میگه . ژاپن مکار روغن ریخته را وقف امامزاده کرد .
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    4 0
    این لنگه اون ... الکلامیست که دانش اتمی رو انم در قرن 21چاه ویل نامید چنین نبود عجیب بود
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    2 2
    جلایی پور تنها از واکسن انگلیسی آسترازنکا نام برده چون تنها واکسن غربی است که در ایران استفاده می شود.
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    8 2
    بارها این نکات از زبان بزرگان ذکر شده که هدف لیبرال ها در ایران در نهایت منطبق با هدف صهیونیست های جهان وطن مبنی بر تشکیل اقتصاد جهانی و یکپارچه هست. در این اقتصاد آمریکا و غرب مغز متفکر و استعمارگر، آسیای شرقی نیروی کار و خاور میانه نقش منبع انرژیی رو بازی میکنه که حق هیچ تولید و خود کفایی نداره! امثال جلایی پور در جبهه اصلاحات یعنی شعبه لیبرالیسم در ایران، وظیفه دارن مدام بر عدم به صرفه بودن تولید داخلی و بی کیفیت بودنش تاکید کنن و با گذاره ای که منتهی به استقلال و صنعتی شدن‌ کشور میشه مقابله کنن. چه درتولید واکسن و چه در صنعت.
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    9 1
    توسعه و پیشرفت ایران بر خلاف منافع اینهاست، اسلاحتلبان با ....برای غرب زنده هستن
  • حسن IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    3 1
    خب وقتی آسترازنکا انقدر بد و پر عوارضه چرا به مردم تزریق میکنید؟
    • عبدالله مومن IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      4 0
      علتش را از تدبیرخان بپرس . ههههههههههههههه
  • FR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    4 2
    اصلا جواب این احمق ها را نباید داد
  • فریدون AT ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    3 0
    درود، متاسفانه غرب گرایان خود بخت زیادی در میهن ما هستند . آیا ایشان نمیداند که کشوری که در زیر تحریم دولت‌های غربی می‌باشد باید در همه زمنینه‌ها و به خصوص در درمانی به خود کفایی کامل برسد پاینده باد ایران
  • DE ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    2 0
    تروریسم روانی مگه قراره شاخ و دم داشته باشه! اقای جلالی پور خجالت نمی کشی منافقانه دروع میگی؟ بهتره خودت بری از اون واکسن انگلیسی نوش جان کنی!
  • IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    5 0
    مرگ بر هر چی وطن فروش غربگدا
  • هومن GB ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    4 1
    من ساکن انگلستان هستم. واکسن ‌استرزنکا و آکسفورد انگلیس اصلا به درد بخور نیست، خود آمار انگلیسی‌ها میگه 40 درصد کسانی که استرازنکا زدن دوباره کرونا گرفتن، من خودم شخصا استرازنکا نزدم و فایزر زدم. خود فایزر هم شنیدم که میگن دوباره با اینکه واکسنشو زدید باز هم احتمال گرفتن کرونا هست. واقعا آدم چی بگه از بعصی از هموطنان که واکسن ایرانی رو میخوان خراب کنن.
  • هموطن IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    1 0
    مطمئن باشید امور مالی هم دزش نقش داره
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    1 0
    میکروب وویروسهاوانگلهای انگلیسی مدافعان جدی واکسن ارباب
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    3 0
    «بی...و بی وطن» صفت کاملا برازنده ای برای جلائی پور هست
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    3 0
    به جای افتخار به حرکت در مرز دانش و تکنولوژی، انتقاد دروغین کرده به قیمت دروغین رسیدن به مرز دانش! واقعا رذالت میخواد. تعریف و تمجید از حرکت در مرز دانش نکنه، با بازی اعداد، انتقاد کنه که گران تر شد، اون هم به دروغ! اشاره ای هم به عوارض و بی خاصیتی واکسن آسترازمکا نکرده و در مقابل به کم عوارضی واکسن برکت و اثر کمنظیرش در برابر جهش دلتا اشاره نکرده! رذالت همراه با وقاحت میخواد. دوران رسانه بسته گذشته. دروغگویی و رذالت زود رسوا میشه
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    3 0
    معلومه اثرات چشمگیر واکسن برکت دربرابر جهش های مختلف کرونا از جمله جهش هندی، خیلی خار چشم دشمن بوده که واکسن داره ترور میشه! بی آبروها با بی انصافی و دروغ در روز روشن!
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      0 1
      اصلا برکت بهترین واکسن دنیا وقتی شما هنوز ۷ درصد مردم رو واکسینه نکردین با چه رویی از خودتون تعریف میکنین؟
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    0 0
    واکسن بهارات هندی کارایی صد در صد دارد
  • ایرانی اصیل IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    2 0
    نوکر هر جور باشد باید نوکری خودش به توسل به حتی تفکر باطل لیکن برای خوش خدمتی اربابش به اثبات برساند .لذا زیاد نگران از تحلیلش نباشید بلکه از این طریق کاملا متوجه نوکری این مغز خورده غربی ،بیشتر خودش به ار نمایش بگذارد.
  • DE ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    1 0
    یارو قیمت برکت رو با یورو 30 تومانی حساب می کنه، قیمت آسترازنکا رو با یورو 4 تومانی. این جور آدمیه.
  • مدرس ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    1 0
    ایشان هم خودشان هم پدرشان سالها در انگلیس زندگی کردند و آموزش دیدند طبیعی هست که تبلیغ واکسن انگلیسی را کنند. پدرشون که پیش سروش تعلیم دیده. خیلی از همکارانمون که آسترازنکا را زدند عوارض نشان دادند. چقدر آدم باید غرب گرا باشه که واکسن انگلیسی را تبلیغ کند و واکسن خودی را بکوبد. لطفا جناب جلایی پور خودتون حتما حتما آسترازنکا بزنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس