1

رئیس کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: اقدام خلاقانه شهرداری مشهد مبنی بر احداث ۴۱۰۰ واحد مسکونی جدید در بافت فرسوده و حاشیه شهر و استفاده از فضای آزاد شد.

محمد رضا رضایی کوچی در بازدید از محله قدیمی قلعه ساختمان مشهد افزود: مسئله بافت های فرسوده و زندگی در حاشیه شهرهای بزرگ یکی از مشکلات مهم کلانشهرهاست که هم چهره ناخوشایندی ایجاد کرده است و هم آسیب های اجتماعی زیادی را به وجود می آورد. حدود ۲۰ میلیون نفر اکنون در حاشیه شهرها و بافت های فرسوده زندگی می کنند که باید وضعیت آنها ساماندهی شود.

وی ادامه داد: احیای بافت های فرسوده و تغییر این بافت های آسیب زا یکی از اقدامات مهم و ضروری در کشور است که متاسفانه در سالهای اخیر در بسیاری از شهرهای کشور مورد غفلت قرار گرفته اما شهرداری مشهد توانسته است با یک طرح ابتکاری و بسیار زیبا برای رفع این مشکل یک راه عملی را اجرا کند.

طرح احداث ۴۱۰۰ واحد مسکونی در بافت فرسوده مشهد

رضایی کوچی گفت: محله های قدیمی زیادی در مشهد وجود دارد که بافت متراکم و فرسوده ای دارند. یکی از این محلات محله قلعه ساختمان است. شهرداری مشهد توانسته است ۲۱ هکتار زمین را در این محله که قبلا متعلق به آستان قدس رضوی بوده با توافق این نهاد آزاد کند و قرار است با همکاری بنیاد مسکن در این زمین ۴۱۰۰ واحد مسکونی احداث شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: قرار است ۴۱۰۰ خانواده ساکن در بافت فرسوده مشهد در این واحدها جایگزین شوند و زمینی که در بافت فرسوده آزاد می شود نیز برای خدمات عمومی، خیابان سازی، احداث پارک و فضای سبز و واحدهای خدماتی لازم و مورد نیاز مردم استفاده شود.

وی گفت: این اقدام شهرداری مشهد کار خلاقانه و زیبایی است که می تواند الگویی برای شهرهای مختلف کشور باشد و مسئولان سایر شهرها نیز می توانند با توافق دستگاهها و نهادهای مختلف، زمین هایی را برای احداث واحدهای جدید اختصاص دهند و در اختیار مردم قرار بگذارند و از زمین های آزاد شده برای بهسازی و بهبود خدمات شهری استفاده کنند.

طرح احداث ۴۱۰۰ واحد مسکونی در بافت فرسوده مشهد

رضایی کوچی افزود: اقدام آقای کلائی شهردار مشهد در اجرای این طرح، بسیار تحسین برانگیز است و بنده به سهم خودم از ایشان تشکر می کنم. همکاری آستان قدس رضوی نیز قابل تقدیر است. امیدوارم در سایر شهرها و سطح کشور نیز شاهد اجرای چنین طرح هایی باشیم.

احیای بافت های فرسوده و نوسازی آنها از جمله برنامه های مهم محمدرضا کلائی شهردار مشهد در سالهای اخیر است که با شعار « یک حاشیه کمتر، صدها فرصت بیشتر» در محلات مختلف این شهر نمود پیدا کرده است.

علاوه بر نوسازی محله قلعه ساختمان، دهها پروژه عمرانی دیگر در سایر محلات این شهر در حال اجراست. عملیات اجرایی ۱۲ پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر ۲۴۰۰ میلیارد تومان در شهرک های شهید رجایی و باهنر مشهد یکی از آنهاست.

کلائی، شهردار مشهد گفت: واقعیت این است که مجموعه مدیران استان خراسان رضوی با یک همدلی به این نتیجه رسیدند تا ساماندهی بخشی از حاشیه مشهد را هدف قرار دهند و در کنار سایر خدماتی که به‌ صورت طبیعی و با اهتمام بالا به مردم این منطقه ارائه می‌دهند خدماتی را به‌ صورت ویژه برای شهرک‌های شهیدرجایی و باهنر و سایر بافت های فرسوده در نظر بگیرند.

وی افزود: در کنار اجرای این پروژه‌ها، پارک ۷۰ هکتاری در اراضی محدوده شهرک شهیدرجایی به وسعت پارک ملت با موضوع کشاورزی شهری با مساعدت آستان قدس رضوی احداث خواهیم کرد.

طرح احداث ۴۱۰۰ واحد مسکونی در بافت فرسوده مشهد

کلائی گفت: همچنین احداث پارک پنج هکتاری در انتهای بلوار شهید معقول و مهریز که خواسته بیش از ۳۰ ساله مردم منطقه است نیز در دستورکار قرار دارد.

شهردار مشهد افزود: یکی دیگر از پروژه‌هایی که در این محدوده اجرا می‌شود، بلوار بصیرت است که با کمک آستان قدس رضوی و با عبور از میان اراضی امیرآباد احداث می شود.

شهردار مشهد تصریح کرد: در کنار این پروژه‌ها اختصاص زمین برای ساخت واحدهای مسکونی به‌منظور جایگزینی و اصلاح الگوی سکونت و آزادسازی فضاهای عمومی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: اگر این اتفاقات به مدد حضرت امام رضا(ع) و همت همه مسئولان رخ دهد قطعا یکی از بزرگترین اقدامات جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته در حوزه مدیریت شهری خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس