کد خبر 1248932
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
.

پیرغلام حسینی «حاج یوسف حسین پور» از مداحان پیشکسوت شهر دارالارشاد اردبیل در سن ۷۳ سالگی دارفانی را وداع گفت.

به گزارش مشرق، «حاج یوسف حسین پور»، پیرغلام و مداحان پیشکسوت دارالارشاد اردبیل شامگاه گذشته دارفانی را وداع گفت.

وی در سال ۱۳۲۷ هجری شمسی در یک خانواده مذهبی در محله معجز اردبیل دیده به جهان گشود و به‌خاطر داشتن صدا و لحن زیبا  و تسلط بر شعر و آهنگ‌های مرثیه، از ۸ سالگی در مراسم شبیه خوانی و تعزیه اجراهای بی‌نظیر و تاثیرگذاری داشت.

حاج یوسف در دوران نوجوانی و جوانی با حضور در هیئات مذهبی اردبیل و تلمذ از محضر بزرگان شعر آیینی و مرثیه خوانی، به پختگی کامل رسید و به یکی از مادحین سرآمد دار الارشاد تبدیل شد.

وی سپس هیأت حضرت رقیه علیها السلام اردبیل را تاسیس و طی نزدیک به ۵۰ سال هیأت‌داری، بسیاری از مداحان و نوحه خوانان مطرح اردبیل را تربیت و به جامعه مداحی استان و کشور معرفی نمود.

در کارنامه مداحی۶۰ ساله حاج یوسف، نوحه‌خوانی در مهم‌ترین و بزرگترین دستجات عزاداری محلات اردبیل و دیگر شهرهای آذری زبان به چشم می‌خورد.

آن مرحوم انس و الفتی عمیق با شعرای بزرگ آیینی اردبیل از جمله مرحوم استاد انور اردبیلی و مرحوم استاد معنوی اردبیلی داشت و در اجراهایش بیشتر از اشعار آنان استفاده می‌کرد.

بر اساس نظر اساتید نوحه خوانی، بی‌گمان حاج یوسف را باید از معدود دوبیتی‌خوانان مسلط، قدر و تاثیرگذار تاریخ نوحه خوانی اردبیل به شمار آورد.  

این مداح عالیقدر حسینی پس از تحمل چند سال بیماری، در سن ۷۳ سالگی در اثر افت فشار و ایست قلبی در بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل دیده از جهان فرو بست و به دیدار مولایش حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) شتافت.

فرمانده سپاه حضرت عباس (علیه السلام) با صدور پیامی درگذشت این مداح مخلص و بی‌ریای حسینی را به جامعه مداحان استان و خانواده وی تسلیت گفت.

مراسم تشییع و تدفین این مداح دلسوخته اهل بیت عصمت وطهارت(ع)   ساعت ۱۸ عصر امروز از مقابل مسجد معجز اردبیل آغاز خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    11 2
    خدا رحمتش کنه و اهل بیت شفیعش باشن ان شاءالله
  • حسین کوهزاد IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    6 1
    خداوند مداح ائمه اطهارمرحوم حسن پور را رحمتش بفرماید وبه خانواده اش صبر عطا کند
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    1 1
    وای چه صدایی داشت ملکوتی خدا بیامرزتش و در کنار حاج تمدن بزرگ مهمان سفره اقام امام حسین ع باشند
    • ف IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      1 1
      حاج تمدن زنده هستتد
  • IR ۰۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    1 0
    انا لله و انا الیه راجعون
  • ایلیا IR ۰۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    1 0
    بالاخص خداوند رحمت کند سید جواد ذاکر طباطبائی را که مداحی تکرار نشدنی است، در ۲۳سالگی با صدایش ایران را لرزاندوبه شهرت بالائی رسید، اما از شهرت واسم ورسم واقعا بیزار و دوری کرد...چه زود ۱۵سال از عروج مظلومانه اش گذشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس