کد خبر 1248576
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
ویروس دلتا از جنوب به شمال حمله کرد/تبعات سفر به سواحل خزر

ویروس دلتا که حالا ویروس غالب در پیک پنجم کرونا شده است، با اینکه از استان های جنوبی کشور آغاز شد، اما به نظر می‌رسد باید منتظر خیزش این ویروس در شمال کشور باشیم.

به گزارش مشرق، پیک پنجم کرونا با شدت خیلی بیشتر از پیک‌های قبلی آغاز شده و همچنان در حال تاخت و تاز است، به طوری که هر هفته بر تعداد شهرهای قرمز کرونایی افزوده می‌شود.

بر اساس بررسی‌های اپلیکیشن ماسک، تا روز گذشته ۱۶۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۱۳ شهر نیز در وضعیت زرد قرار داشتند که تعداد این شهرها به ۲۳۲ شهرستان قرمز، ۱۱۷ شهرستان نارنجی و ۹۹ شهرستان زرد کرونایی تغییر کرد و تغییرات جدید رنگ بندی شهرهای کرونایی از روز پنچ شنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۰ اعمال شد.

آمارهای روزانه وزارت بهداشت نشان می‌دهد که مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به سه میلیون و ۶۰۳ هزار و ۵۲۷ نفر و مجموع جانباختگان کرونایی به ۸۷ هزار و ۸۳۷ نفر رسید.

شرایط سخت کرونایی در استان تهران به گونه‌ای شده است که ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت، استان‌های تهران و البرز را برای ۶ روز تعطیل کند تا شاید از شدت بیماری بکاهد.

بر همین اساس از سه شنبه گذشته تا یکشنبه آینده، این دو استان تعطیل شدند و قرار شد فقط گروه‌های شغلی یک که شامل نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها و…، اجازه دارند به فعالیت خود ادامه دهند.

اینگونه شد که ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت تردد خودروها از / به شهرهای قرمز کرونایی ممنوع شود و نیروی انتظامی ملزم شد جلوی خودروهای شخصی را که قصد خروج از استان‌های تهران و البرز را دارند، بگیرد.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه تمام نشانه‌های اوج گیری کرونا در پیک پنجم وجود دارد، افزود: برای نخستین بار در تعداد موارد سرپایی رکورد زدیم و ۲۷ هزار و ۴۴۴ مورد ابتلاء به کرونا در یک شبانه روز در کشور ثبت شد.

وی گفت: خاصیت اصلی ویروس دلتا سرایت پذیری بیشتر است به همین دلیل بدون تردید در تمام استان‌های کشور وجود دارد و در حال چرخش است.

حریرچی با اشاره به وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی پس از ۱۷ ماه درگیر بودن با کرونا گفت: متأسفانه میزان تحرک و تماس‌های ما با یکدیگر نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است.

شاید همین گفته‌های حریرچی کافی باشد تا به عمق فاجعه کرونایی که در پیش است، پی ببریم. لغو مرخصی‌های کادر درمان کشور به مدت دو هفته، اوضاع بحرانی را هشدار می‌دهد. اما، متأسفانه یک روز قبل از آغاز تعطیلی ۶ روزه استان تهران، به یکباره جاده‌های شمالی مملو از خودروهایی شدند که بار سفر به سمت سواحل خزر بسته بودند.

علیرضا ناجی استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: یکی از مهم‌ترین مواردی که در بحران کرونا به چشم می‌خورد، عدم قرنطینه شهرها، روند کند واکسیناسیون و عدم تمکین مردم در رعایت بهداشت اجتماعی است.

وی خاطرنشان کرد: طبق اطلاعات رسمی کاملاً مشخص است که تمکین مردم به رعایت بهداشت اجتماعی، استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است.

ناجی افزود: کشور در حال حاضر در وضعیتی قرار دارد که روزانه بیش از ۲۰ هزار موارد مثبت جدید داریم و آرام آرام باید در طول دو هفته آینده منتظر آمار بیشتر مبتلایان و به دنبال آن افزایش موارد مرگ و میر باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه خیزش پنجم کرونا به دلیل چرخش واریانت دلتا بسیار سهمگین‌تر از پیک‌های قبلی است، خاطرنشان کرد: عواقب کرونا صددرصد متوجه مردم است؛ مثل از دست دادن جان و عوارض پایداری که ابتلاء به این بیماری به جای می‌گذارد.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ویژگی‌های سویه دلتا، افزود: این سویه به دلیل گستردگی در شیوع و این موضوع که ابتلاء به آن عموماً بین همه ی اعضای خانواده رخ می‌دهد می‌تواند در بسیاری از موارد خسارت‌های جبران ناپذیری را برای خانواده‌ها به دنبال داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، حساسیت بیشتر عمومی نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی را خواستار شد و گفت: باید دولت محدودیت‌های پیشگیرانه بیشتری را برای کنترل کرونا اعمال کرده و مردم را وادار به رعایت بهداشت اجتماعی کند.

اما هیچ کدام از این هشدارها و اعلان خطرها نتوانسته آن دسته از هموطنان بی خیال را خانه نشین کند و آنها با رفتن به سواحل خزر، عملاً ویروس دلتا را از جنوب کشور به شمال کشور برده اند و باید منتظر عواقب این سفرها بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    5 0
    تقصیر مردم نندازید شما هرکاری که خودتون بخواد انجام میدید مردم هم به کتف چپتون نیستن اگر مهم بود جلوی جابجایی ها رو میگرفتید که نگرفتید پس مهم نبوده
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      1 1
      بس است دیگر. چرا مردم همه انتقادات را به حکومت می کنند ولی خودشان انتقاد ناپذیرند؟
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    11 0
    بیچاره شمال !
  • NL ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    6 23
    آخه شما که مراسمات مذهبی رو ممنوع می کنید در حالی که نباید ممنوع کنید جنم ندارید این بی شرفا رو ممنوع کنید که برای دلخوشی میرن؟ از شکم سیری میرن شمال؟
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    8 0
    خدایا یکذره عقل بده به این زباله سازهای ویروس پخش کن. خیلی بی عقل و بیخیال و ولنگار هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس