فرافکنی روحانی در روز‌های پایانی دولت مستعجل

شاید بد نباشد که روحانی از مذاکره‌کنندگان خود در وین سؤال کند که مهم‌ترین کارت آنان برای تهدید طرف‌های اروپایی و امریکایی برای اعطای امتیازات بیشتر چه بود و...

به گزارش مشرق، روحانی در روزهای پایانی ریاست جمهوری خود در حالی مجلس را متهم به سنگ‌اندازی برای رفع تحریم‌ها می‌کند که نگاهی به حوادث جاری نشان می‌دهد طرح مجلس برای ارتقای توانمندی‌های هسته‌ای کشور نه تنها توانست دست مذاکره‌کنندگان هسته‌ای کشورمان را پر کند بلکه برنامه‌های امریکا و کشورهای غربی برای اعطای امتیازات قطره چکانی به ایران و گرفتن تعهدات هسته‌ای را با بن بست رو به رو کند.

از آبان ماه سال گذشته که جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور جدید امریکا وارد کاخ سفید شد، این تلقی و تصور خوش‌خیالانه - به تعبیر ظریف- در بین بخشی از بدنه دولت به وجود آمد که توانمندی بازگشت سریع به برجام و احیای آن از طریق برداشتن تحریم‌ها وجود دارد. بخش مهمی از این تلقی ناشی از وعده‌های پیشین دموکرات‌ها و همچنین شعارهای آن‌ها در رقابت‌های انتخاباتی امریکا بود. در آن زمان به نظر می‌رسید که بحث بازگشت به برجام قطعی بوده و تنها ترتیبات آن است که باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. با این حال و از آنجا که شیطان در جزئیات است، شیوه بازگشت به این ترتیبات از نظر امریکایی‌ها شامل مراحل مختلف و در کنار آن اعطای امتیازات فراوانی بود که از دید ایران ارتباطی به بحث هسته‌ای نداشت. این ترتیبات در گزارش‌های منتشر شده از سوی اندیشکده‌های نزدیک به دموکرات‌ها همچون «مرکز امنیت نوین امریکا» شامل موافقت ایران با تمدید زمان محدودیت هسته‌ای یا همان بندهای غروب آفتاب، چند مرحله‌ای شدن برداشت تحریم‌ها بر خلاف میل تهران و همچنین امکان گنجاندن گفتگو بر سر موضوعات فرا هسته‌ای و سایر موارد جزیی‌تر بود.

از سوی دیگر تهدیدات تروریستی علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران نیز به شدت افزایش یافت. جدا از جنگ روانی گسترده درباره امکان حمله امریکا به سایت‌های هسته‌ای ایران در ماه‌های پایانی ترامپ چندین عملیات ایذایی علیه زیر ساخت‌ها و افراد حساس در برنامه هسته‌ای ایران انجام شد. از جمله انفجار در سالن مونتاژ ماشین‌های غنی‌سازی نطنز و همچنین ترور شهید فخری‌زاده که از مدت‌ها قبل در معرض تهدیدات صهیونیست‌ها قرار داشت. طبیعی است که در چنین شرایط نامتوازنی بهترین راه تثبیت مواضع کشور و پر کردن دست مذاکره‌کنندگان در شرایط حساس پیش رو بود.

آنچه طرح مجلس برای ایران به ارمغان آورد

از دل چنین منطقی بود که طرح اقدام راهبردی مجلس برای رفع تحریم‌ها متولد شد. البته از همان ابتدا مخالفت‌های گسترده‌ای در خصوص این طرح و نحوه انجام آن وجود داشت. حتی به ظاهر برخی مقامات دولتی اجرای این طرح را زمینه‌ساز حمله امریکا به ایران یا ارسال دوباره پرونده هسته‌ای کشورمان به شورای امنیت سازمان ملل متحد عنوان می‌کردند. در شک و تردید مسئولان اجرایی برنامه هسته‌ای در خصوص اجرای این طرح همین بس که رئیس سازمان انرژی اتمی تنها با اطمینان بخشی مقام معظم رهبری بود که غنی‌سازی ۲۰ درصد را در سایت نطنز آغاز کرد.

بعد از این ماجرا بود که به تدریج دستاوردهای دیگری از دل این طرح که اکنون به قانون تبدیل شده بود، در برنامه هسته‌ای کشورمان متولد شد. یکی آنکه برای اولین بار ایران شروع به استفاده انبوه از ماشین‌های غنی‌سازی IR-۲M، IR-۴ و IR-۶ کرد. از آنجا که در برجام محدودیت‌های جدی در خصوص استفاده ایران از این ماشین‌ها وجود داشت، استفاده از آن‌ها تنها محدود به تزریق گاز به ماشین‌های تکی غنی‌سازی محدود ماند.

همچنین ایران سایت غنی‌سازی فردو را به عنوان یک تأسیسات غنی‌سازی احیا کرد. تولید اورانیوم فلزی نیز از جمله دستاوردهای دیگر این طرح بود که از سال ۱۳۹۲ اجرای آن معطل باقی مانده بود. آغاز توسعه نیمه صنعتی ماشین‌های غنی‌سازی IR-۹ هم اتفاق دیگری بود که با اجرای این طرح به راه افتاد. این دستگاه جدید غنی‌سازی با توانمندی ۵۰ برابری غنی‌سازی نسبت به ماشین‌های نسل اول به عنوان یک عامل تغییر بازی در پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران نامیده می‌شود چرا که تنها یک آبشار از آن می‌تواند توانی به اندازه توان غنی‌سازی ایران در دوره برجام ایجاد کند.

شاید نقطه اوج این طرح نیز مربوط به آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد بود که در پی حمله سایبری به تأسیسات هسته‌ای نطنز رخ داد. با چنین ابزارهایی بود که مذاکرات ایران و کشورهای چهار به علاوه یک به همراه امریکا در وین برای احیای برجام آغاز شد. مذاکراتی که بر خلاف برنامه امریکایی بدون هیچ کدام از پیش شرط‌های قبلی همچون توقف توسعه برنامه هسته‌ای ایران آغاز و به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در برداشته شدن تحریم‌ها رسید.

مذاکرات وین چه بود و چه شد

سخنان روز پنج شنبه روحانی در خصوص «برداشته شدن تحریم‌ها تا قبل از عید نوروز» در صورت عدم تصویب طرح مجلس، نادیده گرفتن تمام این دستاوردها در جریان مذاکرات تا همین امروز است. شاید بد نباشد که روحانی از مذاکره‌کنندگان خود در وین سؤال کند که مهم‌ترین کارت آنان برای تهدید طرف‌های اروپایی و امریکایی برای اعطای امتیازات بیشتر چه بود و اینکه اساساً حد برداشته شدن تحریم‌های امریکا در صورت اجرایی شدن طرح اولیه آنان چه بود.

آیا جز این بود که قرار بود حتی فروش واکسن کرونا نیز به عنوان امتیازی به ایران فروخته شود یا آزادسازی منابع ایران برای خرید غذا و دارو به صورت قطره‌ای در اختیار بانک مرکزی ایران قرار بگیرد؟ آیا غیر از این بود که تمام این امتیازات باید در قبال توقف برنامه هسته‌ای ایران و شروط هسته‌ای دیگر اتفاق می‌افتاد؟ حتی هم اکنون و با توجه به تمام عقب‌نشینی‌های امریکایی از مواضع قبلی خود واشنگتن حاضر به لغو ۵۰۰ تحریم وضع شده علیه ایران نیست یا هیچ تضمینی در مقابل تبدیل ذخایر ارزهای غیر دلاری ایران به یورو نمی‌دهد که مواهب ایران از برجام را تنها در حد بخور و نمیر کاهش می‌داد.

طبیعی است که با چنین چینشی در عرصه مذاکرات به هیچ وجه نمی‌توان انتظار یک بازگشت متوازن و موزون را به برجام داشت، اما هر بار آقای روحانی از در پیش بودن برداشته شدن تمام تحریم‌ها سخن می‌گفت. حتی رد شدن پیش‌نویس فعلی از توافق اولیه وین در مراکز بالادستی نظام نیز به دلیل همین برداشته نشدن تحریم‌ها و نبود تضمینی برای خروج دوباره امریکا از برجام انجام شد. شاید زمانی بتوان از خاطرات مذاکره‌کنندگان تأثیر این سخنان را بر جریان مذاکرات دانست.

واکنش‌ها به ادعاهای روحانی

اما روحانی چه گفت و واکنش نمایندگان مجلس به ادعای ایشان چه بود. رئیس‌جمهور روز پنج شنبه در آیین افتتاح طرح‌های ملی وزارت نفت مدعی شد: «در زمینه تحریم همه کار را انجام دادیم و اگر قانون مجلس جلوی ما را نگرفته بود تقریباً قبل از عید نوروز تحریم را برداشته بودیم، بنابراین دولت همه کارهای لازم را در زمینه برداشتن تحریم انجام داده و گام‌های خودش را برداشته است.»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن غیر واقعی خواندن روایت‌های دولت از ماجرای برجام و مذاکرات وین تأکید کردند، قانون مجلس نه تنها مانع نبود که اتفاقاً دست تیم دیپلماتیک ایران را در مذاکرات وین پر کرد.

سید نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در همین زمینه و در گفتگو با فارس با اشاره به اینکه مقامات دولتی به دنبال ارائه روایت‌های غیر واقعی از ماجرای برجام و مذاکرات وین هستند، تصریح کرد: از زمانی که قانون مجلس تصویب و اجرا شد فضای مذاکرات کاملاً متحول شد و غربی‌ها نه تنها نتوانستند تهدیدات خود را عملی کنند، بلکه ایران در موقعیتی قرار گرفت که می‌توانست امتیازهای جدی از غرب بگیرد، اما دولت به خاطر عجله در احیای برجام که از آن اهداف انتخاباتی داشت در استفاده از این فرصت کوتاهی غیر قابل بخششی کرد.

ابراهیم عزیزی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در گفتگو با تسنیم با اشاره به اینکه اظهارات رئیس‌جمهور فاقد رویکرد منطقی و منطبق بر منافع ملی است، گفت: مسئولان سیاست خارجی و مدیران سازمان انرژی اتمی بر خلاف آقای روحانی معتقدند که قانون هسته‌ای مجلس سد محکمی در مقابل زیاده خواهی‌های امریکایی‌ها و اروپایی بوده و مانع از تاراج دستاوردهای بزرگ هسته‌ای ایران شده است. وی تأکید کرد که هدف از تصویب طرح راهبردی تحریم‌ها پر کردن دست مذاکره‌کنندگان و جلوگیری از سوء استفاده غربی بوده است.

واکنش‌ها به اظهار نظر غیر واقعی برخی دولتی‌ها درباره فرجام مذاکرات وین و توقف آن به همین موارد محدود نشد و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اظهارات علی ربیعی، سخنگوی دولت را تکذیب کرد. سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی درخصوص اظهارات سخنگوی دولت پیرامون جمع بندی هیئت تطبیق اعلام کرد: اظهارات منتسب به سخنگوی محترم دولت درخصوص جمع بندی‌های هیئت تطبیق را که از سوی رسانه‌های گروهی منتشر شده است تکذیب می‌کنم.

کیوان خسروی با اعلام این خبر افزود: برخلاف آنچه اظهار شده، هیئت مذکور اساساً به موارد عدیده مهمی پرداخته که مذاکرات وین به دلیل مواضع قلدرمآبانه طرف امریکایی و بعضاً طرف‌های اروپایی در مورد آن‌ها به نتیجه نرسیده و از توافق دور بوده است. وی تصریح کرد: بدیهی است صحبت از انطباق یا عدم انطباق چیزی که واقعیت خارجی ندارد نمی‌تواند موضوعیت داشته باشد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت هفته گذشته درباره علت نهایی نشدن توافق احیای برجام در دولت روحانی مدعی شده بود: «متاسفانه و از آنجایی که متن مصوبه مجلس در آذر گذشته علاوه بر مداخله غیرمرسوم در امور اجرایی، فراتر از توافق برجام به نگارش درآمده است، نه تنها در این مدت بر پیچیدگی مذاکرات افزود، بلکه اساساً نمی‌توان نتایج گفتگوها در چارچوب برجام را با مفاد این قانون فراتر از برجام تطبیق داد. به همین دلیل بود که دولت از همان روز اول مکرراً مخالفت خود را با این روند نامعمول مجلس شورای اسلامی اعلام کرد و بر غیرمفید بودن این قانون در حالی‌که مذاکرات احیای برجام به طور طبیعی پیچیدگی‌های حقوقی و فنی بغرنجی دارد، تاکید کرده است.»

فرافکنی به شیوه روحانی

در نهایت اینکه دولت دوازدهم روزهای آخر خود را طی می‌کند و شاید روحانی امیدوار بود که با بازگشت به برجام میراثی جدی از خود باقی بگذارد، اما به هر دلیل از جمله سستی دولت در مقابله با اقدامات غربی‌ها چنین اتفاقی نیفتاد و احیای برجام به دولت بعد موکول شد. شاید زمانی فرا برسد که روایتی واقعی به این سؤال پاسخ بدهد که دلیل نزدیک به دو سال انفعال در مقابل خروج امریکا از برجام چه بوده و آیا اصلاً ماجرای نزدیک شدن جنگ به مرزهای ایران واقعیت داشت یا خیر؟ آینده در این باره بهتر قضاوت خواهد کرد.

منبع:روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    22 5
    خدا نگذرد از باعث و بانی که دانش کشور را 20 سال به خاطر خارجی به بازی گرفتند
    • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      16 5
      چه رویی داره..؟! این همه بدببختی برای مملکت آورده، اِ اِ اِ اصلا از رو نمیره!؟...
    • شاکی IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      5 1
      مورد جدیدی نیست . هشت ساله که داره اینکار رو شبانه روزی انجام میده .
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      1 5
      درود بیکران بر دکتر روحانی کبیر عزیز دل ملت بزرگ ایران زمین. همین الان انتخابات برگزار شه ایشون شرکت کنه با اقتدار تمام انتخاباتو میبره
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    18 2
    نمی دانم ولی فکر می کنم خیلی ستم باشه که این آقا را بازخواست نکنند.
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    13 2
    شش ساله دارم فریاد میزنم رو...داره به این کشور آسیب میزنه کسی چیزی نگفت و کاری نکرد.دولت بازخواست شود
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    20 3
    ای مرده شور ننگنامۀ برجام رو ببرن
    • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      3 18
      اگر برجام بدِ و مردشورشه ببرن،چرا مجلس انقلابی طرح خروج از برجام رو تصویب نمیکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      11 4
      چون طوری نوشتند نه می شود خارج شد و نه می شود تعهدات طرف مقابل راذدرخواست کرد
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      4 0
      طوری نوشتن که نمیشه خارج شد؟
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    7 2
    ترک عادت چی می باشد؟ واقعا روحانی راست گفته؟
  • يحيا IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    11 1
    با توجه به اون No انقلابي بايدن در پاسخ به مجری شبکه تلویزیونی سی‌ بی ‌اس اگر اقدامات مجلس نبود، مذاکرات ويني هم نبود. ما بعد از هشت سال فرصت سوزي دولت رو... و اصلاح طلبان به يقين رسيده ايم که اين دولت کدخدا پرست صم بکم عمي و ..... هستند.
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    15 2
    فقط بازخواست.
  • حسن IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    8 1
    ما ملت ایران در طول 8سال حکومت ننگین این دولت بی لیاقت و دارودسته آن فقط شاهد بدبختی و مصیبت و عقب ماندگی و ذلت و خواری بین المللی و تحقیر بوده ایم و تجربه نشان داده هر جا که امریکایی های چپاولگر از پیشرفت ایران و دانشمندان ایرانی نگران شده است ، همانجا روحانی با گفتار غیر واقعی خود ملت و نهادهای رسمی را متهم به کارشکنی کرده است. اما مسلما تیغه های نور حقایق از زیر لایه های خفت بار ابرهای سیاه کشیده خواهند شد و به تمام این رجزخوانی ها پایان داده خواهد شد.
    • IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      3 0
      سلام علیکم ، ما خواستار بازخواست جناب شیخ رو.... ، محمود خان واعظی ، برادر عباد(دکترعلی)ربیعی ، محمد اسلامی و مدیران اتوبوسی مازندرانی ایشان ، بیژن خان نامدار زنگنه ، جهانگیر خان اسحاقی و شرکاء هستیم ...
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    12 2
    بازخواست دولت
    • احمد IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      1 1
      باید از این دولت تشکر به عمل بیاد
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    9 1
    فقط بازخواست
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      1 1
      فقط تشکر از دولت
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    11 2
    خدا ...کند این از خود راضی را
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    9 2
    یک قانونی چیزی مدعی العمومی ....نیست که اگر ریاست جمهور بعداز یک سال یا ۴سال با دیگه بعداز۸سال خرابکاریهاش برای همه مشخص شد ومردم هرروز درخیابانها اعتراض میکنند-آن دولت سریع بازخواست شود!؟
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    9 0
    این رو.... میدونه برجام یعنی نابود حکومت ونطام اسلامی ایران وبتن کردن وپلمپ کردن پیشرفتهای اتمی+رگود عیرتورمی یا تورمی+دلالان رفع تحریم وتحریم+یعنی گرانی بنزین،نان،برق واب وگوشت ومیوه ولبنیات وبرنج وحبوبات ومایحتاح مردم+قاجاق فساد عارت ونجومیبگیری وزن برتر واقازاده پروروی+خیانت وجنایت+نابوری تولید و...
  • سید محسن ۱۹ ساله IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    9 3
    به نظر من هرچی درباره اولویت دولت بعد بگن مسخره است. فقط باید اول بشوره ببره. حرصایی که من این چند سال خوردم توی گلوم گیر کرده‌
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    8 1
    اگه رو... وبعضی ازوزرای گذشته وحالش بازخواست علنی و درخور نشن. بدون شک بزرگترین ظلم بملت ایران ومقاومت وخون شهدا میباشد
  • مهران IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    8 1
    با سلام چنین بنظر می رسد که هدف اصلی و غایی رو... بر خلاف ادعا و اصرار ایشان، نه شکستن تحریمها بلکه ساقط کردن صنعت هسته ایی کشور از ریشه و بن است. وگرنه آقای رو... خود می داند که نه آمریکا و نه متحدانش هیچ قصدی برای برداشتن هیچ تحریمی را نداشته و نخواهند داشت. بنابراین علت چیست که ایشان با دانش اینکه غربیها هرگز تحریمها را بر نخواهند داشت، اصرار بر این دارد که با آنها یک توافق واهی را به امضا برساند؟
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    10 2
    آمریکایی‌ها باید تمام تحریمها را لغو کنند، بعد ما راستی‌‌آزمایی خواهیم کرد؛ اگر چنانچه به معنای واقعی کلمه لغو شده بود، آن وقت ما به تعهّدات برجامی‌مان برمیگردیم، یعنی بدون هیچ مشکلی به تعهّدات برخواهیم گشت؛ این سیاستِ قطعی است. قول آمریکایی‌ها را [هم] معتبر نمیدانیم؛ اینکه بگویند ما برمیداریم و روی کاغذ بردارند، این فایده‌ای ندارد؛ عمل لازم است؛ باید در عمل تحریمها را بردارند، ما هم راستی‌آزمایی کنیم و مطمئن بشویم که تحریمها برداشته شده، آن وقت به تعهّداتمان عمل میکنیم. خب ضمناً این را هم بگوییم؛ ما در این مطلبی که به عنوان راه حل پیشنهاد کردیم، عجله هم اصلاً نداریم. حالا بعضی‌ها میگویند «آقا فرصت هست، فرصت‌سوزی نباید کرد»؛ بله ما هم معتقدیم که از فرصتها باید به موقع استفاده کرد و فرصت‌سوزی نباید کرد منتها عجله هم نباید کرد؛ عجله در مواردی خطرش و ضررش از فرصت‌سوزی بیشتر است؛ کما اینکه ما در قضیّه‌ی برجام عجله کردیم؛ ما نباید عجله میکردیم؛ همه‌ی کارهای آنها روی کاغذ بود، کارهای ما روی زمین بود؛ ما عجله کردیم کارهای خودمان را انجام دادیم، آنها هم کارشان را انجام ندادند، تعهّداتشان را انجام ندادند. البتّه این مسئله‌ی بسیار مهمّی است که ما توجّه داشته باشیم که صبر و حوصله‌‌مان زیاد است و داریم کار خودمان را میکنیم؛ اگر چنانچه آنها همین سیاستی را که ما گفتیم قبول کردند و اِعمال کردند، خب همه چیز درست خواهد شد؛ [اگر] نکردند، به همین شکلی که امروز هست، بعد هم خواهد بود؛ اشکالی هم ندارد.
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    12 2
    رو.... بخاطر برجام نا فرجام وتوافق نامه ی یک طرفه بنفع غرب باید بازخواست شود
  • mojtaba SE ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    6 0
    وی تنها کلیدی که داره برای هر موضوعی؟؟براحتی مطالب موضوع رو جابجا می کنه یعنی مطلب مهم رو بی اهمیت نشون بده !و مطلب بی اهمیت رو مهم نشون بده !و شروع به (فرافنکی)کنه..اما چرا فرافکنی و دروغ میگه؟چون میخواهد سرنوشت ایران و آیندگان ایران رو نابود کنه و بده دست امریکا و انگلیس و بقیه مزدور دشمنهای ایران ..وی لکه ننگی هم تا بحال برای خودش بوده و لکه ننگی بر ایران خواهد بود
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    8 0
    بدجور ...آور شده این رو....!
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    15 1
    بازخواست این ... حق مردم ایران است .
    • محمد IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      1 0
      باید از این دولت تشکر به عمل بیاد
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    2 0
    بابا اینا خودشونم میدونن که قانون مجلس بسیار خوب بود و به خاطر همین با دولت در حال احتضار مذاکره کردند ولی به دلیل غرور وحشتناکی که دارند اصلا و ابدا حاضر نیستند به اشتباه خودشون در کل برجام اعتراف کنند ! به این نوع غرور می گویند غرور بدون پشتوانه یا غرور جاهلیت که در دوران قبل از اسلام اعراب رایج بود ! یک اسم دیگر این نوع غرور را باید بگذاریم غرور ترامپی ! یعنی مثل ترامپ بی خیال منافع ملی و کشور و مشکلات مردم می شوند تا به اشتباه خودشون اعتراف نکنند ! یعنی خط قرمز اینها نه منافع ملی بلکه همین اعتراف به اشتباه است ! یک عده پیرمرد پولدار و مغرور که اگر در همان اوایل کار که مدیر کل وقت بانک مرکزی اعتراف کرد که دستاورد برجام تقریبا هیچ بوده ! همان موقع به اشتباه خودشون اعتراف کرده بودند امروز با این همه مشکلات و حرف و حدیث و ماست مالی اشتباهات روبرو نبودیم.به این همه تفسیر و تحلیل هم احتیاج نداشتیم ! خیلی راحت و ریلکس و صریح و کوتاه بنویسین که نمیخواد به اشتباهش اعتراف کنه همین تمام !
  • هم وطن IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    6 1
    با سلام و احترام ، به امیده نابودی همه ی دشمنان انقلاب اسلامی ایران و به خصوص مانوسی ها .
  • IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    5 0
    شکر ایزد این آقا هفته بعد رفتنی است. ای سید محرومان دل بی تو به جان آمد وقت است که باز آیی.
  • DE ۰۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    9 0
    مسئولان سیاست خارجی و مدیران سازمان انرژی اتمی بر خلاف آقای روحانی معتقدند که قانون هسته‌ای مجلس سد محکمی در مقابل زیاده خواهی‌های امریکایی‌ها و اروپایی بوده و مانع از تاراج دستاوردهای بزرگ هسته‌ای ایران شده است.
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    8 0
    ... و آیا اصلاً ماجرای نزدیک شدن جنگ به مرزهای ایران واقعیت داشت یا خیر؟ ... و آیا اصلاً بعضی ها #مأمور کددار نفوذی نبوده اند!!؟ ... آینده در این باره بهتر قضاوت خواهد کرد.
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    4 1
    فقط بازخواست
    • پارسا IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      1 0
      باید از این دولت تشکر به عمل بیاد
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    3 0
    خدایا کی می شه دیگه تصویر این اقا را نبینیم
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    2 1
    برجام باید وارد فاز موشکی بشه والا تا سه سال دیگه تمومه تقدیم به رعیسی با عشق.
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    4 1
    فطرتا یک دروغگو یک بی عرضه بی خاصیت حراف
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    4 1
    نفوذی هاوجاسوسان بایدبازخواست ومحاکمه شوند.
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      1 2
      قبل از 57 همه تقصیرا گردن شاه بود الان همه تقصیرا گردن دولت و مردم و نفوذی هاست
  • از یزد IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    1 0
    با با جان دارن پستتو ازت می گیرن..جانتو که نمی گیرن....این اخر کاریها هی زشت کاری نکن دیگه..به قول قدیما پل پشت سر خودتو خراب نکن جونم..هی با با
  • قاسم IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    1 2
    باید از این دولت تشکر به عمل بیاد
  • حسین منصور حلاج IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    0 0
    من درست یادمه ، امام (ر ه )مرتب میفرمودند وحدت کلمه راحفظ کنید. حالا متاسفانه وحدت وهمدلی ازبین رفته این تقصیر رو گردن اون میاندازه و اون هم این . اینکه کی مقصره دردی رو دوا نمیکنه . . مهم عزم راسخ وواقعی برای حل مشکلاته که آنهم شرط اولش اتحاد همه مسئولین وملت شریف ایرانه .انشالله این اصل مهم انقلاب اولویت کار تمام دلسوزان نظام مقدس اسلامی باشد.
  • FR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    0 3
    سی موردی که آقای مهدی مجمدی در این مورد مطرح کردند کامل و دقیق بود که دهها ساعت در مورد انها میتوان بحث کرد انشالله از دو هفته دیگر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس