کد خبر 1249492
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۴
فیلم جنگ فردا، ساخته کریس مک‌کی

جنگ فردا با اینکه فیلم محبوبی در نگاه مخاطبان عام سینما بود، از نظر منتقدان درنهایت یک اثر متوسط ارزیابی شد.

به گزارش مشرق،نبرد فردا (The Tomorrow War‌) یک فیلم سینمایی آمریکایی در ژانر اکشن و علمی- تخیلی به کارگردانی کریس مک‌کی و نویسندگی زک دین است که در تاریخ دوم جولای ۲۰۲۱ از سوی آمازون‌استودیوز منتشر شد. ازجمله ستارگانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند می‌توان به کریس پرت در نقش اصلی و همچنین ایوان استراهاوسکی، بتی گیلپین و البته جی.کی.سیمونز اشاره کرد. زک دین که پیش از این سناریوی دو فیلم سقوط در 2012 و ۲۴ ساعت برای زنده ماندن در 2017 را نوشته بود، به تنهایی فیلمنامه این کار را نوشته و قرار است نویسنده سری دوم آن هم باشد. این فیلم ۱۳۸دقیقه‌ای با بودجه‌ای معادل ۲۰۰میلیون دلار ساخته شد و توانست توجه مخاطبان را به خود جلب کند. نبرد فردا در رده‌بندی فیلم‌های سرگرم‌کننده‌ای قرار می‌گیرد که سعی دارند به واسطه استفاده از کلیدواژه‌های سیاسی و نظامی برای خودشان اعتباری ورای ارزش اصلی‌شان کسب کنند. فرمانده سابق جنگ عراق، یکی از همین کلیدواژه‌هاست که باعث می‌شود مخاطب عام را نسبت به موضوع فیلم حساس‌تر کند و توجه بیشتری را برای خودش بخرد. البته قرارگرفتن یک فرمانده نظامی آمریکا در جایگاه ناجی آینده بشریت، معانی ضمنی خودش را دارد؛ افسری که در جنگ عراق حضور داشت و حالا مجبور است بازنشستگی‌اش در امور نظامی را بشکند.

نبردفردا، روایتی علمی-تخیلی است که اولین جرقه‌ آن از مسابقات جام‌جهانی فوتبال 2022 زده می‌شود. داستان با معرفی یک معلم زیست‌شناسی و فرمانده سابق ارتش به نام دن فارستر آغاز می‌شود که در تکاپو برای یافتن شغل موردعلاقه‌اش در یک مرکز تحقیقاتی معتبر است. هنگام پخش مسابقات جام جهانی فوتبال، سربازانی از سال 2051 می‌رسند تا هشدار دهند بشریت به دلیل جنگ با مهاجمان بیگانه که White Spikes (به‌معنای خوشه‌های سفید) نام دارند، نیاز به کمک گذشتگان خود دارد. جهان که حالا به واسطه این مهاجمان در آستانه نابودی است، همکاری همگانی را می‌طلبد و به همین جهت افراد برای فرستاده‌شدن به آینده و شرکت در جنگ انتخاب می‌شوند. درست چیزی برعکس ترمیناتو یا چیزی شبیه آنچه در ایکس‌من‌ها دیده شد. مهاجمان Whitespikes در نوامبر 2048 وارد می‌شوند و سه سال بعد اکثریت مردم را می‌کشند. گذشتگان از طریق کرمچاله و با دستگاهی به نام جامپ‌لینک (Jumplink) برای مدت هفت روز به آینده اعزام می‌شوند، اما کمتر از 30درصد از آنها زنده می‌مانند و این احتمال به مرور کمتر می‌شود.

این فیلم با محوریت پیرنگ جست‌وجو، حرکتی صعودی دارد و برای مخاطب تا انتهای داستان برنامه‌هایی را در نظر گرفته است. پیرنگ جست‌وجو یکی از ماندگارترین پیرنگ‌های جهان است که اگر هدف جست‌وجو را از داستان بیرون بکشیم، فرو خواهد ریخت و در تمام موارد قهرمان در پایان داستان با ابتدای داستان بسیار متفاوت خواهد بود. در این نوع پیرنگ، ماجراهای یک قهرمان از وطن و خانه و کاشانه‌اش شروع می‌شود و در پایان داستان دوباره به همان‌جا باز می‌گردد. هدف این سفر، فرای جست‌وجو، خردمندی است. تمام شخصیت‌های این نوع داستان‌ها چیزهایی درباره جهان و خودشان خواهند آموخت و یک نوع رشد شخصیتی و جمعی حاصل می‌شود. آنها در هیبت قهرمانانی بازمی‌گردند که در طول سفر عاقل‌تر شده‌اند و تصمیمات جدید، متفاوت و معقولانه‌تری برای زندگی خواهند گرفت.

فیلمبرداری این فیلم از ابتدای سپتامبر 2019 در لینکلتون، جورجیا، آتلانتا و ایسلند آغاز شد و نهایتا در تاریخ 12 ژانویه 2020 به پایان رسید. در جولای سال 2021، گزارش داده شد که دو کمپانی بزرگ اسکای‌دنس‌مدیا (Skydance) و آمازون در حال مذاکره برای ساخت دنباله‌ای بر این فیلم به کارگردانی کریس‌مک‌کی و نویسندگی زک دین و همچنین با حضور بازیگران اصلی سری اول آن ازجمله کریس پرات، ایوان استراوفسکی، بتی گیلپین، سام ریچاردسون، ادوین هاج و جی.کی.سیمونز هستند.

جنگ فردا با اینکه فیلم محبوبی در نگاه مخاطبان عام سینما بود، از نظر منتقدان درنهایت یک اثر متوسط ارزیابی شد. طبق بررسی منتقدان سایت‌های مطرح امتیازدهی، نبرد فردا با مجموع امتیازات 45 و 55 به ترتیب از سایت‌های Metacritic و Rottentomatoes نتوانسته نظرات مثبت زیادی را جلب کند و با استقبال فوق‌العاده‌ای روبه‌رو نشده است.

در ادامه به معرفی سه چهره صاحب‌نام که جزء عوامل این فیلم بوده‌اند، پرداخته‌ایم. ابتدا کریس مک‌کی، کارگردان فیلم که کارگردان شناخته‌شده‌ای در آثار انیمیشن هم هست و به‌عنوان مثال خیلی‌ها او را با انیمیشن لگو به یاد می‌آورند. بعد از آن کریس پارت را مرور می‌کنیم؛ نقش اول فیلم جنگ فردا که در سریال‌های تلویزیونی به شهرت رسید اما بعد به سینما آمد و حالا به‌عنوان پای ثابت کارهای عامه‌پسند ازجمله ابرقهرمانی‌های مارول شناخته می‌شود و پس از آن جی.کی.سیمونز، هنرپیشه دیگری که نام او بیش از هر چیز یادآور بازی درخشانش در فیلم شلاق محصول ۲۰۱۴ است.

شعبده‌بازی آخرالزمانی هالیوود

کریس مک‌کی

کریستوفر مک‌کی (Chris McKay) معروف به کریس تیلور متولد ۱۱ نوامبر ۱۹۷۳، یک کارگردان سینما و تلویزیون آمریکایی، نویسنده، تهیه‌کننده، تدوینگر، انیماتور و هنرمند جلوه‌های بصری است. او بیشتر به دلیل کارگردانی و تدوین سه فصل از فیلم Robot Chicken و دو فصل از فیلم Moral Orel شناخته شده‌ است. او اولین کارگردانی فیلم سینمایی خود را با فیلم لگو بتمن (۲۰۱۷) انجام داد.  مک‌کی در وینتر پارک فلوریدا متولد شد اما بیشتر دوران کودکی خود را در شیکاگو گذراند. او در نوجوانی از فیلم‌های آلفرد هیچکاک الهام و تصمیم گرفت مدیوم سینما و فیلم را دنبال کند. مک‌کی اولین تجربه سینمایی خود را روی دوربین فیلم سوپر8 والدینش انجام داد و بعدها به مدت دو سال به‌عنوان دانشجوی فیلمسازی در دانشگاه ایلینوی جنوبی به تحصیل پرداخت و نهایتا مدرک خود را از کالج کلمبیا شیکاگو دریافت کرد. مک‌کی اولین فیلم سینمایی خود را هنگام تحصیل در شیکاگو و در کمدی عمو باک در سال 1989 جلوی دوربین برد.

  او که در اوایل کار خود در چندین شرکت اجاره تجهیزات ویدئو کار می‌کرد، پس از خرید تجهیزات تولیدی به مدت سه‌سال در زمینه فیلمبرداری و تدوین انواع موزیک‌ویدئوها، ویدئوهای صنعتی و فیلم‌های محلی فعالیت کرد. سپس کار تدوین را در یک شرکت تولیدی به‌صورت جدی‌تر کلید زد.  در سال 2004، مک‌کی به لس‌آنجلس نقل مکان و کار تدوین را در استودیوی انیمیشن ShadowMachine آغاز کرد. در سال 2006، کار در مجموعه انیمیشنMoral Orel را شروع کرد. کار او در Moral Orel موجب شد پیشنهاد کارگردانیRobot Chicken را دریافت کند و سپس در سال 2007، مک‌کی کارگردانی فصل سوم، چهارم و پنجم این مجموعه را عهده‌دار شد. (Robot Chicken) یک مجموعه تلویزیونی کمدی متحرک بزرگسالان آمریکایی است که توسط ست گرین و متیو سنریچ همراه با نویسندگان مشترک داگلاس گلدشتاین و تام روت تهیه و تولید شده است. Robot Chickenبرنده دو جایزه آنی از طرف انجمن بین‌المللی فیلم‌های انیمیشن و 6 جایزه امی برای تولیدات تلویزیونی شده است.  با ادامه‌ روند جاافتادگی این کارگردان، در سال 2009، مک‌کی تهیه‌کنندگی و کارگردانی فصل اول سریال انیمیشن علمی-تخیلیTitan Maximum را برای تلویزیون کارگردانی کرد. Titan Maximumیک مجموعه تلویزیونی متحرک استاپ‌موشن آمریکایی بود که توسط تام روت و متیو سنریچ ساخته شد. 

در سال 2011، کمپانی برادران وارنر مک‌کی را برای پیوستن به گروه کارگردانی فیل لرد و کریستوفر میلر در انیمیشن The Lego Movie برای کارگردانی مشترک انیمیشن استخدام کردند. آنها مک‌کی را به استرالیا فرستادند تا بر تمام مراحل ساخت انیمیشن‌ها، ویرایش‌ها، جلوه‌ها، نورپردازی و خروجی انیمیشن لگو نظارت کند. فیلم لگو (The LEGO Movie) یک پویانمایی به سبک کمدی و ماجراجویی است که توسط برادران وارنر در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. از صداپیشگان این فیلم می‌توان به کریس پرت، الیزابت بنکس، چارلی دی، لیام نیسون و مورگان فریمن اشاره کرد. کمپانی برادران وارنر پس از ناکامی در گیشه برای اکران Looney Tunes، با پخش فیلم لگو به یک موفقیت تجاری و حیاتی دست یافت. این فیلم با نقدهای مثبتی روبه‌رو شد و در گیشه با فروش بیش از ۴۶۹میلیون دلار توانست شکست گذشته را جبران کند و برنده جایزه بهترین پویانمایی شود. با اینکه در هشتم فوریه ۲۰۱۹ قسمت دومی به نام فیلم لگو ۲: بخش دوم آمد اما از نظر فروش نتوانست به موفقیت قسمت قبل دست پیدا کند.  با انتخاب مک‌کی در مارس 2014 توسط کمپانی برادران وارنر برای کارگردانی دنباله فیلم معروف The Lego Movie و با تکرار این همکاری در فوریه 2015، برای ساخت انیمیشن Adventure Time، مک‌کی برای اولین‌بار با شرکت برادران وارنر قرارداد رسمی تولید خود را امضا کرد و به این کمپانی پیوست.

جی.کی.سیمونز

جاناتان کیمبل سیمونز متولد ۹ ژانویه ۱۹۵۵ بازیگری آمریکایی است که او را عمدتا به‌خاطر بازی در سریال شبکه ان.بی.سی به نام نظم و قانون و مجموعه فیلم‌های مرد عنکبوتی می‌شناسند. تاکنون صدای او نیز برای صداگذاری چندین انیمیشن و بازی رایانه‌ای استفاده شده است. او توانست برای فیلم شلاق (۲۰۱۴) جایزه اسکار نقش مکمل مرد را دریافت کند. سیمونز متولد شهر دیترویت در ایالت میشیگان است. مادر او کارگردان و پدرش دونالد، یک استاد موسیقی و دانش‌آموخته دانشگاه مونتاناست. او در ابتدا قصد داشت خواننده شود و هدفش از تحصیل در دانشگاه مونتانا تبدیل شدن به یک آهنگساز بود اما امروز بازیگری شناخته‌شده است. او ازجمله بازیگرانی است که در صنعت دوبله و صداگذاری هم فعالیت داشته، ازجمله انیمیشن زوتوپیا که توسط والت‌دیزنی در چهارم مارس ۲۰۱۶ در ایالات‌متحده اکران شد.

او صداپیشگی در نقش لئودور لاینهارت، شهردار زوتوپیا را در این اثر عهده‌دار بود. فروش این انیمیشن در سال ۲۰۱۶ در گیشه‌های سراسر جهان حدود یک‌میلیارد دلار بود و چهارمین فیلم پرفروش در آن سال شد و همچنین موفق به کسب جایزه اسکار و بهترین فیلم پویانمایی در هشتادونهمین دوره جوایز اسکار و بهترین فیلم پویانمایی در هفتادوچهارمین مراسم گلدن‌گلوب شد. از معروف‌ترین نقش‌های سیمونز می‌توان به ایفای نقش او در فیلم شلاق (Whiplash‌) اشاره داشت. شلاق فیلمی در ژانر درام محصول سال ۲۰۱۴ آمریکا و به نویسندگی و کارگردانی دیمین شزل بود. سیمونز برای ایفای نقش ترنس فلچر استاد موسیقی هنرستان شیفر برنده‌ اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. شلاق، از همان ابتدا مورد توجه مردم و منتقدان قرار گرفت. این فیلم نامزد پنج جایزه در هشتادوهفتمین دوره جوایز اسکار ازجمله جایزه اسکار بهترین فیلم، جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی، جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، جایزه اسکار بهترین صدابرداری و جایزه اسکار بهترین تدوین فیلم شد که فقط در بردن جایزه بهترین فیلم و جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی در این میان ناموفق بود. ویپلش همچنین از نظر کاربران سایت بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها جزء ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینماست و در نظرسنجی‌ای که در اواخر ۲۰۱۶ برگزار شد، جزء ۱۰۰ فیلمی است که باید قبل از مرگ دید.

کریس پرت

کریستوفر «کریس» مایکل پرت، یک بازیگر و کمدین آمریکایی است که به‌خاطر بازی در فیلم‌های تلویزیونی و اکشن به شهرت رسید. او در ۲۱ ژوئن ۱۹۷۹ در ویرجینیا، مینه‌سوتا به دنیا آمد. کریس جوان‌ترین فرزند کتلین لوئیس ایندال و دنیل کلیفتون پرت است. مادر او در سوپرمارکت کار می‌کرد و پدرش کارگر معدن بود. او در ۱۹سالگی به‌طور اتفاقی با را داون چونگ آشنا شد و این آشنایی باعث ورود او به عرصه بازیگری شد. پرت برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۰ یک فیلم کوتاه ترسناک بازی کرد و پس از آن با بازی در سریال وارد تلویزیون شد. او پس از اثبات استعداد ذاتی‌اش در سال‌های بعد توانست در چندین فیلم و سریال دیگر به ایفای نقش بپردازد. پرت برای نقش‌های تلویزیونی خود ازجمله به‌عنوان اندی دوایر در مجموعه تلویزیونی پارک‌ها و تفریحات(Parks and Recreation) که بین سال‌های 2009 تا 2015 نمایش داده شد، به شهرت رسید. این مجموعه تحسین منتقدان را به دنبال داشت و او را نامزد جایزه تلویزیونی بهترین بازیگر نقش مکمل یک سریال کمدی در سال 2013 کرد.

پرت در ادامه کارنامه هنری‌اش در سال 2014 با بازی در دو فیلم تجاری موفق خودش را به‌عنوان یک هنرپیشه مرد برجسته در هالیوود معرفی کرد. او به‌عنوان نقش اصلی مرد در انیمیشنی از کمپانی برادران وارنر به نام لگو در نقش امت بریکوفسکی و در کمپانی مارول در سری دوم نگهبانان کهکشان در نقش لرد استار ایفای نقش کرد. در سال 2015 و با گذشت پنج سال از حضور حرفه‌ای او در صنعت فیلم و سرگرمی، مجله تایمز او را به‌عنوان یکی از 100 فرد با نفوذ در جهان معرفی کرد.

در نوامبر 2013، پرت که خود یکی از طرفداران پرشور پارک ژوراسیک (1993) بود و از این فیلم به‌عنوان «جنگ ستارگان من» نام می‌برد جایگزین جاش برولین شد و به‌عنوان کاراکتر اصلی در دنیای ژوراسیک (2015) حاضر شد. این فیلم با بودجه‌ای معادل 150میلیون دلار ساخته شد اما با فروش خوبی که از گیشه به دست آورد توانست به‌راحتی چندین‌برابر این هزینه را جبران کند. دنیای ژوراسیک در آمریکای شمالی 652.3 میلیون دلار و در خارج از کشور 1.018 میلیارد دلار فروخت و نهایتا با درآمد جهانی بالغ بر 1.670 میلیارد دلار توانست جایگاه خوبی از نظر تجاری کسب کند. دنیای ژوراسیک که توسط کالین ترورو کارگردانی شد، داستانی علمی-تخیلی و ترسناک را پس از گذشت 23 سال از فیلم پارک ژوراسیک ۱۹۹۳ به کارگردانی استیون اسپیلبرگ خلق کرد.

نقش بعدی او کاراکتر یک قمارباز به نام جاش فارادی در فیلم هفت دلاور و بازسازی یک فیلم وسترن محصول 1960 با همین نام بود. هفت دلاور (The Magnificent Seven) یک فیلم آمریکایی در سبک وسترن و اکشن به کارگردانی آنتوان فوکوآ و نویسندگی نیک پیزولاتو و ریچارد ونک است که به‌عنوان نسخه بازتولید فیلمی به همین نام محصول سال ۱۹۶۰ به شمار می‌رود که خود آن نیز نسخه بازخلق‌شده فیلم ژاپنی هفت سامورایی در سال ۱۹۵۴ است. کریس پرت در این فیلم همراه دنزل‌واشنگتن به ایفای نقش پرداخت و این همکاری جدی را هم در کارنامه هنری خود به همراه دارد.

دومین فیلمی که از پرت در سال 2016 اکران شد، فیلم مسافران بود. مسافران یک فیلم عاشقانه علمی-تخیلی محصول سال 2016 آمریکا به کارگردانی مورتن تیلدوم و نویسندگی جان اسپیتز بود که بخشی از آن براساس داستان کمیکی در سال 1950 ساخته شد. با اینکه این فیلم نتوانست نظرات مساعدی را از سایت‌های مشهور نقد و بررسی فیلم ازجمله متاکریتیک و روتن‌تومیتوز دریافت کند اما از نگاه مردم توانست جایگاه مناسبی را به دست آورد. با وجود نقدهای منفی اما مسافران برای ایفای نقش دو بازیگر اصلی‌اش لارنس و پرت و همچنین موسیقی فیلم، موردتحسین و توجه قرار گرفت. این فیلم در سراسر جهان 303میلیون دلار فروش داشت و در هشتادونهمین مراسم اسکار نامزد دریافت اسکار بهترین امتیاز اصلی و بهترین طراحی تولید شد.

پرت برای استودیو مارول نقش‌آفرینی‌های متعددی انجام داده که بخش مهمی از کارنامه کاری او محسوب می‌شوند. ازجمله بازی او در فیلم‌های مارول می‌شود به نگهبانان کهکشان ۲ محصول 2017، انتقام‌جویان: جنگ ابدیت 2018، انتقام‌جویان: پایان بازی 2019 و بعضی از فیلم‌های آینده مثل ثور: عشق و تندر که در 2022 آماده خواهد شد و سری سوم نگهبانان کهکشان در سال 2023 اشاره کرد. او در این فیلم‌ها توانست قهرمانی جدید و درعین‌حال کمدی را به دنیای قهرمانان مارول وارد کند.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • CA ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    6 3
    به نظر من که فیلم مزخرفی بود. والا کارتون لوکا از همه اینها قشنگتره.
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      3 1
      هزار رحمت به آمیتا چاخان
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    1 13
    انصافا فیلم قشنگی بود
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    6 5
    راستشو بخواین من که چندساله از بس این هالیوود مزخرف میسازه دیگه فیلم نگاه نمیکنم، چی بشه چند سال یه بار یه فیلم قابل دیدن دربیاد. خداییش گندشو مسخره کردن!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس