شورای

شورای امنیت سازمان ملل متحد از تصمیم اخیر رئیس جمهور ترکیه و مقام‌های قبرس ترک نشین در خصوص بازگشایی شهر «واروشا» به شدت انتقاد کرد.

به گزارش مشرق، شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای از مواضع ترکیه و مقام‌های قبرس ترک نشین در مورد شهر «واروشا» و شرط و شروط برای اسکان در آن انتقاد کرد.

به گزارش روزنامه «گریک ریپورتر» اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به ریاست فرانسه روز جمعه اعلام کردند که سخنان سران ترکیه و مقام‌های قبرس ترک نشین را در این زمینه غیر قابل قبول دانسته و خواستار توافق عادلانه برای ایجاد کشور متحد جمهوری قبرس هستند.

در بیانیه سازمان ملل متحد آمده است که شورای امنیت اعلامیه ۲۰ ژوئیه سران ترکیه و قبرس ترک نشین در مورد بازگشایی بخشی از منطقه واروشا را محکوم می‌کند و خواستار تغییر سریع این روند است.

شهر واروشا از ۴۷ سال پیش به این سو به عنوان یک منطقه نظامی در نظر گرفته شده و بر اساس تصمیمات سازمان ملل کسی حق حضور در آن مکان را ندارد، اما مقام‌های ترکیه و قبرس ترک نشین تصمیم  به بازگشایی این منطقه گرفته اند. سازمان ملل متحد در بیانیه خود از اقدام‌های یکجانبه ترکیه که مغایر با قطعنامه‌ها و بیانیه‌های قبلی شورای امنیت است ابراز تاسف کرده و خواستار لغو فوری این تصمیم که موجب تشدید تنش در منطقه می‌شود، شده است.

۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کردند که هرگونه تلاش برای احیای هر قسمت از شهر واروشا توسط افراد دیگری غیر از ساکنان آن غیرقابل قبول است.

وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به این مسئله در بیانیه‌ای درباره بازگشایی منطقه واروشا اعلام کرد که بیانیه شورای امنیت سازمان ملل و اظهارات کشورهای مختلف را رد می‌کند. در این بیانیه آمده است که این اظهارات بر اساس ادعاهای بی اساس یونان است و منطقه واروشا جزو قلمرو  قبرس ترک نشین است.

 به گزارش خبرگزاری «آناتولی» در بیانیه فوق آمده است که کلیه تصمیماتی که مقام‌های قبرس ترک نشین در باره طرح بازگشایی واروشا اتخاذ کرده‌اند در چارچوب قوانین بین المللی است. ترکیه معتقد است که واروشا به قبرس ترک‌نشین تعلق دارد و تمام تصمیمات مقام‌های این منطقه در خصوص این شهر مطابق با قوانین بین‌المللی است.

قبرس از سال ۱۹۷۴ به دو بخش ترک و یونان نشین مبدل شد. منطقه واروشا که در جریان درگیری‌های داخلی تخلیه شده بود از آن به بعد به عنوان یک منطقه خالی از سکنه باقی ماند. سازمان ملل متحد خواستار کنترل این منطقه است. ترکیه تنها کشوری است که قبرس ترک نشین را به رسمیت می‌شناسد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • بابک آزری 2 IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    19 2
    چه بخوان چه نخوان آخرش قبرس شمالی برای ترک های قهرمان خواهد شد با پیشرفت اسلام در قبرس شمالی اسرائیل و کشور های مسیحی بدجوری به سوزش افتادن
    • کریم IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      3 13
      چی به تو میرسه ترکیه یک کشور لائیک و دین ستیزه.
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      15 2
      کریم به توچه!!!!؟؟؟؟؟چی به تو میرسه اگر این اتفاق نیفته؟؟؟؟؟ غیر از دشمنی با ترکها هیچ چیزی پشت این حرفهات نیست.
    • آراز تبریزی IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      2 10
      ترکهای عثمانی با آذری های همیشه سرفراز هم نژاد نیستند برو تاریخ بخون
    • علی IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      2 2
      پول مزدوری میگیرند
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      5 4
      همونجور که شما از فارسها حمایت می کنید ما از همه ترکهای عالم حمایت میکنیم. حالا اگه این برات درد داده میتونی بری بمیری.
    • پاسخ به اراز تبریزی IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      0 1
      برات متاسفم
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      5 2
      آراز جون. البته اگر اسمت آراز باشه که شک دارم. ترک ترکه فرقی نمی کنه کجا باشه. تو هم اگر قبول نداری برو بمیر. تو تبریز از زرها بزن تا ببینی چی میشه.
    • آراز تبریزی IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      1 4
      اونی که گفته شک داره من تبریزیم وآذریم میتونه از مشرق شماره تلفنمو بگیره بیاد تا حالیش کنم وطن فروشی به عثمانی هایی که چندین سال تبریز رو اشغال کردن و چقدر آدم کشتن بی شرفیه
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      3 0
      اسم رمزت آرازه؟؟؟؟این قصه های جنگ چالدران دیگه کسی رو گول نمیزنه تو آذربایجان. تو آذری خیالی باش ولی مردم آذربایجان ترک هستن.
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      3 0
      بی شرف تویی که به خاطر ۴ میلیون حقوق خودتو فروختی.... مردم آذربایجان امثال تورو تف کردن.
  • RU ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    6 1
    سازمان ملل . همیشه مترسک قدرت های جهانی بوده ..قبرس ترک . باید بعنوان کشور شناخته خواهد شد ....پاکستان واذربایجان ..مراحل بعدی ازبکستان ..ترکمنستان ..قزاقستان . مجارستان ..به رسمیت خواهند شناخت
  • US ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    2 4
    میرن خاک کشورهای دیگر رو اشغال می کنند.ساکنانش را آواره می کنند.قطعنامه‌های سازمان ملل هم براشون مهم نیست.این دنیای ماست
  • محمد... IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    5 2
    ترکیه یکه تاز میادین ماشالا به رجب رجب رئیس دوستت داریم خخ همه ازش حساب میبرن خخ
  • US ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    3 2
    سازمان ملل باز جوگیر شد میشه مسله افغانستان و نسل کشی در سوریه را پیگیر باش ملل جان چرا وقتی مسلمان کشی میشه فقط نظاره گری ؟؟چرا اشغال فلسطین فقط بیانیه صادر میکنی ؟؟چرا فقط واسه کشتار مسلمانان سوریه فقط ابراز تاسف میکنی؟؟؟چرا در زمان حمایت اروپا و امریکا از تروریست های پ ک ک و ی پ گ لالی؟؟؟ ولی وقتی ی ملت مسلمان میخواد حقشو بگیری زود جبهه میگیری و مخالفت میکنی سازمان ملل یعنی کشک
  • بهزاد AT ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    3 2
    کلا ایران از عربهای مسلمون خوشش میاد مثل فلسطین و لبنان و سوریه و یمن! حقوق مسلمانان ترک برای ایران مهم نیست چه قره باغ چه قبرس چه اویغورستان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس