کد خبر 1248866
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۱
نیروی نظامی آمریکا

مقام‌های ارشد عراقی و آمریکایی قرار است بیانیه‌ای صادر کنند که در آن خواسته شده نیروهای رزمی آمریکا تا پایان سال جاری میلادی خاک عراق را ترک کنند.

به گزارش مشرق، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده مقام‌های ارشد عراقی و آمریکا قرار است بیانیه‌ای صادر کنند که در آن خواسته شده نیروهای رزمی آمریکا تا پایان سال جاری میلادی خاک عراق را ترک کنند.

با وجود این، در آن بیانیه تصریح خواهد شد که تداوم حضور نظامی آمریکا کماکان برای کمک به نیروهای عراقی در مقابله با داعش نیاز است.

بیشتر بخوانید:

مأموریت سخت «الکاظمی» در واشنگتن

«فواد حسین»، وزیر خارجه عراق گفت: «ما دیگر به نیروی رزمی نیاز نداریم. خودمان چنین نیروهایی داریم. ما به همکاری در زمینه اطلاعاتی نیاز داریم. به کمک در آموزش نیاز داریم. به نیروهایی نیاز داریم که به ما در زمینه مسائل هوایی کمک کنند.»

پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید ابومهدی المهندس نائب رئیس شهید سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد؛ اما با این حال، آمریکا همچنان بر نقض این مصوبه و باقی ماندن در خاک عراق اصرار می‌ورزد.

به‌رغم اظهارات مقامات آمریکایی و عراقی درباره محدود شدن مأموریت نظامیان بیگانه به آموزش و اقدامات مستشاری به نیروهای عراقی، گروه‌های مقاومت عراق با اشاره به ورود گسترده کاروان‌های لجستیکی آمریکایی به خاک این کشور و مشارکت نیروهای آمریکایی در عملیات‌های نظامی عراق تأکید دارند که این اقدامات نمی‌تواند بیانگر محدود شدن مأموریت نظامیان آمریکایی باشد.

«فؤاد حسین» که به آمریکا سفر کرده روز گذشته جزئیاتی درباره دور چهارم گفت‌وگوهای راهبردی میان بغداد و واشنگتن ارائه کرده و گفته بود: «دور چهارم گفت‌وگوی راهبردی میان عراق و آمریکا دور پایانی خواهد بود».

حسین در ادامه با بیان اینکه «آمریکا در عراق پایگاه ندارد»، اضافه کرد: «این مرحله از گفت‌وگو، شامل توافق بر سر زمانبندی خروج آمریکا خواهد بود».

وی همچنین بیان کرد: «آمریکایی‌ها در چند پایگاه عراقی حضور دارند نه پایگاه آمریکایی. عراق و آمریکا ممکن است به توافق سال ۲۰۰۸ پس از پایان مراحل گفت‌وگو بازگردند».

فؤاد حسین وزیر خارجه عراق روز سه شنبه هفته جاری در رأس هیات مذاکره‌کننده کشورش برای حضور در دور جدید گفت‌وگوهای راهبردی با آمریکا وارد واشنگتن شد.

برگزاری دور جدید گفت‌وگوهای راهبردی میان  هیأت‌ عراقی و آمریکایی در جمعه پیش‌رو (۲۳ جولای) قرار است مقدمه گفت‌وگوی «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در سفر آتی وی به واشنگتن باشد.

بیشتر بخوانید:

تحریم‌های جدید انگلیس علیه گینه، ونزوئلا و عراق

«حسین علاوی» مشاور نخست وزیر عراق درباره اهداف سفر مصطفی الکاظمی به آمریکا در بیست و ششم ژوئیه (چهارم مردادماه) گفته است که  نخست وزیر عراق در سفر به واشنگتن جدول زمانی برای کاهش نیروهای آمریکا در عراق را بررسی می‌کند، چرا که عراق می‌خواهد روابطش با آمریکا به مرحله قبل از سقوط موصل در سال ۲۰۱۴ بازگردد.

دور نخست این گفت‌وگوها سال گذشته میلادی به‌صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد و به مدت چند ساعت به طول انجامید؛ گفت‌وگوهایی که برخی از مقامات امنیتی و سیاسی بغداد و واشنگتن و همچنین مقاماتی از وزارت خارجه دو طرف در آن مشارکت داشتند.

دور دوم این مذاکرات در جریان سفر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق به واشنگتن صورت گرفت؛ سفری که در ماه آگوست گذشته انجام شد و نخست‌وزیر عراق با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در جریان آن دیدار و گفت‌وگو کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس