کد خبر 1248906
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
آمریکا عراق

یک نشریه آمریکایی به نقل از افراد مطلع نوشت، تعداد نیروهای آمریکایی در عراق تغییر چندانی نخواهد کرد و از مأموریت رزمی به مأموریت مستشاری تغییر می‌کند.

به گزارش مشرق، نشریه «پولیتیکو» به نقل از یک مقام آمریکایی و دو فرد مطلع نوشت، پایان مأموریت رزمی آمریکا از عراق به معنی خروج از این کشور نخواهد بود.

پولیتیکو به نقل از این افراد نوشت، در برنامه‌ای که قرار است روز دوشنبه منتشر شود، بحث خروج از خاک عراق مطرح نیست بلکه شماری از نظامیان آمریکایی به حضور خود ادامه خواهند داد.

به گفته این افراد، بخشی از نظامیان آمریکایی، به فراهم کردن حمایت لجستیک و مشاوره به نیروهای عراقی خواهند پرداخت و نیروی هوایی، اطلاعاتی و تجسسی به منظور آنچه مبارزه با داعش نامیدند، در خاک عراق باقی خواهند ماند.

پولیتیکو نوشت، بیانیه اعلام این تغییر رویکرد حضور آمریکا در عراق، نتیجه مذاکرات راهبردی مقامات عراقی و آمریکایی طی چند سال اخیر است. بر این اساس، نیروهای آمریکایی که شمار رسمی آن‌ها حدود ۲۵۰۰ نفر است تغییر چندانی نخواهد کرد بلکه نیروهای رزمی با نیروهایی جایگزین می‌شوند که بر مأموریت مستشاری تمرکز خواهند داشت.

«فواد حسین»، وزیر خارجه عراق امروز (پنجشنبه) گفت: «ما دیگر به نیروی رزمی نیاز نداریم. خودمان چنین نیروهایی داریم. ما به همکاری در زمینه اطلاعاتی نیاز داریم. به کمک در آموزش نیاز داریم. به نیروهایی نیاز داریم که به ما در زمینه مسائل هوایی کمک کنند».

پنجشنبه شب روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارش مشابهی نوشت روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مقام‌های ارشد عراقی و آمریکا قرار است بیانیه‌ای صادر کنند که در آن خواسته شده نیروهای رزمی آمریکا تا پایان سال جاری میلادی خاک عراق را ترک کنند.

پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید ابومهدی المهندس نائب رئیس شهید سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد؛ اما با این حال، آمریکا همچنان بر نقض این مصوبه و باقی ماندن در خاک عراق اصرار می‌ورزد.

به‌رغم اظهارات مقامات آمریکایی و عراقی درباره محدود شدن مأموریت نظامیان بیگانه به آموزش و اقدامات مستشاری به نیروهای عراقی، گروه‌های مقاومت عراق با اشاره به ورود گسترده کاروان‌های لجستیکی آمریکایی به خاک این کشور و مشارکت نیروهای آمریکایی در عملیات‌های نظامی عراق تأکید دارند که این اقدامات نمی‌تواند بیانگر محدود شدن مأموریت نظامیان آمریکایی باشد.

فؤاد حسین که به آمریکا سفر کرده روز گذشته جزئیاتی درباره دور چهارم گفت‌وگوهای راهبردی میان بغداد و واشنگتن ارائه کرده و گفته بود: «دور چهارم گفت‌وگوی راهبردی میان عراق و آمریکا دور پایانی خواهد بود».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس